Kesäkuiset mammat 2011

Ninatus:Miulla varmaan sama eessä ens viikolla.Ruoka on ruennut maistumaan liiankin hyvin,närästys vaan vaivaa...Vispipuuroa tein toissapäivänä ja voi elämä minkä närästyksen sain eikä ollut tietenkään Rennieitä...

Kuukauden piästä ois muutto,ei vaan tiedä ihan varmaksi mihinkä,kun on "kaksi" vaihtoehtoa.Noh,selviää sitten ens viikolla.

Sais loppua nää pakkaset,alkaa piätä kiristää miulla ja kuopuksella,kun sisällä möllötetään.On myö käyty pika-happihypyillä,muttei tuo pieninkään ulkona viihdy,kun pakkasta on ollut -20-30 astetta,huoh...

Voikeehan mammat paksusti:wave:

Tsirpukka tasan 23
 
Ninatus Kiitos kiitos täällä neitit jo pikku veljeä kovasti ootavat :):heart: Mulla kans välillä karmea närästys... mulla auttaa samariini :) mutta ei niin kauhiaa ole ku tyttöjä ootaessa ... Jeps ihana auringon paiste ulkona mutta vielä kirpakka pakkanen -19 nyt näyttää täällä . Aamulla oli -30 hrh hrr Jeps koitakaa pysyä sulana palaamisiin gladiogus 76 rv21 ja risat :heart:
 
Mä olen luullut ettei Samarinia saa raskausaikana käyttää...Niin mulle ainakin on sanottu. Rennietä minäkin olen käyttänyt ja toimii hyvin.

Ja juu,kyllä täällä ollaan jo parantumaan päin,kiitos kysymästä!
Itselläni on vielä nuhaa mutta se ei ole estänyt aloittamasta ihanaa liikkumista taas. Eilen kävin tunnin lenkillä -14 asteen pakkasessa ja keuhkot pysyivät hyvin menossa mukana.
Tosin sain niistä kolmesta antibioottikuurista ärhäkän hiivatulehduksen jota nyt hoidetaan sitten rasvalla,inha vaiva.
Kuopuksella on tosi kova yskä,viikon ehti olla terveenä. Tosin meillä on harvemmin kaikki samaan aikaan terveinä kun porukkaa on kuitenkin 7 hlöä.

Nannaliina 26+1
 
Viimeksi muokattu:
Hiukan tässä valittelen..

Lauantaista asti ollu alaselkä kipeä ja alamahassa menkkamaista jomotusta. vaikka eilinen ilta menikin suurimmaksi osaksi sängyssä makoillessa. ei mitään apua.

Tyhmä kysymys seuraa..onko tämä kasvukipuja vaiko jotain muuta? onko teillä muilla ollut tälläistä?pitääkö alkaa huolsestua. välillä kävellessä menee maha ihan kivikovaksi ja pakko päästä istumaan. vauva kuiteskin potkii ja melskaa aikalailla.

Kiva kuulla Nannaliina että olet paranemaan päin.

Kait se on silti kauppaan mentävä (jos auto edes lähtee käymään) nyt kun saan kantoapua mukaan

Tosta samariinistä en ole kuullut muuta kuin että siinä on suoloja jotka nostaisivat verenpainetta.
Ninatus 24+3
 
Hei kaikille pitkästä aikaa =)!!

Olin useampi viikko siittä kun olin siellä ultrassa, kaikki hyvin :D. Kaveri oli kovin vilkas ja sai kätilön nauramaan asenoillaan.. hi hi..
vauveli on perätilassa joten toivon että itsensä kääntää, mutta edelleen on mun mielstä niin sanotusti väärinpäin. Kummatkin edelliset lapsesat ovat olleet tässä vaiheessa jo toisin päin.

Neuvolassakin olen jo ehtinyt käymään kaikki oli muuten ok, mutta valitti kun painoa ei hänen mielestään ole tarpeeksi tullut :O.. kyllä mun mielstä on ihan riittävästi!!!

Kaikille onnea hyvistä ultra kuulumisista =).

Jollaki oli olut ikävä kaveri : /.. oli mennyt antamaan omalleen nime jota täällä joku omalleen oli ajatellut.. sanoisin että halpamainen teko kyseiseltä henkilöltä :(.

oli jotain muutakin ikävää jollain.. ei muista... mutta jaksamista!!

Meillä muuten asiat hienosti mutta eräs ihminen (sanoisin että sairas päästään) yrittää joka tavalla saada minulle/meille pahan mielen. Soitellu eri paikkoihin ja yrittää sillä aiheuttaa meille hankaluuksia.. Yhdestä tapauksesta olen tehnyt rikosilmoituksen ja toisesta aion kysyä että voinko tehdä myös siittäkin rikosilmoituksen....
Onneks asioilla on tapana järjestyä ja paha saa yleensä palkkansa.. toivottavasti nyttenkin.

Kaikille ihanaa tulevaa hiihtoloma viikkoa :D.

Calumet + :heart: 24+2
 
Voimia Calumet hankalan ihmisen kanssa!

Ninatus, täällä alaselkä myös vaivaa ja pahimmillaan kipu viiltää lonkassa niin ettei pysty toisella jalalla astumaan. Häpyluu alkaa myös muistutella olemassaolostaan - tuttu tunne aiemmista raskauksista, mutta olin täysin unohtanut tunteen.

Mulla on tosiaan se pelko isosta vauvasta edellisen (4600g) vuoksi ja sokerirasitukseen odottelen pääsyä. Verensokerin kotimittausten perusteella on hyvin pysynyt kurissa. Painoa on tullut 4kg tähän mennessä, mutta sf-mitta menee käyrien yläpuolella.
Olen alkanut miettimään suunniteltua sektiota + sterilisaatiota vaihtoehtona alatiesynnytykselle. En tiedä paljonko voin asiaan itse lopulta vaikuttaa, mutta jättivauva kummittelee mielessä koko ajan ja tämä lisääntyminen muutenkin riittää. Jos joku takaisi, että on alle 4kg, niin mieluusti toki synnyttelisin ihan itse.

Sairastin oksennustaudin pari viikkoa sitten. Hirvee kokemus raskaanaollessa, kun on toki ilman vauvaakin jo.

Ja kiukku sauhuaa täälläkin. Aivan sääliksi käy perhettä ja pitää yrittää hillitä parhaan mukaan omaa käytöstä. Ärrrrrrsyttää vaan niin kaikki mahdollinen.

Onnea viimeaikojen (poika-)lupauksista muillekin!! :heart:

Hipsukkainen, pidä siitä nimestä kiinni rinta rottingilla ja kuittaa joskus kaverilles, että "kiva kun kelpas sullekin". Kysyit missä synnytän, tällä tietoa paikka on VKS.

SmallTalk 25+0
 
HipHei!

Mulla olis huomenna rakenneultra! Kamala miten nopeesti tää aika menee..:D

Aion kysästä sukupuolta, toivon mukaan sen saisin tietääkkin. Töissä olen enää 5 viikkoa, ja sit rupeen lötköileen ja hommaileen vauvan tavaroita.

Wode ja Urho-Vadelma.
 
Huomenta ja aurinkoista alkavaa viikkoa!

Ei valittamista täällä tällä kertaa, ainoa että nuo pakkaset alkaa jo ahdistaa. Tuntuu ihan että aika on pysähtynyt paikalleen, ja tämä helmikuukin on kestänyt ja kestänyt - johtunee tästä kylmyydestä. Sitä odottaa jo kevättä niin.

Vauva liikkuu kovasti, pääasiassa liikkeet edelleen tuntuu tuolla ihan virtsarakon päällä. Huomaan myös yöllä käyväni enemmän vessassa kuin ennen, samoin kyllä päivällä. Välillä jo ajattelen että onkohan ne niitä liikkeitä, vai jotain elohiiren jumputusta, kun ei muualla niitä tunnu, mutta kaippa ne niitä on. Ovat vielä vaisuja kuitenkin.

Tuntuu että te muut menette viikkojenne kanssa karkuun ja minä junnaan paikallaan! Mulla 'vasta' 23.viikko alkoi tänään. Seuraava kontakti terkkariin on vasta maaliskuun lopulla, jolloin on se ensimmäinen ja ainoa lääkäri.

Jospa ne tuntemukset on niitä kasvukipuja Ninatus, kun liikkeet tunnet kuitenkin hyvin. Mä olen joutunut ainakin kävelyvauhtia heljentämään, kun alkaa ottaa tuonne alavatsalle.

Iskias ei ole vaivannut onneksi enää kovasti, kunhan vaan välttelen seisoskelemista ja kävelyä, niin on ok. Ja kylmä auttoikin siihen paremmin kuin lämmin.

Hui hitto noita k***päisiä ihmisiä sitten näyttää olevan joka puolella! Tsemppiä Calumet, toivottavasti saat hlön vastuuseen. Mä taistelen tässä samalla sekä omien vanhempien takia hoitolaitosten kanssa, että erään ihmisen jonka kanssa joudun olemaan valitettavasti tekemisissä piiiitkäälle tulevaisuuteen, ja kun tähän liittyy lapset niin ei ollenkaan mukavaa :( Että välillä kyllä tuntuu että tästä raskaudesta ei edes ehdi nauttia, kun stressaa koko ajan asioista.

Griffski 22+0
 
Heipparallaa,
Ninatus ja Smalltalk:Miulla on ollut ihan samanlaista viiltävää kipua lähinnä vasemmalla nivusessa.Etenkin jos oon enemmänkin vauhti päällä niin itku meinaa päästä,kun kovasti vihloo...Otinkin jo jokapäiväseen käyttöön tuon tukivyön.Tuossa parina kiireisenä päivänä+pipo kireenä-päivänä alko noita kipeitä suppareita olla jo ihan liikaa,oon suosiolla hidastanut tahtia ja olo on helpottanut kyllä siltä osin.

Calumet:Kauhia tilanne.Itellä ollut joskus "sekopää"-naapureita jotka teki hulluksi...Eräs juoppohullu ex-perushoitsu huoritteli aina nähdessään,uhkas tappaa,varasti postit+rikkoi postilootan,huoh...Valitettavasti en ollut ainoa uhri vaan kaikki rivari-pihan asukkaat myös :(.Loppu se sit aikanaan ,kun isännöitsijä hääti sen pois...Selvinpäin ei vilkaissutkaan,mutta putki päällä ollessa oli tosi törkeä ja se putki alko aina rahapvänä ja jatku yhtä pitkään kuin rahat riitti.Yli kuuskymppinen naisihminen,sääliks jo kävi...

Tänään tuli taas hitusen happea ulkona haukattua kauppa-asioiden ja isän apteekkiasioiden hoidon merkeissä,piristi kummasti.

Jalkoja on ruennu särkemään öisin,polvitaipeista nilkkoihin.Tuntuu tosi ilkeelle :(,ei koske kovasti vaan on silleen kipeet "levottomat jalat".Liekö nuo miun jalat jo niin täynnä suonikohjuja jotta ne rupee oireilee: /

Jokatapauksessa pitäis rueta pikkuhiljaa pakkailemaan muuttoa varten,kaveri lupas tuuva työpaikaltaan pahvilootia jottei tarvii kaupasta hakea banaanilootia joissa saa banskukärpäset kaupanpiälle.
Mie stressaan jo valmiiksi sitä muuttostressiä joten voi masuvauva-parkaa,kun varmaan on elämä masussa yhtä adrenaliini-suihkua...

Tsirpukka 23+3
 
Calumet Toivottavasti jättää häirikkö teijät pian rauhaa. kauheaa tuollainen.

Soitin neuvolaan aamulla ja siellä sanoi että jos viellä sellaset poltot jatkuu täytyy soittaa uudelleen ja laittaa mut sairaalaan tutkitavaksi. Päivä meni töissä ihan ok niiden polttojen kannalta mutta selkä. voi jösses miten kipeä ja edelleen. Hyvä kun liikkeelle pääsee (töissä olen koko ajan jalkojen päällä ja paljon kävelyä) mutta nyt taas kotona ollessa on samanmoisia polttoja ollut.. täytyy odottaa aamuun ja soittaa neuvolaan taas.

Nyt on pakko lähteä makuuasentoon, ei selkä enään kestä istumista. palaillaan :)

Ninatus 24+4
 
Kurjaa että Ninatuksella supistelee jo noin paljon. Itselläni supistaa näköjään iltaisin rankemman liikunnan jälkeen ja kipeästi joten pakko heivata stepit ja combatit ainakin jo pois sekä rivakka kävely. Muuten kyllä pystyn kävelylenkeillä käymään mutta selkää särkee koko lenkin ajan.
Ja öisin vaivaa levottomat jalat ja unenpuute ja öisin ei tule nukuttua kuin 3-4h ja sekin useammassa pätkässä. Päivät on tosi raskaita lasten kanssa miehen ollessa aamusta iltaan töissä.

Nannaliina 26+2
 
Voi ei Ninatus:ashamed:,tuo on tosi kurjaa.
Oisko siulla mahdollista jäädä sairaslomalle töistä ja olla vaan olemassa?
Toivottavasti vähenee nuo poltot:hug:

Nannaliina76:Luin eilen netistä jotta juuri tähän aikaan rupee vaivaa justiin nuo levottomat jalat jotka siis miullakin on.Isännän ihan kutsuin katsomaan netti-löydöstäni niin herra yllätti illalla ja hieroi ihan vapaaehtoisesti kinttujani.
Siulla vielä niitä lapsosia on monta niin voin uskoa jottet paljon lepäile lastenhoidon ja huushollinhoidon lomassa...Miulla on vaan tuo kakspuolvee vauhtiville kotona päivisin,mutta tuntuu välillä jotta mehut menee kyllä hänenkin kanssa,huoh.Toisina päivinä rupee päikkäreille ihan mukisematta,mutta toisina päivinä ei sitten millään.Yöt nukkuu kyllä hyvin,nykyisin.

Ostin ajat sitten kevytsävytteen hiuksiin,kun alkaavat olla jo ikävän hiirenharmaat,ei vaan oo jaksanut iltaisin sitä päähän laittaa.
Päivisin en edes viitsi yrittää tuon naperon kanssa.
Eilenkin illalla kampesin sänkyyn katsomaan Täydelliset naiset ja kymmeneltä rupesin jo unille.

Huomenna neuvola,täytellään kelan paperit ja pitää yrittää muistaa pissiä siihen purkkiin jonka viimeks neuvolasta sain(varmaan muistan joo...)

Tsirpukka 23+4
 
Heippa
Olin eilen lääkärillä ja tarkisti kohdunsuun tilanteen, ei ollut poltot tehneet siellä mitään ja hyvä niin. Mutta sairaslomaa kauppasi, tosin nyt sitä en tartte kun en ole töissä. ensi viikolla menen kokeilemaan ja heti vaan soitan neuvolaan jos jotain on. en ala itseäni kiduttamaan. tässä oisi työviikkoja viellä 5 ja sitten alkaa loma.
Tukivyö pitäisi jostain hommata ja kokeilla. mietinkin josko työterveydestä saisi lainaan sen verran että kokeilee onko apua.

Sama täällä, vaikka on vaan tuo 3v täällä niin totaalisesti imee mehut. Yöt nukkuu onneksi hyvin, kunhan vaan saisi unille. kukkuisi hereillä ties miten kauan. ja nyt hälle tullu joku "ota syliin" kausi ja selkä huutaa hoosiannaa kun koittaa 17kilon pötkälettä nostaa.

Mutta eipä tässä muuta. jos menisi tallennukselta katsomaan täydelliset naiset kun en jaksanu maanantaina valvoa :)

Ninatus 24+6
 
Mulla on tuo levottomat jalat-vaiva aina ihan plussasta asti vaivana mutta olen kuullut että alhainen hb myös tekee tuota. Ennen sairastumista sainkin hb:n ilmeisesti vähän nousemaan kun jalat ei kamalasti vaivanneet mutta sitten influenssassa en saanutkaan sitä litkua alas enää joten on tainnut taas laskea.
Huomenna on neuvola ja ihan kiva mennä,viimeksi olen ollut 11 viikkoa sitten.
Korpeaa kun olen miehen työpäivien jälkeen niin puhki etten jaksa salille enää lähteä vaan sänky on se ensisijainen paikka kyllä iltaan asti. Mutta nyt miehellä on 4 vapaata edessä,sitten vain 1 työpäivä ja sitten taas loppuviikko vapaata joten eiköhän tässä pääse taas harrastamaan ihan kivasti.
Huomenna pärähtää mittariin 35v,voi herrekuude sentään,ei mikään iloinen asia sekään ;)

Nannaliina ja The Kuudes 26+4
 
Nannaliina76:paljon Onnea jo näin etukäteen:flower:

Miulla oli tännään se neuvola ja kaikki oli kunnossa,paino oli vaan tippunut huimat 500g kuukauden takaiseen.
Seuraavaksi onkin sitten lääkärillä käynti ja neuvola samaan syssyyn.

Kauhia päänsärky ollut koko päivän,mikälie stressi-migreeni:ashamed:.
Otin mie neuvolasta tultua panadolin vaan eipä ollut mittään apua.Uni varmaan auttas,sit joskus ,kun saa nukkua...

Isä oli soitellut tänään moneen kertaan.Noh,mie arvelin jotta sillä on nyt joku hätä ja soitin takasin niin oli kuulemma soitellut sen takia ,kun halusi tietää miten meni neuvolassa:heart:
On se niin suloista jotenkin,kun 80vee papparainen on kiinnostunut masuvauvan ja minun voinnista,ei vaan ikinä aiemmin poikia oottaessa ole tällanen ollut,mutta hyvää tekee isällekkin nähdä jotta elämä jatkuu vaikka leskeksi jäikin viime kesänä.
Kuopukselle ukki on myös tosi tärkeä.
Appiukkoa taas ei vois vähempää pojistani pienempi kiinnostaa ja isommalle syytää rahaa sitten minkä kerkee.Ostelee jääkiekkokamaa ja viime kesänä järkyn kalliit rullaluistimet jotka ei tasan tarkkaan ens kesänä pojalle enää mahdu:kieh:

Tsirpukka tukka putkella 23 ja jotain
 
Täällä leivottu neitin 5v syntäreille jotka on lauantaina =) :) Äiti aikoa tekasta kakun joten sitä ei tarvi ite värkätä :) Mitäpä täällä sen kumempia hyvin jaksellaan tää masu asukki reagoi Happoradion ja Raptorin musiikkiin hyvä maku niinkö äireellään :) :) jees mutta palataan askaan taas gladiogus 76 22 +3
 
:wave: vaan kaikille :) onpas vierähtäny aikaa kun täälä viimeksi olen ollut :ashamed:, kaikilla ilmeisesti asiat ihan ok, mitä tossa lueskelin. olisin tiedustellut että oletteko kaikki jo käyneet sokerirasitustesteissä? mulle ei neuvolassa ole edes mainittu mitään moisesta? rakenne ultrassa käytiin 22pv ja sielä pieni voi niin hyvin kun mahollista :heart:, mulle se 4D oli ihan uusi ja mullistava asia.. näinhän sentään masussa kellivän lapseni ihan selvästi siinä.. ei silloin 7v sitten kun tyttöä odotin tuollaisia tehty.. voi sitä liikutuksen tunnetta :heart:!!! meillä ollaan sairastettu kovasti flunssaa tässä nyt putkeen varmaan 2kk jokainen vuorollaan, sen jälkeen ah niin ihana oksennustauti koitteli meitä, nyt alkaa helpottamaan sillä saralla, että tällä hetkellä kaikki terveitä ollaan, tuntu jo yhessä vaiheesa ettei tästä kukaan parane :|. mutta nyt hyvillä mielin eteenpäin tässä porskutetaan rv. 21+3 niin ja ei me sukupuolta kyselty mutta 4D valokuvassa pieni näytti aivan pojalta.. sanoinkin mihelle että katoppas ihan on isänsä näköinen poika jolloin kätilö hymyili, oli muuten ihanaa kun oli sama kätilö nyt rakenne ultrassa kun sielä alkuraskauden ultrassa ja me saatiin yhteensä 6 kuvaa vauvasta :heart:.. ihanaa viikonloppua kaikille :kiss: ja nannaliina suuret onnittelut :flower:, mulle se 35v kerkee ja tulla ennen vauvan syntymää :kieh:... ajatus siitä ei mitenkään ihana ole .
 
Viimeksi muokattu:
Nannliinalle synttäri onnittelut:)

Mä sain eilen sokerirasitus tulokset ja terkka totesi että ovat erinomaiset. En nyt muista lukemia.
Mutta tää maha. ihan järkkyä miten paljon sitä voikaab polttaa. soitin taas jo neuvolaana, mutta terkka ei paikalla ja vastaus "soita maanantaina".
Alkaa vaan jo huolettaa että onko tää oikeesti normaalia vaiko jo jotain muuta

Ninatus 25+1
 
Ninatus:Onko siulla äitiyspolin numeroa?
Sinnehän voit myös soittaa jos olo arveluttaa.

Viime yönä en saanut nukuttua,kun pikku-neidillä oli vissiin kunnon zumbat menossa.Ihan mahotonta melskettä piti:).Arvelin jo nousta tietokoneelle,mutta jäin kuitenkin pötskölleen,lepoahan se sekin on vaikkei nukukkaan.

Kuopus teki ihan tahallaan töllön työn äsken:pissiä lorotti meijän sänkyyn:O...Onneks kerkesin ottaa päiväpeiton pesuun ennenkuin pissit imeyty peittoihin...On siis päiväkuiva ollut jo jonkun aikaa,mutta tuo oli ihan tahallista tuhmuutta,oikein kikatti pissiessään,huoh.

Tsirpukka 24:heart:
 
Tsirpukka on se tossa neuvolakortissa, mutta sinnekkin tarvii lähetteen neuvolasta..tietty tuskimpa luuria korvaan lyövät jos soittaa ja kysyy heijän mielipidettä.

Onneksi sait pelastettua peitot pissatulvalta.
Meillä tyttö lähti mummolaan, monta kertaa sinne vinkunut haluavansa ja nyt sitten isänsä vei. Ite olen ihan yksinäni (paitsi tuo kaaho koira) kotona. josko vetäis peiton korville ja nukkuis aamuun.

Mutta mukavat perjantai illat kaikille
 
Ninatus mitenkäs sun vatsavaivat ratkesi? Ainahan voi muuten myös terveyskeskuksen ilta- tai viikonloppupäivystykseenkin soittaa, jos äippäpolilla eivät ota vastaan.

Lomaviikko on lopuillaan. Väsymys on huikeeta, koko raskauden ajanhan olen ollut väsynyt. Viime keskiviikon neuvolassa hemppa oli 97 ja aloitin raudan syönnin, mistä mahani ei tykkää. Jospa se imeytyisi kuitenkin ja alkaisi piristyminen. Verenpaineet on tosi alhaalla edelleen, yläpaine alle sadan. Terveydenhoitaja käski lisätä joka ruokaan suolaa ja kehotti salmiakkia syömään.

En tiedä miten jaksan taas töissä, kai se on vaan jaksettava. Terkkari kyseli, onko minulla jotain pitämättömiä lomia vielä että saisin levätä... mutta eikös sitä pitäisi sairaslomaa saada, jos ei ole työkuntoinen, eikä lomia niihin käyttää?

Gladiogus meillä on myös pian (Maaliskuussa) tytön 4-v synttärit. Harmittaa, kun olen niin väsynyt, ettei jaksaisi järkkäillä, mutta järkättävähän ne on silti. Oliko teillä paljon vieraita? Meillä on aika iso kutsuttavien lista...

kurkkunaamio ja kolmonen 26+1
 
Ninatus:Toivottavasti olosi on jo helpottanut!

kurkkunaamio:Miulla on kanssa tajuton väsymys,kaikki arvot on kyllä kohillaan.
Neuvolantäti sanoi jotta se johtuu tästä homeisesta asunnosta:ashamed:,onneks päästään muuttamaan!Ja öisin tulee valvottua sen pari tuntia ,kun alkaa hirmu polkkaaminen masussa sekä jalkoja juilii ilkeesti...
Kyllä miun mielestä terkkari vois kirjoittaa ihan hyvin pari päivää lomaa siulle niin saisit levätä,lääkärihän sitten pystyy määräämään pidemmän sairasloman.

Meillä ois kanssa esikoisen synttärit maaliskuussa(juhannuksen satoa aikanaan;) )vaan on sovittu niin jotta kavereiden kanssa meneevät uimaan Vesikkoon ensin ja sitten käyvät pitsalla tai hampurilaisella.Sukulaisille pidetään sitten pienimuotoiset kahvikekkerit,sattuu justiin hiihtolomalle.Meilläpäin tuo hiihtoloma on 7-11.3.

Mies ja esikoinen läksivät Kuopioon pojan jääkiekko-peliin ja mie oon tuon touhu-villen kanssa kotosalla.Ilma on aivan ihana joten jos raahautus ulos niin saattas kummasti piristää=)

Hyvää sunnuntaita kaikille:wave:

Tsirpukka 24+2
 

Yhteistyössä