Kesäkuiset mammat 2011

Griffski:N.15% odottavista äideistä kantaa b-ryhmän streptokokkia limakalvoillaan,mutta bakteeri siirtyy syntyvään lapseen vain harvoin.Bakteerista ei tule äidille oireita,mutta synnytyksessä saatu tartunta voi olla vauvalle vaarallinen.B-streptokokki aiheuttaa Suomessa vakavia infektioita 30-40 vastasyntyneelle vuosittain.Sitä ei seulota suomessa.Kantajuus kannattaa testata,jos äitiä uhkaa ennenaikainen synnytys tai jos kalvot on puhjenneet varhain ennen synnytystä.Lapsen riski saada infektio pienenee huomattavasti,jos äiti saa synnytyksen yhteydessä suonensisäistä antibioottihoitoa.

Tuossa pätkä vauva-lehdestä 4/11 jossa vauva oli saanut synnytyksessä tartunnan äidiltään->pariviikkoisena nousi korkea kuume+verenmyrkytys->hoidon aloittamisen viivästyksen takia myös aivokalvontulehdus jonka takia poika vammaantui ja alunperin piti kuolla..Nyt 5v eikä puhu ja tarvitsee apua ja tukea koko ajan:'(.

Tsirpukka pikana pyörähtämässä tiällä 37+5
 
Ei helkkari mitä toimintaa Nannaliina:ashamed::hug:
Floridal on myös yks hyvä juoma sekä ihan tavallinen vissy,mutta jos ei pysy mikään sisällä niin kyllä siut pitäs ottaa jo sisään saikulle tuossa tilassa,kuivut pahasti vielä!!!
Mie voisin tällä "ragella ja agrella"(meijän teinin sanavarastoa...)polokasta keski-suomen läpi fillarilla sinne Turkkuseen pitämään jöötä niille samperin tolloille!

Olipas synttäripäivä eilen juu,isä soitti jotta setä oli kuollu aivoverenvuotoon vuodeosastolla joten hautajaisia taaskin tiedossa,huoh...Mut en mie maha piästä niihin kekkereihin.

Tsirpukka taaskin
 
Heipat

Nannaliina:pakko niiden on ottaa sinut tippaan sairaalaan, jos mikään ei pysy sisällä ja oot noin viimeisilläsi! Pysy tiukkana!!!Ja tsemit!

Tsirpukalle myöhästyneet synttärionnittelut:flower:. Ja osanotto ikävien uutisten takia:(. Eikös sinulla ollut joku toinenkin läheisen poismeno ihan tässä parin kuukauden sisällä?

Minä olin eilen siellä Kättärillä. Alapaine oli sielläkin yli puolen tunnin vuodelevon jälkeenkin 95, mutta ei kuulemma huolestuttavaa:O. Onneksi kaikki vaikutti olevan Oikulla ok:Tarpeeksi lapsivettä missä kölliä ja istukka oli vielä hyvässä kondiksessa. Mulla kohdunsuu 3 cm ja sisäsuu tiukasti kiinni. Käsikopelolla poika nyt noin 3,3 kg. Käänsi selkänsä lääkärille ja veti jalat kippuraan niin ei saanut lääkäri tehtyä painoarviota ultralla:). Sain myös tuta elämäni ensimmäisen todella kovakouraisen sisätutkimuksen. Nuorehko naislääkäri ja oikein runttasi sormet sisälle :vampire:. Nyt onkin sitten vuotanut semmoista vanhan veren näköistä limaa ja kaameet menkkajomotukset alaselässä päällä koko ajan. Tämmöistä ei ole aiemmissa raskauksissa mulla ollut...Ja suoli on kyllä tyhjentynyt tehokkaasti. Suap nähdä johtaako nämä oireilut mihinkään vai onko tosiaan vaan seurausta ihan siitä kovakouraisesta ropeloinnista. Se lekuri oli kyllä muutenkin todella tyly tyyppi.

Kävin ostamassa kaameen lasti kesäkukkia ja kaikkia muitakin taimia aamulla eli nyt lähden upottamaan sormet multaan!

Pitäkää peukkuja, että minä jakautuisin vielä nyt loppuviikon aikana. Tänään ja huomenna olis kätevästi lastenhoitoapujakin saatavissa helposti.

Aurinkoista päivää!

Hipsukkainen ja Oikku 39+3
 
Hipsukkainen:Auts,kuulostaa kamalalta mutta taitaa sulla olla lähtö kohta edessä.
Tsirpukalle osanotot!

Mun olo alkaa olemaan vähän parempi,ruoka ja juoma pysyy sisällä ja Floridralia tuli eilen otettua. Olo on edelleen mielettömän heikko,pystyssä en jaksa olla ja suihkureissu on oikea koetinkivi. Toivon etten jakaudu kuitenkaan vielä tällä viikolla,voimia synnytykseen ei vain ole.
Supistuksia tulee silloin tällöin mutta ne on kaikki todella kivuliaita ja kestävät minuutin.
Kohdunkaula on lyhentynyt entisestään ja mittaa on enää 1cm ja auki ollaan 2cm.
Mieli on ollut mielettömän maassa siitä pelosta että joudun jo synnärille mutta jospa tämä tästä vähän kohenisi pikkuhiljaa...Täällä ei apua oikein saa mistään kun raskaana on,pallottelevat päivystyksen,synnärin ja ties minkä väliä eikä kukaan halua ottaa hoitoon. Päivystykseenhän mua ei viimeksi huolittu vaikka olin keuhkokuumeessa ja influenssassa kun olin raskaana ja sanoivat puhelimessa ettei voi olla mahdollista että no taudit mulla olisi kun söin jo antibioottia joka oli kyllä ihan tehotonta. Ä-polille sitten pääsin ja sielläkin kaikki olivat kiukkuisia kun sinne tulin mutta sainpahan kolmet eri antibiootit ja kipeä olin 3 viikkoa.
Nyt takaisin nukkumaan.

Nannaliina 40+4
 
Voi Nannaliina, pikaista paranemista:hug:

Tsirpukalle myöhästyneet synttäri onnittelut. ja osaanotto sukulaisen kuolemasta.

Mulla esikoista synnyttäessä todettiin se sterptokokki. ja nyt sanoivat että saan sen antibiootin kun menen synnyttämään. Totesivat että heillä se periaate että kerran positiivinen aina positiivinen.eivät siis enään sitä testaa.

Neuvolassa olin. verenpaine ihan ok. pissa plussalla, painoa tullu 350g/vko. vauvan syke oli matala, mutta hetken kun töni ja tökki niin nousi 130. Tää onkin nyt ollu sellanen iltavipeltäjä enemmän.
Mitäköhän muuta..niin jo vauva oli noussut nyt ylemmäs..huoh..jos viikko sitten oli "lähtökuopissa" niin nyt tullu ylemmäs ja pääkin liikkui, mitä ei siis viime kerralla tapahtunut.

Vaikka olo on kaikinpuolin ihan hyvä,niin odotan jo että syntyisi.

Hipsukkaiselle peukkuja, josko vaikka pikkuinen syntyisi pian:)

Ninatus 38+6
 
Tsirpukalle osannotto :( elämä jatkuu kaikesta huolimatta . Neuvolassa käyty siis väh oli istukkassa kalkeutumaa pitää tarkailla liikuuko vauva hyvin muuten kaikki ok =) eihän tässä la aikaan oo ku kaks viikoa hui! =) Jees mutta palaamisiin gladiogus 76 rv36+5
 
Millonkas teillä on yliaikakontrolleja,tiedättekö? Mulla vasta 41+6,se on kuulema uusi käytäntö. Sekin sattuu perjantaille.Neuvolassa ei ole ultraa,vain äänien kuuntelulaite.
Tylsää että Ninatuksen vauva nyt on noussut ylemmäs mutta sehän saattaa laskeutua vasta synnytyksessäkin sitten.
Mun kaveri on ihan alhaalla ja pitää jotain ihmeelliseltä tuntuvaa hyörinää ja värinää öisin,en oikein osaa selittää mutta se vähän kuin "kutittaisi" mua siellä :D
Ihanaa saada kesäkuun vauva,semmoista meillä ei vielä olekaan. Muut lapset on syntyneet helmikuussa,huhtikuussa,elokuussa,syyskuussa ja marraskuussa. Mites teidän muiden muksut?
Mä lähden nyt sinne suihkuun,koko päivän tullut nukuttua ja tilasin mieheltä kaksi juustohampurilaista että saisin vähän voimia kun ei oikein mikään muu nyt mene alas.
 
Äippäpolin käynti takana, ja ottaa kupoliin! Viimeksi sovittiin lääkärin kanssa että poika on niin hyvänkokonen (2,5kg rv 34) että viimestään vkolla 38 käynnistellään. Ni tänää sitte toinen lääkäri sanoi, et ei tää ny niin iso oo (2,8kg), et annetaan mennä sinne vkolle 41 ainakin ja sit käynnistellään ehkä :O vkon 40 painoarvio olis 4kg ja että eihän tuo ole mitää alakautta ponnistaa (mut leikattu esikoisista). Siis mä oon aivan shokissa, enkä osannu sanoo mitää. Miten sitä voikin mennä niin uunoks? Miten toinen lääkäri voi kumota toisen 'päätoksen' noin? Tää oli nuori likka ja muutenkin jotenkin kumos kaikki mitä oltiin sen edellisen lääkärin kans puhuttu. Mm mun synnytyspelosta - et saan ihan jo sen takii sektion JOS haluan. Tää vähätteli mun pelkoo koko ajan, ja yritti vakuutella et kipulääkkeet vie kaiken kivun pois ja alakautta vaan. Nyt sit seuraavan kerran painoarvioon 2 vkon päästä vasta, eli sillon kun piti alkaa käynnistelleen...No, kunhan tästä pettymyksestä toivun, ni otan kyl asian puheeksi. Mulle tuli ihan jotenki paniikki koko synnytyksestä :(

Tsirpukalle osanottoni!
Ja tuosta streptosta, jos se kerran voi noin vaarallinen olla vauvalle, niin miksi hemmetissä sitä ei oteta automaattisesti kele! Ma mul nla, niin pitää mainita.

Hipsukkainen, kaikkia tuntuu olevan ronkittu kovakouraisesti viimesellä lääkärikäynnillä......

Nannaliina, mun esikoiset on kesäkuun lapsia :)

Griffski 35+6
 
Moikka! Nannaliina meillon vanhin Heinäkuussa ,sitte Helmikuussa ja Toukokuussa =D Mullon ronkimista tiedossa ens viikolla äippäpolilla varmaanki ...:stick: OLo on kyllä kuin norsulla ;) Jeps mutta palaamisiin gladiougus 76 rv36 ja risat
 
Piinani on ohitse. Eilen lähdin päivystykseen tippaan ja sielta lanssilla Tyksiin. Pahasti olin kuivunut ja koko ajan oksensin ja oli niin hirveä olo.Proteiinit oli kahdella plussalla,veriarvoissa häikkää mutta paineet alhaiset. Saattoivat johtua taudista. Osastolle ottivat yöllä ja aamulla suureksi yllätyksekseni synnytys käynnistyi itsestään. Paha olo jatkui mutta loppui sitten kivun ollessa kamalimmillaan.Poika syntyi 3h37min jälkeen ja olisin saanut epiduraalin mutta ehdittiin antaa vain 2x kohdunkaulanpuudute. Tahti oli reipas,vajaassa tunnissa aukenin 4cm >10cm. Helpoin synnytykseni ikinä vaikka ei lyhyin,kiitos juuri oikeaan aikaan tulleesta puudutteesta,sen sain jo 4cm kohdalla.
Istukka paholainen ei taaskaan irronnut vaan sitä kiskottiin tunti ties millä. Poju oli painava 4115g,isoin vauvamme ikinä ja pituutta 51cm. Syö ja haluaa seurustella vaan:)
Hyvää loppuodotusta teille muille,jään seuraamaan teitä <3
 
Paljon onnea Nannaliina ja perhe potrasta poikavauvasta:heart:. Nopsaanhan se on maailmaan tulla tupsahtanut:D.

Täällä tilanne taas rauhallinen. Koko eilisen päivän oli ällöttävä menkkajomotus päällä ja limatulpan rökäleitä tuli aina vessakäynnillä. Hikoilin koko päivän sellaista pientä tuskan hikeä ja olo oli aika kummallinen muutenkin. Olin aivan varma, että nyt se pampula syntyy. Illalla otin 1 g parasetamolia ja nukuin läpi yön kuin pikku possu :O. Tänään oon taas porskuttanut normaaliin tapaan ilman suppareita ja jomotuksia eli odotus jatkukoon...

Sain pojat nukkumaan eli lähden jatkamaan yrtiimaan järkkäilyä.

Tsempit kaikille! Kukahan onnellinen on seuraava oman nyyttinsä lunastaja?!

Hipsukkainen ja Oikku 39+4
 
Onnea mahottomasti Nannaliinalle pojan syntymän johdosta!:hug:

Mie eilen kirjotin pitkät litaniat tänne vaan minne lie koko viesti hävinnyt,auts...

Meillä poijjaat on syntyneet maaliskuussa ja heinäkuussa.

Eilen tuli isännyksen kanssa harrastettua aikuisten puuhia ja sepäs sai aikaan koko illaks tosi mojovat ja puhisuttavat supparit.Ja jestas minkä paineen teki tuonne alapiähän myös.No nehän loppu sitten siihen ,kun pitkällään makasin ja katsoin elokuvaa netistä...

Tsirpukka 38 prikulleen
 
Onnea Nannaliina :)

Täällä ei uutta auringon alla. eilen mattoja pesin ja auton. Pitäisi taas ruohokin leikata ja aloittaa ikkunan pesu. Mulle tullut kauhen hinku tehdä kaikkea.

Esikoinen on syntynyt helmikuussa.

Aurinkoista perjantaita kaikille :)

Ninatus 39+1
 
Onnea Nannaliina poikavauvasta!

Oon ollut vähän laiska kirjoittelemaan...vauvantuoksu on huumannut minut taas täysin...mutta oon lueskellut teidän juttuja kyllä päivittäin!

Griffinski..."ennevanhaan" käynnisteltiin herkästi rd-raskauksia 38 vkolla. Nyt ovat tosi varovaisia käynnistelyjen suhteen, kun vauvoilla oli syntyissään paljon kaikenlaisia ongelmia. Ovat nyt sitä mieltä, että jos vaan tulisi itsestään, niin olisi parempi. Tiedän miten hermoja rassaavaa loppuodotus on...mutta koita kestää. Tsemppiä...olen hengessä mukana!

Nannaliina kyseli ed. lapsosten syntymäkuukausia...meillä menee näin
1 lapsi maaliskuu
2 huhtikuussa
1 toukokuussa (uusin tulokas)
1 kesäkk
1 heinäkk
2 elokk
1 lokakk
1 joulukk

että synttäreitä pukkaa melkein joka kk. Meillä sitten hääpvä helmikk...ja tietty isänpvä marraskk...joten voi hyvällä omatunnolla herkutella täytekakulla joka kuukausi ;)

Jep...tsempit kaikille odottajille...seurailen tiiviisti tapahtumia...'

Mamma Muu+tyttönen 8 päivää
 
Onnittelut Nannaliinalle! :heart:

Griffski: Ei multakaan automaattisesti sitä streptoa testattu, mulla oli tosi paljon supisteluita ja tosi runsasta valkovuotoa, niin terkka mietti, että johtuuko streptosta ja siksi testattiin.

Nyt on sitten perheauto hommattu, ollaan tosi tyytyväisiä kauppoihin! =) Tässä yks ilta tuli tosi kovasti supisteluja, luulin jo, että lähtö tuli. Sainpas sitten kassinkin pakattua, mutta sitten supistelut loppui. Höh!

Siellä Taysissa käynti onnistui yli odotusten. Oli aivan ihana kätilö, joka vietti mun kanssa reilut 1,5 tuntia jutellen kaikista mun huonoista kokemuksista ja kävi kaikkia juttuja läpi synnytystä ajatellen. Nyt on ihan eri fiilis mennä Taysiin. =)

Leenuliinukka ja Nöksy 37+1
 
Ihana ilma :)

Tosin olen niin turvonnut kun voi olla..kauheat nestepallot varpaissa ja varpaat ei taivu suuntaan eikä toiseen..sama sormet muistuttaa lähinnä lenkkimakkaraa ja särkevät niin ettei tosikaan. en kestä jos menee 2vkoa yli..

eipä tänne mitään uutta..

Ninatus 39+4
 
Mulla ei turvota ainakaan vielä... saa nähä miten käy ku on niin lämmintä luvannu....:cool: supistelee vähä aina sillon tällön.... autolla ajaessa tuntu lauantaina eka kerran... mulla viikoja 37 ja risat... Perjantaina ois äippäpoli aika saa nähä mitä sanovat... Jeps mutta palaamisiin nautikaahan lämmöstä =) gladiougus76 rv37 ja risat
 
Mulla alkaa olee kans turvotusta havaittavissa nyt - ei pahasti mutta tunnen et kiristää sekä sormia että jalkoja.

Täälläkään ei mitää uutta, ja tosiaan ihanaa että on niin mahtava keli! Onneksi ei ole la elokuussa, vois mennä hermo hikoiluun ;)

Griffski 37+0
 
Huomenia,
jokohan suostus tämä kirjotus jäämään tänne.Mokkula on taas temppuillut ja kaik miun kirjottamat jutut on hävinny ku pieru saharaan:ashamed:

Eilen ol neuvola ja täti teki sisätutkimuksen,kun on supistellut ja juilinut perjantaista asti ihan kiitettävästi.
Sano jotta sormelle auki,kaulaa jälellä sentti,mutta paikat niin pehmeetä höttöä ja neitin piä niin alhaalla jotta lähtö voip tulla ihan millon vaan:O
Kehotti vielä itekin kokeilemaan ihan omin sormin jos yllän,varmaan juu...
Lisälyöntejä vauvalla oli 3-10 krt minuutissa joten ekg:n tekeevät sit saikulla vauvalle synnyttyään.
Jos menee lapsvesi niin heti pitää lähtee saikulle tai jos vähääkään rupee säännöllistymään supparit niin sama homma.En tiijä ,rupeaa kiristämään kuuppaa tääkin kyttäily.

Turvotus:Jaloissa ja käsissä sitä ei ole vaan näkisittepäs tään naamataulun:whistle:,onku rantapallo.Siis niin turvokkeessa ku olla voi.

Pitäs tehä vielä vaikka mitä ja tuntuu jotten mie tuon kuopuksen kanssa saa mittään aikaseksi.Huomenna hyvällä tuurilla kuopus ois menossa pariksi tunniksi siskolle joten jos sitten pesis kylppärin,parit matot ja siivois koko asunnon sekä laittas viimein sen sairaalakassin lopulliseen kuntoonsa.

Miulla nuo supparit alkaa "nivusista" kohoten ristiselän+alamahan kautta ylöspäin poltellen ilkeesti.Eli neiti tunkoo piätänsä vielä alemmas,kohta varmaan saan kiskasta hiuksista ulos:D,kumma kyllä ei pahemmin liitoskivut vaivaa vaikka onkii niin syvällä.Eikä oo havaintoja ollunna limatulpastakaan.

Sain taas kassillisen ihania vauvanvaatteita serkulta:heart:,kolme pussillista oon jo suanu yhteensä.Yhen naapurilta jolla suloiset vajaa 2v kaksostytöt joten vaatetta on enemmän ku laki sallii.

Pallonaama Tsirpukka 38+4
 
Moi tulin moikkamaan "vanhoja" tuttuja. :heart: Tässä sitä itekkin ois miettimässä synnytystä tai jo kohta pikkukakkosen äiti jos kaikki ois menny syksyllä putkeen.. Nyt mulla LA 12.11.2011 ja rakenneultra 30.6.2011 jossa pitäis selvitä sukupuoli ja muut,että onko vauva kunnossa.

Ekaksi ONNEA hurjasti kaikille vauvansaaneille ja teille muille tosi paljon jaksamista!!! Nannaliinakin pääsi vaikeuksien kautta voittoon, onnea siitä! :flower:

toiseksi vähän omaa napaa..

Griffski73 kans varmaan samansuuntaisia synnytysjuttuja tulossa.Esikoinen mulla leikattu ja tunne on vahva,ettei tämä seuraavakaan ala muuten syntymään,ettei synnytys edes käynnisty,ei sitten millään.Tekis mieli sopia jo leikkausaika, esikoisen kohdalla vaan odotuttivat ihan liian kauan, 2-3 päivää ensin käynnistettiin ja ronklittiin mun alapää verille,enkä enää halua kokea sitä.

Menen ensviikolla äippäpolille keskustelemaan mun korkeista audit pisteistä ja masennuksesta.. :stick: kiva mennä kuuntelemaan sitä saarnaa :ashamed:

Toivotaan, että käynnistä olisi edes jotain apua!


Rosalinda78 17+3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä