Kesäkuiset 2022

Täällä myöskin saavutettu maaginen 30 raskausviikon lukema (30+0). Nyt viimeisen parin viikon aikana maha alkanut kasvamaan silleen, että alkaa jo hieman näyttämään raskausmahalta. Saa sit nähä et mihin asti se sit vielä kasvaa.
Vointi ok, ei pahemmin kipuja.
Sairaslomalla kuitenkin hyvin herkästi tulevien harkkasupistusten vuoksi.

Kotona saikun aikana laittanu kaikkia paikkoja vähän kuntoon, ja lepäilly sekä tehny käsitöitä.
Nyt on myös kaikki tarvikkeet vauvaa varten hommattu.

Vois tässä joku päivä pakkailla jo sairaalakassinkin valmiiksi.

Perhe- js synnytysvalmennuksiin myös tarkoitus jollain lailla osallistua.
Mä oon pakannu toilettilaukkua sairaalakassia varten, ”tärkeimmästä” alotin… 🙈 Ja nauroin tänään itekseni Normalissa, että tääkin on jotain raskaushuuruista puuhaa etsiä sairaalakassiin minishampoota 😂🤭 Namilista sairaalaan melkeen valmis!
 
Kiitos vastauksista. hengenahdistus tuntuu vähän vaihtelevan päivän aikana . rautaa mun pitäs muistaa syödä kun hemoglobiini on tippunut turhan alas. Miksi sitä ei millään muista ottaa.🙈 Vauva tuntuu nauttivan poikittaisesta asennosta. Jospa suvaitsee lopulta kääntyä raivotarjontaan. Tuskin koskaan poikkitilaan jääneet.🤔

Sairaalakassin namit täytyykin laittaa ostoslistalle, ettei vahingossakaan unohdu pois matkasta. 🤣 Meetvurstinkin voisi kohta ostaa jääkaappiin valmiiksi ja laittaa päälle näpit irti- lapun🤣
 
Millasia herkkuja pakkaatte sairaalakassiin? Tämmönen tosi tärkeä kysymys, mut kiinnostaa. Miehelle olen terottanu jo monta kertaa, että mulle on tuotava iso sushiannos välittömästi kun pääsen osastolle. Sitä hetkeä kyllä niin oottaa, kun saa syödä herkkuruokaa pieni, tuhiseva pallero kainalossa.
Mä tänään just kanssa mietin tärkeistä tärkeintä herkkulistaa ja päädyin ainakin pandan täytelakuihin, kirsikkatomaatteihin, trippeihin, smoothieen, protskupatukoihin, suolakekseihin ja vichyyn. Sushia saa mies myös tuoda viimeistään seuraavana päivänä :D


Kirjoitin tänään myös synnytys toivelistan sähköiseen äitiyskorttiin. Hullua että ollaan jo tässä pisteessä. Tänään vaihtui rv32+0 ja sovellukset muistuttelee lähestyvästä synnytyksestä ja kassin pakkaamisesta! :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Voi apua, ite en oo koko sairaalakassia vielä muistanu miettiäkään. 😄 Edelliskerralla kun olin sairaalassa noin viikon (käynnistys plus synnytyksen jälkeinen aika), niin ihan rehellisesti sieltä kassista tarvin verensokerimittarin ja insuliinin lisäksi lähinnä toilettitarvikeita, puhelinta + laturia, ja molempien kotiutumisvaatteita, ja kaikki muu oli turhaa. Että ehkä tämä huolettomuus ei sitten haittaa. 😅 Herkkuja en viimeksi pystyny ajattelemaankaan sairaalassa, mies toi mulle aina iltaisin mandariineja, luonnonjugurttia ja pähkinöitä, että selvisin hengissä kun oli vähän heikot sapuskat sairaalassa. Mulla meni synnytyksen jälkeen ruokahalu moneksi viikoksi silloin, ja piti pakottaa itseä syömään maidontuotannon takia, toivottavasti tällä kertaa ei näin.
 
Itse pakkaan kassiin just suihkushampoot ja saippuat, laturin, parit sukat ja villasukat ja sitten jotain evästä. Siellä sairaalassa ajattelin hengata sairaalan kaavuissa ja vauva nyt ei mitään vaatteita siellä tarvitse. Kotiutumisvaatteet toki otan. Joku jossain suositteli jotain sandaaleja/tossuja, ehkä sellaiset otan myös. Korvatulpat otan myös ja kuulokkeet + niiden laturipiuhan. Synnytystä varten otan kaurapussin, kun luin, ettei sellaisia saa naistenklinikalta synnytykseen talon puolesta.

Diabetes tosiaan vähän rajoittaa vaihtoehtoja, että mukaan otetut välipalatkin pitää suunnitella niin, että olisivat vähän terveellisempiä. Varmaankin otan jotain proteiinipitoisempia smoothieita ja muita välipaloja, hedelmiä tms. Pakko pakata just proteiinipitoista välipaloja enemmän, kun sairaalassa kyllä saa sitä mehukeitto-pillimehu-sämpylä-osastoa, mikä nostaa sokereita, muttei oikeastaan mitään proteiinipitoista, mikä niitä sokereita tasaisi.

Pyysin myös miestä tuomaan sushia synnytyksen jälkeen:cool:
 
Kahden synnytyksen kokemuksella sanoisin, ettei tosiaan paljon tavaraa tartte mukaan sairaalaan! 😄 Jos reissu venyy niin kyllä joku tuo 🙏🏻

Mulla tulee mukaan Kouvolan lakua, Panttereita ja Sirkusaakkosia, ainakin 😍 Muita eväitä en ookaan miettinyt!

Omat hygieniajutut ja lääkkeet on kiva olla mukana ja laturi, kotiutumiseen vauvalle yhdet vaatteet ja itselle löysät/mukavat vaatteet ☺ Sairaalaan crocsit ja villasukat!
 
Mä en vielä ollutkaan miettinyt sairaalakassia, täältä saa kyllä hyviä vinkkejä 😊🙏🏻 Voitteko kuvitella, että mä en oo edes tajunnut että sairaalaan voisi ottaa jotain omaa syötävää 😄😆🙈 Aiemmissa synnytyksissä kun on päässyt tiputuksesta pois niin sairaalan ruoka on kyllä ollut musta tosi hyvää, en oo mitään omaa syötävää osannut kaivata. Mut nyt kun sanoitte niin lakuja täytyy ottaa ehdottomasti, luulen et muuta en tarvii. Aiemmilla kerroilla perhe, sukulaiset ja ystävät on sitten tuoneet sairaalaan herkkuja mulle kun ovat tulleet katsomaan vauvaa. Miten muuten tuo vierailukäytäntö nykyään edes menee? Mä oon aiemmilla kerroilla ollut sen verran monta päivää sairaalassa että kaikki läheiset on käyneet siellä katsomassa vauvaa, ja sitten kun on päästy kotiin on ollut ihanaa ettei ketään ole ihan heti änkemässä kylään, vaan saa perheen kesken rauhoittua. Mut ei taida nyt korona-aikana onnistua, plus se että omassa kotikunnassa ei ole enää synnäriä, niin välimatka sairaalaankin on pitempi. Pääseekö edes oma perhe (isä ja sisarukset) vauvaa katsomaan sairaalaan?

Mulle on tullut tällä viikolla joku tajuton väsymyskohtaus, nukahdan kesken työpäivienkin, kun en vaan pysy hereillä 🥱😴 Onko muilla samaa, onko normaalia? Yöuni on kyllä tosi katkonaista. Mut en oo varmaan koskaan eläissäni ollut näin väsynyt, en ainakaan muista. Täytyy ensi viikolla jutella tästä kun on neuvola. Voihan se koronakin vielä kai viedä voimia...Vielä 3 viikkoa töitä (yht. 12 työpäivää kun on 4 päiväisiä viikkoja), joista 2 viimeistä viikkoa kriittistä, kun pitäisi mennä työpaikalle kouluttamaan mun tulevaa sijaista. Joten sairaslomallekaan ei oikein voisi jäädä. Toivottavasti menis suurin väsy ohi. Enää noin 8 viikkoa synnytykseen jos ei jouduta aikaistamaan sektiota.
 
Viimeksi muokattu:
Ai että, niin kiva lukea teidän suunnitelmia sairaalakassin sisällöstä. Tottahan se on että lopulta hyvin vähällä pärjää ja sairaalasta saa kaikkea eväistä korvatulppiin, nii kiva sitä on silti ottaa niitä omia juttuja mukaan ja fiilistellä koko reissua ylipäätään jo vähä ennakkoon.🙂

Itse aattelin pakata mukaan ainakin:
-salmiakkia (turkinpippurit ja ne semmoset suklaasalmiakkilakupallerot best)
-kuivattuja luumuja
-smoothieta
-muutaman suklaapatukan
-oman juomapullon
-oma tens-laite
-ponnareita ja hiusharja
-kuulokkeet ja laturit, puhelin tietysti
-kamera
-villasukat
-omat ja vauvan kotiutumisvaatteet
-oman pienen kaiuttimen jotta synnytyksen aikana saa kuunnella musiikkia
-oma shampoo ja suihkusaippua (koska se synnytyksen jälkeinen eka suihku omilla hyväntuoksuisilla aineilla on kuin luksus spa moment :D)
-hammasjutut
-kasvovoiteen ja kasvoveden (pientä freesausta kasvoille)
-liivinsuojat
-vauvalle harson mikä voidaan viedä etukäteen koiralle sit tuoksuteltavaksi ennen kotiutumista

Harkitsen vielä:
-kantoliina (jotta voi pitää ihokontaktissa mahd.paljon mut ei tarvi maata silti sängyssä koko ajan
-omat tossut
-oma tyyny (niska kipeytyy helposti huonosta tyynystä)
-vauvakirja (olis kiva aloittaa ehkä jo sairaalassa sen täyttäminen)

Saa nähä mitä muuta tässä tulee vielä mieleen kun aikaa on pohtia.😁 Joku kiva lelu pitää ostaa sitte lähempänä, mikä on sit lahja vauvalta esikoiselle.🙂
 
Mä en vielä ollutkaan miettinyt sairaalakassia, täältä saa kyllä hyviä vinkkejä 😊🙏🏻 Voitteko kuvitella, että mä en oo edes tajunnut että sairaalaan voisi ottaa jotain omaa syötävää 😄😆🙈 Aiemmissa synnytyksissä kun on päässyt tiputuksesta pois niin sairaalan ruoka on kyllä ollut musta tosi hyvää, en oo mitään omaa syötävää osannut kaivata. Mut nyt kun sanoitte niin lakuja täytyy ottaa ehdottomasti, luulen et muuta en tarvii. Aiemmilla kerroilla perhe, sukulaiset ja ystävät on sitten tuoneet sairaalaan herkkuja mulle kun ovat tulleet katsomaan vauvaa. Miten muuten tuo vierailu käytäntö nykyään edes menee? Mä oon aiemmilla kerroilla ollut sen verran monta päivää sairaalassa että kaikki läheiset on käyneet siellä katsomassa vauvaa, ja sitten kun on päästy kotiin on ollut ihanaa ettei ketään ole ihan heti änkemässä kylään, vaan saa perheen kesken rauhoittua. Mut ei taida nyt korona-aikana onnistua, plus se että omassa kotikunnassa ei ole enää synnäriä, niin välimatka sairaalaankin on pitempi. Pääseekö edes oma perhe (isä ja sisarukset) vauvaa katsomaan sairaalaan?

Mulle on tullut tällä viikolla joku tajuton väsymyskohtaus, nukahdan kesken työpäivienkin, kun en vaan pysy hereillä 🥱😴 Onko muilla samaa, onko normaalia? Yöuni on kyllä tosi katkonaista. Mut en oo varmaan koskaan eläissäni ollut näin väsynyt, en ainakaan muista. Täytyy ensi viikolla jutella tästä kun on neuvola. Voihan se koronakin vielä kai viedä voimia...Vielä 3 viikkoa töitä (yht. 12 työpäivää kun on 4 päiväisiä viikkoja), joista 2 viimeistä viikkoa kriittistä, kun pitäisi mennä työpaikalle kouluttamaan mun tulevaa sijaista. Joten sairaslomallekaan ei oikein voisi jäädä. Toivottavasti menis suurin väsy ohi. Enää noin 8 viikkoa synnytykseen jos ei jouduta aikaistamaan sektiota.
Täällä pohjoisessa ainakin vain yksi tukihenkilö osastolla on sallittu; yleensä sit se henkilö joka on ollut synnytyksessäkin tukihenkilönä. Tykkään ite tästä linjauksesta, koska en haluais sairaalaan ylimääräisiä vieraita. Se alku on niin ainutlaatuista, et kaipaan pesimisrauhaa. Tietty se vähä harmi ettei esikoinen pääse myöskään kattoon vauvaa sairaalaan, mut luulenpa että meillä molemmilla vaan ikävä pahenis siitä enivei. Toivon kyllä että pääsen nopeaa kotiutumaan.🙂

Mulla kans väsymys vaivaa, mut luulen että johtuu juurikin katkonaisesta yöunesta. Voin helposti nukkua parin tunnin päiväunet jos vaan mahdollista ja öisinkin oon viettäny sängyssä helposti 19.30-6 välisen ajan.😁 Nykyään nukahdan usein esikoisen viereen sitä nukuttaessa, joten pituutta yöunilla kyllä on, kun vaan ei tarvis niin usein heräillä. Mut tätä se taitaa olla loppuun asti.😁
 
  • Tykkää
Reactions: Charrypie - 86
Täällä pohjoisessa ainakin vain yksi tukihenkilö osastolla on sallittu; yleensä sit se henkilö joka on ollut synnytyksessäkin tukihenkilönä. Tykkään ite tästä linjauksesta, koska en haluais sairaalaan ylimääräisiä vieraita. Se alku on niin ainutlaatuista, et kaipaan pesimisrauhaa. Tietty se vähä harmi ettei esikoinen pääse myöskään kattoon vauvaa sairaalaan, mut luulenpa että meillä molemmilla vaan ikävä pahenis siitä enivei. Toivon kyllä että pääsen nopeaa kotiutumaan.🙂

Mulla kans väsymys vaivaa, mut luulen että johtuu juurikin katkonaisesta yöunesta. Voin helposti nukkua parin tunnin päiväunet jos vaan mahdollista ja öisinkin oon viettäny sängyssä helposti 19.30-6 välisen ajan.😁 Nykyään nukahdan usein esikoisen viereen sitä nukuttaessa, joten pituutta yöunilla kyllä on, kun vaan ei tarvis niin usein heräillä. Mut tätä se taitaa olla loppuun asti.😁
No helpottavaa kuulla että väsyä on muillakin, joten taitaa olla normaalia. Saa nähä onko hemoglobiinikin taas laskussa vaikka syönkin rautaa.

Mulla alkoi viime synnytyksessä tulla aika ekan viikon jälkeen jo niin pitkäksi vauvan kanssa sairaalassa, että oli ihanaa kun meitä tultiin katsomaan. Siellä oli omia kodikkaita vierailuhuoneita jonne sai tulla tiettyyn aikaan, joten ei sitten häiriköinyt mahdollisesti muita samassa huoneessa olevia, tosin mä olin toisen synnytyksen jälkeen yksin huoneessa koko ajan, ei ollut huonekaveria. Ja kun se oli vain se 1h vierailuaika, ei väsynyt liikaa. Mut juu, jos joutuu olee sairaalassa vain sen suht normiajan eli alle viikonkin, niin ei siinä ehkä ehdi muita vierailijoita kaivata, kuin omia lapsia. Ja voi rauhassa keskittyä vauvaan ❤ Mäkin toivon et tällä kertaa selviäisin alle viikolla, muuten on tosiaan jo kovin pitkä aika olla erossa muista lapsista.
 
Viimeksi muokattu:
No helpottavaa kuulla että väsyä on muillakin, joten taitaa olla normaalia. Saa nähä onko hemoglobiinikin taas laskussa vaikka syönkin rautaa.

Mulla alkoi viime synnytyksessä tulla aika ekan viikon jälkeen jo niin pitkäksi vauvan kanssa sairaalassa, että oli ihanaa kun meitä tultiin katsomaan. Siellä oli omia kodikkaita vierailuhuoneita jonne sai tulla tiettyyn aikaan, joten ei sitten häiriköinyt mahdollisesti muita samassa huoneessa olevia, tosin mä olin toisen synnytyksen jälkeen yksin huoneessa koko ajan, ei ollut huonekaveria. Ja kun se oli vain se 1h vierailuaika, ei väsynyt liikaa. Mut juu, jos joutuu olee sairaalassa vain sen suht normiajan eli alle viikonkin, niin ei siinä ehkä ehdi muita vierailijoita kaivata, kuin omia lapsia. Ja voi rauhassa keskittyä vauvaan ❤ Mäkin toivon et tällä kertaa selviäisin alle viikolla, muuten on tosiaan jo kovin pitkä aika olla erossa muista lapsista.

Joo aivan, tietysti se on ihan eri jos joutuu viettämään sairaalassa yli pari päivää. Kyllä sitä varmasti alkaa muutaman päivän sisällä jo kaivata paljon läheisiä.

Jos kaikki menee hyvin sekä äidin että vauvan osalta, nii ei ne hoitoajat nykyään ole onneksi pitkiä. Kaksi vuorokautta varmaan keskiarvo, uudelleen synnyttäjänä ainakin. Sit jos kaikki menee oikein priimasti, nii voishan sitä kotiutua vaikka polikliinisesti jopa 6h päästä synnytyksestä, mut ite en ehkä ihan niin nopeaa halua vaikka mahdollisuus olisikin. Se yks tai kaks yötä on ihan kiva viettää siellä synnytyksestä toipuen ja keskittyen vauvakuplaan kun ei tarvi miettiä mitään kotitöitä tms.
 
Ai että, niin kiva lukea teidän suunnitelmia sairaalakassin sisällöstä. Tottahan se on että lopulta hyvin vähällä pärjää ja sairaalasta saa kaikkea eväistä korvatulppiin, nii kiva sitä on silti ottaa niitä omia juttuja mukaan ja fiilistellä koko reissua ylipäätään jo vähä ennakkoon.

Itse aattelin pakata mukaan ainakin:
-salmiakkia (turkinpippurit ja ne semmoset suklaasalmiakkilakupallerot best)
-kuivattuja luumuja
-smoothieta
-muutaman suklaapatukan
-oman juomapullon
-oma tens-laite
-ponnareita ja hiusharja
-kuulokkeet ja laturit, puhelin tietysti
-kamera
-villasukat
-omat ja vauvan kotiutumisvaatteet
-oman pienen kaiuttimen jotta synnytyksen aikana saa kuunnella musiikkia
-oma shampoo ja suihkusaippua (koska se synnytyksen jälkeinen eka suihku omilla hyväntuoksuisilla aineilla on kuin luksus spa moment )
-hammasjutut
-kasvovoiteen ja kasvoveden (pientä freesausta kasvoille)
-liivinsuojat
-vauvalle harson mikä voidaan viedä etukäteen koiralle sit tuoksuteltavaksi ennen kotiutumista

Harkitsen vielä:
-kantoliina (jotta voi pitää ihokontaktissa mahd.paljon mut ei tarvi maata silti sängyssä koko ajan
-omat tossut
-oma tyyny (niska kipeytyy helposti huonosta tyynystä)
-vauvakirja (olis kiva aloittaa ehkä jo sairaalassa sen täyttäminen)

Saa nähä mitä muuta tässä tulee vielä mieleen kun aikaa on pohtia. Joku kiva lelu pitää ostaa sitte lähempänä, mikä on sit lahja vauvalta esikoiselle.
Ah, liivinsuojat! Ne onkin hyvä olla mukana! Viimeksi mulla taisi olla myös maidonkerääjät varuiksi ☺ Ehkä näissä tavaroissa tärkein, että itsellä on mieluiset jutut mukana niin helpottaa sairaalassa oloa. Omat shampoot ym on kyllä luksusta siellä 😍
 
Mä en vielä ollutkaan miettinyt sairaalakassia, täältä saa kyllä hyviä vinkkejä Voitteko kuvitella, että mä en oo edes tajunnut että sairaalaan voisi ottaa jotain omaa syötävää Aiemmissa synnytyksissä kun on päässyt tiputuksesta pois niin sairaalan ruoka on kyllä ollut musta tosi hyvää, en oo mitään omaa syötävää osannut kaivata. Mut nyt kun sanoitte niin lakuja täytyy ottaa ehdottomasti, luulen et muuta en tarvii. Aiemmilla kerroilla perhe, sukulaiset ja ystävät on sitten tuoneet sairaalaan herkkuja mulle kun ovat tulleet katsomaan vauvaa. Miten muuten tuo vierailukäytäntö nykyään edes menee? Mä oon aiemmilla kerroilla ollut sen verran monta päivää sairaalassa että kaikki läheiset on käyneet siellä katsomassa vauvaa, ja sitten kun on päästy kotiin on ollut ihanaa ettei ketään ole ihan heti änkemässä kylään, vaan saa perheen kesken rauhoittua. Mut ei taida nyt korona-aikana onnistua, plus se että omassa kotikunnassa ei ole enää synnäriä, niin välimatka sairaalaankin on pitempi. Pääseekö edes oma perhe (isä ja sisarukset) vauvaa katsomaan sairaalaan?

Mulle on tullut tällä viikolla joku tajuton väsymyskohtaus, nukahdan kesken työpäivienkin, kun en vaan pysy hereillä 🥱 Onko muilla samaa, onko normaalia? Yöuni on kyllä tosi katkonaista. Mut en oo varmaan koskaan eläissäni ollut näin väsynyt, en ainakaan muista. Täytyy ensi viikolla jutella tästä kun on neuvola. Voihan se koronakin vielä kai viedä voimia...Vielä 3 viikkoa töitä (yht. 12 työpäivää kun on 4 päiväisiä viikkoja), joista 2 viimeistä viikkoa kriittistä, kun pitäisi mennä työpaikalle kouluttamaan mun tulevaa sijaista. Joten sairaslomallekaan ei oikein voisi jäädä. Toivottavasti menis suurin väsy ohi. Enää noin 8 viikkoa synnytykseen jos ei jouduta aikaistamaan sektiota.
Sanoisin, että tällä hetkellä riippuu (korona)epidemiatilanteesta. Vuonna 2017 sai käydä vapaasti vieraat X tuntia ja Y henkilöä kerrallaan (en muista määriä) Helsingin päässä. Kuopuksen syntyessä 2020 olikin HUS-alueella ainoastaan isä/puoliso/tukihenkilö sallittu. Päivystykseen ei saanut tulla edes puoliso tai tukihenkilö, mutta käynnistysosastolle sai. Mutta nääkin muuttui aina epidemiatilanteen mukaan sairaalakohtasesti, esim. mun kaveri synnytti muualla Suomessa vain viikkoa aiemmin ja sillon sai omat sisarukset vierailla!
 
  • Tykkää
Reactions: Charrypie - 86
En muista avauduinko täällä jo. Kävin omakustanteisesti mittaamassa ferritiinin, matalin tulos mitä Mehiläinen antaa, eli <12. Rautalisä ja kontrolli sentäs julkiselta toukokuulle. Hb ollut 130-140 raskauden aikana, aiemmin 140-150, luulen että ferritiini ollut vuosikausia matalalla kun outoja neurologisia oireita (tutkittiin jopa pään mri:ssä ja hermoratamittauksissa).

Unettomuuteen sain sentään Opamoxia, luoja miten uudestisyntynyt olo! 3h unia oli viikkokausia, noilla sai kierteen katki ja nyt joutunut ottamaan ehkä 1x/viikko enää.
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89 ja Pandi
Sanoisin, että tällä hetkellä riippuu (korona)epidemiatilanteesta. Vuonna 2017 sai käydä vapaasti vieraat X tuntia ja Y henkilöä kerrallaan (en muista määriä) Helsingin päässä. Kuopuksen syntyessä 2020 olikin HUS-alueella ainoastaan isä/puoliso/tukihenkilö sallittu. Päivystykseen ei saanut tulla edes puoliso tai tukihenkilö, mutta käynnistysosastolle sai. Mutta nääkin muuttui aina epidemiatilanteen mukaan sairaalakohtasesti, esim. mun kaveri synnytti muualla Suomessa vain viikkoa aiemmin ja sillon sai omat sisarukset vierailla!
Joku aika sitten oli HUS naistenklinikan Instagram-tilillä, että osastolla saa vierailla puoliso 1 h/päivä ja sisarukset ei ollenkaan. Perhehuoneet on lähtökohtaisesti ensisynnyttäjälle. Todella toivon, että meille tulee mahdollisimman lyhyt osastojakso, vähän stressaan jo nyt eroa esikoisesta jos venyy. Hotelliin jos on mahdollisuus päästä, niin en tiedä, onko siellä mitään rajoituksia. Itse en sinne pääse kuitenkaan, niin en ole ottanut selvää.

En sitten tiedä, saako jaksamisen mukaan käydä vauvan kanssa tapaamassa esikoista tai sukulaisia kahvilassa/ulkona. Kovin kauaa tai kauas tuskin jaksaa tai pystyy sairaalasta siirtyä.
 
En muista avauduinko täällä jo. Kävin omakustanteisesti mittaamassa ferritiinin, matalin tulos mitä Mehiläinen antaa, eli <12. Rautalisä ja kontrolli sentäs julkiselta toukokuulle. Hb ollut 130-140 raskauden aikana, aiemmin 140-150, luulen että ferritiini ollut vuosikausia matalalla kun outoja neurologisia oireita (tutkittiin jopa pään mri:ssä ja hermoratamittauksissa).

Unettomuuteen sain sentään Opamoxia, luoja miten uudestisyntynyt olo! 3h unia oli viikkokausia, noilla sai kierteen katki ja nyt joutunut ottamaan ehkä 1x/viikko enää.
Saisitkohan synnytyksen jälkeen rautainfuusion.. Kannattaa ainakin kysyä. Omasta ferritiinistä en tiiä (ollu aiemmin jotain vähä alle 30), mutta hb tippuu nyt koko ajan, viimeksi oli 117 nii pikkusen mietityttää että auttaako tuo raudan popsiminen nyt mitään. Olen käytännössä lähes alusta asti raskautta sitä syöny.

Ihanaa että oot saanu unettomuuteen apua.😊 Toivottavasti ei enää ole paluuta noihin kolmen tunnin yöuniin.
 
Täällä päästiin ma uusiin kymmenyksiin kun tuli 30 viikkoa täyteen.🙌🏻 Vauva on nykyään ihanan aktiivinen päivittäin. Vähän oon stressannu vatsan kasvua koska se on valtava, mut ma neuvolassa sf-mitta meni silti keskikäyrän alapuolelle ja on hyvin samassa linjassa kuin esikoisella aikanaan.

Mua on tullu kiusaamaan joka öiset pohjekrampit. Ai että se osaa sattua.😖 Mulla ei ole lukumääräisesti enää montaakaan työvuoroa; laskin että noin 10 ja tässä on tulossa ihanan pitkiä vapaapäiväputkia. Nautin. Oon pessy ekoja vauvanvaatteita, niitä on ihana viikkailla odottamaan.🥰
 
Ihana vilkasta keskustelua täällä! Tehtiin puolison kanssa matka viime viikolla ja en ole ollut siksi kirjoittelemassa täällä. Reissulla onnistuin kävelemään niin paljon, että nyt kävely ei sitten onnistu juurikaan, kun toinen polvi on niin kipeä :D En vaan osaa olla paikoillaan niin se ei parane millään. Nyt siis olisi liikkumisen kanssa muuten hyvä vaihe pitkästä aikaa mutta tuli sitten tämä uusi ongelma. Väsymystä on mullakin enemmän ja yöt katkonaisia, kääntyminen kyljeltä toiselle herättää melkein joka kerta. Ja syön myös rautaa, en tiedä auttaako.
Nyt tuli ehkä pieni paniikki kun ootte muut niin valmistautuneita, mulla osa tavaroista edelleen hankkimatta ja 30 viikkoa täynnä jo viime perjantaina. Sairaalakassia en oo yhtään miettinyt. Eka lapsi kyseessä niin ehkä en vaan tajua miettiä tällaisia kun en osaa kuvitella edes sitä sairaalaympäristöä? Mutta tosi kiva lukea vinkkejä. Mulla on lähinnä tullu mieleen, että haluan musiikkia ja kirjan mukaan.
 
Ihana vilkasta keskustelua täällä! Tehtiin puolison kanssa matka viime viikolla ja en ole ollut siksi kirjoittelemassa täällä. Reissulla onnistuin kävelemään niin paljon, että nyt kävely ei sitten onnistu juurikaan, kun toinen polvi on niin kipeä En vaan osaa olla paikoillaan niin se ei parane millään. Nyt siis olisi liikkumisen kanssa muuten hyvä vaihe pitkästä aikaa mutta tuli sitten tämä uusi ongelma. Väsymystä on mullakin enemmän ja yöt katkonaisia, kääntyminen kyljeltä toiselle herättää melkein joka kerta. Ja syön myös rautaa, en tiedä auttaako.
Nyt tuli ehkä pieni paniikki kun ootte muut niin valmistautuneita, mulla osa tavaroista edelleen hankkimatta ja 30 viikkoa täynnä jo viime perjantaina. Sairaalakassia en oo yhtään miettinyt. Eka lapsi kyseessä niin ehkä en vaan tajua miettiä tällaisia kun en osaa kuvitella edes sitä sairaalaympäristöä? Mutta tosi kiva lukea vinkkejä. Mulla on lähinnä tullu mieleen, että haluan musiikkia ja kirjan mukaan.
Nouhätä, täällä vasta jotain kirppisvaatelöytöjä tehty ja vaunut + kaukalo saatiin viime viikolla hankittua😁 muuten kaikki hankimatta. Saa nähdä, saadaanko siirryttyä isompaan vuokrakämppään tässä vielä ennen beibin tuloa. Senkään takia ei ole viitsinyt hamstrata pieneen kämppään.
 
Joku kyseli vierailijoista, niin juuri itse katselin Majakkasairaalan sivuilta, että siellä ainakin tällä hetkellä ohjeistuksena, että tukihenkilö ja vauva sisarukset saavat vierailla 8-20 osastolla ja tällä hetkellä muu vierailu kielletty. Normaalisti kai saisi 18-19 välillä tulla muitakin.
En osaa yhtään vielä katsoa sairaalakassia valmiiksi. Vauvan kotiintulovaatteet ajattelin pikkukassin jo pakata ja laittaa valmiiksi kaukaloon, jotta mies saa tuotua ne mukanaan kotiin lähdettäessä. Harkinnassa vielä, että jättäisikö omat kotiutumisvaatteet myös miehen tuotavaksi.

Mulla saavuttu närästys uudet ulottuvuudet tällä viikolla ja aivan kamalat yöt takana. Päivälläkin närästää, mutta yöllä makuuasennossa meinaa jo itku tulla, miten paljon sattuu ja polttelee. En olisi uskonut, että voi näin pahalta tuntua. Toivottavasti rauhottuisi pian. Paljon synnytys pyörii mielessä ja imen tietoa netistä, yatäviltä ja youtubesta. Näen myös todella paljon vauvaan liittyviä unia. Enää 1,5kk ♥
 
Kiitos Majakkasairaalan vierailutiedosta @Charrypie - 86 👍 Helpottavaa jos sisarukset pääsis kattoo vauvaa! Mä luulen et vaikka sektio menis mulla nyt hyvin ilman komplikaatioita ni varmaan sen 4-5 päivää joudun olemaan. Ni on sekin jo melko pitkä aika olla lapsista erossa, ja isoveljet jo nyt niin odottaa et vauva syntyis ja että he näkis hänet 😍

Yhdyn muiden tuskaiseen oloon! Oon ollu onnekas kun pitkään sain nukuttua kelvollisia unia, nyt katkonaista unta ja uni ei palauta kun leposykkeet huitelee ties missä. Päivisin väsyttää ja hengitysvaikeuksia on koko ajan, vaikka ei tee mitään. Luin että on normaalia tässä loppuvaiheessa kun kohtu painaa palleaa. Huomenna on neuvola joten aion silti ottaa puheeksi nää oireet ja katotaan onko hemoglobiini taas mullakin laskussa vaikka otan rautalisän säännöllisesti. Väsymys on niin kova! Ootan jo et loma alkaa, mut vielä 2 viikkoa töitä. Eihän se ole paljon mut tällä voinnilla tuntuu pitkältä ajalta, eikä meinaa ajatus juosta näillä yöunilla.

Meillä alkaa vauvan isoimmat tavarat olla hankittu mut kaikki on vielä varastossa ja esim. pinnasänky kasaamatta. Ajattelin et toukokuussa aletaan sit kunnolla valmistautuu kun ei tarvii enää olla töissä, nyt ei vaan jaksa 😅

Vauvalla on selkeästi nyt sellaisia päiviä et liikkuu ja myllää koko ajan, ja sit välissä ollu muutaman kerran sellaisia päiviä et liikkuu tosi vähän ja oon tehny ihan liikelaskentaa kun tuntuu et liikkuuko ollenkaan. Mut aina näitä hiljaisempia päiviä seuraa sit onneksi tosi vilkas päivä. Mut jostain onnistun näköjään aina saamaan jonkun huolen itelleni. Miten muiden vauvat liikkuu?

Tsemppiä kaikille olojen kanssa ❤
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89 ja hanba

Yhteistyössä