Kesäkuiset 2022

@Wasi Eihän tässä vielä ole lainkaan kiire valmistautumisen suhteen.😊 Meillä helpottaa just paljon se kun kaikki perusjutut jo löytyy. Ei lopulta tarvi hankkia kun vaatteita jonkin verran ja sit perus vaipat ja liivinsuojat yms käyttötavarat. Ja noh, ne tuplavaunuthan hankin jo aikaa sitten. Mut joo sairaalakassia pakatessa kannattaa vaan miettiä sitä että mitkä asiat tuo itelle hyvää fiilistä vieraassa paikassa.🙂

@Charrypie - 86 Kuulostaapa kamalalta tuo närästys. Toivottavasti helpottais, eikä tarvi kärsiä loppuun asti siitä. Synnytykseen valmistautumiseen kannattaa kyllä panostaa, enkä toki tarkoita sillä mitään tarkkojen suunnitelmien tekemistä vaan just tiedon etsimistä jotta ymmärtää mitä kaikkea siinä tapahtuu ja miten voi itse koittaa suotuisasti vaikuttaa siihen missäkin vaiheessa. Peloton synnytys-kirja oli minusta hyvä. Löytyy myös äänikirjana tietysti.😊

@Pampula3 En ole toistaiseksi joutunu tekemään liikelaskentaa, mutta mullakin alkaa herkästi kyllä kuumottaa jos huomaan ettei oo aktiivista liikkumista ollu pidempään toviin. Onneksi nyt tuntee valtaosan kaikista liikkeistä ja sekin rauhoittaa kun tuntee edes jonkin pienen raajan liikkeen. Tässä toisessa raskaudessa vauvan liikkeet tuntuu yllättävän voimakkailta etuseinäistukasta huolimatta. On myös huvittavaa välillä kun pystyy erottamaan sen, miten pieni kantapää liukuu vatsanahkaa pitkin kun tyyppi tekee oikein kunnon venyttelyjä.😅
 
Olisi kyllä ihanaa, jos isommat sisarukset pääsis katsomaan vauvaa! ❤ Pelkään tosin, että heille tulee liian kova ikävä mua ja etenkin kuopus 2v ei välttämättä ymmärrä, miksi jään sairaalaan enkä tuu kotiin heidän kanssaan… Viimeksi vauva toi isosiskolle lahjan ja tälläkin kertaa aattelin jotain hommata. Suunnittelin myös hommaavani tytöille ”puuhapussit”, jotka jättäisin isovanhempien annettavaksi sitten, kun sairaalaan lähtö koittaa.

Kurjia vaivoja monella 😩😩😩 Saa tän loppuvaiheen tuntumaan pitkältä… Mun selkäkipu katosi yhtäkkiä, mutta juuri nyt huimaus ja väsymys painaa. Tällä viikolla neuvolassa verenpaineet oli tosi matalat (samaa ongelmaa ollu edellisissä raskauksissa) ja hemoglobiini laskenu 127–>113, vaikka rautalisää oon syöny. Kuulemma normaalia, että tässä vaiheessa laskee ja rautalisällä jatketaan! En haluu ees aatella, mikä vointi olis ollu ilman tota lisää… 🙏🏻 Mutta rv31 ja noin 2kk laskettuun aikaan 😍

PS. Täälläkin nähty vauvasta unia, mutta lähinnä painajaisia 😭 Yhdessä vauvalla oli jäätävä nenä, siis aikuisen miehen nenä. Toisessa unessa vaan unohdin vauvan johonkin, kun en muistanut, että se syntyikin jo… 🙈
 
@Pandi Tuo puuhapussi-idea on muuten huippu! Pitääpä ottaa toteutukseen meillekin. Toki 2v ei kovin monimutkaisia juttuja vielä osaa tehä mut joku uusi satukirja, värityskirja, saippuakuplia, hiekkaleluja yms siihen vois hommata.😊

Tuollaset unet on kyllä pahoja, mutta vähäsen kyllä nauratti mielikuva vauvasta jolla on aikuisen miehen nenä.😂
 
  • Tykkää
Reactions: Pandi
Kiitos Majakkasairaalan vierailutiedosta @Charrypie - 86 Helpottavaa jos sisarukset pääsis kattoo vauvaa! Mä luulen et vaikka sektio menis mulla nyt hyvin ilman komplikaatioita ni varmaan sen 4-5 päivää joudun olemaan. Ni on sekin jo melko pitkä aika olla lapsista erossa, ja isoveljet jo nyt niin odottaa et vauva syntyis ja että he näkis hänet

Yhdyn muiden tuskaiseen oloon! Oon ollu onnekas kun pitkään sain nukuttua kelvollisia unia, nyt katkonaista unta ja uni ei palauta kun leposykkeet huitelee ties missä. Päivisin väsyttää ja hengitysvaikeuksia on koko ajan, vaikka ei tee mitään. Luin että on normaalia tässä loppuvaiheessa kun kohtu painaa palleaa. Huomenna on neuvola joten aion silti ottaa puheeksi nää oireet ja katotaan onko hemoglobiini taas mullakin laskussa vaikka otan rautalisän säännöllisesti. Väsymys on niin kova! Ootan jo et loma alkaa, mut vielä 2 viikkoa töitä. Eihän se ole paljon mut tällä voinnilla tuntuu pitkältä ajalta, eikä meinaa ajatus juosta näillä yöunilla.

Meillä alkaa vauvan isoimmat tavarat olla hankittu mut kaikki on vielä varastossa ja esim. pinnasänky kasaamatta. Ajattelin et toukokuussa aletaan sit kunnolla valmistautuu kun ei tarvii enää olla töissä, nyt ei vaan jaksa

Vauvalla on selkeästi nyt sellaisia päiviä et liikkuu ja myllää koko ajan, ja sit välissä ollu muutaman kerran sellaisia päiviä et liikkuu tosi vähän ja oon tehny ihan liikelaskentaa kun tuntuu et liikkuuko ollenkaan. Mut aina näitä hiljaisempia päiviä seuraa sit onneksi tosi vilkas päivä. Mut jostain onnistun näköjään aina saamaan jonkun huolen itelleni. Miten muiden vauvat liikkuu?

Tsemppiä kaikille olojen kanssa
Mulla on välillä myös kova mullaus, mutta sitten taas tooooosi hiljaisia päiviä. Ei täyttyisi liikelaskenta. En oo kuitenkaan ollut huolissani, kun menee niin selvästi sykleissä:) käyn läimimässä sulkapalloa vielä ja aina nuo aktiivisemmat päivät tuntuu hiljentävän kaverin loppupäiväksi ja jopa seuraavaksi.
 
@Pandi Tuo puuhapussi-idea on muuten huippu! Pitääpä ottaa toteutukseen meillekin. Toki 2v ei kovin monimutkaisia juttuja vielä osaa tehä mut joku uusi satukirja, värityskirja, saippuakuplia, hiekkaleluja yms siihen vois hommata.

Tuollaset unet on kyllä pahoja, mutta vähäsen kyllä nauratti mielikuva vauvasta jolla on aikuisen miehen nenä.
Uskon, että 2v innostuu mistä vaan kivasta uudesta puuhasta, miten pientä vaan! 🤩 En oo vielä tarkemmin miettiny, mutta meillä varmaan tulee tytöille samanlaiset pussukat tai tulee tappelu… 😂🤭
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Pääsiäissuunnitelmat sai uuden käänteen, kun mies teki positiivisen k-testin tänään… Hänellä on lievät oireet ja muut perheessä ollaan toistaseksi terveitä, mutta kyllähän tää jännittää 😭😭😭 Talo on iso ja miehellä on oma vessakin, mutta onhan tää voinut jo tarttua meihin muihin. Toisaalta mietin, että onko se hyvä vaan sairastaa nyt, kun on vielä jotain rokotesuojaa alla.
 
  • Surullinen
Reactions: KirJoh89
Pääsiäissuunnitelmat sai uuden käänteen, kun mies teki positiivisen k-testin tänään… Hänellä on lievät oireet ja muut perheessä ollaan toistaseksi terveitä, mutta kyllähän tää jännittää Talo on iso ja miehellä on oma vessakin, mutta onhan tää voinut jo tarttua meihin muihin. Toisaalta mietin, että onko se hyvä vaan sairastaa nyt, kun on vielä jotain rokotesuojaa alla.
Tsemppiä koronataisteluun! Meillä mies ja hänen poikansa sairasti koronan helmikuussa ja saman katon alla oltiin, mutta ei tarttunut muhun! Eli kaikki on mahdollista :)
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89 ja Pandi
Kyllähän se korona lopulta mullekin iski, vointi on aika murjottu, mutta onneksi jaksan vähän olla jalkeilla. Keuhkoissa tuntuu yskiminen, hengästyttää helposti ja nokka on tukossa. Vauva liikkuu normaalisti, mikä on hyvä ❤ Huomenna rv 32+0.
 
  • Tykkää
Reactions: Bluebelle
Pikaista paranemista @Pandi ❤

Mulla koronasta nyt 4 viikkoa mut edelleen hengitysvaikeuksia ja nyt vaikuttaisi olevan uusi flunssa tulossa päälle, tai sitten on allergiaa. Tänään taas neuvolalääkäri, mm. leposykkeet oli viime viikon neuvolassa niin kovat et jouduin yhdeksi päiväksi tyksiin akuuttipuolelle tarkkailuun ja tutkimuksiin. Korona ilmeisesti edelleen kehossa vaikuttaa, lepo ois nyt tosi tärkeää. Tänään jäin pomon kehotuksesta töistä pois kotiin lepäämään, mut katsotaan mitä lääkäri tänään sanoo, laittaako saikulle. Ei olisi enää montaa työpäivää ollut, ja olisi ollut tosi tärkeää päästä perehdyttämään mun sijainen, mut terveys edellä mentävä nyt ❤
 
Kiitos paljon! ❤

@hanba Ei määrätty ainakaan vielä ohennuslääkettä, kun pystyn olemaan jonkin verran jaloillani. Kai vuodelepo on suurin riski niiden tukosten syntymiseen. Neuvottiin käyttämään tukisukkia ja juomaan paljon, niin ja jalottelemaan 😄 Onneksi raskaana pitää säännöllisesti ravata myös öisin tuolla vessan puolella niin ei oo pelkoa, että liimaantuu sänkyyn kiinni… 🙈

@Pampula3 Voi hurja, toivon mukaan lepo auttaa ❤🙏🏻 Täälläkin leposykkeet korkeat, toivon mukaan eivät tosiaan jää sinne taudin jälkeen…
 
Onko muilla jo sovittuna synnytystapa arviota ja onko mahdollisuus ultraan siinä? Mulla on toukokuun alussa ja meidän neuvolasta löytyy joku ikuisuuden vanha ultra, mutta eiköhän se aja asiaansa vielä :D olisi kiva saada kuulla mahdollinen painoarvio vielä. Huomenna olisi synnytysvalmennus etänä ja samalla myös starttaa rv 34+0. ❤
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89 ja Pandi
@Charrypie - 86 Ei täällä päin ainakaan ole rutiinisti synnytystapa-arviota. Haaveilen kyllä että jossain kohtaa ihan loppuraskautta sais painoarvion kun kyllähän se kiinnostaa.😁 Mutta toisaalta jos mikään ei anna viitteitä jättimäisestä vauvasta tai siitä että kasvu hidastuu, nii yritän luottaa siihen että kaikki menee hyvin.😌
 
@Charrypie - 86 Täällä päin tehdään synnytystapa-arvio äitipolilla kaikille ensisynnyttäjille. Sisätutkimus ja ultra kokoarvioineen. Uudelleensynnyttäjille ei automaattisesti.

Saatiin edellisessä ultrassa vähän helpotusta omaan stressiin, pieni oli kuin olikin kirinyt vähän takaisin ylöspäin käyrillä, toivottavasti tällä tiellä pysytään. 💙 Seuraava ultra parin viikon päästä, ja siitä eteenpäin sitten loppuraskauden ajan parin viikon - viikon välein ultra ja sykekäyrät.

Mulla on viime aikoina ihan jatkuvasti ollut harjoitussupistuksia. Eivät enää liity pelkästään fyysiseen rasitukseen (joskin toki siihenkin, kun ei sitä 2-vuotiaan kanssa voi välttääkään). Lääkäri ei kuitenkaan ollut tästä huolissaan, joten olen vaan yrittänyt sitten aina pysähtyä hetkeksi ja odottaa että ne menee ohi.

Kätilön pelkopoliaikakin oli ja meni, ja oli vähän ikävä kokemus. Oltiin ihan eri aaltopituuksilla, ja käynnistä oli enemmän haittaa kuin hyötyä.. Sain mukaani vain pahan mielen ja vielä pahemman mielen kun luin hänen kirjoittamansa tekstin, jossa oli ymmärretty monta kertomaani asiaa väärin...
 
  • Surullinen
Reactions: Pandi
Vieläkö @Pandi on koronassa? Oliko raju tauti? Itse olen toistaiseksi siltä välttynyt ja toivon todella, ettei tässä loppumetreilläkään sitä tulisi.

Mulla ei oo mitään tietoa tehdäänkö täällä meillä rutiinisti synnytystapa-arviointia. Itselleni varmaan tehdäön, koska olen äitipolin asiakas. Tällä viikolla onkin taas kontrolliultra.

Tulipas mieleeni, että tiheneekö neuvolakäynnit loppuraskaudessa? Muistelen, että esikoisen aikaan sai rampata neuvolassa vähän väliä. Nyt kuitenkin ollu 4-5vk välein käynnit ja seuraava tulossa kuukautta ennen LA.
 
Vieläkö @Pandi on koronassa? Oliko raju tauti? Itse olen toistaiseksi siltä välttynyt ja toivon todella, ettei tässä loppumetreilläkään sitä tulisi.

Mulla ei oo mitään tietoa tehdäänkö täällä meillä rutiinisti synnytystapa-arviointia. Itselleni varmaan tehdäön, koska olen äitipolin asiakas. Tällä viikolla onkin taas kontrolliultra.

Tulipas mieleeni, että tiheneekö neuvolakäynnit loppuraskaudessa? Muistelen, että esikoisen aikaan sai rampata neuvolassa vähän väliä. Nyt kuitenkin ollu 4-5vk välein käynnit ja seuraava tulossa kuukautta ennen LA.
Mulla tuli tässä kohtaa 6 viikon väli neuvolaan. Seuraavaksi on rv 36+4 ja silloin tosiaan neuvolalääkäri mittailee synnytyskanavan ja ultraa vauvan. Tämän jälkeen ymmärtääkseni käynnit tihenee 1-2 viikon välisiksi. Eipä siinä tosin enää montaa käyntiä kerkeä :D
Nyt siis menossa 34+4 ja viime neuvolasta kk aikaa.
 
Meillä edellinen kontrolliultra äitipolilla oli 33+0 ja nyt näyttää kovasti siltä, että meidän kesäkuisesta tulee toukokuinen. Vauva oli isokokoinen viikkoihin nähden ja seuraavassa ultrassa parin viikon kuluttua sitten aletaan miettiä tarkempia tutkimuksia (lapsivesipunktio) ja oletettavasti myös synnytystapa-arviota.

Nyt on alkanut sitten mietityttää, että mitkä ne omat toiveet näillä spekseillä sitten olisi synnytystä koskien. Oma toive olisi ollut alun perin luonnollisesti käynnistynyt alatiesynnytys, mutta nyt kun aletaan miettiä lasta koskevia huolia ja jopa käynnistystä varhaisilla viikoilla, niin ne tuntuvat olevan niin kaukana siitä alkuperäisestä toiveesta, että melkein kallistuisin toivomaan sektiota. Itse en siis alun perin ole sektiota toivonut ensisijaisena vaihtoehtona, joskaan en sulkenut mahdollisuutta myöskään kokonaan pois. Varmasti parasta vain itsekin odottaa se pari viikkoa ja uudet tutkimukset, niin saan itsekin enemmän jäsenneltyä omia toiveita ja ajatuksia suhteessa siihen, mikä on lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto.

Pelkään siis, että käynnistetty synnytys olisi riskitekijät huomioiden enemmänkin potilaskokemus kuin synnytys, kun köytetään piuhoihin, tungetaan lääkkeitä, eikä juuri mitään saa tehdä, kun liikkuminen on niin rajoitettua.
 
Mulla tuli tässä kohtaa 6 viikon väli neuvolaan. Seuraavaksi on rv 36+4 ja silloin tosiaan neuvolalääkäri mittailee synnytyskanavan ja ultraa vauvan. Tämän jälkeen ymmärtääkseni käynnit tihenee 1-2 viikon välisiksi. Eipä siinä tosin enää montaa käyntiä kerkeä
Nyt siis menossa 34+4 ja viime neuvolasta kk aikaa.
Ei ehdi sitte enää montaa käyntiä. 😅 Näin se näköjään nykyään menee.
Yöt mulla muuttunut tosi levottomiksi ja päivällä alkaa olla aika laiskaa🥱. Hassua miten aika on kulunut jo siihen pisteeseen, että rv 33+4 jo menossa.
 
Mitä teillä on ollut sf-mitta viikolla 33? Jos on mitattu siis
Itsellä sai mitaksi 28 ja sano muutenkin että siro vauva ehkäpä..
Jotenkin jännä nähdä minkä kokoinen on sitten kun syntyy kun enään ei ultrata tai mitään
 
Mitä teillä on ollut sf-mitta viikolla 33? Jos on mitattu siis
Itsellä sai mitaksi 28 ja sano muutenkin että siro vauva ehkäpä..
Jotenkin jännä nähdä minkä kokoinen on sitten kun syntyy kun enään ei ultrata tai mitään
Mulla on mitattu viimeksi 30+6 ja sf oli 28cm silloin. Mutta ei vissiin tuo luku lopulta kauhesti mitään kerro. Tai näin olen ymmärtänyt :)
 
Joo ei sf-mitta kerro vauvan koosta kauheasti. Olennaisempaa siinä on se, että se kasvaa tasaisesti omalla käyrällään jotta osataan sitten reagoida ja tarvittaessa ultrata jos se yhtäkkiä pompsahtaa selkeästi ylemmälle käyrälle tai päinvastaisesti ei kasva vaan tipahtaa alemmalle käyrälle.

Mulla tais olla rv 30+0 26cm, esikoisen aikaan oli 30+5 27cm. Tuntuu se aina vähä jännältä kyllä, että jos ei tule mitään syytä ultrata nii ei tosiaan enää ennen synnytystä pääse vauvaa kurkkaamaan ultran kautta. Mut itellä kyllä luotto siihen, että jos ei mitään kummallisuuksia käy ilmi neuvolan seurannoissa eikä omassa olossa nii syntyy ihan sopusuhtainen vauva.😊

Mulla on enää työvuoroja jäljellä 10kpl. En voi käsittää, että reipas pari viikkoa ja sitä ollaan äitiyslomalla. Pikkuhiljaa alkanu tulla se semmonen jännitys tulevasta, hyvällä tavalla toki. Tässä on myös onneksi kivoja suunnitelmia toukokuulle melkein joka viikonlopulle nii uskon että menee äkkiä koko kuukausi. Sit elellään jo meidän (valtaosan) synnytyskuukautta!❤
 
vierailija
Mulla ollu ekan mittauksen jälkeen yläkäyrällä ja nyt 34+x lähetään puuttumaan asiaan. Pääsen painoarvioo eli ultraa toukokuun aikana. Onhan tää vähän Mälsä, että maha on suurempi mitä pitäis olla.
 

Yhteistyössä