KESÄKUU 2011 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja Danni
  • Ensimmäinen viesti
Hansu...
Karoli: Ymmärrän tosi hyvin nuo sun tunteet. Olisin ite varmasti yhtä jännittynyt tuossa tilanteessa. Mä oon kans tosi herkkä nykyään. Liikutun kanssa kaikesta ja nyt oon itkenyt iltaisin, kun en saa mielestäni mieheltä tarpeeksi huomiota. Sillä on sesonkiduuni ja on siis kesät koko ajan töissä ja tulee aina väsyneenä kotiin :( En viitti alkaa sille mäkättääkään, kun tiedän kuinka rankkaa sen työ on. Meillä ei oo enää hetkeen ollut seksiäkään, kun nukutaan eri huoneissa tän mun ramppaamisen, kääntyilyn ja jalkojen heiluttelemisen takia. Ja toiseksi mies kuorsaa, joten sitten en ainakaan saa nukuttua jos se vielä on vieressä. Parisuhde tulee varmasti olemaan koetuksella.

Meinaako teillä muilla muuten mies nukkua samassa huoneessa kuin te vauvan kanssa? Mä ainakin haluan ne kaks ekaa viikkoa, kun mies on vauvavapaalla. Sen jälkeen pitää melkein sitten kattoa millainen vauva on, koska miehen on kyllä pakko saada nukuttua kunnolla töiden takia.

Olin äsken lääkärillä ja revin kohta pelihuosuni!!!! Tuntuu, että joutuu kaikesta ottaa ite selvää eikä se ota tosissaan tätä mun levottomat jalat -ongelmaa. Nyt jouduin sitte ite sanoa, että voisko se ottaa hempan, että jos tarvinki ekstra rautaa. Levottomat jalat kun voi johtua raudan puutteesta. No se otettiin ja tulos oli 113. Kuulemma hyvä lääkärin mielestä. Siis onko tuo muka hyvä???? Mulla on ollut se vielä 138 helmikuussa... Nyt mietin, että alotanko raudan ihan ite omalla luvalla. En ihmettele, että täällä on koko ajan otsikoissa sairaanhoidon huono taso. Musta kyllä tuntuu, että joutuu ite olemaan tosi aktiivinen ja ottaa asioista selvää, muuten saa vain voivottelua osakseen. Nukahduslääkkeitä lääkäri ei todellakaan suositellut, joten niitä en nyt edes mieti. Niin ja joudun ite kirjoittamaan kirjeen synnytyssairaalaan tosta mun lääkityksestä, että ne tietää varautua, kun tuun synnyttämään. Hohhoijaa...

Nyt ei jaksa enempää, ottaa niin aivoon!!!!

Hansu 35+0
 
Laurie
110-120 on ihan ok hb loppuraskaudessa, mutta toki se voisi korkeampikin olla. Korkeasta hb:sta saattaa olla korkeampi riski saada r-myrkytys. Esim. sektiossa on pienempi riski saada tukos, kun on matala hb. Pikana vaan... (Ihan siis maallikkona, mitä olen lukenut ja kuullut.)
 
Karoli
Laurie ja Hansu: Kiitos tuesta! Olo helpotti tosi paljon, kun luin teidän tekstit!

Onneksi Laurie sait tyttösi vähän nukkumaankin välillä. Yrittäkää sitten välillä nukkua yhdessä vauvan kanssa kaikki kolme. Ja yritä rentoutua itsekin nyt vielä! Verhoilla ei liene mitään väliä oikeasti, eikä myöskään sukilla. Jos sukat olisivat välttämättömät, ne tarjottaisiin sairaalan puolesta. Miehesi ripustaa verhot aikanaan, paitsi jos jaksat jankuttaa asiasta tai vetää raivarit, niin homma saattaa nopeutua. Mutta itse sanoisin, että verhot on oltava ikkunasta, kun tulen sairaalasta kotiin. Mun mies on myös hidas saamaan aikaan. Mua myös välillä ärsyttää ihmisten tuijotus ja vieraatkin tulee kommentoimaan välillä. Mutta on ihan totta, että kuka käskee haahuilemaan kotona vi****ntuneen kummituksen näköisenä?! Itekin laitoin tänään hiukset ja meikkasin kunnolla ja olo koheni heti :) Sisko tulee illalla kylään ja me mennään käymään yhdessä Ikeassa. Vaikka sä saat toisen lapsen ja mä ekan, niin mulla on oikeastaan tosi samanlaisia ajatuksia! Kiteytit ne tosi hyvin! Mietin, että jos en tykkääkään vauvasta tai se musta tai jos ajattelenkin, että tollainen olio tuli pilaamaan mun hyvin järjestetyn elämän :( Oikeasti järjellä tiedän, etten tule ajattelemaan mitään sellaista (paitsi ehkä hetkellisesti tosi väsyneenä), koska olen harkinnut tämän tosi tarkkaan ja halusin tosi paljon perustaa perheen, kun tulin raskaaksi ja olen halunnut sitä edelleen koko raskauden ajan. Tiedostan, että nää mun pelot ei oo rationaalisia, kun olen vielä kauhee hoivaajatyyppi ja tykkään hoivata rakkaimpiani. Mustakin tuntuu, etten ole henkisesti valmistautunut läheskään riittävästi näin suureen elämänmuutokseen. Mekään ei olla lukuisista ultrista huolimatta nähty lapsen naamaa ja sitäkin pelkään, että jos onkin ruma lapsi tai naamassa epämuodostumia!

Hansu: Mun mies tekee kans tosi paljon töitä ja meidän suhteen alkuaikojen ongelmat oli noita samoja, että mieheni ei huomioinut mua tarpeeksi. Me ratkottiin niitä onneksi ennen kuin tulin raskaaksi ja nyt meillä vallitsee ainakin tällä hetkellä ihana balanssi ja saan huomiota riittävästi. Tein kyllä aikanaan selväksi, että haluan olla huomionkohde numero 1 ja työ saa olla se kakkonen. Miehen oli helpompi varmaan reagoida, kun tiesi miltä musta tuntuu. Itse koitan taas järjestää hänelle mahdollisuuksia tehdä ylitöitä, niin paljon kuin arkemme sallii. Meillä tämä työ ei ole sesonkiluontoista, joten ongelma oli pakko ratkaista. Me nukutaan kaikki samassa huoneessa ja samassa sängyssä (minä, mies ja kissa) ja kuten oon kirjotellutkin, niin meillä on vilkasta yöelämää jo ihan ennen vauvaa. Itse ramppaan vessassa ja juomassa ja kissa vaatii yhden yöruokinnan. Mieskin käy vessassa öisin. Hänen tavaransa ovat makuuhuoneen kaapissa, joten kun hän lähtee aamulla töihin, minäkin herään. Makuuhuoneen ovea ei voi myöskään pitää kiinni, koska silloin kissa saa hepulin ja nukkuminen on entistä mahdottomampaa. Vauva tulee nukkumaan omaan sänkyynsä mun pään viereen ainakin näillä näkymin. Kai sitä sitten voi väsynein aikuinen välillä nukkua sohvalla rauhassa. Meil menee miehen kans silleen, et mies on illanvirkku/aamuntorkku ja minä aivan päinvastainen tapaus. Voitaneen siis jakaa vauvanhoitoa ja uniaikaa kätevästi :)
 
Hansu...
Laurie: Ok, kiitos tiedosta :) Lääkäri soitti ja pyysi tulemaan viikon päästä uuteen tsekkaukseen. Jos on vielä laskenut, niin sitten kokeillaan rautaa noihin jalkoihin. Oon niin saanu tarpeekseni näistä jaloista :(

Minzey: Kivoja kuvia sulla, aikalailla samaa kokoa on meikäläisenkin masu :) Näytät tosiaan niin onnelliselta tuossa kuvassa. Pitää kyllä itekin alkaa nyt kehittelemään jotain mukavaa tässä, ettei ihan mee valitukseksi tää loppuaika. Tuntuu vaan, että jää niin yksin välillä :( Pitäis vain nyt tosiaan olla onnellinen siitä, että sikiöllä on kaikki hyvin, vaikka tässä ite joutuukin vähän kärsimään.

Mulla oli muuten nyt sitten proteiinia pissanäytteessä, mutta ei oo kuulemma aihetta huoleen, kun ei oo turvotusta ja verenpaineet oli normaalit. Sitä seurataan nyt vain sitten viikottain.

Aloin nyt sitten pesemään vauvanvaatteita ja laitoin jo vaunuihin lakanat ja peitot valmiiksi. Pitäis kohta ripustaa tuo kehtokin kattoon tai ainakin laittaa koukku jo valmiiksi :) Samoin pitäis opetella miten tuo auton turvaistuin toimii ja pakata se sairaalakassi valmiiksi. Onneks kaikki on mukavaa hommaa. Niin ja pitäis tosiaan ottaa vatsasta jotain kivoja kuvia, kun viimeiset kuvat taitaa olla viikolta 22 :/ Ei oo vaan jaksanut ja kuvista olis varmasti tullu just yhtä kärsineen näkösiä kuin Karolilla :) Alko naurattaa, vaikka tietenkään tuo sun olotila ei oo yhtään naurunasia :)

Nyt meen ulos aurinkoon istumaan ja kerämään parempaa mieltä :)

Hyviä vointeja kaikille edelleen :)
 
Karoli
Naura vaan Hansu kaikessa rauhassa! Se ei varmasti tee mielialalle pahaa, itseäkin alkoi jo hymyilyttää :D Ja et sä yksin ole, onhan sulla meidät palstalaiset joka päivä tukena! Tiedän kyllä että ulkomailla poissa lapsuudenperheen ja ystävien läheltä on tosi paljon yksinäisempää! Lisäks must tuntuu, et nyt vaik oon jo kotona, hormonit vetää mielen matalaksi tavallista helpommin. Kaikkeen on onneksi saatavilla apua, jos pahaksi menee :)
 
Jenny83
Halusin niin kirjottaa jo aikasemmin mut hitsi et tää meidän tietsikkapöytä on liian alhaalla ja istun tosi huonosti masun kans ja melkeen en pysty olee koneella.
No, ei siit sen enempää.

Karoli:
usko pois... mullakin on aivojen kemikaalit ihan sekasin siis huolestun kaikesta ja murehdin ja saan itkukohtauksia ja sit viel unohtelen asioit. Mut onneks se on ihan normaalii. Se menee ohi. Harmi ettet oo saanu nukuhttuu paremmin. Kaipa se sit lopussa paheenee. Mä oon viel nukkunut kokonaisia öitä ilman et herään pissahätään. Se kai johtuu siit et nyt tokaa lasta odottaessa vauva ei oo kiinnittynyt ja ei paina niin paljoa rakkoa, ... siis kai.
Esikoist odottaessa juoksin varmaan 2-3kk ennen LA.ta vessas öisin.
Sulla ei oo enää paljoo sektioon aikaa... hyvin se menee. ja sit kilot lähtee imettämällä ja pitkillä kävelylenkeillä. :) Ei niit kannata nyt miettii vaik tiedän ite et on vaikee olla miettimättä.

Hansu:
Must 113 on kans aika alhanen hb. Siis se on yksilöllist et paljon Hb on, mut mun kätilö on sanonu et jos putoo yli 20 yksikköä niin se vaikuttaa kroppaan. Mulla oli 11 viikolla 133 hb, sit puol välis raskautta 119 ja nyt kun oon syöny 100mg rautakuurin viimeset 50 päivää niin HB oli eilen 126. No, luulin et se olis ollu korkeempi, mut oon tyytyväinen 126teen koska se ei oo paljoo matalampi kun mitä mul oli alkuraskaudes. Must sun kantsis syödä niit rautatabuja jos ite siis haluut.

Nipelle viel super paljon onnea pikkusen vauvan tulosta maailmaan.

LAurie:
sun sf-mitta oli 37... Kun on sf on 37 niin onx vauva kans sillon iso????... onx sul tehty painoarvioo.
Mulla on tänään 35 viikkoo täynnä ja eilen oli neuvolas ja must mun sf-mitta oli 37... mut ei kai se viel voi ola niin iso kun on viel 35 päivää LAhan. ??? sillonhan vauva voi olla tosi iso, tai sit on vaan paljon lapsivettä. Mut tääl ei tehä mitään kaavukontrolliultraa. Soitan huomen neuvolaan ja kysyn mitan uusiks. Kuulostaa hullun isolta. Oonhan mä nyt urheillut 3 kertaa viikos ja syön tosi terveellisesti.
Verenpaine oli 120/75 ja verensokeriarvo 4,2. Ja hb oli siis 126.

Nyt mua on alkanu epäilyttää et mul on joku tosi iso vauva mahassa. Ja sit jos meen yli nini en tasan synnytä mitään 4,5kilosta. No, esikoinen oli 3,5kg, mut sillon mulla oli viikko ennen LAta sf 36 ja sillon olin pulskempi et ei se mistään kiloista voi johtua.

Minzey:
Harmi etten nää sun kuvia kun en oo rekistöröitynyt.

Jenny 35+0
 
Laurie
Vastaan taas ihan pikapikana:

Hansu: Mun hb oli nyt 112 (aiempina viikkoina ollut 114), ja syön lisärautaa 100 mg/vrk. Kyllä tuo silti sen varran alhainen on, ettei matalammallekaan kannata päästää. Mutta älä nyt ominpäin mitään aloita, jos lääkärin kanssa katsotte pian tilanteen uusiksi.

Jenny: Eihän se sf korreloi välttämättä vauvan koon kanssa. Jos on vauva korkealla, niin mitta on suurempi. Jos on hyvät vatsalihakset, niin sekin suurentaa mittaa. Kohdun malli ja lapsivesi vaikuttaa kanssa sekä vauvan asento. Mulla oli esikoisen kanssa suurimmillaan 39 cm. Molemmissa raskauksissa on mennyt mitta loppuraskaudessa reilusti yläkäyrän päällä. Viimeksi oli just hyvät vatsalihakset mullakin. Tyttö kasvoi silti ultrien mukaan alle keskikäyrän. Oli sit vain 4 kg, kun meni niin paljon yli. Don't worry!

Karoli: Mulle tuli tippa silmäkulmaan, kun luin ajatuksiasi. Nämä ajatukset ovat varmasti luonnollisia, ja hyvä käydäkin läpi. Ehkäpä ne jotenkin liittyvät myös juuri siihen keisarinleikkaukseenkin, kun tietää tarkasti milloin vauva syntyy, ja koska syntymä tapahtuu niin nopeasti.
 
Laurie
Jenny: Mutta siis tiedän ultran perusteella, että meille on nyt tulossa pullukkainen poika. Luulen, että hän on siinä 3800-4100 g (ja 49-50 cm) syntyessään. Vyötärönympärys oli viimeisessä ultrassa suuri, ja lääkäri kysyikin sokerirasituksen tuloksia.
 
-KaLa-
Alkuun eilisiä neuvolakuulumisia: verenpaineet on kohoamaan päin 138/83, hemoglobiini 141, painoa tullu kilo kahdessa viikossa (joku loppukiri selvästi alkanut), sf-mitta 33,5 ja vauvelin sykkeet 150 ja asento sekä terveydenhoitajan että lääkärin mukaan rt. Tiedä sitten mikä on totuus, kun hivenen epävarmoja ovat asiasta, mutta jollain tapaa olen päättänyt uskoa että osaavat oikein veikata, osittain myöskin sen perusteella että arvelen pyllyn punkevan kylkiluita kohti oikealla ja viime yönä potkut tuntui vasemmalla eikä käsittääkseni vauva jaksa käsillä niin kovin muksia. Kahden viikon päästä sitten seuraava käynti ja silloin lääkärikäyntikin ja painoarviota ensimmäisen kerran. Tosin en tiedä kuinka hyvin nuori lääkäri osaa tunnustelemalla kokoa arvioida, kun terkkarin kanssa juttelin asiasta että kokemuksen myötä hänelläkin alkaa nyt osumaan arvaukset lähes oikeaan, ollut äitiysneuvolassa pari vuotta.

Karoli: Tsemppiä huomiseen! Vaikkei itsellä ole kokemusta vastaavasta tilanteesta, niin voin kyllä kuvitella miten jännittäisin tilannetta eikä nukkuminenkaan varmaan onnistuisi katkoitta. Mutta ajattele, huomenna saat ihanan suloisen nyytin!! On muuten totta että ihmiset kaupungilla tuijottaa mahaa, mutta eipä tätä oikein mihinkään piiloonkaan saa, toisaalta en jaksa asiasta häiriintyäkään, kyllähän tätä ehdittiin sen verran toivoakin että näkykööt kaikille miten iso maha on.

Hansu: Voi että kun ei tiedä mitä tuosta teidän sairaanhoidon tilanteesta sanoisi. Kyllä ärsyttää ja käy sääliksi että sua tuossa olotilassa ja kunnossa ei oteta tosissaan. Onneksi loppusuora jo menossa, jaksamisia viimeisiin viikkoihin! Piristikö pienen pyykinpesu yhtään mieltä? Mulla on ensi viikolla sama projekti tiedossa, nyt alkaa muuten paikat olemaan kunnossa niin pääsen vaatteet pesemään paikoilleen. Odotan sitä ihan innolla!! Harvemmin sitä pyykinpesusta on näin innoissaan, eikä varmaan pienestäkään pyykistä sitten kymmenennen koneen kohdalla, kun saa konetta joka päivä pyörittää...

Laurie: Voi jumpe, sullakin alkaa olemaan päivät yhden lapsen äitinä vähissä. Niin vaan on tämäkin ketju päässyt tänne loppusuoralle. Olen sun kanssa samaa mieltä että suunniteltu sektio on varmastikin hallituin synnytystapa, sen suhteen voit varmasti olla turvallisin mielin, mutta ymmärrän silti että tilanne mietityttää. Ja eniten varmaan itseä mietityttäisi tuossa tilanteessa juuri se, että tietää milloin tapahtuu, nyt tässä vaan mennään päivä kerrallaan ja puuhaillaan kotia kuntoon sen mitä sitten ehditään. Mikäs niissä nykyisissä olohuoneen verhoissa on vikana? Usko pois, ei niillä verhoilla ole mitään väliä. Eikä kukaan niihin kiinnitä huomiota kun tulevat vauvaa ihastelemaan.

Kaikille muillekin mammoille mukavaa loppuodotusta, täytyy lähteä nyt kaupungille hoitelemaan muutama juttu niin en ehdi enempää kommentoimaan tässä välissä. Paitsi Minzeyn kuvia en pääse minäkään näkemään, kun en ole rekisteröitynyt, täytyy vaikka jossain välissä rekisteröityä jotta näkee kuvat. Muiden kertoman perusteella olet varmaan onnellinen ja ylpeä mahastasi kuten kuuluukin!
 
Empukka
Hei tsemppiä kaikille loppuodotukseen ja ketutukseen!Itseä auttaa se,että kehittelee joka päiväksi jotain mielekästä tekemistä ja ihmisten näkeminen auttaa,ettei tule ihan höperöksi.

Laurie: mulla on samantapaisia ajatuksia siitä,että en ole henkisesti yhtään niin valmistautunut synnytykseen ja vauvan tuloon,kun esikoisesta.Silloin luin hirveästi aiheesta ja laittelin kaikkea vauvaa varten valmiiksi.Nyt en oo tehny juuri mitään!Että tuleekohan ihan shokkina sitten kun pitää synnärille lähteä?!

Taidan olla vika tässä ketjussa jolla LA.vaikka eihän ne vauvat aina sen mukaan synny ;)

karolille tsemppiä loppurutistukseen,uskon että jännittää ja vaikka mitä,mutta kohta kaikki on hyvin :)

Sf-mitoista...eihän se mitta aina kerro vauvan kokoa suoranaisesti.Itsellä viimeks rv 34+0 sf oli 30,5 cm.Esikoisesta mitat oli aina vähän isommat,oli koko ajan keskikäyrän yläpuolla,tyttö oli syntyessään 3500 g.
Kai siihen vaikuttaa vauvan asento ja kuinka ylhäällä tai alhaalla on.Ja lapsiveden määrä ym.Ja onhan se istukkakin hitsin iso möhkäle :D

Nyt en enää muista mitä piti kirjottaa...vointeja mamat!:)
 
Laurie
Empukka: Kuulostaa tutulta. Mä kuuntelin päivittäin synnytysrentoutusta ja klassista masuvauvan kanssa, kirjoitin tälle päiväkirjaa jne. :) Mutta näin se varmaan useimmilla menee.

KaLa: Ei meillä ole verhoja ollenkaan olkkarin ikkunassa. Mies on kyllä tehnyt jo urakan, kun pesi kaikki ikkunat ja vaihtoi uudet verhot ikkunoihin (mm.). Meillä on paljon erikoisikkunoita, ja tuo olkkarin ikkuna on tosi korkea, ja miehen pitää ottaa tikkaat varastosta. Suurempi homma, ja kai siksi jäänyt. Mutta pistän ruoskan viuhumaan vkl:na. ;) Sulla on kyllä maltillista ollut painonnousu. Ihailen. :) Mulla ei ole ollenkaan tehty neuvolassa painoarvioita, mutta äitipolilla ja sairaalassa osastolla kätilöiden käsikopelo meni lääkärin kopeloa paremmin oikeaan. Ei tosin lääkärilläkään paljoa heittänyt. :) Tuntuu ylipäänsä hullulta kuinka osaavatkaan arvioida vauvan painoa vatsan päältä.

Karoli: Kaikkea hyvää vielä huomiselle! Huomenna sulla on sylissä ihana pieni ja ihan ikioma nyytti. <3
 
Hansu...
Karoli: Mun täytyy kanssa ottaa puhutteluun tuo mun mies. Se kyllä jo eilen sanoi, kun tuli illalla puoli kasilta kotiin, ettei tuo työ oo kyllä ton huhkimisen arvoista, että varmasti helpommallakin pääsis ja saman rahan sais käteen jossain muualla. Nyt ollaan sitten mietitty, että ottaisko mies sittenkin vastaan työn Pohjanmerellä eli olis poissa 2 viikkoa ja sitten 4 viikkoa kotona jne. Vois olla vauvallekin hyvä, että isä olis välillä pidempään kotona, vois vaikka ottaa vain 50% päivähoidon. Palkka melkein tuplaantuisi siinä samalla, mutta on tuossa sitten ne huonotkin puolensa. Ei ainakaan ennen syksyä... Mutta en kyllä kans tällästä jaksa, että se on aina ja koko ajan töissä joka hemmetin kesä.

Mutta edes jotain positiivista, mä sain viime yönä nukuttua, jeeeee!!! Kävin tosin monta kertaa vessassa, mutta jalat ei vaivanneet läheskään niin paljoa. Oon ottanut nyt 3 päivää tubla-annoksen magnesiumia ja ehkä noi B-vitamiinit, jotka aloitin muutama viikko sitten, alkaa nyt pelittää. Toivottavasti ens yö menee yhtä hyvin :)

KaLa: Kyllä mäkin oon oikein tässä miettinyt, että miks mun pitäis alkaa jotain kirjeitä kirjottelemaan jonnekin synnytyssairaalaan. Oon menossa sinne esittelykierrokselle ens tiistaina ja aion siellä ottaa asian puheeksi. Oon lukenut nyt paljon norjalaisia keskustelupalstoja ja niillä, joilla oikeesti on se tukostaipumus, on annostus 2 kertaa päivässä 7500-10.000 (jotain yksikköä) ja mulla siis on kerran päivässä 2500. Eli ymmärrän tosi hyvin, ettei tosiaankaan noilla isoilla annostuksilla kannata mennä leikkaussaliin/synnytykseen. Mulle tuskin tuosta tulee mitään ongelmaa, koska lopetan ne verenohjentajat 2 viikkoa ennen laskettuaikaa ja jätän piikittämättä illalla jos vähänkin tuntuu, että on supistuksia tulossa / synnytys lähestymässä. Ainut mikä on niin pitää olla 12 tuntia viimesestä piikistä ennenkö voi laittaa epiduraalia. Luulen, että mun tietämätön lääkäri ja kätilö on tehneet tästä isomman ongelman kuin se edes on :/

Onneksi tosiaan aloitin tuon pyykkäämisen jo nyt, koska eilen meni jo 3 koneellista ja vielä on 4 koneellista edessä. Oli vähän vaikea jaotella noita äitiyspakkauksen trikoovaatteita, mutta kolme kasaa siitä sain. Ne haalarit pesen sitten myöhemmin, koska niille tuskin on nyt kesällä vielä käyttöä ja on muutenkin ihan liian isoja vielä. Pesin peiton ja makuupussinkin jo valmiiksi. Ja ajattelin suorittaa semmosen homman, jota en koskaan aikaisemmin oo tehnyt eli silittää lakanat :D Ne jäi niin ryttysiksi, että on ihan pakko :D Kivaa hommaahan tämä on ja totta KaLa, että pitää nyt nauttia tästä koska tulevaisuuden pyykkirumba tuskin tulee olemaan yhtä mukavaa hommaa :)

Toisaalta oon kade, että Karoli ja Laurie ainakin kohta jo poksahtaa :) Toisaalta en olisi ihan vielä valmis synnyttämään. Mä laskenkin jäljellä olevia raskausviikkoja + 2 viikkoa yli, ollakseni realisti. Mulla siis synnytykseen vielä vajaa 5-7 viikkoa. Mutta ikinähän ei tiedä, siks laitan nyt kaiken kuntoon viikon kuluessa. Oon myös huomannut, että jaksan koko ajan vähemmän, joten senkin takia haluan laittaa kaiken valmiiksi jo nyt. Jos hengästyy pyykkien ripustamisesta, niin alkaa olla jo aika huono kunto :D

Kesämamma: Oot kyllä aikamoinen sissi, kun uskallat yrittää perätilasynnytystä. Tosin tulihan munkin pikkusisko peppuedellä ja nopeesti tulikin. Hyvä, että äiti ehti sairaalaan asti :) Sisko oli vielä kaiken lisäksi yli 4kg.

Jenny: Täällä ei kans tehdä mitään kokoarviota, synnyttämään vaan... ei myöskään kukaan tsekkaa kohdunsuun tilannetta ennenkö synnytyksessä tietenkin. Tuntuu, että Norjassa ja Ruotsissa ollaan enemmän hälläväliä meiningillä raskauden kanssa. Tuntuu, että puuttuu monia juttuja joita Suomessa tehdään. Mulla ei esim. oo ollut mitään sokerirasitustestiä, lääkärin sisätutkimusta taikka sitten sitä nt-ultraa / veriseulaa. Mäkin oon miettinyt vauvan kokoa... mitä jos sielä tuleekin ihan älytön pakkaus. Mulla lääkäri mittaa aina sf-mitan yläkäyrälle ja kätilö keskikäyrälle, joten mittaajissakin on eroa...

Laurie ja Jenny: Munkin mielestä tuo hb on alhainen, varsinkin kun mulla normaalisti on ollut yli 150. Mulla on siis aina ollut paksu veri. Ja nyt sitten yhtäkkiä muutamassa kuukaudessa laskenut 113. Ei olisi ihme jos noi levottomat jalatkin johtuis vain siitä. Samoin mulla on aivan hirveä porkkananhimo ihan koko ajan. Ostan semmosia valmiiksi kuorittuja ja pestyjä miniporkkanoita 200g pusseissa 2-3 joka päivä. Porkkanassahan on rautaa... mikähän tuo tulos olis ollut jos en olis puputtanut porkkanaa menemään viimeset viikot. Nyt sitte tietty luin, että vauva voi syntyä oranssina jos syö liikaa porkkaanaa. Ei kai nyt sentään... ;)

Karolille ihan mielettömästä tsemppiä huomiselle. Sieltä tulee varmasti ihan täydellinen pikkuinen vauva, kaikista murehtimisista huolimatta :) Tuuhan sitten heti kertomaan, kun vain ehdit. Ajattele, huomenna sä olet äiti <3

Tulipas taas pitkä sepustus. Vointeja kaikille edelleen :)

Hansu 35+1
 
Karoli
Juuh, huomenna jännät paikat. Kiitos kaikille tsempityksestä ja toivotaan nyt, että vauva olisi edelleen perätilassa, ettei leikkaus peruunnu! Tulen sitten raportoimaan heti kun pääsen!
 
kesä mamma2011 Jkl
Hei! Olen unohtanut kirjoittaa tänne, lupasin että maanantaina kirjoitan mitä lääkäri sanoi lantiokuvista. Lääkäri soitti tiistaina kuvista ja kertoi että lantio on väljä joten voin yrittää synnyttää alakautta. Minä olin sitten tälläkin viikolla sairaalassa yhden yön. Supisteli. Toivon mukaan seuraava kerta olisi sellainen että minä synnytän, ettei tarvi taas juosta väärien häytysten vuoksi sairaalassa(ei ole mitää herkkua olla sairaalassa, varmaan tulee kauhean iso lasku sieltä). Jouduin maanantaina käymään uudestaan lääkärissä, kun flunssa vain jatkui, sain uuden antibioottikuurin.
Karoli: aijon synnyttää alakautta. Minulla ei ole ennestään lapsia, tämä on esikoinen.
Supistuksia tulee päivittäin, mutta ne ovat kivuttomia. Pitäisi malttaa olla kotona niin kauan että supistukset ovat kivuliaita ja niiden pitää tulla 5 min välein. Olen yrittänyt siivoilla, käydä kävelyllä ja antaa peiton välillä heilua(jos seksi auttaisi hieman että synnytys voisi lähteä käyntiin, mutta luonto saa hoitaa sen asian.): Taidan tästä mennä lepäilemään. Kirjoittelemisiin!


Kesä mamma2011 Jkl 37+1
 
Hansu...
Tulevat kesämammat:

Sida82(28)......................ensimmäinen....... ..........................31.5
Karoli (30)……………......... ensimmäinen……………………................1.6
Danni(28)........................kolmas(04&06).... ............................3.6
Laurie(30).......................toinen(09).... ...................................8.6
emily80(30).....................kolmas(06&08)..... ..........................9.6
kesä mamma 2011 Jkl.....ensimmäinen........ ..........................16.6
Sara82(28).....................ensimmänen......... .........................18.6
Minzey(19)......................ensimmäinen....... ...........................19.6
Andy74 (36)....................toinen (01).....................................25.6
Empukka(27)...................toinen (09).....................................26.6
Jenny(27)........................toinen (01)............................. .......27.6
Nipsu(28)........................ensimmäinen...... .................... .......27.6
Noora(33).........................toinen (08).................................. .29.6
KaLa (28)........................ensimmäinen........... .......................29.6
Hansu (32)......................ensimmäinen....... ...........................30.6

--------------------------------------------------------------------------------------

Synnyttäneet <3 :

Nippe80 (30), toinen (02) LA 2.6.......................17.5. - poika - 50cm - 3685g (sektio)
 
-KaLa-
Nyt mulle on selvinnyt tämän raskauden aiheuttama ikävin vaiva, peräpukamat. Muutenhan tässä onkin kaikki mennyt oikeastaan paremmin kun on voinut edes kuvitella, niin pitihän sitä jotain inhottavaakin kohdalle osua. No, toivottavasti tilanne paranee synnytyksen jälkeen ja vielä suurempi toive tietenkin on ettei tilanne pahenisi tästä ennen synnytystä. Huomenna synnytysvalmennus ja viimeisen kerran rhesus verikokeet.

Laurie: Meillä ei ole ollut makuuhuoneessa verhoja, mutta nyt kun vaihdettiin tapetitkin niin verhotkin on tänään sinne tulossa, äitini tulee ne ompelemaan. Kyllähän tässä taas viikonlopun aikana saatiin tavaroita lisää paikoilleen, mutta tekemistä riittää edelleen. En viitsinyt ihan koko aikaa ruoskaa olla heiluttelemassa ettei mies ihan menetä hermojaan kaiken tekemisen kanssa... ;)

Hansu: Toivottavasti saat huomenna selkeitä vastauksia sairaalakierroksella, ettei jää mieltä kaihertamaan epäselvät asiat. Varmasti on rankkaa tuokin, jos mies on aina useamman viikon poissa, mutta onhan siinä sitten se hyväkin puoli että on pitempiä aikoja kotona. Meillä on vähän sellainen tilanne ettei mies oikein saa kesällä lomia pidettyä ja olen jo pari kertaa valmiiksi vähän ärtynyt kun olen miettinyt että päästäänkö me ikinä koko perhe kesälomalla reissaamaan, kun mulla on taasen oikeastaan aina kesäloma heinäkuussa. Mies on sanonut että eiköhän hän sitten saa paremmin edes vähän lomaa heinäkuullekin kun on perhematkoja tiedossa.

kesä mamma2011 jkl: Tsemppiä tulevaan koitokseen! Sitkeä ja vahva olet kun uskallat perätilasynnykseen lähteä, luultavasti itselläni menisi "Pupu pöksyyn", mutta onhan sulta sentään tutkittu että lantiossa pitäisi tilaa olla.
 
Laurie
KaLa: Kiitos! :) mulla on hiivatulehdus, ja tyttö on flunssassa, mutta tähdätään keskiviikkoon. Olen varma, että vauva alkaa olla sen noin 4 kg. Sen verran painaa. Peräpukamista kannattaa sanoa ihan neuvolassa. Saa hyviä ohjeita. Jotakin ehdin itsekin hoksata ja sain neuvoja apteekista ja lääkäriltä (ja kirjoista ja netistä), kun viimeksi kärsin raskausaikana ja synnytyksen jälkeen tuosta ihanuudesta. Apteekin tuotteista paras on Scheriprock vaikka sekä voide että puikot yhtäaikaa. Lääkäriltä saa reseptin Proctosedyl-lääkkeeseen. Se on vielä paljon tehokkaampi. Paljon vettä ja kuituja, luumuja, apteekin laksatiiveja jne. Ennen kakkimista öljyä tai vaseliinia pyllyyn. Paljon suihkuttelua. Lantionpohjalihasharjoituksia nelinkontin, mutta ei kyykkyasennossa. Istuminen pahentaa. Puhalluksia! Yritä hoitaa paremmaksi ennen synnytystä, kun siinä ne tulee joka tapauksessa tosi monelle. Tyttö odottaa puuroaan ja vauva tulee nahasta läpi. On vaihtanut joka päivä kylkeä. Oikea kaksosluonne. Tulee äitiinsä. Mulla on tänään synttärit. Lähekkäin menee. Ke ei jännitä oikeastaan yhtään, mutta toivon, että saan hiivatulehduksen paremmaksi. Pitäkää peukkuja!
 
Empukka
Moips,

KALA: Mulla oli viime raskaudessa kans tosi kipeet pukamat.Onneks ne tuli aika loppuajasta.Mulla niihin ei kyllä auttanut oikeen mikään.Toki kannattaa pitää huoli,että vatsa ei ole kovalla!!Luumumehua vaan kehiin.Sitä saa ainakin prismasta.Sitä vetelin sitten myös synnytyksen jälkeen.Ja samoin synnytyksen jälkeen sain reseptillä voidetta pukamiin,joka auttoi ja pari vk synnytyksestä oli myös pukamat pois.Nyt pientä vaivaa,mutta ei vielä "vaivoiksi" asti.Tsemppiä!

LAURIE: Pidän peukut isosti pystysssä!!!! :))
 
Hansu...
KaLa: Mulla on pysynyt vatsa kunnossa Activia jogurtilla. Syön joka aamu yhden. Vatsa toimii tosi hyvin eikä oo tullut pukamia. Mullahan niissä keskenmenneissä raskauksissa tuli pukamia heti ekoilla viikoilla, joten nyt varauduin siihen jo aikaisin. Ei oo vieläkään pukamista tietoakaan. Vatsan kunnossa pitäminen tosiaan varmasti helpottaa oloa, mutta en kanssa osaa sanoa miten niistä vois päästä kokonaan eroon ennen synnytystä :/ On kyllä viheliäinen vaiva, sattuukin välillä niin hemmetisti. Koitahan jaksaa...

Laurie: Iik, sullakaan ei oo enää pitkästi sektioon :) Joko alkaa jännittää? Toivottavasti saat hiivatulehduksen aisoihin ennen keskiviikkoa. Tsemppiä!!! :))

Tänne ei mitään uutta, valvon edelleen öisin 2-5 välillä. Nukun alkuyön ja aamuisin... parempi sekin kuin ei mitään, mutta kyllä toi yöllä kukkuminen on tylsää :/

Onko teillä muilla muuten huimausta? Mua huippaa välillä ihan kunnolla, vaikka ainakin viime viikolla oli verenpaineet normaalit. Samoin turvotusta on alkanut tulla nilkkoihin. Tästä kai se nesteen kerääntyminen sitten alkaa.

Kuinka aktiivisia teidän vauvat on näillä loppuviikoilla? Tuntuu, että tuolla nukutaan melkein koko ajan, mutta herää kyllä heti kun silittelen vatsaa. Kaipa ihan normaalia, ettei ne enää tässä vaiheessa hyöri ja pyöri kaikenaikaa :)

Niin ja päivitin tuon listan, kun on kiva siitä seurata kellä on laskettuaika seuraavana :) Toivottavasti siitä ei puutu ketään.

Hansu 35+5
 
Jenny83
Hansu: Piti vain kysyy et ootko jo 35+5, kun oon saman vaik mulla on LA 29 päivä rakenneultran mukaan, eli eiks sulla ala aina uus viikko perjantaisin ja mulla torstaisin.... no, sillä päivällä ei kai oo merkitystä... oon vaan miettinyt asiaa usein... joka tapauksessa me saadaan varmaan odottaa koko kesäkuu vauvojamme.
Harmi et valvot edelleen öisin... musta tuntuu et nukun nyt viel paremmin kun vauva ei oo enää niin aktiivinen ja sen selvästi huomaa kun se on alkanut kasvaa ja ei oo tilaa liikkua, vaik kyl se totkai aina iltasin jonkun 5-10min liikkuu. Viime yönä kävin vessas yöllä mut heräsin naapurin kolinaan eli sil ei ollu paljoo raskauden kans tekemist.

Lauriella on pian jännät paikat ja saa pian nähä vauvansa. Mä oon kans keskiviikkon ollu 36 viikkoo raskaana ja se on mulle iso etappi.

Oon nyt alkanu tajuu et parin viikon pääst vauva voi jo syntyy. Ja kävin ostaas jo tänään vastasyntyneelle vaippoja. Ja pesin tuttipullot ja ostin uuden philips aventin pullon. Huomenna mul on pyykkitupa ja yritän puhdistaa babygymin sillä siin on leikitty niin paljon et siin on velliä ja muut ruokaa. Meillä on sellanen pingu-pingviini babygymi. Se on ihan kiva.
Oon myös pessy vauvan vaatteet, ja ottanu baby björnin kantorepun esille. Käytiin myös ostaas esikoiselle uus sänky ikeasta ja kiva autopeitto siihen. Nyt pinnasänky on pedattu vauvalle. Meidän esikoinen on viel nukkunu siinä mut se on kyl käyny sille jo pieneks kun loppu kesästä esikoinen täyttää jo 2v.

Sanoin myös irti kodinhoitotuen ja alan ottaa äitiyspäivärahaa tällä viikolla, ja se tarkottaa jo huimaa korotusta talouteen... ja ihanaa ettei tarvii miettii et rahat on tiukoilla.

Ja ai niin... olin kaupas ja siel oli weledan synnytykseen valmistautumisöljyä, ja sorruin ostaa sen. Ajattelin et ehkä vois auttaa... toivotaan. :) ja loppuviikost kun meen keskustaan, olis tarkotus ostaa vadelmanlehtiteetä ja alkaa juomaan 5 kupillist päiväst. :)

Oon myös urheillu, mut vaan joka toinen päivä. Se tuntuu just hyvält ja saan vähän supistuksia kun urheilen, ja/mut ne tuntuu just hyvältä.

Nimiasia meil ei oo vielkään selvinny mut päätän kyl kesäkuun alussa nimen pojalle.

Mä en edes tiedä milt peräpukamat tuntuu... mul ei oo ikinä ollu niit. Oon syöny koko raskauden luumuja. Ostan Lidlist joka viikko rasian luumuja ja otan joku 3-5 per päivä... se on riittäny et vatsa toimii... ja niin , kai se liikuntakin siihen aika paljon vaikuttaa. Ja paljon kokojyväleipää.

Mun piti viel kirjottaa jotain... mut unohdin... yllätys. Oon vaan tänään jo unohtanu 10 asiaa. en löytäny ensin sukkia, ja sit en löytäny lompakkoo... ym. onneks tiedän et sit kun vauva on 3-6kk vanha niin muisti alkaa palailee, mut ennen sitä on kyl vähän höpsö olo.

Jenny 35+5
 
Hansu...
Jenny: Se on tää Norjan laskentatapa, joka sekottaa koko systeemin. Mä saan lasketuksiajaksi kaikilla laskureilla 29.6., mutta norjalaisilla liuskoilla ne saa tuon 30.6. joka on siis 40+1 eikä 40 ja silti mun viikot vaihtuu torstaisin niidenkin laskentatavalla. Outo systeemi, ei voi muuta sanoa... :/ Mä nyt meen tuon laskentatavan mukaan, kun noin se merkataan mun korttiinkin :) Oon kans huomannu, että me mennään samaan tahtiin, vaikka sulla on LA päivää aikasemmin :)

Saat kyllä tosiaan olla onnellinen, ettei tarvi ravata koko aikaa vessassa, mä käyn sen parin tunnin välein joka yö. Voi olla, että sun urheilu on pitänyt senkin kurissa. Oliskin ite jaksanut jatkaa treenausta, varmasti olis auttanu noihin levottomiin jalkoihinkin. No onneks paino sentäs ei oo enää noussu, laskikin välillä kilon. Nyt saa kyllä pysyä tässä, sikiö kyllä ottaa omansa :)

Ei oo tosiaan enää ku nelisen viikkoa laskettuunaikaan meillä loppukuun odottajillakaan. Mietin tässä just, että uskallanko lähtee vielä mun kamulle yökylään 160km päähän autolla yksin.. ei oo kyllä mitään supistuksia ollut muutamaan päivään ja vatsa on tossa ylhäällä niinku joku iso rantapallo :) Katotaan mikä olo on keskiviikkona, että lähenkö vaiko en.
 
Jenny83
Hansu: Norjalainen ja ruotsalainen laskentatapa eroaa näköjään aikapaljon toisistaan, sillä mä lasken suomalaisella tavalla. Muuten olisin tänään vasta 35+4, elikkä laskettuaika on 39+6, ja x+6 mulla on aina keskiviikkona. Eli siis toisin sanoen viikko täyttyy aina silloin ja sit kun alkaa uus viikko ruotsin kalenterin mukaan niin sit on x+0 eli kun mulla on 36+1 mun laskelmien mukaan torstaina, niin täällä oon vast 36+0... no, menipäs monimutkaiseks. ;) Mutta tulipahan selvitettyä sekin... ja who cares, päivä sinne tänne... johan me ollaan loppukuun odottajia.

Toivon vaan et tulis kesäkuussa se vauva niin voisin saada lapsilisän noin 120euroa heinäkuussa,... muuten en saa silt kuulta lapsilisää jos menee yliaikaseks ja lapsi syntyy vast heinäkuun alussa. ja sit tulee raha vast elokuussa. Ja olis kaikkee ostettavaa just kesällä. :)
 
Karoli
Moi! Kirjoitan ihan nopeasti, ett kaikki kunnossa ja kirjoittelen illalla paremmin. Olen vielä sairaalassa. Haluan vaan kirjoittaa äkkiä Laurielle: Onnea huomiselle! Muista, että pari ekaa päivää voi olla todella kivuliasta. Mun tapauksessa perjantaista eiliseen oli täyttä helvettiä kivun kanssa. Eilen itkin epätoivosta, kun tuntui, ettei tästä ikinä tule mitään. Yhtäkkiä tänään olenkin melkein kivuton! Muista nousta sektion jälkeen mahd. pian ylös vaikka sattuu. Se edistää toipumista vaikkei uskoisi. Itse nousin seisomaan samana iltana kätilön avustamana ja seuraavana päivänä sain jo katetrin pois ja aloin käydä itse vessassa ja olen väkisin tehnyt pieniä kävelylenkkejä ja nyt on jo paljon helpompaa.

Ja siis tyttö tuli, 2820 g, 50 cm ja aivan täydellinen <3
 
Laurie
Onnea Karoli! Aivan ihanaa, että teillä on kaikki hyvin. Ihana pieni tyttö! <3<3<3 Kiitos kokemuksen jakamisesta. Kipu on todella varmasti erittäin kovaa. Täällä on kipupumppu ekan päivän onneksi. Tytöllä on nyt sitten varmaan korvatulehdus. Viemme häntä lastenlääkärille samalla, kun menen itse verikokeisiin. Olen siivonnut tämän aamun. Ei paljon ehdi miettimään huomista.
 

Yhteistyössä