Kesäkuiset mammat 2011

Tervetuloa Pyyter ja onnea!

Omat lapseni ovat tyttö 7,5v ,poika 6v ,tyttö 5v, tyttö 3,5v ja poika 1 v :D Joko alatte kauhistelemaan tai pidätte hulluna?:)
4 ekaa lasta on tulleet ihan sattumalta 1v3kk ikäerolla suunnilleen. Mutta kun tämä on ihan normaalia itselle,en pidä tätä yhtään omituisena,tämähän on minun elämääni. Kauhistelijoita ja siunailijoita kyllä riittää ja kuvitelmia siitä että äiti on aivan loppu. Tämä äiti voi silti paremmin kuin koskaan:) No,nyt meni taas selittelyksi mutta mä en oikein jaksa sitä kauhistelua,sitä on saanut kuulla niin paljon.Se alkaa tosissaan ärsyttämään kun esim.kaupassa vieraat tulevat kysymään että onko tuo eka kun oltiin kerran vauvan kanssa kaksin kaupassa.Vastauksen kuultuaan nainen huusi TÄH??? niin lujaa että koko kauppa raikui ja sanoi sitten että "Sähän olet sitten alkanut niitä oikein tehtailemaan." Siinä toinen mikä saattaa mut ihan raivon partaalle,sana tehtailu :kieh: Tunnen itseni joksikin kummajaiseksi aika usein :|Mutta täytyy sanoa etten koskaan voinut kuvitella että meillä olisi edes viittä lasta,2-3 oli se realistisempi ajatus. Mutta rakastan raskautta,vauvoja,lapsia,lapsiperheen elämää,en voi muuta kuvitellakaan tällä hetkellä.Vakityöpaikka kyllä odottaa,siellä ehtii olemaan sitten sen loppuelämän vaikka. Mulla ei tällä hetkellä elämässä oikein ole muuta kuin koti ja sitten pyrin liikkumaan aika paljon tuon pääkoppani takia. Olen siis kotiäiti ja kyllä lapsille riittää aika. Esikoinen on päivät koulussa ja tosikko eskarissa. Olen valtavan onnellinen isosta laumastani ja lapsista on paljon seuraa toisilleen. Ja vaikka meillä paljon lapsia onkin niin ei se mielestäni tarkoita että minun pitäisi olla käytettävissä 24/7. Lähes kuitenkin olen. Ihan sama vaikka niitä lapsia olisi vähemmänkin.Lapsemme ovat kaikki terveitä paitsi 3,5v syntyi luomivikaisena ja on ollut kolmessa leikkauksessa ja edessä on vielä kosmeettinen leikkaus ennen kouluikää. Ja 5v eka vuosi meni sairaalassa aika paljon syömisvaikeusten takia,hänellä todettiin pienileukaisuus eli leuan malli on/oli sellainen ettei saanut otetta rinnasta eikä tuttipullostakaan ja hän oli paljon letkuruokinnassa. Mutta nuo ovat historiaa ja tämä kuudes taitaa nyt olla meidän se viimeinen lapsia,luulen. Ainakaan millään lyhyellä ikäerolla ja sitten alkaa se 40v lähestymään ja se on se minun rajapyykkinni lasten saamiselle.
Toki olen sosiaalisesti aktiivinen ystävien suhteen netin välityksellä ja meillä käy päiväsaikaan ihan mukavasti vieraitakin etten nyt sentään pelkästään lasten ja miehen kanssa kotona kökötä.
Meillä on myös viisi kissaa. Viime kesäkuussa syntyi neljä kisuvaavia meidän kisuneidille ja kaksi niistä pidimme itse,kaksi muuta menivät tuttuihin perheisiin. Kisu-ja eläinkiintiö on siis tällä hetkellä täysi:) Kotia remontoimme aina kun on aikaa,tällä hetkellä työn alla on poikien huone joka odottaa uusia tapetteja/maalia ja lattiaa.
Tällä viikolla alkoi tuntumaan pienet möyrinnät mahassa ja sama homma oli kahdessa viime raskaudessa,samoilla viikoilla. Nyt kaikki tietävät raskaudestani ja suurin osa on onnitellut lämpimästi. Siskon kanssa sotkut on nyt historiaa ja jatkamme puhtaalta pöydältä :heart:

Mukavaa isänpäivää kaikille!Kutsuin oman isäni meille syömään ja nyt alkaa siivous ja ruoan laitto.
Ja Ninatukselle vielä että Aurajuustoa saa syödä ihan huoletta esim.pitsan päälla kun on kuumennettu.Kunhan on nimenomaan sitä Aurajuustoa eikä mitään ulkomaalaista. Kyllä minäkin syön fetajuustoa ihan kuumentamattomana,ihan kaikkea ei aina edes tajua/muista välttää.

Nannaliina 12+1
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää sunnuntaita
Tässä aamu mennyt siivoilessa ja kohta lähdössä isänpäiväkakulle :)
Neuvola senkun lähestyy ja hiukan jo jännittää..
Eipä täällä mitään kummempaa ole tapahtunut, huonoa oloa on ja ei ole. ja väsymys ihan valtava.
Ninatus rv 10+3

En nähnyt Nannaliina76 ollenkaan sun kirjotusta ennekuin vasta omani olin jo lähettänyt. täytyykin vissiin olla kirjautunut että näkee uusimmat viestit.

Mä olen aina haaveillut monesta lapsesta:)

Mua taas ärsyttää joissain ihmisissä se että kyselevät "koska teille tulee lisää lapsia kun ensimmäinenkin jo noin vanha" tyttö täyttää siis helmikuussa 3v. en ole enään jaksanut edes kommentoida niihin mitään enkä ole edes kertonut että raskaana ollaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset kaikille tsemppauksesta :flower:

Kaksi vkoa on nyt km:sta mennyt ja olen aika ihmeissäni.....Silloin kun km tuli, vuosin siis yhden yön, pikkasen reilumpaa oli vuoto kuin menkkojen aikana. Noh, vuoto jatkui tosi tosi pienenä ja ihan hiljattain loppui kokonaan. Kävin jo lääkärilläkin, kun on nyt olevinaan niin outo olo. Rinnat on MEGA arat ja viime viikolla alkoi pahoinvointi, tai no etova olo. Ruoka ei maistu ollenkaan, ihan mitä vaan syön, niin ekan haarukallisen jälkeen tulee oikein puistatus. Noh, lääkäri määräsi verikokeisiin ja hcg oli 15 100. Huomenna aamulla menen uudestaan, ja katsotaan onko se laskenut, ja jos ei niin sitten jatkotutkimuksiin.

Onko kellään muilla ollut tälläistä km jälkeen? Saattaisihan kyseessä olla kohdun ulkopuolinen raskauskin, mutta mitään kipuja ei ole ollut koko aikana (paitti siis nuo rinnat, joiden kipuun herään yölläkin...). Tiedän että palautuminen km:n jälkeen voi viedä pitkäänkin, mutta sitä niin hyvin kuitenkin oman kroppansa tuntee, että jotain on nyt 'vialla'.
 
griffinski73 :hug: sinulle! Huomenta kaikille =) viikonloppu taas meni siivillä, meillä kävi kylässä 2viikkoa vanha vauva ja mie täysin rakastuin siihen pieneen poikaan :heart:.. on ne niin ihania kyllä =) ja sitten omaa napaa.. nyt nostaa paha olo todella päätään täälä :x, aamulla meinasi oksennus tulla ja se väsymys se on melkosta |O, mutta en valita =) hyvää odotusta ja tarrasukkia kaikille :wave: RV 5+6
 
Ei sulla Griffiski ole ultrattu sen km:n jälkeen? Tuli mieleen että jospa kuitenkin olet edelleen raskaana ja olet odottanut vaikka kaksosia ja toinen on tullut pois+menkat siihen päälle vielä? Joillakin saattaa menkat tulla vaikka raskaana olisikin...Kun tuo hcg:kin on edelleen noin korkea. Eiköse sen pitäisi lähteä laskuun aika äkkä kuitenkin km:n jälkeen. Itselläni ainakin lähti.Toivottavasti syy selviää pian!
 
No ei ole Nannaliina76 ultrattu, kun kunnalla säästöbudjetti :whistle:

Ilmeisesti nyt tämän toisen verikokeen jälkeen ultrataan, jos arvot eivät ole lähteneet laskuun. Tosin labrassa jo aamulla ajanvarauksella kävinkin, kuten siis pitikin, mutta lääkäripä oli unohtanut laittaa lähetteen.....eli huomenna uudelleen.
 
Griffski73 mulle tuli samaten mieleen tuo ultraus. itselläni keväällä ultrattiin kahteen kertaan, eka oli se missä todettiin että sydän ei enään syki ja siitä meni joku 3vkoa että kattoivat onko kaikki tullut pois ja samalla tsekkasivat kun sain myös tulehduksen. Niin se jälkimmäinen oli se jälkitarkastus.

Sain siis ekalla kerralla ne lääkkeetkin(en nyt muista nimiä)

eikö sua ole missään vaiheessa ultrattu? vai miten totesivat keskenmenon?
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille!

Lukemassa olen kyllä käynyt joka päivä, mutta ei ole ollut intoa kirjoitella.

Griffski73 :hug: ja toivotaan että saisit kuula hyviä uutisia!

Mulla on olo ollut parmpi yleisesti ottaen. Huomaan että jos menee päivä tai kaks kovassa tohinassa ja touhussa niin sitten menee seuraava päivä nukkuen. Vaatii ihan selvästi veronsa.

Tää kone sekoilee jotain... kesken kirjoituksen lähetti meneen... :O

Tänään kävin viemässä pissa näytteet ja huomenna tarvis soitella tuloksia.
Torstaina olis neuvolalääkäri ja sitten tosiaan ensi viikolla ultra.

Calumet + :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Juu hehe Ninatus, minä siis itse olen todennut keskenmenon :D Ihan sen vuodon perusteella. Neuvolaan soitin silloin, että mitäs toimenpiteitä tehdään, ja sanoivat ettei mitään, jos ei kipuja/komplikaatioita tule.

Mä olen ollut satavarma että on tullut km, mutta nyt näiden oireiden perusteella, olen aika sekaisin. Mutta ke saan tietää taas arvot, niin olen viisaampi silloin...ehkä. Itse epäilen jostain syystä kohdun ulkopuolista, en tiedä miksi. Ehkä kun vuoto on kuitenkin jatkunut, vaikkakin vaan niin että pyyhkiessä näen värivivahteen paperissa. Mutta mistä tää paha olo on tullu??? Niin, no turha kai sitä on pähkäillä sen enmpää, selviäähän tuo kai pian mikä on :)
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta
Griffski73 tuntuu jokseenkin hassulta etteivät ole ultralla varmistaneet että onko kyse keskenmenosta vai mistä. Toivottavasti pian saat selvyyttä:hug:
mä tiedän muutaman joilla on tullut ihan runsaat vuodot alkuraskaudessa ja silti raskaus jatkunut normaalisti ja lapsi syntynyt.

vähän omaa napaa: mulla on kyllä taas niin outo olo, heti kun vähänkin paha olo on poissa niin tulee jo vaikka mitä mieleen.tai ei mulla siis sellasta pahaa oloa ole, mutta jotkut hajut saa yskimään ja sen kautta tulee sellanen kuvotus. Tänään on neuvola ja jo valmiiksi hirvittää, hirvittäny jo useamman päivän.

Ei kait muu auta kun töihin menoon valmistautua
Ninatus rv 10+5
 
Kiitos Ninatus kyllä tähän selvyys varmaan löytyy :) Jospa mun kroppa nyt vaan on sekasin ja ei oikeen tajuu mitä on tapahtunu. Itse en usko olevani raskaana.
Mulla on ja oli ihan sama noiden tuntemusten kanssa kun sulla, että hiukankin kun oireet hävis/väheni, niin hirvee hätä. Mun kohdalla toki viime raskaudessa hätä kävi toteen. Mutta on se vaan yököttävän stressavaa jotenki :|
Puhaltelen hyvien uutisten tuulia neuvolakäynnille :)
 
Hyvää huometa kaikille =) hmmm.. tuossa teidän tekstejä lueskellessa, huomaan itselläni aivan samoja tuntemuksia.. jos on aamu tai päivä kun ei olekkaan sitä pahaa oloa niin jo pelkään pahinta :|... luulen et mulle tää ikä tekee tepposiaan sitä kuvittelee että kaikki ei olekkaan ok tai muuta vastaavaa kun on mukamas ikää sen verran jo itsellä, mutta tottahan se on että ikää kun on enemmän niin raskaudessakin on enemmän riskejä .. ja mulla ei ole vielä edes yhtään neuvolakäyntiä takana :(, neuvola VASTA 1.12.. siihen tuntuu olevan IKUISUUS :kieh:, mutta ei auta muu kuin ootella vaan. Hyviä vointeja kaikille :hug: RV 6
 
Joo näin on! mie sain esikoisen 23 vuotiaana ja ei silloin tullut ajateltua mitään vaaroja tai muutakaan et oisko kaikki ok..:confused: saati sitten toisen ja kolmannen kohallakaan.. mut ehkä tässä on sekin että tätä nelosta on nyt tekemällä tehty ja monta kuukauttakin vielä, että pelkää koko ajan pahinta :|.. siks ootan et pääsen kuuleen ne pienet sydämmen äänet sieltä ja ultraan :heart:
 
:wave: Moikka kaikille!

Ihan erilainen tämä raskaus kun se eka. Paljon pahempi olo ja aivan hillitön väsymys. Olen työelämävalmennuksessa ja ihan hävettää kun haukottelen sielläkin kokoajan. Jos erehdyn laittaman silmät kiinni vessassa niin meinaan nukahtaa. Muistikin pätkii..unohdin mennä tänään psykologille :headwall: sieltä ois saanu hengenravintoa ja apua pahaan oloon!
Ekassa raskaudessa ehti vielä nukkua päikkärit, mutta nyt on vielä tuo 2 vuotias ikiliikkuja niin silmäpussit on taattu!

Mulla jotain ihme vuotoja ollut, sellaista imelän hajuista ja välillä hieman vaaleanpunaista vuotoa. Nvlasta tuli tyly kommentti: Mene yksityiselle, täällä ei ole aikoja, eikä täällä ole utraakaan! :'( käväsin sit tossa paikallisella terkka-asemalla ja ystävällinen yleislääkäri aikoi soittaa mun puolesta nvla lääkärille ja soittaa mulle sitten jos pitää mennä äitiyspolille tarkastukseen. Ihan paska neuvolasysteemi täällä. Asukasluku kasvaa pienellä paikkakunnalla,eikä resurssit riitä edes raskaana olevien huolille ja murheille...

Toivon kaikille parempaa loppuviikkoa!!
 
Moikka
Terveiset neuvolasta. Omaksi yllätykseksi ei vaaka mennyt ympäri. oli tullut 500g kuukaudessa. (ja arvaatkaahan vaan saiko sekin jo miettii että miksi ei ole enempää tullu)
syke kuului. Hemoglobiini oli "vaan" 115. no normaalistikkaan ei paljon korkeampi ole.

Ei mullakaan esikoista odottaessa tullut mieleenkään keskenmenot ym. nyt kun toinen raskaus meni kesken niin sen jälkeen ollut enempi pelkoja. Meillä meni tähän raskauteen 6kk ennen kuin tärppäsi ja ehtisin jo mielessäni miettiä että onko joku vialla ym ym.. ekassa kun tärppäsi siis samantien.

Rosalinda78 Tosi kurjan vastauksen sait neuvolasta, onneksi oli ystävällinen lääkäri:hug:

Missäpäin suomea muuten asustelette? itse asustelen Lounais-suomessa.

Mutta nyt täytyy mennä huoltaa tuo eläinlauma ja josko katsoisi tytön kanssa jonkun ohjelman vaikka (eli minä siis nukun istualtani:D)
 
Kuulostaa ihan kun mun vuodolta Rosalinda78! :O

Meillä on kiva nlatäti kyllä, mutta resurssit toimia niinkuin he haluaisivat, on sitten toinen juttu. Nlalääkäri, ainaki yks niistä on ihan järkky nainen - todella tyly. Mä olen Keskisessä Suomessa.

Eikä ole vielä paha hb ollenkaan Ninatus :)
 
Viimeksi muokattu:
Mä asun pohjoispohjanmaalla ja edellinen nvola Oulun Kuivasjärvellä oli aivan huippu :heart: ei asuta enää oulussa niin en voi tietenkään mennä sinne. Ymmärrän, että eihän se niiden hoitajien vika ole, jos ei ole tarpeeksi henkilökuntaa, mutta asian voisi ilmaista hienovaraisemminkin! Vuodot raskausaikana sinällään on ihan normaaleja, mutta ihmettelen kun eka raskaudessa ei ollut mitään vuotoja, en myöskään lihonut siinä ekassa raskaudessa ja hyvin mahtui normi vaatteet päälle aina viikolle 20 asti. Nyt ei enää puhettakaan, että mahtuis :O vaikka viikkoja vasta 8+2.

Hei ja tuosta fetan ja sinihome yms. juustojen syömisestä, minä olen kyllä syönyt kaikkea mahdollista raskaana ollessa, eikä ole tuntunut olevan haittaa. huomenna ois töissä veripalttua niin mietin, että voinkohan syödä sitä? tai jos syön siitä vaan potut :D veri ja maksa on kai sellasia joita ei kannata syödä. Olimme myös Espanjassa lomalla ed raskaudessa ja söin sielläkin kaikkea ja join joskus ruualla viinilasillisenkin ja ihan terve 4300g tyttö syntyi :) kauhee nälkäkin nyttenkin kokoajan :popcorn: ihmekkö jos paino nousee...

Miehen kanssa saunaan kohta ja sen jälkeen kanasalaattia... voi olla että nukahan telkun ääreen samontein |O

Jaksamisia kaikille =)
 
Huomenta
Juu ei tuo hb mikään paha ole, sanoi että saan rautatabletit jos viellä laskee (sitten kun hb 110) ekastakin jouduin rautaa syödä, tosin vasta kun raskaus oli jo yli puolen välin.

mulla aivan sama juttu vaatteiden kanssa, kaikki housut ahdistaa ihan mielettömästi, työvaatteet kaikista pahimmat. eilenkin illalla maha oli kun potkupallo ja se alkoi suoraan rintojen alta. Tuntuu jotenkin hassulta että nyt jo omat mahtuu jalkaan just ja just. Mä en osaa noihin veri ja maksa juttuihin sanoa, kun en itse syö kumpaakaan. oliko se niin että kuiteskin maksamakkaraa saa jonkun verran syödä?

kait se oisi taas eväitä alettava tekee josko tänään pääsisi lähtemään ajoissa töihin. tällä viikolla tullut molemmilla aamuilla aika kiire: /

Ninatus rv 10+6
 
Iltapäiviä.....Lääkäri soitteli tuossa ja sanoi että arvot on nyt sitten 25 000, että suuntaapas äitipolille hopi hopi.

Ja siellä se elävä toukkanen kuulkaas köllötteli!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :O Aivan uskomatonta, mä en oikeesti tajua. Enkä osaa oikein tehä tai sanoa mitään :D Enkä uskalla edes kamalasti hehkuttaa, jos vielä käykin köpelösti. Lääkäri sanoi, että ei osaa sanoa syytä vuotoon, saattaa olla istukka tai sitten että siellä on ollukin myös toinen joka tuli pois. Joka tapauksessa ihmeellistä :heart:
 
Kiitos Ninatus !

Mulla on siis nyt 8+4 nyt, mut ultran mukaan olis 7+2. Lääkäri tosin sanoi, et ei kannata ultran laskuriin/mittariin luottaa tässä alkuvaiheessa, kun on vaikeempi mittailla. Ja mä aikas tasan tiedän omat menkkani millon viimeks ollu :) Mutta kattotaas nyt, toivotaan etten ole ilmoittamassa täällä taas hetken kuluttua suru-uutisia...

Mut kiitos kaikille ihanasta tsempistä! :hug:
 
Griffski73 :heart: :heart: kyllä tuli ihan itku silmään sun puolesta, aivan ihania uutisia!!!!


Ninatsu Minäkin asustelen Lounais-suomessa, kylläkin suht pienellä paikka kunnalla.

Oli juttua tuosta syömisestä. Minä katson jonkun verran mitä laitan suuhun. Ensinmäistä kun odotin niin raskaus oli varmaan jo puolessa välissä kun joku ystävistä kysyi että tiedänkö mitä ei saa syödä. Enkä todellakaan tiennyt, ei ollut kukaan asiasta maininnut ei edes neuvolantäti. No onneks en ollut sattunut syömään mitään kielettyä. Hämmästelin kyllä hiukan kun ei ollu neuvolassa asiasta mainittu.
En kuitenkaan nyttenkään ole asian suhteen hysteerinen.
Eilen soittelin labratuloksia ja kaikki oli pissanäytteessä ok, niin kuin vähän arvelinkin kun ei ole aikaisemmissakaan raskauskissa ollut mitään. Aina voi tottakai tilanteet muuttua, mutta mutta...

Huomenna olis sitten se lääkärineuvola ja kuulen ehkä sydänäänet =)

Calumet + :heart:
 

Yhteistyössä