KESÄKUU 2011 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja Danni
  • Ensimmäinen viesti
Laurie
Hansu: Tuo Gro Nylander on norjalainen synnytyslääkäri, joten jos siis puhut myös norjaa, niin tuon kirjan saat helpommin sieltä. Kirja käsittelee synnytyksen jälkeistä elämää, ja nyt kun sen ekaa kertaa luin, niin olisin tosiaan toivonut, että olisin sen lukenut jo silloin, kun tulin ensi kertaa äidiksi reilu kaksi vuotta sitten. Kirja painottuu kuitenkin vahvasti imetykseen. Sit tuo Ritva Kuusiston kirja on vanha (rumannäköinen) kirja vuodelta 1989. Mun kokemuksen perusteella aika moni muu suomalainen imetystietopaketti perustuu juuri tuohon Kuusiston kirjaan.

KaLalla tosi kivoja kuulumisia! :) Mites muuten astma? Mulla on niin hyvä vaihe ollut menossa jo muutaman kuukauden, että olen kuin terve.

Hienoa, että Tyksistä saa ne sukat. Mulle terkkari tänään sanoi, että jos ei ole apc-resistenssiä tai massiivista turvotusta, niin sukkia ei tartte ostaa. Mietin vielä asiaa. Maksavatkohan ne nyt jotain 60 euroa, ja onko se sitten paljon vai vähän. Tays ei siis niitä kustanna.

Mä aloin tänään kittaamaan sitä Weledan imetysteetä. Nam! Se on kyllä hyvää, ja toivottavasti siitä voisi olla vähän apuakin. Pakkasin sairaalakassiinkin yhden paketin.

Öitä!
 
-KaLa-
Laurie: Astma on pysynyt aika lailla kurissa, ainoastaan vapun aikaan kun oli flunsa niin piti vähän lääkitystä lisätä. Siitepölykausihan mulle on pakkasten lisäksi pahinta aikaa ja olenkin nyt kerran päivässä ottanut Pulmicortia ettei tilanne pääse pahenemaan, kovasti neuvolassakin sanoivat että ottaa sitten kaksi kertaa päivässä ja tarvittaessa nostaa annosmääriäkin, mutten vielä ole kokenut että tässä tarvitsisi lääkitystä lisätä ja aion omien tuntemusten ja oman pääni mukaan tässä mennä. Ymmärrän kyllä ettei tilannetta voi päästää pahaksi, sillä tässä on toisenkin voinnista kyse. Mutta mulla ei tuo perussairaus sinällään ole kovinkaan paha niin turha tässä nyt on ihan överisti lääkkeitä vetää. Hyvä olisi useammin muistaa puhalluksia testailla, mutta on vähän jäänyt.
 
Sara82
Laurie, mistä olet ostanut sitä imetysteetä? Itse en ole löytänyt kuin vasta netistä, mutta ostaisin suoraan kaupasta, jos tietäisin mistä sitä saa.

Nyt mullakin on ollut vähän menkkamaisia kipuja ja alavatsa on silleen hellänä. En tiiä onko vauva liikkunut niin paljon, että alavatsalla siksi tällainen tunne.

Uskallatteko vielä lähteä käymään millään pidemmillä reissuilla? Mies haluaisi käydä etelä Suomessa ensi viikolla, mutta itseä hiukan mietityttää jos synnytys sattuisi alkamaan aikaisemmin. Tuolloin tulisi 37 viikkoa täyteen..

Huonekaan ei ole vielä valmis, sen olen sanonutkin, että mihinkään ei lähdetä ellei vauvan huone ja kaikki tavarat ole valmiina. :)

Sain äitiyspakkauksen pari päivää sitten ja se oli viime vuoden pakkaus. Ei se mua haittaa, nättejä oli vaatteet. Mies niin innoissaan katseli vaatteita ja "taivasteli" kuinka pieniä vaatteet on. Illallakin sitten tunnusteli vatsaa kun vauva liikuskeli ja potki aikalailla. Pylly tuntui pyörivän ja nousevan mahassa ihan kunnolla ja jalat/kädet tuntuivat niin selvästi. Sanoi että kyllä se sieltä kohta tulee kun tuollaista jalkapalloa pelaa. Annoin tuntea, missä pää on ja mies ihmetteli että onko se noin alhaalla ;D

Eilen taas sanoi, mennäänkö katsomaan niitä vaatteita. :D Ilmeisesti alkaa herätä siihen, että kohta sieltä tulee pikkuinen.

Täällä sataa vettä taivaan täydeltä. :/ Ulkonakin pitäisi kukkapenkkejä laitella...

Mukavaa päivää sateesta huolimatta!

Sara 35+4
 
Laurie
Hienoa, että KaLa sullakin on hyvä vaihe menossa astman kanssa. Yksi inhalaatio päivässä on pieni lääkitys! :) Toivotaan, että molemmilla jatkuu hyvä putki loppuraskauden ja myös vauvan synnyttyä. Mulla on vähän sellainen kutina, että vauvan synnyttyä tulee niin isot hormonaaliset muutokset, että astma saattaa taas omalla kohdallani siinä pahentua. Mulla kun alkas viimeksi tää koko sairaus synnytyksen jälkeen aika pian, ja tän raskauden alkupuolisko oli ihan järkkyä tukkoisuutta.

Sara: Me ei enää uskalleta mennä minnekään automatkalle, kun on sektio tulossa. Jos olis normaali tilanne, voisin ehkä vielä käydä jossain kohtuullisen matkan päässä, mutta en varmaan uskaltaisi lähteä parinkaan tunnin ajomatkan päähän sairaalasta. Särkänniemen eläintarhaan pitäis vielä viedä tyttöä esim. nyt vkl:na. Se on tuossa kymmenen kilometrin päässä, ja jos siellä jaksais pari tuntia kävellä.

Imetysteestä: En minäkään tiedä mistä sitä saa ostaa paikan päältä. (Sokoksella olen nähnyt Weledan tuotteita kyllä.) Netin kautta olen minäkin tilannut tuota Weledan teetä ja rintaöljyä. Olen illalla menossa ostamaan Life-luontaistuotekaupasta rautamehua ja kysyn onko heillä näitä tuotteita. Sain ystävältäni Vauvan ilo -teetä, mutta se ei maistunut erityisen hyvältä. Lisäksi nettikeskustelujen perusteella siitä ei ollut ollut monellekaan mitään hyötyä. Weledaa taas moni kehui. Ja tuo rintaöljy ainakin viimeksi auttoi maidon herumisessa, kun pumppailin. Apteekkiinhan voi myös jättää tilauksen lääkkeistä tai luontaistuotteista. Tilaavat sitten tukkurilta, ja varastotilanteen mukaan voi tulla ihan tosi nopsaankin päivässä, parissa.

Imetyskirjoista mainitsen vielä, että luin myös Minni Niemelän Imetysoppaan. Eilen kun tosiaan noita imetyskeskusteluja illalla luin, niin tuota oli kehuttu. Se on ainakin uudempi. Suomalaisia imetyskirjoja taitaa kaiken kaikkiaan olla aika vähän.

Sitten vielä Minzeyn viimeksi aloittamaan aiheeseen, peiton heilutukseen: Hankalaa, kun haluja on (paljon!), mutta nyt on vähän iskenyt pelko, jos sitten oliskin jotain käynnistävää vaikutusta. Mä en yhtään haluais mennä siihen päivystyssektioon, vaan odottelisin mieluummin sinne 1.6. asti, kun on aika varattuna. Mites te muut? Elättekö vielä ns. normaalia elämää?

Huomenna mies on illan poissa. Mun pitää selvitä tytön kanssa koko päivä aamusta iltaan. Toivottavasti synnytys ei vaan käynnisty. Piti tulla kavereita seuraksi, mutta tyttö on edelleen flunssainen, joten täytyy pärjätä näin.

37+1
 
Minzey
Laurie: Meillä eletään kyllä ihan vielä samoissa kun ennen vauvaa, kyllä ne keinot aina keksii ;) ja se että vauvan tulon jälkeen voi olla hetkellinen paussi, nii pitää vähän ottaa niitä etukäteen takaisin :D

Empäs minä olekkaan kerinnyt kirjoittamaan piiiitkään aikaan tänne, no nyt on ollu tosi paljon tekemistä. Oon pessy kaikki vauvan vaatteet mitä oli kelan äitiyspakkauksessa, itse ostetut ja lahjaksi saadut.

Sairaalakassia oon pakkaillu kans, sieltä löytyy
*Vau.filtä saatu vauvakirja
*videokamera ja laturi
*t-paita ja löysät caprit
*kuulakärkikynä
*huulirasva
*perusrasva
*vauvalle sellainen keltainen Ainu-pupu
http://www.pikkupiia.fi/uploaded/images/Ainu_Ensipupu.jpg
*sellaisia kortteja joihin voi kirjottaa vauvasta ja antaa sukulaisille
*Kelan äitiyspakkauksessa olleita harsoliinoja 2kpl
*Kelan äitiyspakkauksessa olleet liivinsuojukset (ne Ainut)
vielä tulee ainakin harja, hammasharja ja tahna, omat sukat, puhelin ja laturi, imetysliivit pitäs vielä hankkia, Crocsit. Vielä varmaan keksin myöhemmin lisääkin :D

Kassiksi kelpuutin lopulta sellaisen sopivan kokoisen urheilukassin, joka aukeaa päältä. Toisena kassina on mun perus laukku missä on neuvolakortti ja kaikki muu mitä aina kannan mukanani.

Kotiinpaluu vaateet pakkaan turvakaukaloon, jonka isä tuo sitten sairaalaan. Siihen tulee potkupuku jossa käännettävät hihat, potkuhousut, takki, pipo, kelan äitiyspakkauksessa ollut valkoinen peitto, sukat. Voi olla että on ihan liikaa tai liian vähän, eipä kai sitä puettamista oikein ikinä opi täydellisesti :D

Olo on tosi hyvä ja tässä sitä vaan edeleen odotellaan että koskas möllykkä sitten haluaa maailmaan tulla :) Vitsit kun on jännää, kun niin moni jo tietää koska vauva tulee, kun on se sektio varattuna. Nippelläkin on jo vauva :) Sitten saa odotella tietoja kenelle tuli mitäkin sorttia. Itseä ainakin jänskättää kovasti kumpi tulee kun veikkauksia on niin paljon molemmille sorteille ja itsellä vaihtuu kutina vähän väliä :) Eipä sitä voi kun vain odottaa, mutta niin kuin Karolilla tuolla jossain luki niin aika on todellakin mennyt äkkiä.

Minzey 35+4
 
Jenny83
Ihanasti teillä on ollut paljon kirjoteltavaa. Jännitin jo tossa alku viikosta et joko se Nipen vauva synty ja nyt on ainakin syntyny. :)
Voi että oon halunnu kirjottaa. Oon käyny lukees teidän ihanii päivityksii mut oon ollu ihan rätti tai kuitti. Siis tuntuu et täl viikol kukaan ei oo antanu mun nukkuu, ja pelkkä tietokoneen ruutuun tuijottaminen on saanu mut siristää silmiä, saati sitten et olisin jaksanu kirjottaa.
Jossei aurinko ole klo 5 herättäny mua aamulla, niin sitte mun esikoinen on päättäny syövänsä yöllä, tai vauva on potkinu, tai on ollu tosi kovat liitoskivut ja en oo saanu nukuttua, ja tätä on jatkunu nyt sitten viime lauantain. Onneks sain viime yön nukuttuu 22-07.30 eli nyt alan taas voimaan hyvin.

Mulle ei siis kuulu muuta kun en oo väsyneenä ees jaksanu ajatella synnytystä. Mut ihanaa olla jo noin 2,5kg painava ja kesäkuussakin keuhkot on jo kehittyny. Mulla on tänään 40 päivää jäljellä.

Täällä on monella jännät paikat kohta. Karolinkin synnytys lähestyy. Ite kun synnytän loppukuust niin mikään ei oo oikeen viel aktuellia. Vauvan vaatteet oon kyl jo ottanu esille ostanu lisää, mut en oo viel pessy niit. Ajattelin myös heti kesäkuun alussa ostaa vadelmanlehti teetä. Sitä join monta kupillist päiväs myös kun odotin esikoista. Sen pitäis lisää oxitoksinin tuotantoo kropas mikä sit saa aikaseks supparit... mut en tiedä auttoko se. No, ei ainakaan haittaa ollu, ja oli hyvää.

Mun rutiineihin kuuluu edelleen treeni ja esikoisen kans ollaan touhuttu megana. Ja ollaan melkeen koko aika ulkona.
Eli niin kun huomaatte. ei mitään uutta. Okei, vähän enemmän menkkamaist kipua ja potkut on tosi kovia ja sattuu mut ei mitään sen ihmeellisempää. Nyt odottelen vaan sitä ens kuuta et voin kans alkaa valmistautuu synnytykseen just jostain 37 viikolt lähtien.

Uudet vaunut meil on vielkin ostamatta. Jätetään aina kaikki viime tinkaan. No, kun on jo yks lapsi (alta 2v.) niin meilt löytyy kyl tuttipulloja, rintapumppu, kantoreppu, vaatteet, turvaistuin ym, ym. eli loput kerkee ostaa sit viime tingassa.

Jenny 34+2
 
Karoli
Laurie: On 60€ mun mielstä aika paljon sukista... Ihan vaan periaatteesta. Ja automatkailusta, että meidänkin kokemuksen perusteella on ehkä parasta jättää väliin, jos ajattelee meidän viime viikonloppua. Vaikka kyseessä ei ollutkaan synnytys, oli epätietoisuus pitkän ajomatkan aikana kamalaa. Ja täälläkin elellään normaalisti, ehkä vähän jopa varastoon kuten Minzey, kun tulossa on tosiaan taukoa ;)

KaLa:
Kiva kuulla, että sielläkin kaikki kunnossa ja remontti valmistumassa :)

Minzey: Mäkin taidan käydä ostamassa jotkut Crocksien tapaiset. Ne vois olla just mukavat sairaalassa :) Me otetaan myls videokamera ja kamera mukaan. Ladattiin videokamera jo ja tarkistetaan vielä alkuviikosta, että latausta riittää, jotta saataisiin pienen ensi hetket videoitua <3

Jenny: Harmi, että on ollut rankkaa! Mä en kans edellisyönä saanu oikeen nukuttua ja eilen vietin aikaa vaan ystävien/sukulaisten seurassa, kun en pystyny tekemään mitään järkevää, kun olin niin koomassa. Täällä nukkuu muutenkin katkonaisemmin, kun yöllä on kissahärdelliä ja herään koko ajan vessaan ja juomaan tai närästykseen.

Olin eilen neuvolassa ja siellä ei ollut mitään ihmeellistä. Paino oli noussut yhteensä 15 kg, mutta siihen se varmaan jää, kun alle viikko enää sektioon. Vauva istuskelee edelleen pää ylhäällä. Ollaan päivisin kuunneltu lastenlauluja, joista hän tuntuu tykkäävän ja musiikkimaku yleisesti tuntuu olevan sama kuin miehelläni. On jännä, miten sen vaan tuntee, että tykkääkö pikkuinen jostain (äänestä) vai onko ahdistunut. Kun esim. kävin leffassa, niin oli selvästi ihan paniikissa. Tänään järjestin mieheni vaatekaapit ja muuten olen vaan ollut. Nyt ajattelin rentoutua loppuajan, kun vielä voi. Illemmalla mennään shoppailemaan miehelle vaatteita, kenkiä ja silmälaseja ja jatketaan huomenna jos mun jalat kestää. Vauvan synnyttyä ei yhdessä shoppailu sujukaan enää ihan niin yksinkertaisesti.

Karoli 38+2
 
kesä mamma2011 Jkl
Hei! Ajattelin kirjoittaa kuulumisia. En ole pitkään aikaa käynyt täällä. Syy siihen miksi en ole käynyt on, että olen ollut tosi kipeänä(nielutulehdus) ja sitten olin vielä tällä viikolla pari yötä sairaalassa. Supisteli. Vielä meinaa olla kipeä olo, selkään sattuu kun yskii kauheasti. Voi olla että joutuu käymään lääkärissä, jos tämä ei mene ohi. Olen syönyt nielutulehdukseen antibioottikuurin. Vointi ei ole vielä ok. Meidän pikkuinen on perätilassa. Torstaina yritettiin kääntään pikkuista, ei kääntynyt. Torstaina kävin röntgenissä, otettiin kuvat lantiosta(perätilasynnytystä varten). Lääkärin pitäisi maanantaina soittaa kuvista. Kaikki kriteerit pitää täyttää että voi synnyttää alakautta(perätilassa olevan vauvan). Olen valmis kokeilemaan perätilasynnytystä. Voi olla että pikkuinen voi vielä kääntyä itsekseen, mutta tila taitaa olla aika vähissä. Paino arvio pikkuisesta 2,3/2,4 kg. Kaikki oli ok. Pitää maanantaian sitten kirjoittaa uudestaan kuulumisia, mitä lääkäri sanoi kuvista, että onnistuuko synnytys alakautta. Kuulumisiin.


Kesä mamma2011 Jkl 36+2
 
Laurie
Kiva kuulla Kesämammankin kuulumisia! Rohkeutta perätilasynnytykseen, jos sitä haluat yrittää. Vauva voi onneksi vielä kääntyäkin.

Karoli: Kivoja kuulumisia! :) Mäkin yritän ajoittaa hommat niin, että loppuajan voisi ottaa rennommin ja vain nuuskuttaa ihanaa, rakasta tyttöä, josta joutuu olemaan 3-5 vrk erossa. Olemme olleet vain kerran erossa yön yli, noroviruksessa, kun emme olleet isänsä kanssa lapsen hoitoon kykeneneviä.

Tänään ohjelmassa pinniksen kokoamista jne. vauvavalmisteluja ja perhesauna. Kävin ostamassa itselleni vaatteita lapsivuodeajalle. Viimeisen kerran käytiin mummilassa, ja eilen pyysin kuitenkin ystäviäni kylään. Tuli eilen siivottua suursiivouskin. Ensi vkl:na vielä uudestaan suursiivous. Mies pääsi eilen vielä työporukan kanssa tuulettumaan. Hyvä fiilis kaikesta tällä hetkellä! :)

Laurie 27+3
 
Laurie
Ai niin, uskaltauduimme nyt sit yhdyntään parin viikon tauon jälkeen (toki ollaan muuten hellitty), ja aamulla tulikin limatulppaa vessakäynnillä. Vauva on laskeutunut tooosi matalalle. Jo viime vkl:na laskeutui selvästi, ja nyt vielä alemmas. On vihlonut alapäätä, ja kävely on tosi hankalaa. Nyt on se keilapallo jalkojen välissä. ;)
 
-KaLa-
Mulla on tänää eka äippälomavapaapäivä, jee!! :)

Enkä siis osannut nukkua kovinkaan pitkään, vaikka useampi yö tässä jo ollut katkonaista unta ja asennon vaihtamista, alkoi ne nukkumisvaikeudet siis täälläkin. Viime yönäkin väänsin ja käänsin ja nukuin ilman peittoa kun oli mukamas kuuma eli kasasin koko peittovuoren miehen päälle joka jossain vaiheessa heräsi mun touhuihin ja valitti että on kuuma ku kaikki peitot on hänen päällä. Yleensä siis palelen aina ja yritän kerätä koko peiton itselleni, viimeisen viikon aikana tilanne on muuttunut lähes päälaelleen. Peiton heilutus on ollut aika vähäistä, mulla on jotenkin koko raskauden ajan ollut halut lähes kateissa ja mieskin on nyt alkanut epäilemään että eihän mua sitten satu joku asento tai ettei sitten jälkeenpäin selkää kolota tms. Eilen kävin golfkentällä kävelemässä seurana pari tuntia ja yllättävän hyvin vielä jaksoi tallustaa, toki illalla kyllä tunsi jäsenissään että oli enemmän kävellyt. Muuten on liikunta jäänyt melko vähiin. Jos tässä lomailun aikana yrittäisi käydä uimahallissa edes vähän läträilemässä ettei täysin jämähtäisi paikoilleen.

Kiva kuulla Saran ja kesämammankin kuulumisia! Tsemppiä viimeisiin viikkoihin.

Minzey: Vauvan kotiutumisvaatetusta olen myöskin mietiskellyt ja just ihmetellyt kun ei vielä voi edes tietää miten lämmintä silloin on, että mitäköhän kaikkea sitä varaisi. Parempi varmaankin ottaa varman päälle, eihän niitä kaikkia kerroksia ole pakko pukea päälle jos aurinko sattuukin paistamaan, mutta näistä Suomen kesistä kun ei voi tietää...

Jenny jaksaa edelleen touhuta ja urheilla! Toivottavasti olet saanut nyt nukuttuakin jossain välissä.

Laurien suosittelemiin kirjoihin ajattelin jossain vaiheessa tutustua tai ainakin tutkia löytyykö kirjastosta tai kirjakaupoista jotakin noista. Toivottavasti sun astma ei pahe synnytyksen jälkeen, kun on nyt hyvässä tasapainossa.

Karolille jaksamisia viimeisiin päiviin ja tosiaankin kannattaa muistaa vielä rentoutua ja levätä kun se on mahdollista! Mulla on huomenna hieroja ja ensi viikolla jalkahoito ja ehkä vielä kerran ennen synnytystä ehtisin hierojalla käymään, vähän hemmottelua itselle. Mekin ollaan miehen kanssa käyty kaupoilla ja vielä pari kertaa ainakin täytyy vähän käydä vauvalle tarvikkeita ostamassa sekä kotiin muutamia mattoja yms, kun voi nuo yhteiset rauhalliset kaupassa käynnit sitten vähäksi aikaa jäädä.

KaLa 34+5
 
Nippe80
Heips kaikki!!

Eli poika syntyi tiistaina 17.5 klo. 20.15. Poika painoi 3685 ja oli 50 cm. pitkä. Tulen joku päivä kirjoittamaan enemmän ja luen kaikki kuulumiset siitä saakka, kun viimeksi olen ollut kommentoimassa. Synnytys meni ihan kivasti alussa: maanantaina käynnistettiin uudella tavalla (Balonka tms.) ja tiistaina puhkaistiin kalvot. Kättärillä oli niin mieletön ruuhka, että meidän jälkeen ei synnytyssaleihin otettu enää vastaan muuta kuin kiireiset eli äidit käännytettiin muihin sairaaloihin... Synnytys kesti 6 h. ja viimeinen kaksi tuntia oli kuin helvetistä. Anestesialääkäri pisti epiduraalin väärään kohtaan, minkä seurauksena mä koin osittaisen ja hetkellisen (3 h. ) halvaantumisen. Jouduin ponnistamaan vauvan ulos ihan arvuuttelemalla, että milloin oli supistus--katsoin monitorista supistukset ja ponnistin ilman ponnistamisen tunnetta...

Lääkäri teki siis hoitovirheen ja synnytyksen jälkeen tästä jäi mulle mieletön päänsärky ei en ole voinut olla pystyssä, kun hedari iskee heti kun nousen istumaan :/ Voitte googlettaa sanoilla "spinaali päänsärky", epiduraali päänsärky. Mulle ei laitettu veripaikkaa, joka olisi voinut viedä säryn heti pois, vaan päädyimme odottamaan jos särky menee ohitse ilman, että sinne selkään tarvitsisi enää kajota, kun kuitenkin kyseessä oli muutenkin väärä paikka!

Pääsimme perjantaina kotiin ja vauvan keltaisuuden vuoksi menimme eilen kontrolliin, ja jouduimme vauvan kanssa takaisin sairaalaan. Pääsimme tänään kotiin, kun valohoito laski arvot normaaliksi. Keskiviikkona taas kontrolli---toivottavasti emme enää joudu sairaalaan...

En pysty olemaan enää ylhäällä tai koneella, mutta palaan takaisin heti, kun vointi sallii.

Tzemppiä teille kaikille sektioihin ja synnytyksiin---pian saadaan lisää pikkuisia maailmaan :)

Tuo meidän pienokainen on erittäin voimakas ja kova liikkumaan...aivan kuten olin jo masussakin <3

Huomenna vauva täyttää viikon...
 
Jenny83
Ihanaa kuulla nipen vauva uutisia. Olipas hyvän kokonen vauva eli hyvä että käynnistivät, kun sitä ei olis ollu kivempi synnyttää isona. Hurja synnytyskokemus. Synnytykset kun on aina super isoja kokemuksia, siit huolimatta miten ne menee.
Se keltasuus on tosi normaalii ja menee vauvalla ohi kyllä parissa viikossa.
Ihana kuulla myös muitten kuulimisii, ja itekin oon alkanu tajuu et kesäkuu on edessä ja enää viikko tätä kuuta jäljellä. Uskomatonta. Vaikka oonkin loppukuun synnyttäjä niin tänään aloin jo esikoisen kans käymään vauvan vaatteit läpi.
Voi kalaa kun ei oo saanu nukuttuu. Mä en kans osannu nukkuu esikoist odottaessa. Nyt oon nukkunu yli hyvin. Nukuin 10h viime yönä. Mut on mulkin lämmin. Nukun vaan lakanalla ja tukusukilla. yöt voi olla vaikeit. Mul oli eilen ihan mega väsy. Nukuin 2 kertaa päikkärit ja ei auttanu mihinkään. Mietin et tällast ko nää vikat 5 viikkoo tulee olee, mut nyt on jo parempi olo ja en oo yhtä poikki.
Nyt ajattelin alkaa taas nimipuuhiin. Haluun et mul on nimi valmiin ajo 2 viikon pääst et jos syntyy etuajas niin ei tarvii siin sit väsyneenä miettii.

34+5
 
Hansu...
Nippe: Onnea ihan mielettömästi pikkuisesta prinssistä :) Aika jännä, että just eilen ajattelin tuota epiduraalia. Se siis voidaan pistää väärään paikkaan. Voi ei :( Onneks kuitenkaan ei pahemmin käynyt, mutta voin vain kuvitella millaista tuommoisen pääsäryn kanssa on elää. Koitahan jaksaa. Onneksi vauvalla on kuitenkin kaikki hyvin ja ootte päässeet alkuvaikeuksien jälkeen kotiin. Tuo keltaisuus on kai aika tavallista ja ns. vaaratonta kunhan hoidetaan. Tuuhan tosiaan kertomaan lisää, kun oot taas kunnossa :)

KaLa: Voi ei, sinäkin :( Täällä kanssa edelleen kärsitään unettomuudesta. Katoin mun raskauskorttia ja oon kärsinyt unettomuudesta nyt yli 10 viikkoa. Viime yönä pyörin taas kolmesta seitsemään. Seiskalta otin tulikuuman suihkun ja sain nukuttua 11 asti yhdellä vessareissulla. Yöt menee niin, että tasan 1,5 välein pitää käydä pissalla ja todella harvoin oon ehtinyt siinä välissä nukahtaa. Ehkä jossain horroksessa ollut vähän aikaa. Nyt en enää kohta uskalla ajaa autolla, koska keskittyminen herpaantuu koko ajan. Unohdan koko ajan kaikkea enkä jaksa tehdä kotona enää oikein mitään. Yks päivä sain imuroitua 130 neliötä kolmessa erässä. Kylpyhuoneen pesun jaoin kanssa kolmeen osaan :/ Toivottavasti sulla ei jää tämä päälle, koska on tää ihan sairaan raskasta. Keskiviikkona on lääkäri ja aion ottaa puheeksi nukahtamislääkkeet. Luin vielä kaiken lisäksi, että äidin unettomuus on sikiölle vaarallista + nostaa synnytyksen jälkeisen masennuksen mahdollisuutta. Tässä on mahdollisesti vielä 7 viikkoa ennen vauvan syntymää. En kyllä oikeestikaan tässä kunnossa halua alkaa vauvaa hoitamaan, oon ihan zombie :( Justiin kätilökin sanoi, että vauva-aika on vielä raskaampaa kuin osaa edes kuvitella ja äitiysloma on tarkotettu akkujen lataamiselle just sitä varten. Mitenkäs lataat akkuja, kun ei saa nukuttua :( Onko muilla kokemusta nukahtamislääkkeistä raskauden aikana? Jotain löysin netistä ja kuulemma ei oo vaarallisia sikiölle jos niitä käytetään vain lyhyen aikaa. En kyllä tommosista lääkkeistä tykkää yhtään, mutten voi näinkään enää jatkaa.

Ajattelin ihan itteni piristykseksi ostaa huomenna vauvalle jonkun ihanan kotiintuloasun ja itelleni uuden kylpytakin ja tohvelit sairaalaan. Pakko päästä tekemään jotain kivaa, kun masentaa niin tää väsymys. Tulipas valitusta. Kaikki on onneksi sikiöllä hyvin, vaikka liikkeitä tuntee nykyään harvemmin. Vauva nukkuu aika paljon ja jos alan sitä herätellä, niin saan kyllä sellaset ilmoitukset, että hengissä ollaan. Aikamoisella voimallahan tuolla jo potkitaan :)

Kiitos KaLa muistutuksesta, tilaan itelleni ajan hierojalle :) Akupunktio vois kai auttaa kanssa näihin levottomiin jalkoihin, täytyy kysyä. Vitsi kun olis sauna, istuisin siellä joka ilta ennen nukkumaanmenoa ja saisin varmasti heti nukuttua joka ilta. Meille kyllä rakennetaan sauna, mutta saadaan se vasta syksyllä. Harmi sinänsä.

Parempaa vointia teille muille :)

Hansu 34+5
 
Laurie
Nippe: <3<3<3 Onnea! <3<3<3 Ihanaa! :)

Aika hurjaa tuo, että eivät heti laittaneet sitä veripaikkaa. Voiko sen vielä laittaa, jos päänsärky jatkuu? Munkin ystävien lapsilla on ollut tuota keltaisuutta. Hyvä, että seurataan. Ihanaa, että olette nyt kuitenkin päässeet kotiin. :) Tule sitten vielä kertomaan kaikki yksityiskohdat, kun vointi kohenee.

Hansu: Mä sain synnytyksen käynnistelyssä neljänä iltana rauhoittavan tms. nukahtamislääkkeen, jonka nimeä en kuollaksenikaan muista. Sitä jaettiin tyyliin koko osastolle iltaisin. Kokeile ihmeessä vielä akupunktiota ja miksei vaikka vyöhyketerapiaakin. Ja lääkkeet kehiin sitten. Kyllä on tärkeää, että saa nukuttua välillä. Loppuviikkoina muutenkin usein hormonaalisista syistä tulee unettomuutta, jos terkkaria on uskominen. Voimia tilanteeseen hirmuisesti!!! Vauva-ajan raskautta ei voi etukäteen tietää kukaan. Riippuu omasta kunnosta ja vauvasta: onko masuvaivoja, miten nukkuu, kuinka pitkään roikkuu rinnalla, takkuaako imetys jne. Kaikki voi mennä heti ihan tosi hienostikin, eikä tule mitään vaikeuksia.

KaLa: Mä olen nukkunut jo ainakin muutaman viikon ilman peittoa ja vaatteita, siis ihan alasti. Peitto on rullalla vieressä ja jalkojen välissä. Kuuma!!

Karoli: Huhuu, oletko jo laitoksella?!

Omaa napaa: Eilen käytiin kolmen tunnin reissu eläinpuistossa. Tyttö tykkäsi, ja oli ihanaa vielä käydä kolmen hengen perheenä. Mummilassa oltiin viimeisen kerran lauantaina. Vauvasiivoista on tehty, pinnis koottu, kotiinpaluuvaatteet laitettu kuntoon jne. Nyt viimeistelen niitä isoäidinneliöpeittoja. Huomenna on viimeinen neuvola, ja mies tulee sinne mukaan, kuten oli ekallakin kerralla mukana syksyllä. Huomenna tai ylihuomenna käyn ostamassa ne tukisukat leikkaukseen ja sit vielä itselleni aurinkolasit ja mietin vielä, jos laittaisin tilaukseen uudet silmälasitkin, kun vuoden vanhat on ihan naarmuilla. Illalla taidan fiilistellä ja laittaa pedin vauvalle valmiiksi.

Vauvan kotiutumisvaatteet ovat:

pitkähihainen body
terättömät puolipotkarit
puolisukat
puuvillaiset vauvalapaset
puuvillamyssy (sairaalakassissa myös silkkimyssy mukana)
velourtakki
velourhousut
ohuet villaiset vauvatossut
+kaksinkertainen puuvillapeitto

Noista voi sit katsoa eri variaatioita 10 - 25 asteen välillä.

Täällä siis kaikki hyvin ja ennallaan. :)

Laurie rv 37+5
 
Laurie
Mulla on muuten se imetysteen juominen ilmeisesti vaikuttanut, sillä rinnat on tulleet araksi kylmälle ja viimalle. Varmaan jonkinlaista pientä maitoutumista jo. Sairaalakassiin pakkasin muuten lopulta sen Minni Niemelän Imetysoppaan. :)
 
Karoli
Onnea Nippe <3 Ja toivottavasti paranet pian! Ja toivottavasti epiduraali menee mulla oikeaan paikkaan...

Laurie: En ole vielä laitoksella. Olen vaan hemmetin väsynyt ja jännittynyt ja jostain syystä kuvottaa ja hajut ällöttää. Olen ottanut rautaa joka ilta, ehkä johtuu siitä tai sitten ei. Lisäksi koko ajan on kauhea tuskahiki mullakin.

Pakko syödä joku iltapala ja suunnata sänkyyn. Koitan vaikka huomenna kirjoitella paremmin. zzzzzzzzzzzz

Karoli 38+5
 
Empukka
Moikka mammat! :)

Meillä hajos kone taannoin ja oon siis ollut kauan nettipimennossa (mikä teki kyllä ihan hyvää :D),mutta nyt siis taas täälä.

NIPPE: ONNEA hurjasti pojasta!Hyvän kokoinen vauva :) Kurjaa,että epiduraali meni väärään paikkaan,varmaan karmeeta se päänsärky!Itse mietin,että meniköhän mulla viimeks se väärään paikkaan kun siitä ei ollut mitään apua...tai sitten se vaan ei tehonnut muhun muuten vaan.
Toivottavasti vauvan keltaisuus häviää piakkoin kokonaan,eikä tarvitse enää osastolle mennä!!

Mulla on ollut paljon supistuksia,minuutin-kahden välein viime aikoina ja vähän kipeitä.Viikkoja vasta 34+4,joten täytyy ottaa kovin nrauhallisesti,ettei syntyis vielä.Terkka käski lähteä svo:lle jos vielä tulee samanlailla.

En ole vielä mitään laittanut vauvaa varten valmiiksi.Pinnis täytyy kasata sitten kun laskettuunaikaan on muutama pv (jollei ole syntynyt ennen sitä):D
Muuta sitten etukäteen ei tarvikkaan tehdä.Sairaalakassia ei varmaan tarvi pakata etukäteen,kun muuta en sinne tarvii kun omia sukkia,kameran ja hammasharjan ja tahnan..pienellä pärjää ;)

Jaksuja kaikille loppuodotukseen!
 
Minzey
Neuvolassa kaikki oli hyvin ja edelleen ollaan tuolla masussa pää alaspäin, muttei ihan täysin kiinnittyneenä. Kohdunsuu on edeleen kiinni ja täyspitkä, ehkä hieman pehmentynyt. Sf-mitta tais olla 33 cm. Kaikki on siis hyvin ja nyt käydään viikottain neuvolassa. Nyt onkin vain tällaista odottamista :)

Lisäsin muuten albumin omaan profiiliini, laitoin muutaman kuvankin :)
http://keskustelu.plaza.fi/kuva-albumit/minzey/raskaus/206/

Vointeja kaikille :)

Minzey 36+3
 
Karoli
Minzey: Kunnon massu siellä näyttää jo olevan ja onnellinen ilme :)

Vaikka viikolle 38 asti itse tykkäsin kropastani tosi paljon, en enää oikein viihdy, enkä ole tykännyt poseerata valokuvissa. Eilen äiti otti musta ja vauvansängystä kuvan ja sanoi, ettei nyt sentään ihan kärsivältä tarttis näyttää vaikkei hymyilyttäiskään! Olen alkanut tuntea itseni kömpelöksi norsuksi ja ylimääräiset kilot ahdistaa ja se, että haavan kanssa en pääse liikkumaan pitkään aikaan enkä varmaan ikinä pääse kiloista eroon... Muutenkin huomaan, et mielialassa on tapahtunu muutos huonompaan. Olen hermona, että miten pärjään ja itken ihan kaikesta. Siis mulla ei oo mitään suruja enkä itke suruuni siis, eikä esim. ahdistusta aiheuttavat kilot tai leikkauspelko itketä, vaan liikutun joka asiasta ja vedet vaan vuotaa silmistä. Esim. leffoista, lastenlauluista, jos kissa näyttää erityisen söpöltä jne... Oon siis jotenki tosi herkillä. Saa nähdä sitten miten vauvan syntymä vaikuttaa, tuleeko baby blues vai euforia.

Mulle soitettiin eilen sairaalasta, että sektio pitää siirtää perjantaille, kun siellä on niin paljon kiireelisempiä leikkauksia torstaille. Olin tosi helpottunut ja tajusin samalla, kuinka paljon jännittyneempi olen ollut, kuin mitä edes tiedostin. Ja väsyneempi! Mä herään vakiosti kans öisin vähintään 2 tunnin välein vessaan ja kylkeä kääntäessä supistaa ja tuntuu ahdistavalta. Sain kuitenkin viime yönä näistä herätyksistä huolimatta nukuttua tosi hyvin ja nyt on parempi olo :) Tää tais olla toinen aamu koko äitiysloman aikana, et nukun pitkään :)

Empukka: Mukava kuulla sinustakin pitkästä aikaa :) Vauva ei taida sulla ainakaan mennä yliaikaiseksi.

Laurie: Kiitos tsempityksestä! Joko sua jännittää? Sul on vielä viikko aikaa valmistautua henkisesti onneksi.

KaLa: Onnea äitiysloman alkamisesta! :)

Kesämamma: Ikävä kuulla, että olet sairastellut. Mutta onneksi vauvalla on kaikki hyvin :) Meinaat sitten synnyttää alakautta? Mutta oliko se niin, että sulla oli jo ennestään lapsia? Ite en lähde yrittämään, en varsinkaan näin ensisynnyttäjänä.

Jenny: Miten ajattelit lähestyä nimiprobleemaa? Aiotko katsoa kummankin maan nimikalentereita vai valitsetko jonkun yleiskansainvälisen nimen vai miten? Toivottavasti sulla väsymys helpottaisi. Oon ite tullu väsyneemmäksi nyt ihan loppumetreillä. Kai se yöheräily alkaa jo painaa, vaikka oonkin normaalistikin yöheräilijä. Normaalisti en kuitenkaan herää ihan näin usein.

Mulla on aika paljon menkkamaisia kipuja ja välillä ihan supistuksia, mutta ei viel hirveen kivuliaita. Kipeet supistukset tulee yleensä enemmän öisin ja päivisin taas kohtu kovettuu kestosupistukseen aina kun nousen seisomaan ja lonkissa tuntuu kovaa painetta. Kohdunkaulalla tuntuu välillä myös vihlontaa. Arvelisin, että vauva tulis itsekseen lähellä laskettua aikaa eli noin viikon sisällä, mutta mistä sitä tietää oikeesti tietenkään, enkä varmaan saa tietääkään, kun sektio tulee ensin.

Karoli 39 tasan
 
Laurie
Karoli: Pääsin nyt kirjoittamaan uudestaan, kun tyttö nukahti päikeille parin viikon tauon jälkeen. Meillä on ollut niin vähäunista, että huh. Ollaan miehan kanssa aika zombieita, ja tytöllä itselläänkin on mustat silmänaluset hirmuisesta univelasta. Toivotaan, toivotaan, että poikalapsella olisi terve ruokahalu ja paremmat unenlahjat. Muuten täällä pimahtaa isi ja äiti jossain välissä pakosta.

Mua ei pelota leikkaus vielä yhtään. Viikko tuntuu vielä niin pitkältä ajalta. Toisaalta se kyllä tuntuu lyhyeltä ajalta, kun tekemistä on vielä niin paljon. Mua stressaa kaikki pikkuasiat, esim. kun mies ei ole saanut vieläkään laitettua olkkariin uusia verhoja, ja ehdinkö saada ne tukisukat. Eilen Instru oli ehtinyt mennä jo kiinni, kun pääsimme sinne asti. Oikeasti mua pelottaa se, etten ole henkisesti ehtinyt valmentautua toisen lapsen, pienen vastasyntyneen, hoitoon riittävästi. Herääkö rakkaus heti? Miltä vauva näyttää, onko se kaunis? Mitä jos ei? (Emme siis ole 4 d-ultrassa nähneet kasvoja ollenkaan.) Voiko rakastaa yhtä paljon, kuin esikoista? Sellaisia...

Mua ahdistaa kanssa ihan hirveästi tää kroppa. Eilen oli neuvolassa aika järkytys käydä vaa'alla: näytti sitten 2 kg enemmän kuin viikko sitten. Kamalaa! Verenpaine n. 120/60 ja pissa puhdas, joten ei r-myrkytystä. Hirveä turvotus vaan. Eilen ärsytti kaupungilla, kun kaikki tuijottivat mun mahaa. Ja onhan se nyt ihan valtava: sf-mitta oli eilen 37 senttiä! Vauva on välillä ylempänä ja välillä alempana, ja eilen oli taas ylenmpänä tuossa mittauksessa, joten sf kamalan iso. No, iso on vauvakin kaiketi.

Hyvä, että sait yhden lisäpäivän vielä. Minä ajattelen, että suunniteltu sektio on kaikista hallituin tapa synnyttää. Tilanne etenee saman kaavan mukaan, ja toimenpide ei kestä kauaa. Kaiken kaikkiaan joka viides lapsi syntyy sektiolla Suomessa, joten turvallisin mielin saa olla. Laitetaanko Turussa muuten sitten epiduraalipuudutus sektiossa? Täällä pistetaan spinaalipuudutus. (Mulle laitettiin viimeksi molemmat: synnytyksessa epi ja korjausleikkauksessa spinaali, ja potilaana pistos tuntui samalta, eli ei juuri miltään.)

Tyttö nukkuu ehkä vielä tunnin. En osaa rentoutua. Uni tekisi itsellekin hyvää. Olen käynyt nyt öisin kerran, pari pissalla. Sekin on tympeää.

Minzey: Mä en valitettavasti pääse katsomaan kuviasi, kun en muista tunnuksiani.

Laurie 38+0

ps. Löysin sitten lopulta ihanan lilan jumppalaukun sairaalakassiksi. Pitää illalla vaihtaa tavarat sinne. Ja upeat aurinkolaistkin löytyi. Olen meikannut ja laittanut itseäni nyt viime viikkoina aika paljon, kun kroppa on alkanut ahdistaa. Kivaa, kun on kaikkea nättiä.
 

Yhteistyössä