Kesäkuun 2008 odottajat

• Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Irina69
Kyllä kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan. Mulla alkoi tuntua kipua häpyluussa oikealla perjantaina, lauantaina shoppailupäivän ansiosta paheni ihan kamalaksi ja sunnuntaina soitin kättärille. Se on kuulemma häpyliitoskipua ja menee ohi jos on mennäkseen. Nyt kipuilee jo pelkkien työmatkojen vuoksi, mutta ei ole kuulemma sikiölle haittaa, äidille kylläkin. Sitä vaan, että noita liitoskipuja tuntuu olevan niin monenlaisia että parempi selvittää ammattilaisella. Esim. tuosta häpyliitoskivusta ei ollut kukaan synnyttänyt ystäväni aiemmin kuullut, joten ei ole ilmeisen yleinen vaiva.

Muuten kaikki kai hyvin, liikkeitä ei tunnu, mutta vatsa kasvaa ja vointi muuten hyvä, joten eiköhän se pieni siellä pärskytä menemään. Mulla on seuraava neuvolakäyntikin vasta ensi viikon lopulla, joten ei auta kuin odotella ja toivoa parasta. Tässä vaiheessa kun ei liikkeitä vielä tunnu, tuo kuukauden väli neuvolakäynnissä tuntuu ihan ikuisuudelta:( Rakenneultrakin on vasta 29. pvä. Meinataan ultrassa selvittää sukupuoli, jos se vain onnistuu. On kivempi ostaa vaatteita ja tarvikkeita jo valmiiksi oikealle sukupuolelle, varsinkin kun tämä on esikoisemme ja jää mahdollisesti ainoaksi lapseksemme.

Irina & Mirjami 16+4

angsteri
Onnittelut Lynnelle pojasta!!! Saa nähdä näkyykö meillä ensi tiistaina sukupuoli. Silloin viikkoja on 18+2. Vähän jännittää! Virallinen rakenneultra on vasta 28 päivä eli samaan aikaan kuin Prettyllä!

Mulla ei ole ollut muita liitoskipuja kuin mitä nyt lenkillä on hieman tuntunut. Hyvin vähän. Joitakin venytyksiä tai tuntemuksia tuntuu, mutta lähinnä kohdun alaosassa, emättimen kohdalla. Hmm, mietin kuinka kirjoitan tuon... No, toivottavasti ymmärsitte. Kai nekin joitain liitoskipuja on. En ole huolissani, kun ovat sen verran laimeita.

Aurinkoista viikkoa tulevat Mammat!

Angsteri ja Nuki 17+3.

Pretty in Pink
Mulla myös oli maanantaina omituisia kipuja lenkillä: niin kuin olisi ihan järjettömät ilmavaivat vaikka ei kuitenkaan ollut. Olin välillä kaksinkerroin. Äiti antoi ihan hyvän vinkin: kannattele mahaa käsillä painon tasaamiseksi. Auttoi jonkun verran. Saattaa kuulemma johtua siitä että on suoli puristuksissa :) Kotia kun pääsin niin heitin makuulle ja siihen se kipu jäi. Outoa muuten kun kohtu on lykännyt suolet sivuun ja ylös: maha murisee ihan omituisista kohdista :D

Meillä liikkeet tuntuu yhä paremmin. Eilen uiskentelut tuntui osaksi päältä. Nytkin joku tuolla heittää kuperkeikkaa. Kummasti ne aina piristää mieltä.

Tänään Toukka on siis 18+4 jos oikein muistan!

Joillakin tämän palstan ketjuilla on oma suljettu keskustelupalstansa. Olis omalla tavallaan kätevä, kun vois vähän avoimemmin kirjoittaa.

mä-80
Heippa vaan kaikille!
Pitkästä aikaa taas hivenen aikaa olla koneella ja kirjoitella tänne kuulumisia. Minä olenkin saanut tässä opiskella kahden lapsen hoitoa jo etukäteen, kun minulla on hoidossa 9 kk vanha tyttö 3 viikkoa. Siis päivisin. Oli aika jännä huomata miten omalla pojalla mustasukkaisuus tuli esille aika rajustikkin, mikä on ihan ymmärrettävää. Hyvää kokemusta pojalle ensi kesää varten ja muutenkin, kun hän aloittaa perhepäivähoitajalla tammikuun puoli välissä. Mä lähen kuiteskin ennen äitiyslomaa töihin, kerkeen olla huimat 3 ja puol kuukautta töissä :). Ihanaa vaihtelua arkeen, kun olen ollut töistä jo pois 2 vuotta. Uuden tulokkaan sekä toki esikoisen kanssa olen kotosalla varmaankin syksyyn 2009.
Minullakin on myös noita häpyliitoskipuja tullut, varsinkin jos kävelee paljon. Illalla kävelen kuin puu-ukko, kun alapäähän jomottaa ;). Vauvan liikkeet tunnen jo selvästi, on usein aikamoinen rumba päällä pikkuisella. Vatsa minulla on vielä aika huomaamaton, vaikka viikkoja jo 19. Moni ihmettelee, et olen jo puolessa välissä, eikä mahaa näy. Kyl se kasvaa, hitaasti mutta varmasti : ).

Pirteitä talvipäiviä kaikille!!!!

vieläkö yksi
Neuvolaan soitin...perjantaina neuvolalääkärille.
Liitoskivut on kyllä ikäviä jos kohdalle sattuu...itellä alko ne jo mahettoman aikaseen.
Oon nyt ollut tekemättä oikeestaan mitää ylimäärästä ja enää oikeestaa toi huominen enneku jotai selviää...jos selviää.
Onneksi on toi kotidoppleri...sillä iltasin kuunnellu masuasukkia ku ei noit liikkeit oikeestaan kovinkaan usein viel tunnu.

Rakenneultra 29pvä...edellisen pvän käytävä ekois hepatoosi kokeis ja 30pvä onkin neuvola.

AadaOlavi 17+5

Alessia
Mulla on jo jonkin aikaa tuntunut aina silloin tällöin pientä nipistelyä - en osaa sitä muuten kuvailla. Ei satu, mutta jotain tuntuu. Kysyin just kaveriltani, joka sai marraskuussa vauvan, että oliko sillä samanlaista, eikä se ainakaan muistanut. Kun nyt puhuitte liitoskivuista, niin olisko ne sitä vai miltä liitoskivut tuntuu?

Irina69
Normaalit liitoskivut mulla on tuntunut pieninä nipistelyinä esim. jos kovin äkisti nousee seisomaan tai kääntyy yhtäkkiä niin nirhasee. Noi häpyliitoskivut on sitten asia ihan erikseen, lievimmillään tuntuu kuin häpyluun ja reiden välillä olisi kuminauha joka pikkuhiljaa kiristyy enemmän ja enemmän, pahimmillaan tuntuu kuin joku vääntäisi puukkoa häpyluun kohdalla. Kivut ovat vaivanneet nyt viikon ajan joka päivä ja yö, liikunnan olen joutunut jättämään vain ihan pakollisiin työmatkoihin, onneksi olen saanut tehdä pari etäpäivää välillä. Toivottavasti säästytte tältä vaivalta, ei ole kivaa, ei.

MinttuO ejk
Teen tässä sairasvuoteelta pikkuhiljaa paluuta arkeen... =)

Keuhkoputkentulehdus todettiin ja kuume kävi korkeimmillaan 39 asteessa. Nyt jo parempi fiilis. Antibioottikuuri toivottavasti hoitaa homman.

RakenneUltraan vääntäydyin eilen aamulla kuumetta oli enää alle 38 astetta. Laski kyllä pois kokonaan päivänmittaan. Mutta ultrassa siis kaikki oli niin kuin pitikin. Vauva vastasi viikkoja ja kaikki oli muutenkin hyvin. Sukupuolta ei kysytty joten se toistaiseksi arvoitus vaikka itse kyllä poikaa veikkaan.

Nyt en jaksa kummempaa...palailen taas paremmalla ajalla ja jaksamisella!

MinttuO ja ryyni rv 19+0

Katzu
Mintulle onnittelut ultrakuulumisista :) Vai että poikaa veikkaat. Näitkö ruudulta jotain sen tapaista?
Onneksi olet jo paranemaan päin.

Täällä ei sen kummempaa uutta, että nyt tänään on 18+0

lynn_e 20+0
Mintulle onnea hyvistä ultrakuulumisista! Saas nähdä pitääkö tuntemuksesi sitten paikkansa. Mulla oli kyllä poikaolo melkein alusta saakka! Se vaan tuli jostakin...

Tänään rv 20+0, puoliväli saavutettu ja vielä hurjan nopeaan.
Vauva on alkanut enemmän liikuskelemaan mutta silti sanon että rauhallinen on verrattuna siskoonsa, tyttö oli kova menemään alusta saakka ja on edelleenkin.

Ei ole kipuja, ei ole oireen oiretta edelleenkään, tämä on kyllä niin helppo raskaus.
Inhottava sanoa näin kuin joillakin meistä on hieman tuskaisempaa, oli se minullakin viime kerralla. Siksi tuntuukin mahdottomalta.. olenko mä edes raskaana? No on tässä onneksi muistutuksena tämä kasvava maha.

Pretty in Pink
Käykääs katsomassa, tuolla 3d-kuvia. Ihan kiva kun on ekoilta viikoilta asti!

http://slideshow.ivillage.com/parenting/pregnancy/calendar/your_babys_development/introduction.html

angsteri
Sunnuntaita tulevat kesämammat!

Kiva lukea, että kaikilla menee hienosti!! Mintulle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!! Nostan hattua niille, jotka pystyvät olemaan kysymättä sukupuolta. Täällä päin se ei onnistu...

Mulla on kanssa ollut lieviä häpyluun liitoskipuja, ei muuta. Liikkeitäkään en tunne tai ainakaan tunnista. Olo on hyvä ja todella energinen. Tiistaina on hyvä kuulla onko kaikki kunnossa. Huomaan, että mulla toi kaksi viikkoa on ehdoton maksimi olla ultraamatta tai kuuntelematta sydänääni. Kuukausi tuntuu liian pitkältä. Ehkäpä olo helpottuu ja tulee luottavaisemmaksi sen jälkeen, kun tuntee selvästi vauva liikkeet.

Leppoisaa sunnuntaita!
Angsteri 18+0

angsteri
Hei, voiko olla totta vai kuvittelenko. Heräsin kolmelta yöllä todella yhtäkkiä ja pirteänä. Tuntui, että mahassa, kohdussa pyörittiin ympyrää ja potkittiin todella paljon. En saanut ollenkaan unta sen jälkeen. Vauvan hyörimistä kesti yli tunnin. Suolien murinaa se ei varmasti ollut, sen tiedän. Mutta, voiko jo tässä vaiheessa tuntea noin selvästi vauvan liikkeet? Olen hieman epäileväinen, mutta todella selvästi siellä joku tuntui meteliä pitävän.

Katzu
Angterille: eiköhän ne ollut vauvan liikkeitä :)

Mä tunnen edelleenkin liikkeet pääosin istuen ja joskus seisaaltaan. Makuuasennossa tosi hiljaista. Jotenkin koko viikonloppu oli liikkeiden suhteen lähes nollissa, mutta onneksi nyt taas töissä istuessa jotain muljahduksia havaittavissa. Eilen illalla jo hetken mietin, että onkohan kaikki ok....

Huomenna seuraava neuvola ja tänään 18+3

Lilybelle
Hei tulevat mammat, onnea hyvistä kuulumisista kaikille.

Minullakin liikkeet olivat viikonloppuna kumman vaimeita, piti oikein kuulostella koko sunnuntai, että onko vauva vielä elävien kirjoissa. Onneksi tänään on muljahdellut taas paremmin. Mietin sitäkin, että olisiko aiemmin kohdunsuulla ollut istukka noussut nyt ylemmäs ja eteen, jolloin liikkeet olisivat vaimenneet. Tämä teoria ei tosin tänään pätenyt, kun voimakkaat liikkeet palasivat. Kaikkea sitä ehtii miettiä.

Ensi viikolla on seuraava ultra, hauskaa nähdä taas pienokainen "livenä". Uskomatonta, että viikon päästä olen jo odotuksen puolivälissä!

Pretty in Pink
Angsteri: Mulla on nyt 19+2 ja liikkeitä tuntuu päivittäin. Ei mitenkään koko ajan/automaattisesti mutta yleensä ennen nukkumaanmenoa ja silloin tällöin päivisin 2-4:n välillä. Tänään myös aamulla tuntui kun jäi kuulostelemaan sänkyyn. Tuntuvan tiheentyvän ja voimistuuvan pikkuhiljaa.

Kohtu on kuitenkin pukannut suolistoa sivuun, että varmaan niiden liikkeiden tuntumiskohdasta voi jotain päätellä. Suolet kun alkaa työntymään sivulle ja ylös.

Että kyllä ne varmaan niitä liikkeitä on. Välillä kyllä itsestäkin tuntuu että kuvittelee liikeet, mutta kyllä mä sen verran hartaasti aloin niitä kuulostelemaan 15-16-vkolta lähtien, enkä saanut niitä kuviteltua :)

Nadele
Liikeiden kuvitteleminen kuulostaa liiankin tutulta!
Neuvolatäti kysyi viime viikolla, että "joko on tuntunut liikkeitä", ja sen jälkeen on ollut piru merrassa :) En meinaa malttaa käydä nukkumaan, kun odottelen, josko vauvasta "kuuluisi" jotain. Sitten kuulostelen niin innolla, että alan tiedostaa kaiken, mitä mahassa tapahtuu ja jokainen asia voisi olla potentiaalinen potku.

Mistähän sitä sitten lopulta tietää, mikä on oikeata vauvan liikettä ja mikä kuvittelua? Ajan kanssa tietysti, mutta kun ei malttaisi odottaa! Nyt menossa 16+2.

Pretty in Pink
Kyllä sen vaan tietää :) Toki yksittäiset muljahdukset voi sekaantua ilmavaivoihin, mutta sitten kun tuntee kuinka se vauva alkaa uiskentelemaan ja kääntyilemään niin se on kyllä NIIN hämärä tunne, että et sä siitä erehdy :)

Lisäksi nuo muljahdukset erottaa ilmakuplista siten, että silloin kun vauva potkii mahaan päin, niin kädellä voi tuntea päältä pienen pökkäyksen jos sattuu oikein sopivasti.

Tunsin ekat liikkeet varmasti 17+4, mutta jälkeenpäin ajateltuna noilla sun nykyisillä viikoilla tunsin kaksi ekaa muljahdusta. Neuvolassa väitettiin, että niin aikaisin ei olisi voinut tuntea muuta kun pientä hipsutusta, mutta nyt kun liikkeet ovat voimistuneet niin olen kyllä sitä mieltä että just niitä ne oli.

Malta vaan odottaa :) mulla kävi niin, että kun liikkeitä alkoi tuntumaan niin ne alkoi lähes heti tuntumaan päivittäin.

Katzu
Neuvola kuulumiset: painoa +650 (eri vaaka kuin normaalisti ;)), verenpaine 125/69,pissa puhdas, hemppari 128, sf-mitta 16.5, syke 145 (vaihtelua 140-157)
Seuraava käynti 12.2. (muistaakseni). Eli siis kaikki kunnossa. Ai niin se unohtui mainita, että mojovia laakeja tuli dopleriin. Siis nöpö siellä ilmeisesti potki, kauhea pauke kuului :)

angsteri
Hienot neuvolakuulumiset Katzulla!

Mä kävin tänään siinä ultrassa yksityisellä ja täytyy sanoa, että sain huonoa kohtelua. Ihan kuin olisi ollut kauhea synti kysyä sukupuolta. Lääkäri käski ostamaan beigejä ja valkoisia vaatteita... Se vaan vilkaisi ultraa ja totesi kaiken olevan kunnossa. Hän sanoi, ettei näe sukupuolta, mutta mä sitten vaadin jonkinlaisen veikkauksen ja hän sanoi villiksi veikkaukseen tytön. Eli tyttöä minä täällä ainakin odottelen! Toivottavasti vahvistuu rakenneultrassa. Siis sama jos on poika, mutta olisi kiva saada jonkinlainen varmuus kahden viikon päästä. Inhottaa vieläkin se lääkärin asenne! Mä olin vielä aikaa varatessani pyytänyt päästä lääkärille, joka kertoo sukupuolen.

MinttuO ejk
No onpas angsterilla ollut lääkäri!! Olen kuullut paljon juttuja kätilöistä/lääkäreistä jotka saavat ihme hepulin kun asiakas kysyy vauvan sukupuolta. Toisaalta ymmärrän heitäkin kun on noita legendoja ilmassa siitä miten joku pari oli sisustanut kokonaisen huoneen tytölle...vaunuja ja vaatteita myöten...sitten olikin tullut poika ja tämä sukupuolen sanonut lääkäri oli sitten saanut kuulla kunniansa...ikävää puolin ja toisin...

Tänne ei uutta...ummetus (ilm.) vaivaa. Maha on alhaalta oikealta kipeä ja varsinkin liikkuminen on inhottavaa...ilmavaivoja on joten epäilen ummetusta...mutta pitää seurata...voipi olla myös noita kohdunkasvu kipuja...repii noita sivuligamenttejä.

Tauti alkaa talttua...jumppa jää vielä tältä päivältä väliin. Ensi viikolla sitten taas jumpalle ja maaliskuussa menen äitiysjoogaan. Onko muita joogasta innostuneita?

Katzulla kiva nla kokemus...kiva juttu. Mulla seuraava nla vasta 1.2. mutta toki tuo rakenneUä oli justiin. Ja liikkeet tuntuu joten ei kai mitään hätää ole. =)

Nyt jatkamaan...

MinttuO ja ryyni rv 19+4

Iines 2
Meinattiin pudota toiselle sivulle :)
Kiva kuulla, että teillä on ollut hyviä ultrakuulumisia, omaani odottelen, joka on vasta parin vkon päästä, jolloin jo yli rv 21! Todella myöhään! Mutta ei auta kun odottaa.
Liikkeitä kuulostellaan täälläkin, aika heiveröistä liikehdintää, mutta kyllä siellä jotain eloa tuntuu olevan. Ihanaa, kun tulee kohta puoliväli odotuksesta täyteen ja kesä lähestyy huomaamattaan, kun päästään tästä pitkästä ja pimeästä tammikuusta. Hyviä vointeja kaikille! Ja varokaa tuota liukkautta ulkona, ei meinaa pysyä pystyssä laisinkaan.

Pretty in Pink
Iines, mulla kans rakenne uä vasta 21+2 tms. Mulla oli myöskin np-ultra ihan viimeisillä suositelluilla päivillä. Kaveri kertoi että yksi samalla alueella asuva tuttu oli valitellut kans, että kaikki ultrat on hirveän myöhään. Lehdessä luki et tänne on tulos vilkkain synnytyskevät pitkään aikaan, että lieneekö se vaikuttanut kesä-heinäkuisten tilanteeseen.

Iines 2
No, sittenpä meitä on kaksi odottajaa...Pitkää hermoa vaatii, kun venyy noin myöhäiseen ajankohtaan :) Liekös asutaan samoilla seuduilla, kun minunkin np-ultra oli myös myöhäisessä ajankohdassa. Toivottavasti ei nyt kuitenkaan sellaista synnytysbuumia tule, ettei ole vapaata tilaa, kun vauva päättää tulla maailmaan!
Vielä on päättämättä, kysyäkö sukupuoli vai ei...

Yhteistyössä