Kesäkuiset mammat 2011

Neuvolassa käyty ja hyvin löytyi sydänäänet,reilu 150 jumpsutti. Mä olen ennen neuvolaa aina ihan hermona kun en kahteen päivään tuntenut liikkeitä ja kotidoplerillakaan en saanut ääniä kuuluviin. Kertaakaan en sillä enää kuuntele,saan itseni vain hermostumaan.
Rakenneultra on 14.11,kunpa sukupuoli näkyisi,mä en osaa ajatella vaan vauvaa vaan haluaisin tietää kumpi se olisi.

Nannaliina 15+3

Nuo sydänäänet on kyllä niin ihanan kuulosia että :heart:
Itse meinasin hankkia sen dopplerin, mutta tulin siihen tulokseen, että olis mulle aivan liian stressaava kapistus.

Mua ahdistaa kun mulle ei maistu ruoka! Ei niin mikään. Ja paha olo tulee kun ei syö. Ei tee mieli mitään ruoka-ainetta, eikä kyllä uppookaan mikään. Mitä te ihmiset syötte??

:xmas: heipat kaikille =) juu miekin oottelen vaan että päästään kuulemaan edes ne ekat sydän äänet noin 2 viikon kuluttua vasta :kieh:.. kunhan se kutsu sinne varhaisultraan eka tulee,, ooteko te ottaneet niitä seula tutkimuksia? mitä ne sielä sitten tarjoaa ? mietittiin miehen kanssa että kannattaako sellaiseen ryhtyä jos muuten kaikki ultrassa näyttää olevan ok... :confused:. joo.. mulla kuvottava olo on vaihtunut sitten vielä ihanampaan yökkimiseen.. nousen sohvalta tai sängystä yökin.. joku haju tulee yökin.. yökin ja yökin :x.. sit mielialat ne vaihtelee tänään oon onnellisin nainen päällä maan ja kappas seuraavana päivänä jo kuvittelen ettei mies enää välitä pahoinvoivasta eukostaan ym... :D.. tää on niin erilainen raskaus kun mikään mun kolmesta aiemmasta ikinä :heart:, en tiiä mitä siitä sitten pitäis ajatella?! mut hei.. hyviä vointeja teille kaikille :hug:Griffinski73 mie oon pystyny syömään oikeestaan vaan mandariineja/appelsiineja tän 9 viikkoo, nyt tuntuu siltä että yökkimisien välillä voi jopa syödä oikeeta ruokaakin =), moi moi rv 9+1
ai niin ja samaa mieltä itsekkin en voisi hommata kotiin laitetta jolla saisin kuunneltua pikkuisen sydän ääniä, tulisin varmaan hulluksi jos joku pv. en kuulisikaan :O.. mutta joku tykkää ja toinen ei =)

Viimeksi muokattu:
Heippa
Dobleri saatu ja heti sekin aiheutti ahdistusta. Sain kuuluviin jotain ääniä. mutta oliko ne omani vai vauvan.ei mitään tietoa. aika kovalta kuulosti mutta kun samaan aikaan omaa pulssia mittasin niin samaan tahtiin meni..hmm..

vasta viikon päästä torstaina neuvola.eikai muu auta kun odotella..

Ninatus:mäkin löydän usein oman pulssini doplerilla (se on kova ääni) mutta vauvan pulssi onkin sitten todella nopea,kyllä ne erottaa. Laite on ihan hyvä keskiraskauden jälkeen kun yleensä siinä vaiheessa sydänäänet jo kuulee mutta tässä vaiheessa ei vielä välttämättä. Mulla on niin voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu että se saattaa tehdä vaikeaksi löytää pienen sydänäänet.

Ei minullekaan kamalasti maistu ruoka mutta paha olo tulee jos en syö. Se suklaa maistuisi mutta lupasin itselleni että joulu-ja tammikuu mennään ilman joten ei auta...

Nannaliina 15+4

=) Hyvää huomenta !! eilen sitten tuli kutsu varhaisultraan joka on 22.12.. juuri kivasti enen joulua.. pitää vaan toivoa että kaikki pienellä sielä hyvin, muutoin joulu menee ihan piloille :|, koko maailma rysähtää.. no ei pidä maalata piruja seinille, mut tosiasiahan on se että, mikään muu ei raskaudesta tällä hetkellä ole merkkinä kun positiivinen testi sekä kipeät tissit ja yökkiminen, joten mitään konkreettista tietoa vauvasta ei ole, ja kuulun kai niihin ihmisiin että en usko ennen kuin omilla silmilläni näen :confused:! niin onko teistä kukaan lähtenyt niihin seulontoihin mukaan? kun kuitenkin jo varhaisultrassa suurin osa teistä on käynyt? :heart: rv 9+2

Huomenta!

Meidän piti mennä seulontaan, siis sekä verikokeeseen että np-ultraan, mutta verikokeen aika mennä hurahti ohi kun olin siinä oksutaudissa. Eli nyt ei sitten ole kun se np-ultra, joka on ensi vkolla. Ei oikeastaan edes vaivaa, etten päässyt. Nlan täti sanoi, että se verikoe ei ole kovinkaan tarkka, ja saattaa hälyyttää turhaan olemattomia myös. Yhdessä ne on tarkempia sitten kuulema.

Täällä ei mitään uutisia olossa, muutakuin että tissit on erilailla kipeet, maito alkaa pikkuhiljaa nousta kun ovat niin turvonneet ja pinkeet varsinkin yöllä/yön jälkeen. Vatsa pömpöttää hirjasti, ja luulin jo eilen illalla tunteneeni liikkeitä mutta taisipa olla vaan elohiiri :)

Griffinski73 joo mie en oikein tiiä mitä tekis pitäskö se np, nyt sitte ottaa.. meillä ne tekee samalla käynnillä kaikki jos haluaa, eli np+verikokeen : /.. täytyy vielä miehen kanssa jutella asiasta =) mutta muuta en voi sanoa kun että odottavan aika on toooosiii pitkäää :popcorn:. jeps palattava sorvin ääreen =) moikkis kaikki :wave:

Aijaa, meillä se verikoe pitää käydä otattamassa vkoilla 9-11 ja sitten se ultra on 12 viikon kieppeillä.
Niin joo, mulle se np-ultra (joka siis on kuitenkin se varhaisultra) tulee siis automaattisesti kun olen yli 35v :)

Viimeksi muokattu:
Moikka
Meillä se verikoe otettiin sen np-ultran jälkeen.
Just varasin ton rakenneultran joka on 25.1. Tuntuu tosi kaukaiselta.

En mä vaan onnistu löytää kun oman pulssini, ajattelin kohta kokeilla ja sitte saa olla koko hiivatin vehje. Oma pulssi löytyy oikealta alhaalta mutta vasemmalta ei kuulu mitään. aika outoa.
Olin jo soittaa neuvolaan tänään mutta aloin miettiä että pitävät mua ihan hysteerikkonä kun vähä väliä olen sinne soittelemassa milloin mistäkin..

Moi!

Ninatus: juuri ja juuri löydän silloin tällöin häivähdyksen sykkeestä. Sitä ei koskaan kuulu kauaa mutta kauan saa hakea. Äänet joudun pitämään aika lujilla. Mulla on se AngelSoundsin halvin versio käytössä. Netistä löysin sellaisia vinkkejä, että sellainen viuhkina on istukan ääntä. Se on myös aika nopeaa. Sikiön syke on kuin hevosen kapsetta. Musta se kuvaa ääntä aika hyvin. Lykkyä tykö - ajan kanssa löytyy.

06/09 ja rv 14

Moikka kaikille!

täällä kyselen siksi kun en oikein löydä kunnon tietoa lääkkeellisesta km:sta
Parille tutulleni on tehty kaavinta, mutta lääkäri ei minulle sitä suositellut.
Tämä siis inhottava ja arka aihe ja itse olen nyt viikon surrut ja itkenyt, mutta olen saanut onneksi apua tähän masennukseen...
Sain myös eilen lääkärissä tabletin joka käynnistää km ja huomen aamuna laitan emättimeen CYTOTEC 0,2mg x 4 jonka pitäisi pehmentää kohdunsuuta ja auttaa sikiötä tulemaan pois.

Miten teille on tehty, kun sikiö on kuollut kohtuun, onko tyhjentäminen tehty pelkästään pillereillä vai kaavinnalla (eikös kaavintakin aloiteta pillereillä?)? Saitteko itse vaikuttaa asiaan, kumman valitsitte ja miksi valitsitte niin kuin valitsitte? Vaurioittaako kaavinta aina kohtua?

Kiitos etukäteen jos joku voi auttaa!

Kiitos TOSI PALJON kaikille teille tuestanne, varsinkin Nannaliina , tilanteesi kuulostaa liiankin tutulle, mutta tosiaan olen saanut apua, että olen päässyt pahimman yli (siis henkisesn pahimman) se fyysinen pahin koittaa sitten varmaan huomenna. Ajatella että olette kuitenkin saaneet lapsia vielä km jälkeenkin =) Toivottavasti minäkin!

Paljon tsemiä muillekkin odottajille!

Minulle tuli kkm viime vuonna ja cytoteceilla aloitettiin aamu 8 sairaalassa, ei tehonnut, joten 8 illalla sanoin lähteväni kotiin sairaalasta kun meni hermo. Vastustelivat, mutta antoivat periksi kuitenkin ja vielä mukaan tabletin joka illalla piti laittaa vielä, ei tehoa. Kaavintaan siitä sitten 6pvn päästä. Kaavinta ei tietääkseni vahingoita sinällään kohtua, ainoa mitä lääkäri sanoi oli että muutamat menkat kannattaa odottaa, ennen kuin lähtee uudelleen yrittämään, jotta seinämät vahvistuu.

Hirrrveesti voimia sinne Rosalinda!

Moi!

Rosalinda78: sain periaatteessa valita tavan itse mutta lääkäri sanoi, että tulevien raskauksien kannalta se lääkkeellinen on parempi. Ei kyllä kertonut miksi, enkä sitten kysellyt. Griffski73 sen tossa taisi selittää, että vähän rankempi kohdulle mutta ei lopullisesti. Kyllähän sen lääkkeellisen jälkeenkin voi siihen vielä joutua, jos ei kaikki tule ulos.

Sain samat lääkkeet ja aloitin heti aamusta kotona ja homma oli ohi noin 12 tunnissa. Joku aloituslääke jätettiin pois, kun pientä vuotoa oli tullut jo edellisinä päivinä. Se lääke olisi otettu päivää ennen. Burana 600mg ja Para-tabseja oli kotona ja niitä otin parin tunnin välein vuorotellen mutta ei ne viime tunteina enää auttaneet oksentelun takia. Kun tuntui jo siltä, että kotona ei enää selviä, se lopullinen keskenmeno tapahtui. Eli paljon ja suurta tuli ulos. Ja, helpotus tuli heti. Toisilla se ei tunnu keskimääräisiä menkkakipuja kummemmalta.

Voimia tähän päivään!

06/09

Rosalinda78 Voimia ja jaksamista tähän päivään!!! Hengessä mukana :hug:. Kysymykseesi en osaa vastata mitään.

Täällä oli juttua tuosta np-ultrasta ja seulonnasta. Täällä on niin että np-ultran yhteydessä otetaan verikoe. Valita saa joko pelkän varhaisultran, np-ultran tai np-ultra ja verikoe. Minä otin np-ultran ilman verikoetta.

Mä täällä hermoillu koko viikon... Lauantaina kun tultiin joululahja ostoksilta niin kaveri melskas ihan järjettömästi. Mieskin tunsi liikkeet hyvin ja sen jälkeen ei mitään :(. oon miettiny koko viikon että kehtaanko soittaa neuvolaan ja kysyä voisinko tulla kuuntelemaan sydänäänet.
Tänään sitten soitin ja kävin kuuntelemassa.
Huh, kaikki hyvin!!! Äänet kuului ja oli muutenkin vilkas, tosi jännää etten oo nyt tuntenu vaikka oon 10+ viikosta asti liikkeet tuntenu. Kivi putos sydämeltä :).
Oli kiva neuvolatäti =)

Calumet + :heart: 13+6

Ajattelin kanssa soittaa heti aamusta neuvolaan ja kysyä pääseekö kuuntelee sydänäänet. koitan vaan ajatella positiiviesti ja raskaus oireetkin on aikamoisia, mutta silti se "mörkö" hiipii mieleen aika ajoin.

Meidän pyykinpesukonekkin hajosi..mikähän seuraavana posahtaa rikki.

Rosalinda En muista minkä nimiset tabletit sain, mutta ekan antoivat sairaalassa ja toiset otin seuraava pvä kotona. Käskivät laittaa ne kohdunsuulle, mutta ne sai myös ottaa suun kautta. ja kun mulla oli sitä vuotoa siinä vaiheessa jo niin päätin ne niellä.
Parin viikon päästä oli jälitarkastus. Vuotoa kesti kaikenkaikkiaan n. viikon.
Kovasti jaksamisia:hug:

Viimeksi muokattu:
Tuhannet kiitokset kaikille teille auttamisesta! :flower::heart:

aamulla laitoin emättimeen ne tabut: Seuraavaksi hieman raakaa tekstiä, eli älkää lukeko jos km on liian pelottava asia:

n. klo 11 (laitoin lääkkeet siis klo 8 emättimeen) alkoi pahat supistukset ja vuosin verta tunnin putkeen, sitten lääkäri otti minut huoneeseen ja alkoi tutkimaan (ihana lääkäri joka oli itse myös kokenut keskenmenon) ja huomasi, että "raskausmateriaalia" tuli ulos

ja auttoi sen ulostulemisessa, käski ponnistaa ja ponnistaa ja ponnistaa.. sattui ihan saatanasti (anteeksi sanavalinta) mutta lopulta saatiin ilmeisesti ulos kaikki ja sitten tuli itsellekkin ihan hyvä olo. Koko päivän on hieman supistellut ja kipua on ollut, mutta uskon, että kyllä tästä selviän! Varmasti tänne vielä kirjoitan jos en selviä. Olen kiinnostunut kuulemaan muidenkin teidän äitien selviytymistarinoita! facesta mut löytää myös ne jotka haluaa :)

Toivon, ettei teidän kenenkään tarvitse kokea km!

<3 Rosalinda

Hei taas Rosalinda! Olet kovasti ollut mielessäni. Ihana kuulla että olet hiukan päässyt parempaan oloon.Itse sain samalla tavalla päivää ennen sen suun kautta otettavan tabletin ja sairaalassa tehtiin ensin suolentyhjennys joka oli mielestäni se inhottavin osa. Kaksi kertaa sain kohdunsuulle niitä Cytotecejä (vai miten nyt kirjoitetaankaan) eka ei tuottanut mitään tulosta mutta toisella kertaa alkoi tapahtumaan. Homma oli 3h ohitse ja olisin päässyt kotiin mutta olin henkisesti niin loppu että jäin yöksi sairaalaan nukkumaan,kotona ei olisi neljän lapsen kanssa ollut levosta tietoakaan.
Minulle lääkäri sanoi että ennen rv12 kuolleet sikiöt kaavitaan pois mutta sen jälkeen hän ei suosittele kaavintaa koska vauva on jo niin iso ja kaavinta SAATTAA aiheuttaa lapsettomuutta ja tuo tyhjennys on hellävaraisempi noilla viikoilla.Itselleni tehtiin siis tuo tyhjennys/synnytys koska vauva oli kuollut rv13+1.
Tiedän paljon ihmisiä/tuttuja/tapauksia jotka ovat saaneet lapsia km:n jälkeen. Km ei sulje pois uutta raskautta ja sitä että kaikki menisi hyvin. Yleensä noilla viikoilla vauvassa tai istukassa on todellakin jotain vikaa ja sille odottaja itse ei yhtän mitään voi.
Itse olen kokenut kolme km:a. Odotin kaksosia v.05 mutta toinen oli kuollut ihan alkuvaiheessa ennen kuin asiasta edes tiesin ja tuli pois rv9. Toinen km oli 09 rv5 ja kolmas sitten 08/08 noilla isommilla viikoilla. Toinen ja kolmas km olivat peräkkäisiä mutta sen jälkeen on syntynyt terve poika ja taas olen raskaana-yhdeksättä kertaa:)
Tuon rv5 menneen hoidin kotona mutta mitään ei ulos tullut ja olisi pitänyt mennä kaavintaan mutta en mennyt kun niin pelotti ja siitä sitten vasta 6kk kesti ennen kuin kaikki oli ok. Onneksi en saanut mitään kohtutulehdusta..

Nannaliina 15+5

Viimeksi muokattu:
Heipat kaikille pitkästä aikaa ja viimeistä kertaa. Eilen sairaalassa todettiin sikiön kuuolleen kohtuun n. 7 viikon ikäisenä vaikka mulla viikkoja oli eilen 11+1... Eilen sain sitten lääkkeet kotiin kohdun tyhjentämistä varten ja illalla otin kohtua valmistavan pillerin ja huomen aamulla sitten laitan emättimeen tabut mikäli vuoto ei lisäänny tänpäivän aikana jolloin otan ne suun kautta.
Suru on nyt suuri ja jaksaminen vaikeeta, mutta toiveena on sitten vaikka syysvauva jos mulla siihen onneen vielä mahdollisutta on.
Hyvää jatkoa kaikille!
ikiäiti ja pieni suojelusenkeli

Yhteistyössä