Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Pretty in Pink
Vielä yksi kysymys! Osallistuin jo tuolla toisella puolella yhteen ketjuun, mutta kysyn nyt teiltäkin!

Ollaan ostamassa Emmaljungan city crossit tai ceroxit, mutta kummat? :O
Ulkoilijana tykkään ceroxien heittoaisasta, kurkistusluukusta ja ilmakennorenkaista (olis voineet kyllä olla keveämmät). Ainoa mikä tökkii on sitten se, ettei siihen saa asennettua erillistä city-koppaa, vaan rattaisiin laitetaan kantokassi. Onko ratas+kassi toimiva vaihtoehto? Olis kiva laittaa vauva kunnon vaunuosaan, mutta en tiedä onko tämä nyt vaan joku mun söpöilykysymys? Järki kuitenkin sanoo, että kannattais panostaa siihen rataskauteen...Kantokassissa (kovassa) on kyllä se hyvä puoli, että sen voi ottaa kyläreissuille mukaan vauvan lepopaikaksi.Turvaistuimessa kun sitä vauvaa ei voi istuttaa...
 
Katzu
En osaa sinua Pretty in Pink auttaa :). Meille tulee Emmaljungan Edge Duot. Esittely kyllä meille noi muutkin Emmaljungat, päädyttiin sit kuitenkin noihin mainitsemiini.

Tekisi niin jo mieli hakea vaunut kotiin, mutta vielä olen mieleni malttanut :)
 
Katzu
Meillä on tilava farmariauto, jonne vaunut mahtuu hyvin. Tarkoitus ulkoilla vaunujen (ja tietty vauvan ;)) kanssa tosi paljon. Siitä syystä mahdollisimman hyvä työnnettävä ja tukeva. Välttämättä ei aina mennä pelkällä asfaltilla. Oli kyllä asiantunteva myyjä. Meille tuli noista vaunuista hyvä kokonaiskuva.
Tarkoitus oli ettei osteta mitään halpoja vaunuja (vaikka nekin ovat toki kestäviä ja hyviä). Emmaljunga on ainakin merkkinä luotettava. Briot eivät oikein miellyttäneet ja Brio liikkeessä emme saaneet palvelua lainkaan.
Niin ja ihastuin yhteen väriin ja sanoin miehelle, että noi on ihan pakko saada ;) Toki samaa väriä olisi saanut muutamaan muuhunkin emmaljungaan.

Jotkut edulliset matkarattaat hankitaan sit kaupungilla liikkumiseen

Tuossa nyt ehkä päällimmäiset kriteerit
 
MinttuO ejk
Mun huominen neuvola peruuntui terkkarin sairastumisen takia. Sijainenkin oli sairastunut eikä hänelle ollut löytynyt enää sijaista. Joten vasta ensi viikolla menen käymään neuvolassa. Ed kerta oli rv 12+6. Eli aikaa on!=) (toki rakenneUä välissä)

Meillä "halppis"merkki vaunut. Bora kombit. Ihan tyytyväinen olen ollut. Vaunut kävi viime kesänä huollossa. Korjattiin työntöaisan korkeuden säätö ja kuomu ->se ei pysynyt enää ollenkaan ylhäällä. Nyt vaunut ovat kuin uudet. Itse asiassa paremmat kuin silloin uutena -> työntöaisan napit tuli huollon jälkeen tangon sisäpuolelle ja näin ollen on paljon käytännöllisempi. Meillä mies ei suostunut ostamaan kalliimpia vaunuja. Mä olisin kyllä halunnut emmaljungat mutta kompromissi piti tehdä kummamkin.

MinttuO ja ryyni rv 21+6

 
lynn_e 22+6
Meillä vaunuina Gessleinin yhdistelmät pehmeällä kantokassilla.
En viitsi vaihtaa kun ostettiin vasta tytölle ihanat khaki-pinkit vaunut, vaikka onkin poika tulossa, niin mä tykkään noista 3-pyöräisistä enemmän kuin ns. tavallisista.

Kesällä olisi kyllä kivempi kova koppa, enemmän tilaa ja viileämpää.
On meinaan aika ahdas tuo kantokassi... No jospa me pärjätään.

Vielä jos tuplat hankkisi edullisesti jostakin sillointällöin - käyttöön.

 
Irina69
Yks kysymys. Ostin extempore (no kun oli niin halpa;) itselleni tänään jalkakylpy laitteen. Nyt luin käyttöohjeet ja niissä luki, että raskaana olevien on ennen käyttöä keskusteltava lääkärin kanssa. Siis mitä ihmettä, olen ihan pihalla eli tietääkö teistä joku syyn tähän? Miten tuollainen jalkakylpy voi vahingoittaa lasta, tää ei nyt tajuu?
 
Nadele
Meille ostettiin vaunuiksi Gessleinin Mac-yhdistelmät. Hissi on minikokoinen, joten se rajoitti kovasti valikoimia. Gessleinien kanssa mahdutaan hissiin koko porukka, eikä edes heittoaisaa tarvitse kääntää keskelle. Ei ollut tarkoitus käyttää niin paljon rahaa vaunuihin, mutta vaunuvarasto olisi ollut Todella epäkäytännöllinen: 4 painavaa ovea ennen hissille pääsyä. Ei voi rahassa mitata, miten hyvältä tuntuu välttää ramppaamisen aiheuttaman päivittäinen v*tutus.

Selkä on alkanut hieman vihoitella, joten ostin tukivyön, ja se tuntuu aika taivaalliselta. Jouduin myös luovuttamaan alusvaatteiden kanssa, ja ostamaan hehtaarikokoisia seksintappajahirvityksiä :/

Perhevalmennukseen osallistutaan varmasti, onhan se kiva käydä katsomassa ja ottamassa vastaan kaikki mahdollinen apu. Ihan pikkuvauvoista (alle 3kk) minulla ei ole hoitokokemusta, ja miehellä ei sitäkään vertaa kuin minulla. Lastentarhanopettajana tuskin tulen varsinaisia kasvatusoppaita tarvitsemaan - eiköhän se koulutus ja työkokemus jonnekin kanna :)
 
Äittä74
Alkuperäinen kirjoittaja -Ama- ejk:
Lynn_e...............30.05.08.........Toinen (esikoinen 10/06)
linnaeaborealis.....04.06.08.........Esikoinen
Juulia78.............04.06.08.........Toinen (esikoinen 09/01)
Thelma82...........05.06.08........Esikoinen
vaahteranlehti.....06.06.08.........Esikoinen (km 8/07, "km" 12/05)
mä-80...............06.06.08..........Toinen (esikoinen 03/06)
Iines 2..............06.6.08...........toinen (esikoinen 2004)
MinttuO.............06.06.08...........kolmas (eka 2004, toinen 2006)
Pretty in Pink.......7.6.08............Ensimmäinen
Lilybelle.............9.6.08...........Toinen (esikoinan 10/05)
Paksukainen........12.06.08.........Toinen (esikoinen 11/04)
Vieläkö yksi.........13.6.08..........neljäs (-96,-98,-01)
EmiliaX...............13.6.08.........kolmas( 2004 ja 2006)
Riksu81.................13.6.08...........esikoinen
Katzu................13.6.08...........esikoinen (km 12/2006)
Angsteri..............15.6.08..........esikoinen
Mörkö................18.6.08...........toinen (esikoinen 2006)
Kolkyt ja risat.......19.6.08..........toinen (esikoinen 10/2005)
Äittä74...............20.6.08...........toinen (esikoinen 08/06)
Leenu1................22.6.08..........toinen (esikoinen 11/05)
ylva....................23.6.08...........toinen (esikoinen 06)
Irina69................24.6.08...........esikoinen
-Ama-.................22.6.08...........esikoinen
Nadele..................28.6.08...........esikoinen
Alessia................30.6.08...........esikoinen

Muutin minäkin lasketun aikani, joka on muuttunut jo ajat sitten, mutta en ole vain "ehtinyt" tänne kirjoitella. Välillä olen vilkaissut mitä täällä jutellaan.

Onko monet hankkimassa kaksosten rattaita? siis, joille tulee toinen suht lyhyellä ikäerolla..? meille ikäeroksi tulee 1v10kk ja ei olla pahemmin vielä ajateltu vaunuasioita, mutta voisi se olla helpompaa "yksittäisillä" kärryillä kuin siten, että isompi seisoo laudalla(jos esim hänellekin iskee väsy kesken lenkin tai kauppareissun).

Nyt ei kummempia, kommentoikaa vaunusuunnitelmianne jos jaksatte.

terv. Äittä74, rv 20
 
Leenu1
Alkuperäinen kirjoittaja Irina69:
Yks kysymys. Ostin extempore (no kun oli niin halpa;) itselleni tänään jalkakylpy laitteen. Nyt luin käyttöohjeet ja niissä luki, että raskaana olevien on ennen käyttöä keskusteltava lääkärin kanssa. Siis mitä ihmettä, olen ihan pihalla eli tietääkö teistä joku syyn tähän? Miten tuollainen jalkakylpy voi vahingoittaa lasta, tää ei nyt tajuu?

Oliskohan syynä se, että jalkapohjassa on akupisteitä, joita painamalla synnytys saattaa käynnistyä etukäteen. Sen vuoksi akupunktiossakaan ei raskaanaoleville voida tehdä samoja hoitoja kuin muille ihmisille. Kannattaa siis olla varovainen.

 
angsteri
Huomenta!

Lisää hienoja ultratuloksia! -Onnittelut!

Pretty in pink, meilläkin on toi sama nimiongelma. Mikään ei kuulosta hyvältä, eikä päästä yhteisymmärrykseen. Me haluttaisiin nimi, joka ei ole kauhean erikoinen, mutta ei yleinenkään. Eli ei mitään muotinimeä. Lisäksi meidän nimimaku tuntuu eroavan miehen kanssa. Onneksi tässä on vielä nelisen kuukautta aikaa...
 
MinttuO ejk
Pikaisesti...

Me hankittiin tuplarattaat kun kuopus syntyi. Esikoinen oli silloin 1v 10kk ja mihinkään en olisi päässyt jos ei noita rattaita olisi ollut. Esikoinen oli silloin sellainen haahuilija ettei se kävellen päätynyt ikinä sinne minne piti mennä. Kuljettiin neuvolaan, kauppaan yms. kävellen ja nuo rattaat oli kyllä tarpeen. Ostettiin tuplat myös sen takia että en usko että meidän esikko olisi jaksanut seisoa pidempiä matkoja (joita tuli esim. neuvolaan) seisomalaudalla. Ja kun vauva syntyi esikoinen ilmoitti heti ekalla vaunuttelu kerralla että haluaa myös istua vaunuissa joten eipä tuo olisi suostunutkaan seisomalaudalla seisomaan. Nyt jo ihan eri tilanne...pitää houkutella istumaan vaunuihin kun ollaan jonnekkin menossa. Rattaat ei ole enää kuin max 2xviikossa käytössä. Mutta kesäkuulla taas sitten varmasti on käyttöä kun uudentulokkaan ja kuopuksen väliin ei tule kuin 1v 8kk. Sitten hommataan tuo seisomalauta esikoiselle.

Tulipas pitkä virsi...=) tänne ei ihmeitä...väsymystä, nälkää, pahoinvointia jonkin verran...

MinttuO ja ryyni rv 22+0
 
äittä74
moi MInttu

Kitos paljon vaunutilanteen kertomisesta. Kyllä minäkin uskon, että ne tuplat on ihan tarpeelliset.. mies ei sitä oikein anna periksi - no eihän hän niitä päivittäin käytäkään! unohdin vielä kertoa, että meilä on koira, eli lenkit on pakko suorittaa lapset mukana aamuin illoin! Ajattelin kyllä ostaa ne käytettyinä, kun käyttöikä ei ole pitkä ja en muutnkaan vaadi uusimpia kuoseja ja malleja, siistit kuitenkin meinaan jostain löytää.

Ja nyt tosiaan sinne koiralenkille - räntäsateeseen, jee jee.. viikonloppuja!
 
Lilybelle
Vaunukeskustelu käy täällä kuumana. Hyvä, kun saa vinkkejä vaunuista, joita kannattaa tsekata. Meillä uusien vaunujen osto siirrettiin keväämmälle, kun katsotaan miten paljon esikoinen jaksaa siinä vaiheessa kävellä. Ja mietitään riittäisikö tuo seisomalauta? Tosin haluaisin meille kunnon juoksurattaat, koska tykätään käydä lenkkeilemässä. Esikoisen kanssa juostiin tunnin lenkkejä, vuorotyönnöllä miehen kanssa, toimi hyvin.

Mietin tuota Irinan jalkakylpyä, että vaikea uskoa mihinkään suuriin riskeihin. Vähän samaan liittyy, kun käytiin esikoisen odotuksen aikana Maltalla lomalla, ja uima-altaan ovella oli kyltti, että ei suositella raskaana oleville. Ihmettelin mistä oli kyse, mutta ilmeisesti altaan vieressä oleva sauna oli kiellon syynä. Myös Yhdysvalloissa asuva ystävä sanoi, että hänen amerikkalainen miehensä ei tykännyt kun rouva saunoi raskaana ollessaan. Mutta voihan sitä jalkakylpyäkin vielä kysyä terkalta, jos arveluttaa.

Viikonloppuja kaikille, minä lähden ostamaan mamma-uimapukua.
 
angsteri
Irina, olen samaa mieltä kuin Lilybelle eli soitahan neuvolaan niin asiaan selvyyden. Ei tarvitse itse arvuutella. Luultavasti se liittyy juuri akupisteisiin. Niillähän kuulemma aktivoidaan hormonitoimintaakin.

Oletteko miettineen millaisen lastenistuimen ostatte? Nyt niitä olisi alessa, niin ajattelin hankkia sellaisen. Millaisia eroja niissä on?
 
MinttuO ejk
Äittä74:
Meilläkin mies oli tuplien hankkimista vastaan mutta en antanut periksi. Parin käyttökerran jälkeen myönsi hänkin että tarpeeseen tulivat. Meillä vaunut olivat kanssa käytössä päivittäin (vaikkei koiraa olekkaan) =) . Ostettiin myös käytettyinä. Laitoin lehteen ilmoituksen ja sain aika paljon soittoja. Käytiin katsomassa useita mutta päädyttiin sitten oran tuplarattaisiin. Mukaan tuli sadesuoja ja suojaverkko sekä pehmeä kantokoppa ja jalkapeitto. Maksettiin 400€. Se oli aika paljon mutta oltiin kyllä tyytyväisiä ostokseen.
Ja varmasti joku pv vielä myyn ne pois jollekkin tarvitsevalle. Mutta luulen että itsekkin käytämme niitä vielä parivuotta ainakin.

MinttuO taas
 
Irina69
Jalkakylvystä vielä, täytyy maanantaina soittaa neuvolaan, itsellekin tuli pidempään mietittyäni mieleen noi akupisteet, ensin toki olin ihan äimän käkenä, kun luin käyttöohjeet.

Olo hieman voipunut, eilen iski joku vatasatautivirus joka pisti mahan ihan kuralle, nyt pukkaa flunsaa (taas!), no onneksi on viikonloppu ja voi levätä.

Hyviä viikonloppuja kaikille!

Irina ja Mirjami 20+0
 
Alessia
Alkuperäinen kirjoittaja Katzu:
Huomenta

Meillä ei ole ollut neuvolassa vielä mitään puhetta valmennuksesta. Harvoin siellä käydään vielä näillä viikoilla. Miksi teillä alkoi se näin aikaisin???
Meillä alkoi perhevalmennus kesäkuun synnyttäjille jo nyt. Ekalla kerralla puhuttiinkin eniten raskausajasta. Kaksi seuraavaa tapaamista ovat vasta huhtikuussa.

Mä ostin eilen kolmet uudet rintaliivit, kun kuppikoko on kasvanut yhdellä. Kävi mieletön tuuri: Iso-Roballa (Helsingissä) on alusvaateliikkeen loppuunmyynti, ja paljon -60 %, jopa enemmän. Jos sattuu tykkäämään Gossardeista tai Wonderbrasta... Sain alle satasella kolmet rintsikat ja kuudet alushousut!
 
Irina69
Alessia: Muistatko kuinka kauan tuo loppuunmyynti jatkuu? Noilla alennuksilla kannattaisi jo Roballe poiketa. Tosin noita alusvaatteita on tullut osteltua aika lailla viime viikkoina, kun vanhat jää pieniksi, mutta ei parit lisäliivit pahaa tekis:)
 
Alessia
Nyt on täälläkin rakenneultra ohi. Kaikki oli kunnossa. Vähän yllätyin, kun kätilö ei tehnyt mitään aloitetta sukupuolikysymyksestä, joten otin asian itse esille. Siellä on poika! Olin yllättynyt, koska luulin että se olis tyttö... No, mies on varmasti tyytyväinen kun saa uuden vahvistuksen lätkäjoukkueeseen. Ehkä mä saan jumppakaverin myöhemmin...

Olen vaan melko varma, että synnytyksestä tulee vaikea, joten tyttö olis ollut pienikokoisempana helpompi. Näin muuten unta, että mun laskettu aika oli 30.6. klo 16, ja puoli tuntia myöhemmin saavuin synnytyslaitokselle!

Nyt täytyy alkaa miettiä poikien nimiä. Tähän mennessä en ollut keksinyt nimiä muuta kuin tytölle, joten nyt täytyy terästäytyä. Työnimeksi saattaa jämähtää Pekka, koska kätilö katsoi kalenterista että sillä olis nimipäivä lähellä laskettua aikaa :D
 
Pretty in Pink
Angsterille: me ollaan ostamssa tod. näk. gracon turvaistuin, sellainen jalustaan kliksautettava. Ainoa `mutta´ liittyy vielä vaunuhankintaan, nimittäin jos ostetaan emmaljungan city crossit ceroxien tilalta niin, city crossien kanssa olisi tietysti järkevä ostaa emmaljungan kaukalo, joka saa kiinnitettyä vaunurunkoon. Emmaljungan kaukaloon on kuitenkin vasta tulossa (tod. näk) alkukesästä se kiinnitysjalusta, eli toistaiseksi istuin kiinnitetään turvavyöllä. Summa summarum: kaukaloa kannattaa miettiä tulevien vaunujen kannalta...

Itse haluaisin siis sellaisen istuimen, jonka saa jalustaan kiinni, ts. turvaistuinta ei tarvitse joka kerta köyttää penkkiin. Monissa jalustallisissa malleissa on kuitenkin mahdollisuus kiinnittää istuin myös pelkästään turvavyöllä, mikä sopii oikein hyvin talouksiin, jossa on useampi kuin yksi auto: jalusta voi olla kiinni siinä autossa, jossa lapsi enemmän kulkee. Toki jalustoja voi ostaa kaksikin.

Istuinta ostaessa kannattaa ottaa huomioon turvavyön pituus. Kaverillani jalustallinen istuin oli pakollinen, koska vyö ei meinannut riittää istuimen kiinnitykseen. Paino on tietysti yksi merkittävä seikka, kun sitä pitäisi jaksaa äidinkin kantaa. Gracon istuin ei ole ehkä kevyin, mutta myyjä painotti että tukevuus tuo turvallisuutta ja turvaistuin on ennen kaikkea turvaistuin, eik mikään vauvan siirrettävä nojatuoli tai kantokoppa :)

Gracon istuimessa on suht sopiva hinta: jalustan kanssa alle kaksi sataa. Emmaljungan systeemin hinta voi nousta kaksinkertaiseksi, kun jalusta maksaa melkein kaukalon verran. Myyjä kuitenkin sanoi, että Emmaljungan jalusta tulee olemaan tekniikkansa puolesta olemaan vertaansa vailla, että en sitten tiedä kuinka vertailukelpoinen hinta on...

Gracon istumissa on uusia värejä vielä tulossa. Jos tykkää liukkaasta pintamateriaalista, niin kannattaa pitää kiirettä, että ehtii saada vanhanmallisen. Uusissa on erilainen kangas, se on vauvalle mukavampi, mutta hitsi kun se on ihan lenkkarikankaan näköinen. Mieheni tosin piti uudesta enemmän, joten lienee makuasioita...

Sitten vielä kirjaimellisesti omaan napaan tai sen alle: meillä oli eilen illalla Suuri Hetki *virn*, saatiin ensimmäinen seurusteluyhteys vauvaan. Kun painoi sormen masuun, niin vauva potkaisi sormen kohtaan. Liikkeet näkyi myös silmillä :D Mahan oikea puoli hytkähti kun vauva teki kuperkeikkakäännöksen (tai jotain muuta vastaavaa...)

Näin. Heippa taas...

Ps. Uusimmassa vauva-lehdessä oli turvaistuinvertailu. Mulle ei siitä jäänyt oikein mitään käteen, mutta kuitenkin.
 

Yhteistyössä