KESÄKUU 2011 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja Danni
  • Ensimmäinen viesti
Minzey
Hansu: Oon samaa mieltä Laurien kanssa, mene ihmeessä näytille jos vähäkin siltä tuntuu. Ei kukaan voi syyttää sua siitä että haluat tietää että vauvalla on kaikki hyvin.
 
Karoli
Hansu: Tutulta kuulostaa oireet. Mulla alkoi pe-iltana tuntua hirveää painetta alapäässä ja virtsarakossa. Ajattelin, että vauva on tunkenut peppunsa alas. Jouduin ravaamaan usein pissalla ja mahakin oli aivan sekaisin. Vessassa käydessä paperiin jäi kerran pari tippaa kirkasta, limaista verta. Mulla oli myös menkkamaisia kipuja. Eilen illalla alkoi toispuoleinen, aaltomainen selkäkipu, joka paheni yöllä niin pahaksi, etten pystynyt enää nukkumaan. TYKSistä käskettiin aamuyöllä näytille ja ajettiin aikas kovaa sinne (mökiltä), kun olin hirveän kivulias ja kipuaallot tulivat minuutin välein. Kohdunsuu oli kuitenkin kiinni ja piirturiin ei piirtynyt supistuksia. Virtsassa oli paljon bakteereita ja proteiinia ja diagnoosiksi tuli agressiivinen virtsatietulehdus, joka kait yritti mennä munuaisiin. Pääsin antibiootin kanssa kotiin ja oireet ovat vihdoin alkaneet helpottaa.

Sen verran säikähdin, että nyt kun tästä jaksan alkaa puuhailla jotain, taidan pakata jo sairaalakassin varoilta valmiiksi ja priorisoida asiat huolella, että kaikki on vauvan tullessa mahdollisimman valmista.

Toivottavasti sulla Hansu kaikki hyvin!
 
Hansu...
Täällä on taas rauha maassa ja sikiökin potkii taas menemään entiseen malliin. Ei tarvinnu onneksi lähteä synnyttämään. Ajoin eilen mun kaverille, jolla on kolme lasta ennestään ja se sanoi heti, ettei varmana oo synnytyksestä kyse, kun maha on niin korkealla vielä. Mulla tuon olon ja paineen aiheutti hirveet ilmavaivat/mahatauti. Mulla oli siis suolisto ihan täynnä ilmaa ja siksi sattui kylkiin, alaselkään ja tuntui se kauhee paine tuolla alhaalla. Nyt ei tarvi enää käydä vessassakaan niin usein, kun sai sen ilman ulos. Siis ihan kamala olotila oli kyllä ja nyt ymmärrän kaikki ne sketsit siitä kuinka joku on lähtenyt synnyttämään ja sitten tilanne onkin rauennut pelkällä pierulla :D Ei ollu kyllä eilen mikään naurunasia tosiaankaan. Vieläkin on maha sekaisin, mutta muuten olo on taas normaali, onneksi.

Karoli: No olipas sullakin kokemus :/ Onneksi vaiva on helposti hoidettavissa eikä tulehdus ehtinyt levitä pidemmälle!! Mietin kanssa eilen virtsatientulehdustakin, mutta tuskimpa sitä nyt kuitenkaan oli. Mulla on kätilölle aika torstaina, että sitten ainakin testataan taas pissanäyte. Mäkin aloitin sairaalakassin pakkaamisen tän episodin jälkeen, en vaan tiä mitä sinne pakkaan. Enkä oo löytänyt istuvia imetysliiviä. Kaikki joita oon kokeillut on ollut niin kamalan epätukevia, että sama kun sujauttais vaan rinnat johonkin pussukkaan ilman mitään tukea. Ostin sitten ihan tavalliset rintaliivit kokoa 80D... mun normaali koko on 75B :/ Aikamoiset daisarit on kyllä kehkeytyneet siis...

Jos jollain siis on suositella jotain hyviä imetysliiviä niin kiitosta vain? Toisaalta mietin, että kaipa normaaleillakin rintsikoilla pärjää nyt kesällä ja varmaan tulee paljon kuljettua bikineissä jos ilmat sallii...

Huhhuh, oli niin ihana nousta tänään aamulla, kun olo oli kutakuinkin normaali ja oon jopa nukkunut pari tuntia putkeen välillä.

Hansu 33+4
 
Laurie
Voi Karoli! Kunnon virtsarakontulehdus on kyllä tosi kivulias. Onneksi sulla on nyt lääkkeet! Kerran kokenut saman, ja kamalaa oli. :( Samoin munuaiskipu on jotain järkkyä. Mä käytän niiden hiivatulehdusten takia, ja vähän sen virtsiksenkin, makeuttamatonta karpalomehua. Se auttaa antsujen lisäksi, ja sitä voi käyttää ennaltaehkäisesvästi. Tsemppiä!

Onneksi Hansulla kaikki hyvin myös. Olen huomannut saman, että ilmavaivat voi olla melko tuskallisia loppuraskaudessa.

Imetysliiveistä olisi minäkin kiinnostunut. Mulla on edelleen vain b-kupin liiveille tarvetta, mutta esikoisen ajoilta ostetut kolmet ohuet puuvillarintsikat on ihan tyhjän kanssa. Tekisi mieli ostaa sellaiset upeat Hotmilk-liivit vaikka synttärilahjaksi. Toisaalta ärsyttäisi ostaa kauhean kalliita, jos imetys jäisi taas lyhyeksi, mitä en toivo. Olen myös pakannut jo osittain sairaalakassia. Lääkkeet vielä puuttuu ja päivittäin tarvittavat tavarat.

Täällä on mies ja tyttö flunssassa. Aika hyvin suojaa loppuraskauden hormonit ilmeisesti.

Laurie 36+4
 
Nippe80
Karoli: Onneksi menit tarkistuttamaan tilanteen, että lääkkeet pääs heti puremaan eikä päässyt pahenemaan. Samoilla oireilla olen itse ollut ja ne viittaavat mun kohdalla siihen, että synnytys lähenee ja paikat aukeaa. Käy kuitenkin mielessä, että kuinka monella voi käydä niin, että olettaa oireiden olevan sitä eikä lähdekään ajoissa tutkituttamaan tilannetta. Huh--onneksi tilanne nyt hyvä!

Laurie: Ostin kanssa yhdet parin kympin imetysliivit meidän Tarjoustalosta ja haen toiset synnytyksen jälkeen. Mulla imetys ei onnistunut viimeksi lainkaan, joten onneksi en hankkinut silloinkaan kuin vain ne yhdet liivit. Varoittivat taas samasta asiasta neuvolassa, koska ilmeisestikin viimeksikin ollut tämä raskausdiabetes ja sen vuoksi maidon kanssa oli ongelmia. Kun lopulta maitoa tuli, ei se riittänyt lapselleni ja lapsi halusi ottaa maidon enää vain pullosta, joten muutaman päivän (epätoivoisen ja kivulaan) pumppaamisen jälkeen päädyin lopettamaan kokonaan ja vaihtamaan äidin maidonkorvikkeeseen. Toki toivoisin nyt voivani imettää, mutta jotenkin tuo edellinen kerta kummittelee koko ajan mielessä...

Hansu: Mahatauti näin loppuraskaudessa on varmaakin kauhea kokemus, kun vatsa ei muutenkaan helpota oloa. Tzemppiä ja toivotaan, ettei ainakaan enää uusiudu, vaan saisit nauttia loppuajan ilman ylimääräisiä mahavaivoja.'

Minzey: Ihana neuvolatäti, kun oikein tzemppaa heiluttamaan peittoa =D Mekin kokeiltiin sitä nyt muutaman kerran kuluneella viikolla, jos vaikka olis käynnistänyt synnytyksen ennen huomista käynnistystä, mutta ei se auttanut :/ Toki täytyy ajatella niinkin, että voi tulla useammankin viikon stoppi huomisesta alkaen petipuuhiin, niin miehen kannalta tämä "kotikäynnistys yritys" oli ehkä kiva juttu :)

Jenny83: Mulla kanssa just noin, että suurimmalla osalla mun lähipiiristä on onnistuneita synnytyksiä on ne sitten sektioita, luomusynnytyksiä tai käynnistettyjä eli taidan olla ainoa, jolla oli hankaluuksia synnytyksessä.

Olen asennoitunut huomiseen niin, että mikään ei voi mennä huonommin kuin viimeksi eli pää pystyssä eteenpäin... Mieheni alkaa olla jo erittäin hermostunut ja se tarttuu minuunkin. Tänään siirsimme pinnasängyn vauvanhuoneesta omaan makkariimme ja siivomme parvekevaunut kissan nukkumisen jäljiltä sekä tzekkasin vielä turvakaukalon sekä vauvan kotiinpaluuvaatteet. Oma sairaalakassi ollut jonkin viikon jo valmiina, mutta taidan käydä sen vielä tänään läpi... POistin kassista eilen suihkusaippuan, kun ajattelin sen muutaman päivän menevän sairaalan saippualla. Oman shampoon ja hoitoaineen kuitenkin otan mukaani.

Apua, kun alkaa ahdistaa... Toki olen onnellinen, että pääsen tästä tukalasta olostani ja saan vauvan viimein syliini, mutta kun en tiedä käynnistetäänkö kypsyttelemällä ensin paikkoja lisää vai puhkaisevatko heti kalvot... Huomenna se selviää, kun lääkäri tzekkaa tilanteenteen kohdunsuun osalta ja sen perusteella päättää käynnistystavan. Uskon kuitenkin olevani viikon sisällä taas kirjoittelemassa kuulumisia ja lukemassa teidän muiden kuulumisia. Saatan olla täällä jo keskiviikkona, jos kaikki menee nopeasti ja synnytys ohi jo maanantaina <3

Jos huomenna aamulla pitää saada purkaa paniikkia, niin saatan tulla vielä kirjoittamaan, mutta katsellaan kuinka käy...

Jaksamista ja tzemppiä kaikille!

Nippe 37+3
 
Hansu...
Nipelle mielettömästi tsemppiä huomiselle jos ei enää kuulla mitään!!!! Synnytys menee varmasti hyvin, sulla on hyvä asenne :) Tuu tosiaan heti sitten kertomaan kuulumisia, kun pystyt.

On kyllä tosiaan näin ekakertalaiseksi vaikea tietää mikä on normaalia ja mikä ei. Tuo mahatauti säikäytti kyllä aika pahasti. Jotenkin sitä kuitenkin yrittää ajatella, että pitäähän sen tuntua sitten ihan kunnolla, kun tosi on kyseessä....

Taidan kanssa odotella niiden imetysliivien kanssa vielä. Kyllähän sitä ilmankin pärjää jonkin aikaa, kun ei tosiaan tiedä mitenkä imetys lähtee käyntiin. Nuo Hotmilk-liivit näytti kyllä huomattavasti paremmilta, kuin ne joita oon kokeillut tähän mennessä. Aika hintaviahan ne on, mutta toisaalta jos imetys onnistuu, niin sittenhän niihin kannattaa varmasti vähän panostaakin. Vieläkö muuten maito kasvattaa kuppikokoa huomattavasti?

Huomasin just, että mulla tulee tosi paljon kirjotusvirheitä. Oon aina ennen kirjoittanut oikolukematta oikein, mutta sen jälkeen kun muutin tänne Norskeihin, niin suomenkielen kirjoittaminen on alkanu totaalisesti tökkiä. Pahoittelen siis mun kummallisia lauseita ja kirjotusvirheitä, noloa :/ Odotan oikein innolla vauvan saapumista, että saan kaiket päivät pälättää jollekin suomea :D

Nipelle tosiaan vielä hirmuisesti voimia koitokseen :)

Hansu 33+4
 
Laurie
Voimia ja rohkeutta Nippe sulle mukaan!! Pidetään peukut pystyssä, ettei tarvitsisi montaa päivää ainakaan käynnistellä. Älä stressaa imetyksestä! Itsekin yritän olla stressaamatta, vaikka samaten vanhat haavat imetyksen epäonnistumisen takia kummitteleekin mielessä. Onneksi nykyään on maailman parhaat korvikkeet meillä käytössä, ja vauva on onnellinen, kun saa masun täyteen ruokaa ja syliä ja hoivaa. Tulipa tissistä tai pullosta.
 
Nippe80
Kiitos kaikille tzemppauksesta----> sitä kyllä tarvitaan =D Nyt lähden suihkuun ja sen jälkeen alan valmistautumaan sairaalaan lähtöön, joka tapahtuu klo. 12... Palaan koneelle sitten ensi kerran kahden lapsen äitinä <3
 
Laurie
Voi miten jännää! Täällä odotellaan sitten innolla ensimmäisiä vauvauutisia! :) Ja seuraavana sit Karoli! Mikä sun jännä päivä taas olikaan?

Mun yö meni ihan harakoille, kun en jääkiekkopelin jälkeen saanut unta oikein koko yönä. Vauva rynkytti koko pelin ja yön ihan täysillä. Aamulla olikin sitten kiva lähteä kävelemään, kun pikkuisen tuikki kohdunkaulalle alapäähän vauvan pää, eli jonkinlaista selvää laskeutumista on nyt tapahtunut. Sain illalla tehtyä yhden opiskeluun liittyvän työn puolivalmiiksi, ja kun sen saan lähipäivinä eteenpäin, niin helpottaa. Pakastimeen pitäis vielä tehdä muutama ruokalaji. Olen täyttänyt pakastinta erilaisilla perusruoilla ja leivonnaisilla. Eilen leivoin pikkupullia ja mansikkakääretorttua. Kyllä niitä eineksiä saa vielä syödä ja ravintolaruokaakin. Olen iloinen, että nyt on aika paljon kotiruokaa valmiina. Muutama isompi juttu meillä on vielä miehen kanssa tekemättä, mutta parissa viikossa pitäis saada kaikki loputkin valmiiksi. Huh! Kyllä on lyhyt odotus verrattuna tytön odotukseen, mikä kesti melkein neljä viikkoa pidempään. :D

Laurie 36+5
 
Karoli
Nipellä jännät paikat ja meillä muillakin kuulumisia odotellessa :) Tää on huomattavasti jännempää kuin jääkiekko ;)

Laurie: Mulla on sektioaika 26.5 eli ens viikon torstaina! Sun päivän mä muistankin hyvin, kun se on mun LA eli 1.6. Ihan hyvä idea ois tehdä muuten ruokaa pakkaseen niin ois vähän vähemmän härdelliä siinä alussa. Toisaalta, ehkä sitä yhden lapsen kanssa vielä pärjää. Kiva et sait opiskeluja eteenpäin, tiedän tunteen, miten helpottaa, kun työpöytä tyhjenee!

Hansu: Mä oon kärsiny laktoosi-intoleranssista niin pitkään, et tunnistan ite hyvin ilmavaivat onneksi ja ne voi kyllä olla tosi kivuliaita! Joskus tuntuu, et henki lähdössä hetkellä millä hyvänsä! Mutta tuo virtsaelinten tulehdus oli mulle jotain ihan uutta ja oli mun mielestä tosi vaikea tunnistaa varmaksi oireita, kun tosiaan ajattelin, että vauva on alkanut painaa virtsarakkoa. Sitten tuli vielä ne veritipatkin. Kun selkäkivut alkoivat, ajattelin että synnytyksen ei pitäis alkaa näin, et kipuaaltoja tulee minuutin välein lievänä alusta alkaen, mutta toisaalta kun kivut pahenivat tosi voimakkaiksi, ei riskiäkään voinut ottaa! Ajatelkaa jos kyse olisi ollut supistuksista minuutin välein. Siinä olisi kyllä jo kiire sairaalaan! Siksi mentiinkin tosi lujaa!

Mul ois tänään edessä sellanen "pikku"homma, kuin veroilmoituksen täyttö. Onneksi sain verotoimistosta selkeät ohjeet, eikä pitäis olla kovin iso urakka. Kävin ensin aamulla verotoimistossa ja sitten äitin kanssa ostamassa vaunut (Emmaljunga Edge Duo Combi Classic Cryptonite rungolla, väri Pro Coffee eli ruskea)

Emmaljunga • Lastenvaunut • Löydä vaunumallisi • Edge Duo Combi

ja saman värinen Emmaljunga turvakaukalo

Emmaljunga • Turvaistuimet • First Class<sup>0+base</sup>

ja valkoinen hoitopöytä. Vaunut ja turvakaukalo tilataan Helsingistä ja tulevat viimeistään ensi viikolla. Sänky me saadaankin lainaksi mun kummitädiltä, eli se on sellainen soikea, jalallinen rottinkikori ja mun kummitäti tuo sen huomenna. Siihen on viel vaaleanpunainen reunaverho. Ensimmäisten viikkojen vaatteet käytiinkin äitin kanssa ostamassa jo aikaisemmin ja mä oon jo pessy ja silittäny ne, samoin ostettiin tutteja, tuttipulloja, liivinsuojia jne. Sitten kävin ostamassa tänään vielä lisää alusvaatteita itselleni, että niitä riittää sairaalakassiinkin viideksi päiväksi. En oo viel ostanu sterilisaattoria, rintapumppua ja itkuhälytintä ym. kun haluan ensin todeta käytännön kautta mitä lopulta oikeasti tarvitsen.

Nyt sitten vaan laitetaan kotia kuntoon ja odotellaan :)

T: Karoli 37+5
 
Karoli
Nyt rupes mietityttämään, et oisko pitäny sittenki ottaa se Classic Chrome runko eikä Cryptonite vaunuihin?! Täytyy kysyy miehen mielipidettä illalla ja ehkä sen voi viel vaihtaa :eek:
 
Laurie
Kivoja kuulumisia Karoli! Hienot vaunut. Mä olen ainakin ihan Emmaljunga-fani. :)

Mä sain sen suuremman homman nyt valmiiksi, ja lähetän sen vielä tänään postitse eteenpäin. Jee! :) Tein eilen loputkin ruoat valmiiksi pakastimeen. Miehellä meni jo lopulta hermo ruoanlaittotouhuuni, mutta hän on kuitenkin samaa mieltä, että oli hyvä, kun ruokaa on nyt tehty valmiiksi, paljon. Meillä oli tytöllä koliikkia, ja hän oli vauvana ehkä vähän vaativampi, ja koska olin itse huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen, niin ruoanlaitto oli huonoissa kantimissa, vaikka molemmat pidämme kovasti ruoanlaitosta. Myös imetyksen opettelu vei hirveästi aikaa, ja mies auttoi vieressä ja monesti tiputti korviketippoja vauvan suupielestä jne. Kultaisia muistoja. :) Muistelemme vieläkin, että aina kun aloimme lopulta syömään, niin vauva heräsi ja alkoi kuulua "lää-lää". :D Nyt sitten sektion takia olen taas heikommassa kunnossa, ja kun on tuo taaperokin, niin ruoanlaitto valmiiksi tuntui tosi tärkeältä asialta. Suurimmalle osalle tuskin on tarvetta tehdä ruokaa etukäteen pakkaseen. Ja saahan sitä kaupastakin, kuten mies tiuskaisi eilen illalla minulle. ;)

Pieni vinkki muuten ensikertalaisille, kannattaa syödä heti, kun vauva nukahtaa. ;)

Sairaalakassi on nyt pakattu loppuun, mutta pitäis alkaa miettiä kotiintulovaatteita vauvalle. Ehkäpä jätän sen miehen tehtäväksi sään perusteella. Tuskinpa osaan niitä itse sen paremmin valita. Viimeksi meillä oli mukana äitiyspakkauksen haalari kotiinpaluuvaatteena (tammikuu), mutta haalari oli niin valtavan suuri, että vauva meinasi hukkua siihen. Se olikin sopiva vasta tytön ollessa jotain vuoden, puolitoista. Muistaakseni hän ei edes sopinut haalarin kanssa turvakaukaloon, vaan veimme vauvan tammikuussa villavaatteissa sairaalasta kotiin. Luojan kiitos hyvästä ja lämpimästä autosta. Ja minä istuin toisella kankulla ja itkin onnenkyyneleitä. Se oli ihan paras hetki. :)

Oletteko muut jo miettineet kotiinpaluuvaatteita vauvalle? Itselle kannattaa ainakin olla imetykseen sopiva löysä vaate.

Ai niin, Karoli, miksi otat sairaalaan omat alusvaatteet mukaan? Siis rintsikoita sieltä ei saa, mutta sellaisia verkkopikkuhousuja ja siteitä niihin saa. Tietty sektion jälkeen vuoto on todennäköisesti niukempaa kuin alatiesynnytyksen jälkeinen jälkivuoto. Olen vähän itsekin miettinyt, että pärjäiskö sitä omilla pikkareilla ja night-siteillä. Pakkasin toistaiseksi kuitenkin vain kahdet "pikkarit" (sektion kokenut kaveri kehotti ostamaan mummohousuja) ja yhden paketin siteitä.

Sit olis vielä se sängyn kokoaminen ja pedin tekeminen. Ihanaa! :)

36+6
 
Hansu...
Karoli: Tuo vaunujen valitseminen on kyllä yhtä soupaamista. Mä vaan lopuksi päätin, että se on nyt tämä ja nyt riitti :D Mutta toisaalta jos asia vaivaa sua koko päivän, niin parempi vaihtaa :) Yritin kattoa noita kuvia enkä ainakaan heti huomannu niissä mitään isoa eroa, joten en osaa antaa neuvoa, että pitäiskö vaihtaa vai ei :) Oon tosi tyytyväinen omaan valintaani, vaikka aluksi arvoin ja pohdin ja mietin kaikkea mahdollista. Noita on niin PALJON erilaisia ja kaikilta saa erilaisia neuvoja, kun kyselee :/

Me ei sitten muuta olla ostetukaan uutena ja hoitopöytänäkin toimii pesukoneen päällynen Ikean puhallettavalla hoitopöydän alustalla. Siinä on kätevästi iso pesuallas vieressä ja toisella puolella kaappi/hyllykkö, johon saa kaiken kädenulottuville. Pinnasänky saatiin kanssa onneksi. Ekana sänkynä meillä on semmonen katosta roikkuva punottu kehto, sekin saatiin ja se on aivan ihana. Joutuu vaan ehkä laittaa sen alle jonkun alustan jos se sattuu tippumaan, hysteerikko kun oon. Aion kyllä laittaa sen niin matalalle sängyn viereen, että näen vauvan heti kun avaan silmäni :) Mun mies meinas saadaan sydärin, kun ehdotin, että vauva vois nukkua siinä äitiyspakkauksen pahvilaatikossa aluksi. Se luuli, että mä pelleilen ja sen mielestä on ihan kauheeta, että se on Suomessa aivan normaalia :D Eikä meinannu millään uskoa, että siihen saa ostettua pehmusteita ja kehikon ym. Se järkytty siitä niin kauheesti, että sano seuraavana päivänä, että kävi hakemassa kaupasta suomalaisittain banaanilaatikon vauvan sängyksi :D Että meidän vauva ei sitten kuulu niihin, jotka viettää elämänsä ensimmäiset yöt pahvilaatikkossa :D

Laurie: Mä oon miettinyt niin paljon sitä miltä se tuntuu, kun ajetaan vauvan kanssa ekaa kertaa sairaalasta kotiin. Itken varmasti koko matkan :) Mullekin on suositeltu niitä verkkoalkkareita ja yösiteitä. Yks pakkaushan niitä oli äitiyspakkauksessa. Ajattelin ostaa muutamat semmoset verkkopikkarit kotiinkin, saa kuulemma apteekista.

Just kävin läpi kaikkea ja tajusin, ettei meillä oo tuttipulloa ja tuttejakin on vain yksi. Mikä olis hyvä määrä pulloja ja tutteja? Mitä pitää ottaa huomioon niiden valinnassa?

Oon muuten ollu ihan tosi tehokas ja ilmottanu itteni Liberoklubiin, Bambersklubiin jne. ja oon saanut tosi kivat vauvapaketit molemmista. Niissä on muutama vaippa, body, kirja, lelu, rintasuojuksia, tutti ja montaa erilaista rasvaa testikokona ym. kätevää :) Varmaan Suomessakin on sama systeemi. Nyt voi sitten samantien kokeilla ilmaiseksi erilaisia rasvoja ja vaippoja. Täällä maassa tulee pihiksi :D

Eilen oli se synnytysvalmennus ja selvisi sen verran, että synnytystä ei enää tässä vaiheessa pyrittäisi estämään. Kätilön mielestä oli hyvä, että mulla on ollut jo niitä menkkajomotuksia, että se eka avautumisvaihe voi kestää viikkojakin ja on vain merkki, että jotain jo tapahtuu. Sano, että niin kauan kun ne ei oo säännöllisiä, niin ei oo mitään hätää. Sekin selvisi, että jos vauva ei oo syntynyt laskettunapäivänä, siitä viikon päästä on eka kontrolli ja sen jälkeen joka toinen päivä. Käynnistetään vain jos näyttää siltä, ettei sikiö saa tarpeeksi ravintoa/istukka on alkanut lopettaa hommiaan. Oon alkanut psyykkaamaan itseäni synnytykseen ja oon päättänyt olla reipas, sattui sitte kuinka paljon tahansa. Jos kivut on samaa tasoa kuin ne tyhjennyskivut, niin niistäkin on selvitty. Mä luulen, että aika paljon pystyy omalla asenteella vaikuttamaan siihen miten kivun sietää. Toivottavasti oon oikeessa :)

Pitäis kai alkaa pikkuhiljaa pesemään noita vauvan vaatteita ja petivaatteita ja laittaa loputkin jutut valmiiksi :) Ei tässä kuitenkaan oo enää kuin 6 viikkoa laskettuunaikaan eikä tosiaan voi tietää, koska vauva syntyy. Se mun kaverin kommentti oli kyllä aika höntti, kun sanoi, että ei voi olla synnytys käynnissä, kun vatsa on niin ylhäällä. Eilen kyllä kerrottiin, että joskus kohdunsuu voi aueta, vaikka vauva ei olisi vielä edes kiinnittynyt ja että silloin otetaan imukuppi käyttöön jos vauvan pää on liian ylhäällä... pitää nyt alkaa vain suoraan soittamaan kätilölle jos on jotain epäilyttävää!!

Oon kanssa miettinyt niitä vauvan kotiintulovaatteita. Kun ei tiedä sataako vai onko kauhee helle vai mitä. Ehkä vois ottaa mukaan yhden kokobodyn ja pipon ja laittaa sitten tarpeeksi peittoa päälle jos on kylmä päivä. Meillä on kyllä ilmastointi autossa, uskaltaakohan sitä käyttää. Meiltä on 45 minuutin matka sairaalaan...

Mulla on taas vatsa sekaisin, viime yönä oli pääkin niin kipee etten saanu nukuttua ennen puoli neljää. Alkaa kyllä väsymys painaa päälle ja jotenkin koko ajan on semmonen puolittainen huono olo :/ Nyt pitäis alkaa juhlimaan Norjan kansallispäivää... :)

Hansu 33+6
 
Laurie
Vielä kysymys Karolille: Taysissa ei ollut mitään puhetta sektiosukista, eikä Tays myöskään niitä tarjoa sektiopotilaille. Mites Tyks? Jos ei ole sairaalan puolesta, niin aiotko ostaa? Matala hb kyllä vähentää veritulpan riskiä neuvolan th:n mukaan.

Hansu: Ei kai pulloja tarvitse välttämättä olla ollenkaan. Esm. hörpyyttämälläkin voi antaa lisämaitoa, jos kuitenkin imettää. Ehkä kannattaa kuitenkin ostaa pari pulloa varuiksi. Sitten voi keittää toisen pullon ja laittaa kuivumaan, kun toinen on käytössä. Jos joutuu pullottelemaan paljon tai kokonaan, niin jotain kuusi pulloa kannattaa ainakin olla. Iso kattila on hyvä keittämiseen. Tuttia ei kannata ekoina viikkoina antaa imetyksen harjoittelua sekoittamaan, ellei lähde tosi hyvin käyntiin. Minä annoin viimeksi jo sairaalassa tutin. Nyt en ehkä uskaltaisi.
 
Karoli
Laurie: Tuntuu vaan jotenkin mukavalta ajatus, että on omat alusvaatteet ainakin mukana siltä varalta, että niitä haluaa käyttää. Ajattelin, et jos haluankin niitä, niin miehen on vaikea löytää oikeita, joten pakkaan ne itse. Sektiosukista en oo kuullukaan. Onko ne jotain tukisukkien tapaisia? :eek: En usko, että niitä saa TYKSistä, mutta voisi olla hyvä idea ostaa. Tietkö yhtään mistä niitä saa? Mä otan vauvalle sairaalaan yhdet sievät vaatteet vierailuajoiksi ja ehkä itelle kans, että saatais sellaisiakin kuvia, että kehtaisin lähettää töihin ja kehystää. Luulen, että pyydän äitiäni käymään valitsemassa vauvalle kotiintulovaatteet, vaikka ei sillä niin merkitystä ole, kun meiltä sairaalaan ajaa 10 min. Kiitti vinkistä, että syödä kannattaa heti. On kyl ihan totta, että jos vauva sattuu esim. syömään tunnin välein, niin ruuanlaiton jalkeen pitää syöttää ja sitten vasta saa itse syödä. Pitää varata jotain nopeaa välipalaa kaappeihin!

Hansu: Päätin nyt sitten, etten vaihda runkoa. Munkin mielestä oli tosi vaikea valita vaunut, kun en tiennyt tarkkaan minkälaisissa olosuhteissa niiden pitäisi toimia. Lopulta ajattelin, että nuo valitsemani ovat hyvät yleisvaunut eivätkä ne kai turhaan ole myydyimpiä malleja?! Hienot oli ne sunkin valkkaamat, mutta mä vierastin itse niitä pieniä pyöriä, kun pelkään, ettei ne kulje lumessa. Toisaalta ne on muuten huomattavasti kätevämmät. Tavallaan mä tajuun sun miestä, koska kyllä se pahvilaatikko kuulostaa kauhelta. Jos näyttäisit sille kuvia verhotusta laatikosta pinnasängyssä, niin hän voisi kuitenkin tajuta pointin paremmin. Meillekään nyt ei sitten lopulta tule sitä pahvilaatikkoa, koska me saatiin se rottinkikori, mutta muuten oltais kyllä käytetty sitä. Mä ostin alkuun 2 pulloa ja vissiin 3 tuttia muistaakseni. Ajattelin hakea sitten lisää, jos tarvii. Kivuista: Luulen, et sul on just oikee asenne. Lisäksi tällä kertaa ne ei oo sulle negatiivista kipua, johon liittyy vauvan menetys, vaan ne tuo sun elävää vauvaa vihdoin koko ajan lähemmäksi sun syliä. Ajattele mikä ihana hetki, kun vauva lopulta on ulkona ja saat sen syliisi :) Mun tädillä oli monta myöhäistä keskenmenoa myomien takia ja pitkään vaikutti siltä, että se ei voi saada lapsia. Ja eihän sitä psyyke loputtomiin kestä noin kamalia kokemuksia eli jossain vaiheessa on pakko luovuttaa. Mutta leikkauksen jälkeen he vielä uskalsivat yrittää (kun se nyt kuitenkin on käytännössä se ainoa tapa saada oma lapsi) ja sitten onneksi tulikin kaksi onnistunutta raskautta :) Muuten en osaa oikein kommentoida noita keskenmenoja, kuin että ihan kamalaa jo sivusta seurattuna, enkä osaa edes kuvitella miten pahalta se tuntuisi omalla kohdalla. Siksi oonkin nyt niin iloinen sun puolesta, että kaikki on mennyt hyvin ja oot jo tosi pitkällä! :) Sit viel noista neuvoista: Ite yritän kuunnella ensi sijaisesti omaa järkeä ja ammattilaisia, kun oon huomannu, että kavereilta tulee kaikenlaista kommenttia, eikä ne kuitenkaan oo vastuussa mistään. Ammattilaiset on vastuussa tekemästään työstä ja itse on vastuussa omasta ja vauvan ja koko perheen elämästä. Kyl vertaistuki silti auttaa tosi paljon, mutta koitan olla kuitenkin suodattavainen.

No niin, nyt iltapalalle ja sitten ehkä voisin vielä silittää verhot ennen nukkumaan menoa, jos jaksan. Hyvää yötä kaikille :)
 
Laurie
Karoli: Noin minäkin olen esikoisen kanssa toiminut, että ensisijaisesti olen kuunnellut omaa järjenääntä ja neuvolaa sekä yksityisiä lastenlääkäreitä. Toisaalta toivon, että olisin jättänyt jotkut neuvolan ohjeet noudattamatta. Esim. neuvolalääkäri kehotti siirtämään 8 kk vauvan kiireellä omaan huoneeseen nukkumaan. Teimme näin, ja se ei tosiaan sujunut hyvin. Yleensähän vauvat ovat erityisen herkkiä just 8-9 kk iässä. (Kaikista tyhmintä on, että vanhempainrahakausi loppuu just tuolloin, ja moni vauva lähtee tuolloin hoitoon.) Nukuin sit monta kuukautta patjalla tytön huoneen lattialla. Muitakin kummallisia neuvoja on tullut, esim. reilun vuoden ikäinen lapsi olisi pitänyt vierottaa kokonaan maidon juomisesta, kun hän halusi juoda sen edelleen lämmitettynä, koska se ei ole ikäkausikohtaista käyttäytymistä. Esim. imetykseen liittyen neuvolasta voi tulla vanhentuneita neuvoja. Sen kyllä varmaan huomaa aika pian millainen oma neuvolan th on. Meillä on tosi kiva ja pätevä ihminen, mutta välillä häneltäkin tosiaan tulee kummallisia ohjeita (joita ei ole tarkoituskaan noudattaa). :) Toisaalta omalla kohdallani voin sanoa, että imetykseen liittyvät ohjeet mitä tuli äidiltä ja anopilta sekä lapsettomilta ystäviltä, olivat ihan metsään meneviä. Samoin anopin mukaan olisi pitänyt aloittaa kiinteät 2 kk iässä. :D Kyllä kaikenlaisia neuvoja tuli ainakin omalle kohdalle, ja hankalina hetkinä ne monesti tuntuivat pahalta, kun mieli on muutenkin alussa herkkä. Saa nähdä miten sitä tätä kertaa reagoi läheisten kommentteihin esim. juuri imetyksen suhteen, jos se ei onnistu tai on muuten vain hankalaa.

Kannattaa muuten käydä lukemassa Imetystukilistan sivut ja liittyä listalle, jos vain kiinnostaa. Minä liityin sinne, ja olin siellä kyllä viimeksikin. Suosittelen myös Gro Nylanderin Äidiksi ensi kertaa ja Ritva Kuusiston Imetän ja hoivaan. Olen lukenut pari muutakin imetyskirjaa, mutta nuo ovat kyllä ihan pro.

Laurie 37+0 (Kohta toiseksi viimeiseen neuvolaan!)
 
Laurie
Neuvolassa käyty, ja kaikki oli kunnossa. Hb edelleen 114, ja olen siihen tyytyväinen. :) Paino on nyt 76 kg, eli sama minä oli tytön loppuraskaudessa. Paino on noussut 17 kg. Huh!

Hansu: Minä ajattelen, että synnytyskipu on tavallaan positiivista kipua, kun siinä ollaan synnyttämässä sitä pientä ihmettä. Sinulla on ollut niin rankat nuo aiemmat kokemukset, että sen on todella täytynyt olla sekä henkisesti että ruumiillisesti todella raskasta. Tällä kertaa kipu ei välttämättä tunnu samalla tavalla pahalta (eihän se toki hyvältäkään tunnu, mutta tilanne on niin erilainen).
 
Hansu...
Karoli ja Laurie: Oon kanssa miettinyt, että ne kivut voi olla helpompia kestää, kun tietää että palkintona on jotain niin suurta. Tosiaan ne tyhjennyskivut on olleet tosi rankkoja jo henkisestikin. Ensimmäinen sikiö oli kuitenkin jo 12 viikkoa ja näin sen vielä kaikenlisäksi pöntössä, kun piti katsoa, että onko kaikki tullut ulos. Järkyttävintä tuossa oli se, että tämä tapahtui Helsingissä ja sieltä lähetetään niitten pillereiden oton jälkeen kotiin kärsimään. Mulla ei siis ollut mahdollisuutta saada kunnon kipulääkkeitä ja ne supistukset oli aivan helvetilliset ja kesti monta tuntia. Välillä tuntu, että lähtee taju. Mies vaan istui vieressä ja meinas soittaa ambulanssia moneen kertaan. Se on ollut mun elämäni hirvein päivä. Oli siis mun ensimmäinen keskenmeno enkä saanut mitään tukea siihen, lähetettiin kotiin vaan kärsimään. Kun aloin Kätilöopistolla itkemään, sanoi hoitaja: "Sä oot shokissa", anto mulle nenäliinan ja käveli pois. Toisella kerralla olin täällä Norjassa ja sain olla sairaalassa niin kauan, että homma oli loppu. Hoitajat kävi välillä silittelemässä päätä ja kyselemässä kuinka mulla menee. Sain lopuksi semmoisen annoksen kipulääkkeitä, että olin ihan pöpperössä enkä tuntenut niitä pahimpia supistuksia. Kolmannella kerralla otin kaavinnan, koska en olis enää jaksanu tuota prosessia. Noiden kokemusten jälkeen, saattaa ehkä olla, että synnytyksestä tulee mulle henkisesti helpompi. Tai, että ne kivut on helpompi kestää. Tai vaikea sanoa. Oon tosiaan ihan mielettömän kiitollinen, että tämä raskaus on onnistunut ja että viimeinkin pääsen oikeasti synnyttämään. Pitää pitää se mielessä, kun kivut on pahimmillaan..

Taidankin alkaa perehtymään tuohon imetykseen. Kiitos kirja-vinkeistä. Vielä ehtii Suomesta lähettää :) Pitää varmaan samalla tilata pari Muumi-tuttipulloa :D Kaipa sellasiaki tehdään :)

Laurie: Mullakin on huomenna neuvola ja kotipuntarin mukaan kiloja on tullut jo 15kg. Vielä on 6 viikkoa aikaa lihota, menee varmasti 20kg vielä rikki :/

Hansu 34+0
 
-KaLa-
On jäänyt kirjoittelu vähemmälle, kun aikaa on mennyt remonttipuuhissa tai enhän mie ole paljon niihin osallistunut, vähän aina jossain välissä avustanut ja siivoillut jälkiä ja pientä puuhaa tehnyt oman jaksamisen mukaan. Mies on sanonut ettei mun tarvii tehä, että lepäilen kaikessa rauhassa enkä pode siitä mitään huonoa omaatuntoa että he kyllä saavat isänsä kanssa hommat tehtyä. Ihanasti kyllä huolehtinut etten vaan liikaa rasita ja yhtenä iltana kun selkää kolotti niin oli heti huolissaan etten vaan turhaan yrittänyt liikaa osallistua. Loppusuora häämöttää eli parin päivän sisällä saadaan pinnat valmiiksi ja päästään vähän järjestämään kaaosta takaisin kodiksi. Nyt on kaikki varastoituna olohuoneessa. Ihana kyllä päästä vauvan huoneeseen laittamaan tavarata paikoilleen ja sitten myös pesemään vaatteet kaappiin valmiiksi. Ihan rauhallisin mielin olen sen suhteen että ehdin vielä kaiken rauhassa tekemään sillä mitään tuntemuksia lähestyvästä synnytyksestä ei ole. Nyt ei ole oikeastaan yhtään supistellutkaan ja muutenkin väsymystä lukuun ottamatta olo ollut hyvä. Tänään jo tässä olen työpöydän laatikostoja siivoillut ja puuhastellut vähän huonetta järjestykseen, jotta voi rauhallisin mielin perjantaina lähteä äitiysloman viettoon.

Ei mulla ole kyllä vielä sairaalakassiakaan pakattuna. Vauvalle ostin yhden bodyn ja sukat kotiinpaluuta ajatellen, täytyy vähän seurailla mihin nää lämpötilat kehittyy että minkä verran tarvitaan lisävaatetusta, en ole vielä oikein osannut päättää että varaisinko sekä tytölle että pojalle vaatteet, joista mies sitten tilanteen mukaan toisi toiset sairaalaan. Nuo mitä olen ostanut oli aika laila neutraalia väritykseltään ja siis ne oli ensimmäiset uudet vaatteet jotka vauvalle olen ostanut! Epäilen kyllä että kunhan jään äippälomalle ja on aikaa kierrellä kaupungilla niin saattaa vielä useampi vaate tiensä meille löytää....

On jotenkin hassua kun meillä on synnytysvalmennus vasta kuun viimeinen päivä ja silloin täällä on varmastikin jo pari ensimmäistä saanut vauvansa, vaikka periaatteessa samassa kuussa on lasketut ajat niin synnytykset ajoittuu varmaan kolmen eri kuukauden puolelle.

Karoli: Vaunujen valinta on kyllä melkoista puuhaa, reilu kuukausi sitten pähkäilin vihtoehtojen parissa ja olin ensin ihan varma mallista joka meille ostetaan, mutta illalla saunassa päädyin kuitenkin siihen toiseen vaihtoehtoon ja ne meille sitten ostettiin. Hankalaahan tuo valinta on, kun on kaikenlaisia ominaisuuksia eikä kokemattomana voi ymmärtää että mitkä sitten olisi tärkeimmät valintaperusteet. Uskon kuitenkin, että olemme molemmat valinneet loistavat ja itselle sopivat vaunut! Ikävän kuuloinen ärhäkkä virtsatietulehdus sulle oli iskenyt, huh. Onneksi lääkkeet oli tehokkaita.

Laurie: En minäkään sun kertomuksista ole säikähtänyt ja olen Hansun kanssa samoilla linjoilla, on hyvä kuulla mahdollisimman monenlaisia kertomuksia synnytyksestä. Vaikka tulevaan ei tavallaan voikaan varautua vaan pitää vaan katsoa mitä tuleman pitää, mutta olen muutenkin luonteeltani sellainen että käyn yleensä läpi ne kamalimmat vaihtoehdot mitä voi tiedossa olla ja sitten jos menee paremmin niin hyvä vaan. Täälläkin masukki juhli maailmanmestaruutta melkoisesti, aamustakin vielä jatkoi melkoista menoaan. Olen onneksi vielä saanut siitä huolimatta nukuttua aika hyvin, enkä vauvan muksintaan herää.

Hansu: Meinasin kanssa parisen viikkoa vielä odotella ennen kuin imetysliivit ostamassa, olen kyllä parissa liikkeessä käynyt valikoimaa katselemassa, mutten vielä edes ole sovittanut. Jos ensi viikolla vaikka kävisi jo vähän alustavasti sovittelemassa, niin tarpeen vaatiessa ehkä mieskin ne osaisi käydä ohjeistuksen mukaan ostamassa jos tuleekin nopeampi lähtö.

Nipen kuulumisia täällä odotellaan suurella jännityksellä!

-KaLa- 34+0
 
Laurie
Hansu: Älä kiloista murehdi! Ne lähtee. Mulla tuli viimeksi se 20 (tai 22) kg. Sain vauvakilot kaikki pois, mutta lihosin viime kesänä 5 kg, ja siksi paino nyt sitten tuolla samassa. Toisaalta ihan viimeísinä viikkoina paino ei välttämättä enää nouse ollenkaan/juurikaan. Mulla oli viimeksi näin.

Keskenmenoista: Voi elämä, ihan tosi kamalalta kuulostaa tuo Suomen-kokemus. Ihan järkkyä, etteivät ole ottaneet sairaalalle osastolle, kun ensimmäinen kolmannes on ollut jo lopussa. Muistan vielä oman alkuraskauden km:n jokusen vuoden takaa, miten kamalaa oli jo nähdä se rv 7 alkio vessassa. Huh, on ollut varmasti tosi kamala kokemus joutua kohtaamaan ja hyvästelemään niin kehittynyt sikiö, pikku enkeli. Musta tuntui kanssa pahalta, etten päässyt lääkäriin km:ssa, ja tuntui turvattomalta olla yksin. Sinun tilanteessasi se on ollut varmasti paljon rankempaa vielä. Uskon, että synnytyskivut on sinun helpompi kestää kokemustesi perusteella, ja myös vaikka synnytys sattuisi olemaan jotenkin rankempi.

Mutta nyt hommiin tytön kanssa...
 
Sivustalukija
Hei Karoli!

Mulla itellä on laskettuaika vasta syksyllä, mutta tulee luettua näitä muidenkin kirjoituksia :) Mulla oli suunniteltu sektio Tyksissä -08 ja silloin sai jalkaan heti valmistelujen alussa ne sektio/tukisukat. Pois ne otettiin vasta sitä seuraavana päivänä, kun pääsi suihkuun.

Tsemppiä ja onnea sektioon!
 
Karoli
Moi Sivustalukija ja Laurie! Kysyin asiasta tänään äidiltäni (joka on kätilönä TYKS:issä) ja hän arveli samaa, että sukat saa sittenkin :)

Kiitos tsempityksestä ja onnea odotukseen Sivustalukijalle :)

Olen suursiivonnut tänään ja vielä on kesken, joten kirjoittelu jää tältä päivältä tähän, mutta huomenna jatketaan!

Karoli 38 tasan (ja kyl on aika menny äkkiä!)
 

Yhteistyössä