Kesäkuun 2007 lapsettomuushoitojen hedelmät

Hello! Olen samaa mieltä Jiksun kanssa tosta korvikeasiasta. Itse ajattelin ihan samoin, ihan kuin jotain vaarallista ainetta olisi lapselleen antamassa. Koitin hakea tietoa eri maidoista. Kyllähän monet aloittaa korvikkeet ihan omin päin ilman neuvolan tai lääkärin lupaa.
Meillä pojat on nukkunut päikkärit parina päivänä tosi huonosti. Toisin sanoen n. kaksi tuntia katkonaisesti. Rasittavaa :(
Päikkärit kun on ollut mulle se päivän kohokohta jolloin voi rentoutua tai nukkua. On toki poikien kanssakin ihanaa mutta kyllä omaa aikaakin pitää olla. Eilen mies kävi laskemassa veneen vesille ja olin poikien kanssa koko päivän. Kyllä sen illalla huomasi, että oli ihan poikki ja kiukkunen.

Mitä muuten puette vauvoille päälle kun laitatte ulos nukkumaan jos on esim. 15 astetta lämmintä. Tosi hankalaa tietää milloin on sopivasti päällä.

Pitää mennä, pojat hutaa!1 |O |O

Roosa ja pojat 12vko
 
Moi!
Mä kans aina pähkäilen että mitä sitä pukee vaunuihin päälle näillä keleillä...
Nyt täällä on 14 lämmintä,ei paista aurinko. Laitoin juuri tommyn ulos nukkumaan ja päälle laitoin: pitkähihaisen bodyn, puolipotkarit,puuvillasukat,puuvillapipon,plyyshisen oloasun,lapaset ja virkattu peitto vielä päälle. Täytyy kohta käydä kokeileen onko poitsu hikinen vai viluissaan siellä.

Me soitettiin Semperille (kun sitä vielä käytettiin) että kuinka sen jauhevastikkeen lämmityksen kanssa toimitaan...ja sehän tosi hankala homma olikin. Eli piti keittää vesi kiehuvaksi ja sitten jäähdyttää 70asteiseksi ja lisätä jauhe,sit jäähdyttää syönti kelpoiseksi. Jos teki valmiiksi vastikkeen jääkaappiin niin sama homma,piti lämmittää vielä uudestaan 70 asteiseksi ja sit jäähdyttää syönti kelpoiseksi.
Eli ei saannu kylmää keitettyä vettä lämmittää mikrossa uudestaan sopivan lämpöiseksi ja lisätä jauhot. He sanoivat että sillä tavalla tehdessä vastikkeessa hilluu pöpöt ja vauvat saavat vatsaväänteitä ja bakteereita elimistöönsä.
No me sit luovuttiin koko semperistä sitten. Siinä hommassa olisi mennyt niin kauan tehdessä sitä, että ei sitä nälkähuutoa olisi yöllä jaksanut kuunnella,päivisin se kyllä onnistu paremmin. Nan1:stä annetaan nyt tetroina.
 
Moikka taas!

Käytiin tuossa äsken neidin kanssa shoppailemassa. Tai no, ostettiin tytölle sukkahousut kastepuvun alle ja äipälle pari paitaa. :)

Meillä ristiäiset ensi sunnuntaina. Tässä odottelen papin soittoa. Huomenna itse soitan taas virastoon, jos ei papista ole kuulunut. Kun lupasivat kuitenkin että se soittelee. Pitää vaan varmistaa että kaikki kunnossa, ettei sitten yhtäkkiä olla ilman pappia. :eek:

Meillä on jälleen palattu iltaisin korvikkeen syöttöön. Tuossa vappuna tyttö oli niin väsynyt ja nälkäinen yhtäaikaa, että oli pakko antaa pullosta. Siitä se sitten taas lähti. Nyt tosin annokset kunnollisia, ja syö hyvällä halulla ilman huutoa. Viime yönä veti unia 5,5 tuntia putkeen ja minä taas hihkuin! Sitten loppuyö menikin taas 2 tuntia kerralla. Pikkuinen kun yöllä nukahtaa tissille, niin ei sitten ilmeisesti syö tarpeeksi. Ajattelinkin nyt pumpata yöksi omaa maitoa ja antaa pullosta. Josko sitten menisi paremmin. Katsotaan. :)
Meillä korvikkeena Tutteli1, sopii hyvin. Ei ole tullut masuväänteitä tms.

Kuten muutkin pähkäilee, niin pähkäilen minäkin tuon vaatetuksen kanssa. Juuri kun oppi vaatettamaan neidin näille välikeleille, tuli lämmin ja nyt taas kylmä. Kokoajan saa vaihdella vaatetusta ja pähkäillä mikä olisi sopiva. Minä käytän pääasiassa näillä hieman viileämmillä vuorellista fleece-haalaria tytöllä vaunuissa. Meillä kun noita fleece-haalareita on monta erilaista. Sen lisäksi tietysti pipo ja tumput jne. Niin ja tarvittaessa peittoa vielä päälle. Makuupussia en ole enää käyttänyt, meillä vaunuissa fleece-vuorinen pehmeä kantokassi. Juu, siis fleeceä kerroksittain, näemmä! :p

Minäkin odotan soseiden aloitusta, mutta meillä nyt hieman menee että saa alkaa antamaan. Velliä varmaan sitten aiemmin tarvittaessa. Vaikka siitäkin ollaan montaa mieltä, sen tarpeellisuudesta ja hyödyllisyydestä. Mutta katsellaan nyt kuinka sitten tarpeen on.

Kuulostaa hurjalta tuo, että Kitty menee jo kohta takaisin töihin. Teilläkö sitten anoppi hoitaa poikaa sinun ollessa töissä? Vai muistanko väärin?

Aurinkoista päivää kaikille (vaikkei aurinko paistaisikaan) :wave:

Nampula & Hulirumpsis 7 vkoa
 
Moikka taas!
Joo on tosi kiva että ollaan näinkin aktiivinen porukka vaikka ei kauheesti aikaa ole itse kellään vauvan hoidolta. Ehkä se tekee meistä tiiviin porukan kun ollaan porukalla koettu pitkäaikaista lapsettomuutta. Mutta hyvä että jaksetaan kirjoitella, on kiva lukea millasia asioita vauvat on oppineet jne. =)
Mää sujautan vaan neidille lakin päähän ja laitan äippäpakkauksen makupussiin 15 asteen lämmössä, avaan pussia jos on kuumissaan. Helpompaa kun aina riisua ja pukea neitiä.

Kauheita määriä kerralla vetää teidän varsinkin pojat, meillä tyttö syö 100ml yöllä se se on suurin määrä kerrallaan tai kai se söisi mutta ei siitä ole hyötyä kun puklaa kaiken sitten ulos.
Soseet saa aloittaa 4 kk ikäisenä mutta kyllä mää aloitan kun tyttö tulee 3kk ikään. Peruna tekee masun monesti kovalle, niin että porkkana soseilla meillä aloitetaan. Ajattelin tehdä ite noi alku soseet ainakin ja pakastaa jääpala pusseihin ja sieltä ottaa aina sitten tarpeen mukaan. Ne noilla vauvat nukkuu huonosti kannattaisi melkein aloittaa ilta vellillä. Mutta kukin tyylillään ja oman 'maun' mukaan. On muuten sitten hyvä aika alkaa tehdä soseita kun saa suomalaisia vihanneksia edullisesti.

Mulla on itse ruskettava säärissä, ostin sellasta suihkutettavaa garnierilta. Saas nähdä millaset raita kintut tulee :LOL:

Ruoka asiasta vielä meillä on syöty koko ajan tutteli 1 ja neiti pieruttelee ihan kuin aikuiset :LOL: Annan toki koko ajan vieläkin cupletonia, en uskalla jättää poiskaan. Voishan sitä tietenkin kokeilla pienentää annosta.

Meidänkin tyttö sai tänään oman kela kortin:)

Halauksia kaikkien pienokaisille!

HH ja Siiri 9 ja puoli viikkoa
 
kiva kuulla että muutkin pähkäilevät vauvan vaatetuksen kanssa.Vaikka täälläpäin on jo suomalaisittain täysi kesä, aina sitä vaan ajattelee että tarkeneekohan pikkuinen. Olen jostain lukenut että vauvoille pitäisi laittaa aina yksi kerros enemmän vaatetta kuin itselle.
Niinpä minäkin olen sitten täällä vielä 25 asteen lämpötiloissa pistänyt pojalle pusakkaa päälle, ja kaikista huvittavinta on kun anoppi tulee ja lisää siihen vielä peittoa päälle :eek:

On kyllä hieman ihme homma tosiaan että korvikkeista ei saa kuluttajat suoraa tietoa.Pelätäänkö sitä että korvikkeiden ''helppous'' ajaa imetyksen edelle vai mikä ? Mietin sitä jo silloin kun oli pakko ryhtyä antamaan korviketta, kun täällä Kreikassa alle 6kk vauvojen äidinmaidonvastikkeet myydään ainoastaan apteekeissa, eikä ruokakaupoissa. Aina perjantaisin pitää tarkistaa riittääkö maitojauhe varmasti ettei käy niin että jäädään viikonloppuna ilman maitoa kun päivystävää apteekkia voi olla vaikea löytää.

Minä menin ja ostin kaupasta riisijauhoa ja aion kokeilla sitä iltaisin pieniä määriä maidon seassa, pitämään nälkää.Maissivelliä voisi itsekin tehdä, sitä voi sekoittaa myös korvikemaidon sekaan. Ihan muutama kymmenen milliä meinaan ensin kokeilla maidon seassa ja katsella miten menee.

Roosa: jotta saat kuvan profiiliin, pienennä sitä ensin kuva-albumistasti 200x150 pikselin kokoiseksi ja tallenna. sen jälkeen pitäisi hyväksyä se profiiliin. Itse pähkäilin kanssa aluksi kun en saanut millään kuvia laitettua.
* Päivitin juuri pojasta uuden kuvan, kun jaksoi urheasti nostaa päätään käsi nyrkissä :)
Olisi kiva jos muutkin laittaisitte kuvia pinoon :heart:

Kitty
 
HH, miten valmistat sen porkkanahässäkän? Ja minkälaista velliä? Mä olen näiden sapuskahommien kanssa ihan pihalla.
Olen muuten huomannut että monet antaa Tuttelia ja se on ok. Meillähän mentiin Nanilla ja poijan vatsa tuli kipeäksi. Taidan rohkeasti viikonloppuna (en ole yksin kotona jos poika saa raivarit) kokeilla Tuttelia.

Koitan nyt fiksailla kuvia ja laitan profiiliin jos onnistuu.
Odotan miestä kotiin, että pääsen sinne kaupungille yksin =) Ihanaa!!!

Roosa ja pojat 12vko
 
Huomenta!
Meillä meni jo pojat päikkäreille =) . Kun heräävät 6-7 maissa niin yhdeksän jälkeen ovat jo valmiita unille.
Viime yö meni taas ihan sekavasti. Mies syötti toisen pojan klo 24 kun tuli nukkumaan ja minä sain nukkua klo 23-01. 01 syötin toisen pojan. Sitten klo 04.30 syötin molemmat. Toinen heräsi sitten klo 06.30 ja toinen klo 08.15! Eli kaikenkaikkiaan nukuin n. kuusi tuntia. Olen tehnyt tosi paljon yötyötä eli mulla on tosi helppoa nukahtaa yöllä uudelleen. Onneksi!
Useinhan pojat syö samaan aikaan n. klo 01 ja 04. Mutta nyt meni taas näin. Joskus on vaikea muistaa kumman on syöttänyt jos syövät eri aikaan ja itse on ihan uninen.
Nyt toivon, että nukkuvat kunnon päikkärit.

Eilen piti mennä sinne kaupungille nautiskelemaan.. No mies soitti, ettei ehdi lähteä ajoissa töistä. Kyllä harmitti. Pääsin sitten kuudeksi kaupungille ja kahdeksalta olin jo kotona! Että näin se rentouttava oma aika :'(

Otan muuten kaikki velli ja muut sosereseptit ilolla vastaan. Ostin eilen Tuttelin velliä mikä on tarkoitettu 4kk ylöspäin. Lisäksi pari tetraa persikkasosetta. Esim. miten tehdään maissivelliä? Kitty kirjoitit siitä. Miten sen teet?

Haalistunut Olet tosi onnekas kun immettäminen sujuu. Imetyksen loppuminen oli minulle ainakin surullista. Vaikka korvikkeella itse aktiivisesti poikia syötin rintamaidon lisäksi. Tuntui, että osa vauva-ajan ihanuudesta loppui kun ei enää imettänyt. Imetys oli kuitenkin läheisyydenkin kannalta hyvä. Pidetään peukkuja, että sinulla sujuisi vielä pitkään.

Mitä vaippoja muuten käytätte? Olen nyt löytänyt Lidlistä hyvän vaipan! Käy meidän pojille paremmin kuin esim. Libero. Ja hinta!! Puolet halvempi. Meillä kun tuota vaippaa kuluu ihan kiitettävästi!!

Mukavaa keskiviikkoa kaikille! Uskomatonta, että äitienpäivä lähestyy :heart: :heart:

Roosa ja pojat
 
Huomenta päivää!

Meillä olikin eilen aikamoinen känkkäränkkä päivä neidillä! Oli vain ajoittain hyvän tuulinen ja muutoin sitten känkkäsi ja itki. Kyllä sitä sitten alkoi taas huolestumaan mikä on. Mutta tarvitsee nyt seurailla jatkuuko tänään. Huomenna sitten neuvolalääkäri, joten juttelen sitten siellä jos vielä jatkuu. Maitoa minulta tuli aikas heikosti, Tuttelia tyttö veti pullosta sitten jo alkuillasta lähtien. Annoin yöllä sitten ekan syötön myös pullosta ja se riitti siihen 3 tunnin pätkään. Muutoin menikin taas aamun unet ihan hassusti. Tyttö valvoi 04.00 taas tunnin verran jne.

Kuinka kauan teillä muilla vauvat valvoo kerralla päivisin? Meillä 1-2 tuntia jaksaa neiti valvoa ja sitten täytyy taas nukkua. Pieniä aikoja siis vielä, mutta onneksi osaan jo ennakoida asioita. :)

Meillä käytössä Liberon vaipat. Sopii ihan hyvin, vielä menee nuo minit (3-6 kg), mutta ostettuna on jo isompia (5-8 kg). Mutta ne vielä hieman liian suuria. Pitääkin joskus koittaa Roosan neuvomia Lidlin vaippoja. :)

Meillä on tänä iltana neuvolan vauvakokoontuminen. Valmennus porukan kanssa. Ainoa vaan, että kun me olimme vain sen 1 kerran valmennuksessa, niin hieman mietityttää sinne meno. Mutta mennään nyt kuitenkin, kun oma neuvolan tätikin tulee paikalle. Niin ja onhan se kiva nähdä muitakin vauvojen kanssa. :)

Kittyn pojasta taas ihana kuva! :heart:
Pitäisi koittaa laitta meidän neidin kuvaa, jos vaan saan pienennettyä sen. :)

Täältäkin mukavaa keskiviikkoa kaikille!

Nampula & Hulirumpsis
 
Terve taas =)
Minä lopetin tännä maidon pumppaamisen ja piste. Sain eilenkin jotain 15 ml kauhealla vaivalla pumpattua, en jaksa enää. Ja tein eilen heti paprika wokkia, join kahvia jne. Tämä aamukin lähti paremmin käyntiin kun sain kahvia ja beroccaa. Harmillista toisaan että maito loppui ja tyttöhän joko huusi tissille tai jokelteli ja naureskeli :LOL: vaikka ei mua naurattanut kun toinen ei huoli tissiä.

Niistä soseista: Keitän sitten esim porkkanoita mah. pienessä vedessä että vitamiinit säilyy ja soseutan ne sauvasekoittimella. Liemenä käytän keitinvettä ja sitten jääpalapussiin. Ne voi ottaa pussista seuraavana päivänä pois ja laittaa sellaseen suljettavaan pussiin (minigrip tai jotain). Kaikkia vihanneksia/juureksia voi tehdä samalla reseptillä ja sekoitella mielensä mukaan. Herneet voi aiheuttaa piereskelyä :LOL: 2 makua viikossa on hyvä maistelu tahti.

Meillä valvotaan päivisin max 3 tuntia ja se on illalla. Tyttö on muuten alkanut mennä tosi kiltisti nukkumaan päivisin, ei huuda välttämättä ollenkaan kun laitin vaunuihin.

Mää oon alkanut kuoriin perunat jne vauvan hereillä olo aikana, laitan keittiössä sitteriin. Tykkää katella tiskikoneen tyhjennystä ja muita kotihommia :LOL: halvat on huvit!!! Jää kaikki nukkumisajat omille touhuille esim. tosiaan tää netteily:)

Liberoja on käytetty, meillä on vieläkin libero1 käytössä kun tuo tyttö on niin sirpakka. Ajattelin myös kokeilla lidlin vaippoja kun kaveri niitä kehui. Mää muuten pyyhin kakat aina eka kosteuspyyhhkeellä ja sitten vasta pesulle. Muuten tyttö on aina yltäpäältä kakassa kun söheltää jaloillaan. Hyvänä on pysynyt ihokin.

Roosa sulla vois helpottaa että herätät kummatkin pojat syömään samaan aikaan, määhän herätän tytön 03 yöllä kun ei tuo neiti muuten heräisi syömään. Neuvolassa sanottiin että saa tehdä noin jos toimii käytäntö. Ei tarvisi sun vähän väliä herätä.

Missä kummassa niitä teidän vauva kuvia voi käydä kattomassa??? Minä toope.....
HH ja Siiri kohta 10 viikkoa
 
keskiviikko päivää!

Käytiin aamulla ostamassa vauvalle matkasänky. Siinä saa sitten ruveta poika nukkumaan päiväuniaan mummilassa, kun töhin lähtöni koittaa. Kieltämättä kamalaa mustasukkaisuutta jo ilmassa. En olisi kuvitellut että näin pahalta tuntuu tämä eroahdistus. Poika täyttää huomenna JO 3kk, juurihan se oli vasta osastolla nyyttinä rinnalla :heart:

Soseista : niinkuin Hormonihirviö jo tuossa yllä kertoi, kasvikset vaan pieniksi paloiksi ja vähässä vedessä keitetään pehmeiksi, ja esim sauvasekoittimella nopeasti soseeksi. Ensimmäisenä varsinaisena soseruokana meinaan myöhemmin kokeilla bataattia ja maissia, sekä porkkanaa. Bataattia on kovasti kehuttu ettei aiheuta vatsavaivoja niinkuin peruna, koska siinä ei ole tärkkelystä niin paljoa. Pakastemaissia myös vaan kiehutellaan pehemeäksi ja sauvasekoittimella tasaiseksi. Molemmat ovat myös miellyttävän makuisia.

Roosa: tuon maissivellin olen tehnyt näin äidiltäni saamani neuvon mukaan. Eli tarvitaan ihan kaupasta ostettua maissijauhoa (ei maissisuurustetta vaan nimenomaan keltaista maissijauhoa) Yhteen annokseen tarvitaan :
1 dl kiehuvaa vettä, siihen ruokalusikallinen maissijauhoa ja hämmennetään pari minuuttia että tulee tasainen mössö. Sitten valmistan 100ml vauvan korvikemaitoa ja lisään sitä hyvin sekoittaen maissimössoon ja annan jäähtyä. Tästä tulee noin 180ml velliä jota poika oikein mielellään söi, josta jäi 50ml jäljellekin eli tuntui tulevan kylläiseksi helpommin kuin maidolla. Ostin vellitutin, normaalista maitotutista ei tule kyllä läpi.

Nutrician Muksu -riisipuurojauheestakin saa miedon riisivellin, sekoittaa sitä vaan esim 2tl maidon joukkoon. Tuota riisijauhetta voi myös laittaa myöhemmin soseidenkin sekaan, ei vaan pelkästään ''puurona''. Purkin kyljessä on suositus 5-6kk, mutta Kreikassa Nutrician riisipuuro purnukassa lukee 4kk :/ Meinaan kuitenkin riisivelliä antaa hieman ilta-aterialla ensiviikosta alkaen. Syödään nyt ensalkuun tuolta maissivellillä 1-2krt päivässä.

Kiitoksia Lidlin vaippavinkistä. Meillä ollaan kanssa Liberoita käytetty, ja toisinaan myös Pampersin nr 3 active fit'ä. Eikun iltapäivällä Lidliin.

Tosi raskaalta kyllä kuulostaa Roosalla ja Nampulalla nuo yöheräilyt ja syötöt. Voimia sinne!
On se kyllä niin yksilöllistä miten nuo pienet nukkuu.Toisilla kestää lähemmäs vuoden ikään että heräilevät öisin, ja sitten on taas näitä ihmeellisyyksiä kuin meidän poika joka vetelee unia jo 7viikkoisesta asti kl 22-06 -syö kerran- ja jatkaa uniaan vielä kl 09 asti |O

HH: klikkaa tuosta minun nikin kohdalta niin saat profiilin auki, jossa kuva. Mailla taisi olla myös kuva poitsustaan kehissä.

Nyt on pakko mennä vellin valmistukseen. Mukavaa iltapäivää kaikille

Kitty ja poitsu huomenna 3kk :heart:
 
Hei taas!

Neuvola käynti takana. Tommy painaa 6345g ja pitkä 60cm. Painoa oli tullut kahdessa viikossa 515g.
Tommyllä oli sellaset "flirtit" päällä, nauraa rätkätti ja jokelteli neuvolassa että täti oli aivan otettu.
Kysyttiin rs-virus rokotetta, mutta täällä sitä ei tunneta lainkaan. Vähän kuulostaa oudolta...
Mutta "kauppasivat" rokotusta korvatulehdusta ja keuhkokuumetta vastaan, joka maksaa vajaa 600kr elikkä noin 70?. Päätimme ottaa sellaisen.
Kahden viikon päästä on neuvola ja silloin tommy saa sen ja yhden toisen rokotuksen.

Kyselin että saiskos jo aloittaa vellitykset, niin oli sitä mieltä että ei vielä ole aika aloittaa. Vasta kun täyttää 3kk. Vastikkeesta sanoi, että voi alkaa antamaan Nan2:sta,pitää nälkää paremmin.

Meillä valveilla ollaan 1-1 1/2 tuntia kerralla. Mutta jos siitä pitemmälle venyy valveilla olo niin kiukku on sitten kovaa ja vaikea saada nukkumaan.

Meillä on käytössä Libero 3. Taidanpa minäkin käydä ostamassa ja kokeilla Lidln vaipat =)

Mai ja Tommy 2,5kk huomenna
 
Heippa!
Täällä ollaan taas koneella kun pojat ovat päikkäreillä! Eilen annoin pojille pari lusikallista persikkasosetta. Tulos oli, että toinen pojista sai ihan kauhean itkukohtauksen mies oli yhtiökokouksessa ja minä kannoin poikaa kotona kaksi tuntia kunnes kohtaus meni ohi! En tiedä johtuiko persikasta mutta enää en uskalla antaa.
Aion nyt alkaa velleilemään. Koitan tänään valmista maissivelliä maidon joukkoon. Katsotaan miten käy.
Main vinkki Nan 2.sta oli myös hyvä ja käyn hakemassa sitä tänään kaupasta.

Amodinimeillä kävi juuri niin, etten saanut toista poikaa kunnolla hereille yöllä ja sillä seurauksella, että maidot meni "väärään kurkkuun". En ole kovin mielelläni sen jälkeen sitä keinoa käyttänyt. Toisaalta kyllä pojat kohtuullisen hyvin samoihin aikoihin herää.

Kyllä sinä varmaan voit jo elokuussa reissuun lähteä. Varsinkin jos mies ja vaavi lähtee mukaan. Lähde ihmeessä. Suunnittelet vaan kaiken hyvin etukäteen.
Me ollaan näillänäkymin lähdössä elokuussa italiaan viikoksi. Tai jenkkeihin kaliforniaan lokakuussa. Meillä kun on noita sukulaisia siellä. Otan kahdet yksösten matkarattaat mukaan ja lentokoneessa on vauvoille omat nukkumapaikat.
Ja mulla on vielä marraskuussa nykin reissu yksin. Pitkä viikonloppu tosin vain!

En saa kuvaa pienennettyä. Koitan otta kännykällä ja siirtää siitä. Pojat on jo niin ison näköisiä farkuissa ja t-paidoissaan.
Vielä Lidilin vaipoista. Ne kuulemma valmistetaan samalla tehtaalla kuin pampersvaipat
Ja meidän kokoa on vain yhtä mallia muistaakseni toujourds midi. Tuntuu aluksi kovemmalta kuin esim. libero mutta iho on pysynyt kunnossa ja pojat tyytyväisenä. Eikä falskaa!

Aurinkoista Torstaita!
Roosa & pojat
 
Tervehdys kaikille :)

Koululaiset ovat koulussa ja taapero tänään hoidossa, joten saan omaa aikaa vauvelin nukkuessa. Oli kivaa ehti lukea teidän kaikkin kuulumiset.

Roosa, meidän pojilla on 1v 9kk ikäeroa. Vanhempi siis täyttää kohta 2v. Olen usein lähettänyt ajatuksissani sympatiat sinulle, kun kahden eri-ikäisenkin hoito tuntuu välillä melkoiselta palapeliltä. Meillä tietysti mustasukkaisuus ja uhmaikä tuovat omat haasteensa. Olenkin todennut, että välillä jomman kumman vain täytyy antaa huutaa kun kädet loppuvat kesken. Valitse siinä sitten, huutaako avuton vauva joka muodostaa mielipiteensä maailmasta sen perusteella kuinka häntä hoivataan vaiko herkässä oman persoonan eriytymisvaiheessa oleva taapero.

Joo, mä ajattelen liikaa. Johtuiskohan siitä, että mut on kasvattanut lastenpsykiatri :kieh: Eikös kallonkutistajien omat lapset ole aina kaikkein hulluimpia... :wave:

Kysyit Roosa vielä tuosta kiinteiden aloittamisesta. Mun ammatti taitaa näkyä joskus jutuissa läpi, ravitsemusterapeuttihan minä nimittäin olen. Yritän hieman varoa "siviilissä" ruoka-asioita, koska monille ihmisille ruoka on aika arka paikka.

Suositukset kiinteiden aloittamisesta vahtelee hieman maasta toiseen, samoin se, missä iässä minkäkin ruoka-ainen saa alotta. Tämänhetkisen tiedon mukan yli 3kk yksinomainen rintaruokinta ei enää vähennä allergiariskiä, mutta virallinen suositus on edelleen ettei alle 4kk annettaisi kiinteitä. Virallisesti en siis voi suositella aloittamista ennen sitä. Alle 3kk suolisto on joka tapauksessa vielä hyvin kehittymätön, joten ainakaan ennen sitä ei kannata lisäruokia antaa. Myös suun motoriikassa tapahtuu n.3kk iässä sellainen muutos, että vauva osaa lypsämisen lisäksi alka siirtä ruokaa kielellä suun takaosaan nieltäväksi.

Viljatuotteita suositellan Suomessa annettavaksi vasta 5kk iässä, koska varhaisella vilja-altistuksella saatta olla yhteys keliakin puhkeamisen sille geneettisesti alttiilla henkilöillä. 1-tyypin diabeteksen riskissä oleville lapsille taas kehotetaan välttämään lehmänmaitoa (eli siis myös korvikkeita) 6kk ikään saakka. Jos lähisuvussa on jompaa kumpaa, kehottaisin neuvotteleman vaikka neuvolalääkärin kanssa. Ohraa, ruista tai vehnää en kehottaisi antaman alle 5kk ikäiselle.

Vauvoilla on tuossa 3-4kk ja sitten uudelleen n.8 kk iässä sellainen herkkyyskausi, että kiinteä ruoka alka kiinnostaa. Jos ei ole korkea allergiariskiä ja äidinmaito ei riitä, niin kannattaa kuulostella vauvan yksilöllisiä valmiuksia alka maistella lisäruokia. Ylensä kiinnostuksen huomaa siitä, että vauva alkaa aukoa suutaan kun äiti syö, hosuu ja huitoo taikka yrittää "komentaa ajatuksen voimalla" lusikkaa omaan suuhunsakin. Esikolle aloin anta lisäruokia hieman alle 4kk, kun huomaisn että hän katseli silmä kovana kaikkea mitä söin ja oma nyrkki meni suuhun samaa tahtia kuin minulla lusikka.

Jiksu, mulla on kaikkien korvikevalmistajien ammattihenkilöille tarkoitetut esitteet. Että voit kysäistä, mitä haluat tietää.

Jahas, poika heräilee...

Ruokatäti-Lampukka ja poitsu kohta 3kk
 
Torstaita kaikille! :wave:

Oltiin sitten neuvola lääkärissä tänään. Aamulla jouduin tytön herättelemään, kun aikamme oli jo 8.20. Mennessämme neuvolaan, oli neiti iloinen ja hyvän tuulinen. Mutta kun sitten aloimme mittailemaan ja punnailemaan alkoi huuto. Joka sitten kestikin koko käynnin ajan! Lääkäri oli nuori nainen ja arasteli sitten hieman tutkia tyttöä. Kaikki kuitenkin oli kunnossa. Mutta oli se kurjaa, kun toinen huusi kokoajan. Hetkeksi aina saattoi rauhoittua ja taas jatkui. Painoa oli tullut aikas vähän. Nyt painoa neidillä 5255g ja pituutta 59,5 cm. Oma neuvolan tätimme ei edes ollut paikalla, mutta ajattelin kuitenkin ensi viikolla soitella, josko voisimme punnituksessa käydä. Lääkäri ei todennut painosta mitään, eikä opiskelijakaan joka mukana oli. Mutta kun seuraava käyntimme on vasta 18.6, niin tuntuu hieman kaukaiselta. Puhuin myös neidin kiukkuisuudesta, mutta kuulemma ei nyt vielä kannata huolestua. Mutta silti huolestuttaa, kun toinen kiukkuaa ja itkee paljon. :(

Nyt kyllä eilen huomasin että ihan selvästi masussa väänsi ja ähki paukkuja pihalle. Nyt eilen ei taas tarvinnut korviketta antaa, joten katsotaan onko sillä vaikutusta. Koitetaan nyt ilman pärjätä taas, näkisi sitten miksi homma menee.

Omalta osalta kaikki oli kunnossa, mitä nyt limakalvot todella kuivat. Niin kuivat että tutkimus siltä osin teki kipeää.

On se muuten ihanaa, että "meillä" on tuommoinen Lampukka, jolta voi tarvittaessa neuvoja kysyä! :hug: Kiva kun saa apuja sitten jo täältä suunnalta kun niitä tarvitsee! :)

Ehkäisystä tottakai taas juteltiin ja reseptin pillereihin sain. Kyllä minä luulen, että niitä alan popsimaan. Sillä ihan vielä en olisi valmis uuteen raskauteen. Vaikka se epätodennäköistä onkin. Mites muut? Mulla esim. yksi kaveri jolla on "IVF-tyttö" niin sai tuli yhtäkkiä luomusti raskaaksi kesken hoitotauon, kun toista yrittivät. Heillä takana useiden vuosien (lähemmäs 10) lapsettomuus ja ehkäisyä eivät olleet käyttäneet, joten siis ihmeethän ovat mahdollisia. :) Joten siksi ehkä nyt ainakin hetken noita syön ja mietitään sitten hieman myöhemmin lisää. :)

Laittaisin neidistä kuvan profiiliin, mutta täytyy sanoa etten osaa. Kuvat niin julmetun suuria ja mulla ei ohjelmaa jolla vois pienentää. Vinkkejä? Tai sitten voisin säätää kamerasta sen kuvakoon. Mikä olisi sitten suoraan hyvä? Osaako joku auttaa?

Noista reissuista kun on nyt ollut puhetta, niin me suunnataan Ruotsiin heinäkuussa, koiranäyttely reissuun. Mies ja tyttö lähtee toki matkaan. Mutta muutoin meillä ei reissu suunnitelmia. Roosan reissu perheen kanssa kuulostaa ihanalta! Wau!

Siinäpä ne tärkeimmät!

Nampula & Hulirumpsis 7vkoa
 
Hei!

Nyt munkin profiilissa on tytön kuva, muutama viikko sitten otettu. Se pienentyi itsestään, joten laittaminen oli helppoa. Joten Nampula, ei muuta kun kokeilemaan!

Mua ei koske tuo ehkäisykeskustelu ollenkaan, sillä mä en voi enää saada lapsia. Lääkärien piti valita kohtu tai henki, ja ne teki oikean ratkaisun. En olisi tehnyt kohdulla mitään kuolleena. Mutta että näin täällä. Asiassa on työstämistä, vaikka en ollut mitään lapsikatrasta aikonutkaan maailmaan saattaa. Asiaa ei auta sekään, että todella monet tutut (yleensä naiset) alkavat jo kysellä että koska tyttö saa pikkusiskon tai -veljen... Tosi ajattelematonta... :(

Jahas, nyt vauva huutelee, palaan astialle.

Jiksu

 
Iltoja!

Oih miten ihania neitejä meidän pinossa Amodini ja Jiksu :heart: kauniit suuret ''kauriin silmät'' Jiksun tyttärellä .

Mai : komia poika teillä ;) kyllä nyt olis tarjolla söpöliinit poitsut meidän pinon rinsessoille jos ne vaan huolii :LOL:

Ja Jiksulle :hug: lääkärit tekivät aivan oikean ratkaisun, sinä selvisit ja sait terveen lapsen! Mua kanssa ärsyttää kun suurinpiirtein jo laitoksella tutut ja vähemmän tutut sekä anoppi rupesivat utelemaan sisaruksien perään. Että osaa raivostuttaa. Henkisesti olimme jo valmistauduttu elämään loppuelämä lapsettomina, ja saan olla ikuisesti kiitollinen että tämä yksi edes meille suotiin. Onko se sitten muka jokin onnen mitta, että lapsia tulee enemmän kuin VAIN se yksi?? Minä ainakin annan nyt kaiken rakkauden tähän ainokaiseeni, ja ammennan hänestä onneni olla ÄITI ! uusia hoitoja en edes halua miettiä tässä vaiheessa.
Ajatelkaa saamme viettää äitienpäivää! Niinkuin Amodinikin kertoi, kuluneina vuosina äitienpäivät ovat olleet melko raskaita.Aina sai tuntea pienen piston sydämessään kun omaa äitiä onnitteli, ja samalla lapselliset ystävät hehkuttelivat kun ovat saaneet ihania äitienpäivä kortteja lapsukaisiltaan. Siinä tunsi itsensä kyllä niin ulkopuoliseksi.

Reissua sitten pukkaa näköjään kesällä vauvojen kera. Mekin olemme tulossa elokuun lopussa. En kyllä käsitä miten saamme kaiken roudattua mukana. Matkarattaat, turvakaukalot, meidän tavarat sun muut. Kyllä saa melkoinen tila-ihme auto olla että kaikki mahtuu auton peräkonttiin

:whistle: Kyllä kieltämättä vähän jännittää miten lentomatka menee, mutta onneksi poitsulla on ikää silloin jo reilu puoli vuotta, että hyvin se varmasti menee. Täytyy vaan organisoida kaikki paremmin. Ei ole enää että tuosta vaan nappaan kapsäkit mukaan ja menoksi :wave:

Nampula : mulla on muuten täällä yksi asiakas, kreikkalainen snautseri kasvattaja Ateenasta, ja hän on samaiseen koiranäyttelyyn tulossa heinäkuussa. Ties vaikka olisit tyypin tavannutkin aiemmin noissa koirapiireissä....?

 
Laitoin myös kuvan. Kuvaa ei tarttenut laittaa oikeaan kokoon, mutta .tiff ei käynyt, .jpg kelpasi.

Ihan samojen asioiden parissa näemmä pyöritään. Itse odottelen kuin kuuta nousevaa, että pojalle tulee 4kk täyteen, ja saa aloittaa kiinteitä. Tässä maitohommassa alkaa tympimään ainainen puklailu ja sitten se, ettei tiedä, kuinka pitkälle päivää maidolla pötkitään.

Mites teillä muuten yöunille meno? Siis laitatteko aina itse yöunille vai laittaako myös mies? Meillä on tullut sellainen tapa, että poika nukahtaa rinnalle. Luullakseni se on vain tapa, sillä iltaisin annamme aina pullomaitoa (noin 1,5 dl) ja sen jälkeen pikkuisen tissiä, johon se nukahtaa. Nyt kun olin sukulaisissa tämän viikon, siellä jätin pojan tätini hoiviin iltapullon jälkeen, kun vaikutti vielä kovin virkeältä. Ja menin siis saunaan. Saunasta tullessani poika olikin nukahtanut yöunille! Innoissani pistin miehelle tekstaria, että nyt poika nukkuu myös ilman tissiä ja voin alkaa suunnittelemaan tyttöjen iltaa kaupungille! :) Mies tulee huomenna reissusta, jolloin pitää jatkaa keskustelua...

Samaan yökeskusteluun vielä lisää vettä myllyyn, nimittäin kyselen, missä vaiheessa aiotte laittaa vaavin oman huoneeseen nukkumaan, jos ylipäänsä aiotte? Ennenkuin vauva syntyi, olin sitä mieltä, että niin pian kuin vaan mahdollista, mutta nyt en ole niinkään varma. Mies tosin olis sitä mieltä, että vois jo siirtää. Mutta en vielä ainakaan siirrä, sillä kyllä siinä omat unet kärsis huomattavasti, jos ramppais toisessa huoneessa. Siis kun nyt nukutaan iltaysistä noin 6-8 tuntia ja sen jälkeen 2-3 tunnin pätkissä aamuyhdeksään. Mutta toiveissa on, että jos kiinteiden myötä yöunet pitenee, vois siirtoa alkaa miettiä.

Koiristakin on saatu reaktioita. Nyt kun vauva jo seurustelee enemmän ja seurailee leluja, tulee vaaville esiteltyä lattialla viltillä maatessa niitä leluja. Siitähän koirat innostuu, kun puhuu leikkisästi ja heiluttelee ties mitä kivoja leluja. Sitten kun kieltää ottamasta vauvan leluja, tuo ne siihen viltin viereen omia lelujaan. Saas nähdä miten sitten käy, kun poika alkaa tarttumaan leluihin ja heiluttelemaan niitä!
 
Ihania vauvoja teillä =) Pitää tota ukkoa pyytää kokeileen josko saisi kuvan laitettua meidänkin neitistä... Tänään menee taas kurssille eli yö ollaan kahdestaan tytön kanssa.
Eilen oli joku kumma uneton päivä, nukkui yht. n. 2 tuntia päivän aikana. Sellasia 10 minsan torkkuja nukkui tunnin välein. Onneksi nyt meni normaalisti aamu päikyille. Kokeilin eilen antaa pikkuisen maissi velliäkin kun ei tuo uni tullut, ei tuonut masuvaivoja muttei auttanut nukkumiseenkaan.

Minä yleensä laitan tytön nukkumaan vaikka mies kantaakin monesti illalla tyttöä kun ei sitteriin rauhoitu. Laitan tytön sänkyyn juuri kun on nukahtamaisillaan ja joskus siitä virkoaa huutamaan tai tuttia luttuuttaa puolikin tuntia, niin erilaisia nuo nukkaumaan menot. Mää en jaksaisi yksin tyttöä hoitaa jos vielä bilettämässä kävisin... minä hoidan kyllä selvästi enemmä tyttöä vaikka mies olisikin kotona.

Voi en tiennytkään Jiksu että sulta kohtu leikattiin pois, olen pahoillani! Ja minä vielä kyselin tyhmänä täällä että ketkä aikoo lähtä uusinta kierrokselle ja sulle se ei ole edes mahdollista.
:hug:

Mulla yks kaveri teki eilen negan testin 2 alkion siirrosta, heillä kyllä on jo 1 ivf lapsi. Kyllä muistui mieleen omat kokemukset....

Koirasta vielä että meillä neiti ei välitä yhtään koirasta, mielummin kuuntelee kissan kehräystä. Tosi hyvin menny eläinten kanssa, luojan kiitos ettei tullut mitään mustits kohtauksia.

HH ja Siiri 10 viikkoa
 
Huomenta!

Ihania vauvoja teillä kaikilla! Tosi kiva katsella noita kuvia. :D :heart:

HH: Ei se mitään, että kyselit uusintakierroksesta, enhän mä ole edes täällä aikaisemmin kertonut miten mulle kävi. Tai kerroinhan mä miten kävi, mutta en koko totuutta. Aikaisemmin asia oli liian kipeä, nyt tuntuu että olen sitä jo sen verran käsitellyt että en ala itkeä heti kun sanon "kohtu".

Toisaalta on helpotus ettei enää voi tulla raskaaksi, sillä mä en ikinä enää uskaltaisi mennä synnyttämään. Jos kerran on täpärästi selvinnyt hengissä, miten voisin ottaa sen riskin uudelleen? Etenkin kun mitään syytä ei löydetty. Mies sanoi heti teholla että jos mä haluan niin me voidaan adoptoida, mutta en mä usko että me siihen ryhdytään. Meillä on nyt se mitä niin kovasti toivottiinkin, terve vauva, ja se riittää meille.

Lääkärien mukaan meillä on ollut todellinen onni matkassa. Mullahan ei meinannut tulla munasoluja ollenkaan, ja lopulta niitä saatiin vain kaksi, joista toinen hedelmöittyi ja nukkuu nyt tuolla meidän sängyssä. Ja sitten vielä toi synnytys ja mun "ihmepelastuminen"... musta tuntuu että mä olen nyt todella käyttänyt tuurini lastenteon suhteen. :D Oli kyllä hyvä ettei niitä munasoluja tullut sen enempää, tämä varmaan koskisi enemmän jos meillä olisi alkioita pakkasessa.

Ja Kitty: Kiitos. :hug:

No mutta se siitä.

Lidlin vaippoja pitää kans kokeilla. Eilen kokeiltiin ekaa kertaa kestovaippaa, ja läpihän sieltä tuli pissat niin että lorisi. :LOL: Mun kestoilut on jääny vähän vähemmälle, vaikka kudoin niitä villahousujakin monet. Kertikset on niin helppoja, eikä tosiaan tee mieli tehdä lähempää tuttavuutta tytön jättikakkavaippojen kanssa. Miten muut, käyttääkö joku kestoja?

Meillä pyörittiin taas aamuyö sängyssä, vauvaa pieretti ja nälätti vuorotellen. Nyt aamusta se sitten nukkuukin, eli taitaa olla rytmit sekaisin tänään. Meillä tyttö nukahtaa välillä ihan sujuvasti itsekseen pinnasänkyyn, välillä taju menee tissillä.

Ekan yöheräämisen jälkeen mä nostan tytön meidän sänkyyn ja siinä se on sitten aamuun nukkunut (tai ollut nukkumatta). Voisi olla ehkä parempi nostaa syötön jälkeen pinnikseen, mutta kun mä yleensä nukahdan ennen kuin tyttö lopettaa syömisen. :ashamed: Pitäisi skarpata sen suhteen.

Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille! :flower:

Jiksu ja Karamelli kohta 8 viikkoa
 
Nyt on kuva laitettu! Ihan hämmästyin, että se oli noin helppoa! Kuvittelin, että minun pitää pienentää kuvaa ja säheltää enemmänkin. Nyt siis muutaman viikon vanha kuva neidistä. Laitan uutta sitten vaikka ensi viikolla, kun ristiäiset ohi ja kuvattu taas lisää. :)

Ihania vauvoja kaikilla ja niin persoonallisen näköisiä! Jokainen ihan oman itsensä näköinen! :heart:

Meillä tyttö nyt sitten flunssassa! :( Sitä se kärttyisyys sitten ollutkin. Eilen iltapäivällä alkoi ääni kähisemään ja illalla oli jo todella käheä. Tänään sitten alkoi yskiminen ja pärskiminen. Sekä sitten kuulostaa räkäiseltä. On se kurjaa kun pikkuinen tuollaisessa räkätaudissa. Toivottavasti menisi pian ohi. Aamulla kyllä oli kuitenkin ihan hyvän tuulinen. Väsyi hieman normaalia nopeammin, mutta muutoin oma itsensä. :)

Tavallaan kuitenkin ihana, että kärttyisyyteen löytyi nyt selkeä syy. Minä kun kuvittelin jos jonkinmoista. Mielikuvitukseni kun on jotain aivan omaa luokkaansa... :p

Viime yö meni sitten hieman sekavasti. Otin tytön taas viereen, kun ei muutoin meinannut nukahtaa omaan sänkyyn. Meillä siis yleensä laitan tytön sänkyyn ja tutin suuhun. Joskus nukahtaa ihan hienosti, joskus pitää itkeä hetki. Jos itkee niin, sitten minä olen vieressä ja autan pitämällä kädestä kiinni (helpottaa kummasti) ja laitan tuttia suuhun. Meillä alkuun neiti nukahti kans syliin, mutta silloin nukkumaan meno venyi, kun aina heräsi kun sänkyyn laitoin. Joten olen tämän tavan havainnut paremmaksi. Meillä kun on vielä asuntona vain tämä kaksio, niin tyttö saa nukkua meidän kanssa samassa huoneessa. Sitten kun isompaan muutetaan jossain vaiheessa, niin sitten varmastikin saa oman huoneen jossa nukkuu. Mutta nyt ei siis vaihtoehtoa. :)

Jiksulle :hug: , mutta kuten Kitty sanoi, lääkärit tekivät oikean ratkaisun. Kyllä se varmasti oli aluksi shokki ja sai mielen matalaksi. Mutta onneksi teillä on ihana tyttö josta saatte nauttia. :heart: On se kyllä kumma, että ihmiset tosiaan kyselevät seuraavan muksun tuloa! Olettavat, että se on niin yksinkertaista ja helppoa. Meilläkin iloitaan kyllä tästä yhdestä ja ollaan siitä kiitollisia. =) Vaikka meilläkin alkioita pakkasessa on, niin eipä niiden käyttöä kauheasti vielä tule mietittyä.

Kitty, kasvattaako tämä tuttusi snautsereita vai suursnautsereita? Meillä kun on suursnautsereita, joten enemmänkin tiedän/tunnen ihmisiä niiden parista. Joitakin snautseri-ihmisiä myös, mutta ne pääosin täältä suomen maasta. :) Tosin ulkomailta en kauhiasti tunne suursnautseri väkeäkään, mutta tiedän toki useampia. :)

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille!

Nampula & räkä-Rumpsis
 
Hei!
Kiitos Lampukalle tietopaketista! Mulla pyörii kokoajan tuo soseiden aloitus mielessä. Rasittaa kun pojat ei pysy kylläisenä kuin 2,5-4 tuntia kerrallaan :(
Olen ostanut muksu maissivelliä, mutta nyt epäröin annanko sitä pojalle joka huonommin sietää maitoa. Täytyy ensi viikolla 3kk neuvolassa jutella asiasta ja mennä siihen asti maitolinjalla.

Meillä pojat nukkuu vielä samassa sängyssä toistensa kanssa ja meidän makkarissa. Kun toinen pinnasänky hankitaan muuttaa pojat omaan huoneeseen. On kyllä tulossa kohta ajankohtaiseksi. Minä mietin myös tuota vaivalloisuutta. Ehkä ensi viikolla voisi kokeilla siirtää tuon yhden pinnasängyn jo omaan huoneeseen ja katsoa miten pojat viihtyy toisessa huoneessa ja helpottaako esim. omia uniani jos en herää jokaiseen pieneen ähinään. kuulostaa niin ihanalta, että toisilla vauvat nukkuu jopa 6-8 tuntia putkeen.

Jiksu olet kyllä käynyt läpi vaikeita asioita ja jotain sellaista mitä ei tahdo ymmärtää. Miten voi synnytyksessä käydä niin. Onneksi kuitenkin kaikki on nyt hyvin ja teillä on ihana suurisilmäinen suloinen vauva!! Voimia sinulle edelleen asian läpiviemisen kanssa! Ihmisten kommentit ovat kyllä välillä tosi tökeröitä.
Minäkin saan vastailla lähes tuntemattomille ihmisille siitä onko kaksoset luomut vai hoidoilla alkunsa saaneet. Onneksi meillä on suvussa kaksosia niin voin aina todeta, että enot on kaksoset jos joku kysyy.
Kitty Meillä miehen sisko perheineen tulee jenkeistä joka vuosi kahden lapsen kanssa suomeen. Turvakaukaloa kannattaa kysyä suomesta. Josko jollain on lainata. Lisäksi Rattaat menee aika kivasti koneeseen ja rintareppu kannattaa ottaa. Lisäksi kamat kannattaa käydä tsekkaamassa jo edellisenä päivänä. Sitten vaan lähtöpäivänä käsimatkatavarat ja rattaa mukaan ja menoksi. Suomen päässä teillä varmaan onkin jo innokkaat isovanhemmat kentällä vastassa!

Nukuttamisasiasta: Meillä se on ollut minun vastuulla kokoajan. Laitan pojat yleensä samaan kellonaikaan joka ilta nukkumaan. Teen iltapesut ja annan maidon. Vaihdan yöpuvut päälle. Sitten sänkyyn ja kehtolaulu soimaan. Pojat nukahtaa n. 15min- 1/2 tunnin sisällä. Toinen yleensä heti ja toinen on hieman huonompi nukahtamaan. Melko hyvin meillä tuo toimii.
Mulla on muuten viimeaikoina ollut voimakas yh-äiti fiilis. Jonain päivänä kun miehen touhut oikein harmitti mietin jo millaista olisi asua poikien kanssa kolmestaan.. :x
Onneksi on yleensä aika ohimeneviä nuo ajatukset. Eilen mies oli veneellä kaksi tuntia puunaamassa paikkoja ja pojat nukkui rattaissa laiturilla. Tulivat kotiin ja mies oli ihan tohkeissaan kun oli poiken kanssa ja sain omaa aikaa.. Toisinsanoen sain tyhjentää tiskikoneen, laittaa pyykit ja järjestellä paikat. Eli sellaista..

Kuvan laitto ei onnistu. Aina kun painan tallenna niin näytölle tulee teksti www sivuja ei voida näyttää. En tiedä mikä mättää.. harmi.

Mukavaa tulevaa viikonvaihdetta kaikille :hug:

Roosa & pojat
 
Jiksulle hali!

Ja kaikille jaksamista kotiäitiyteen! Kyllä siihen rooliin on väliin kovin vaikea asettautua! Varsinkin kun elämä on ollut niin toisenlaista tähän saakka, kuten Amodini kirjoitti. Jotenkin tuntuu, että vaikka aikaa olisikin, kotihommia ei jaksais tehdä. Kuuluisko ne taloustyöt kotona olevalle? Mutta ei olla oikeestaan puhuttu kotitöiden jaosta miehen kanssa, pitäisi varmaan tehdä niin. Varsinkin töihinpaluu on varmasti kriittistä aikaa!

Me osakestoillaan. Yöllä ja reissuille pistetään kertistä, mutta kotosalla käytetään päivät kestoa. Haalistunut, minä olen pessyt myös ne 60 pesumerkinnällä olevat sisävaipat silloin tällöin 90 asteessa, eikä miksikään ole menneet. Sappisaippuasta en saanut apua tahroihin. Mutta kuorissa noudatan tiukasti pesuohjeita. Meillä mies laittaa väliin kestoja, mutta lipsahtaa myös kertojen puoleen. Olen ollut ihan tyytyväinen kestoiluun. Vuotoja ei ole sattunut kuin pari kertaa, ja ne on johtuneet ihan siitä, että sisävaippa on huonosti asetettu eli pilkistää sieltä kuoren alta. Myös hahtuvahousut pitää, kun pesin ne koneessa. Ne on kyllä idioottivarmat! Harsoja en ole jaksanut alkaa taittelemaan, ja muutenkin niitä menee monta päivässä pukluihin.

Kantoliina myös meillä käytössä. Pitkillä kaupunkireissuilla, jos poika ei jaksa olla vaunuissa, viihtyy se kantoliinassa. Vappuna meni 6 tuntia kaupungilla, osan aikaa vaunuissa ja osan aikaa liinassa! Ainut vaan, että sammakkoasennossa (olikohan tuplaristi sen oikea nimi?) poika tahtoo olla pää takakenossa, kun se haluaa kattella ympärilleen. Huomenna olenkin menossa käymään kaverilla, joka aikoi neuvoa L-asennon, jossa voi paremmin katsella ympärilleen. Haalistunut, mitä sidontaa käytät?

Roosa, kerrohan miten neuvolassa kävi kiinteiden keskustelussa. Meillä kun neuvola tyrmäsi ajatuksen heti, ja piti sitä 4kk ehdottomana rajana.

Nyt nukkumaan, aamulla mennään taas vauvauintiin, joten aikainen herätys!!!

Nupsu ja poika, 3,5kk
 
letkeää lauantaita =)

Dooris muuten kirjoittelee tuolla huhtihipuissa, sieltä hänet ''löysin''. Ehkä hän kuului paremmin siihen joukkoon kun la oli vasta huhtikuussa.

Minä sain muuten loistavia uutia =) =) =) nyt saa onnitella :flower: Pomo soitti eilen ja kertoi että 3.4 on astunut voimaan lakimuutos äitiysloman pituudesta, tämä koskee myös minua ja tähän perään saan pitää nyt peräti 6kk lisää äippälomaa!!!! Voin kuitenkin tehdä osa-aika työpäivää 4h/vrk tai 16pv/kk jos siitä sopii työnantajan kanssa erikseen. Kesä-heinäkuussa siis olis tarkoitus paikata lomailevia kollegoita, jotta byroo pysyisi jotenkuten pystyssä. Uskomatonta, olin jo henkisesti (huonolla menestyksellä) valmistautunut reilu viikon päästä töihin,mutta saankin jatkaa vielä pojan kanssa kotona oleilua :heart: Vihdoin ja viimein Kreikkakin pääsi eurooppalaiselle tasolle näissä asioissa =)

Kiva kuulla nupsunkin kuulumisia.Vauvauinti kuulostaisi ihanalta. Kantoliinaa olen myös harkinnut, mutta tuo sitomispuoli ei kyllä kovin helpolta näytä. En jaksa räpeltää. Liinoja ei täällä myydä, eikä olisi kukaan näyttämässä miten oikeaoppisesti sidotaan. Hyvin on poitsu vaunuissaankin viihtynyt. Eilen kävimme ristiäiskirkkoja katselemassa, ja poika nukkui tyytyväisenä automatkan ajan turvakaukalossa, eikä herännyt vaikka siirsin vaunuihin köllimään.

Hatarapääsyndroomaa on kyllä huomattu täälläkin , mistä Amodinikin mainitsi :kieh: ''suomisekamixkreikkaa'' puhutaan miehen kanssa, ja olen huomannut että ärsyynnyt yhä helpommin kun mies on niin ''tyhmä'' ettei tajua mitä joskus ajan takaa. Milloin ärsyttää ukko, milloin kissa, anoppi ja kaikki. Vauva vie kaiken huomion, siitäkö tämä sitten johtuu?? Kotihommista oli juttua, ja kyllä täällä ihan sama homma on mitä teillä monilla muillakin. välillä tuntuu kuin olisi yksinhuoltaja! Mies tekee pitkää työpäivää, ja arkiaskareet ja huushollaus on kyllä minun kontollani. Laskujen maksut ja kauppakäynnit sentään mies hoitaa, mutta kassien purkaminen ja paikalleen laittaminenkin on sille jo ylivoimainen suoritus, mies jättää ne vaan mukavasti levälleen keittiön lattialle (minä tiedän muka paremmin mihin mikin kuuluu) just joo-olis hyvä aika ruveta opettelemaan ettei meidän koti ole toiselle mikään täysihoitola |O |O

Nampula : en aivan varmasti muista, mutta mulla on sellainen muistikuva että tällä kavattajalla on sekä kääpiö,-keski sekä suursnautsereita!

Ihanaa ja toivottavasti aurinkoista äitienpäivä viikonloppua kaikille mammoille perheineen!

Kitty ja hymypoika 3kk+2pv
 

Yhteistyössä