Kesäkuiset 2022

@Charrypie - 86 voi ei! Onneksi ei käynyt pahemmin. Nyt on kyllä ollut tosi kurjat kelit ulkona. Onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin ja meidän pienet syntyy lähempänä lempeitä kesätuulia :)

Meillä on koko perhe ollut vuorollaan kipeänä, onneksi aika lievällä on päästy. Kylläpä aiheuttaa päänvaivaa, kun tukkoiseen nenään ei voi vaan ampua nenäsumutetta kuten normaalisti. Tällä kertaa sain nenän pidettyä auki pelkällä nenäkannulla, mikä ihme! Niin, eikä ollut koronaa :)

Mukavaa odotusta kaikille kesäkuisille! Ei oikein tule laiteltua nyt mitään kuulumisia, kun ei ole mitään sen ihmeellisempää tapahtunut. Toinen kolmannes tuntuu vähän tällaiselta välitilalta.
 
@Charrypie - 86 hyvä että kaikki hyvin siellä ❤ Minä kävin myös viikonloppuna uudessa Majakkasairaalassa äitiyspolilla näytillä. Kovat kuukautiskiputyyppiset supistelut alkoi la illalla ja sunnuntaina sitten soitin ja pyydettiin käymään. Ilmeisesti vain kohdun kasvukipuja, eivät olleet tehneet mitään kohdunsuulle ja iltaa kohti sitten helpottikin. Vauvaa myös tarkasti ultrattiin, syke ja liikkeet normaalit,
paino-arvio oli noin 560g eli parissa viikossa rakenneultran jälkeen hyvin kasvanut (rakenneultrassa 360g) ❤ Tänään 23+4 ja ei ole sunnuntain jälkeen onneksi kipuja ollut. Tämä viikko onkin meillä hiihtolomaa niin voi rennosti ottaa. Ja hienot oli tosiaan tilat uudessa sairaalassa sekä hyvää palvelua 😊
 
Tämä toinen kolmannes tosiaan on rakenneultran jälkeen vähä tällaista odottelua vain. Ihan kiva silti ettei ole nyt isompia jännitettäviä juttuja lähiaikoina tulossa. Tosin on se sokerirasitus ens viikolla.

Minun hiivakierre jatkuu aina vain. Neuvolalääkäri anto ymmärtää että jos sokerirasitus on ok, nii tämä nyt vaan on minun kohtalo kärsiä tästä vaikka sit koko raskausaika kun papasta ei löytyny muuta kun sitä hiivaa. Ihan v***n turhauttavaa. 😖 Mistään estolääkityksistä ei puhunu mitään, sano vaan että paikallisvalmisteita voin käyttää jatkossakin. Saa nähä montako kymmentä kuuria tässä vielä ehtii ennen synnytystä.

Mullakin nyt tulee liitoskipuja jos on paljon päivän aikana liikkeellä ja jalkojen päällä. Supistelee myös toisinaan, ja usein just sängyssä mikä on hassua.
 
Täällä tultiin sietämättömän kipeäksi eilen kovista sulkapallomatseista - ei ole enää fysiikka sama😓 mikä liikunnalliselle ihmiselle kova paikka. Ratsastuskin jäi sunnuntaina, totesin että riskit ei enää kannata (ratsastan vielä kunnon kamikaze-hevosia). Mitä ihmettä tällä kaikella vapaa-ajalla tekee, hevosen selässäkin kun tuli oltua 5-6 päivänä viikossa😁 kriisi! Saati sitten, kun jää jossain vaiheessa työtkin. Jotakin kehittävää keksittävä.
 
Juu onneksi säikähdyksellä selvittiin! Olin jo aiemmin luvannut miehelle, etten koske enää kolaan. Nyt ajattelin, että hänet yllätän, ettei tarvi illalla käyttää aikaa lumitöihin.. No eipä tarvinnut käyttää aikaa mihinkään muuhun, kuin sairaalassa oleiluun :D

Itsellä myös vaihtelevasti koviakin liitoskipuja. Joinain päivinä ihan pelkkä autosta nousu on tuskaa.

@hanba ompa kurjaa, ettei hiiva taltu millään! Syötkö maitohappobakteereja? Mulla katkes hiiva siihen (ainakin nyt toistaiseksi), kun aloitin maitohappobakteerien popsimisen.

Mulla oli eilen myös sokerirasitus. Puhtaat paperit tuli, mikä oikeasti yllätti mut. Olin aivan varma radista.

Onko ketään menossa vielä ultraan ennen synnytystä? Meillä mies jäi rakenneultrasta pois koronan takia, niin varattiin 4D-ultra maaliskuun puoleen väliin. Saa sitten olla viimeinen kurkistus ennen H-hetkeä ❤. Tänään tasan 100 päivää laskettuun!
 
Meilläkin noita äitipolin ultria on tiedossa tiehentyvään tahtiin viimeisellä raskauskolmanneksella. Seuraava on myös 28+1, nyt menossa 24+3.

Sellaisen ”ison” vauvan ultraaminen on vähän hassua näin asiaan vihkiytymättömän näkökulmasta, kun vauva on jo niin iso, ettei sitä samalla tavalla voi ruudulta katsella :D vähän jännittää, että minkähän kokoinen vauva on tällä kertaa tulossa.
 
@Nml1 Juu kyllä se raskaus hyvin usein jotenkin vaikuttaa fysiikkaan ja siihen miten kykenee liikkumaan, ja ennen kaikkea miten rankasti mut onneksi kyseessä on vaan väliaikainen tila, ja vieläpä lyhytaikainen semmoinen lopulta.😊 Äitiysloman alussa saattaa tuntua kyllä siltä että aikaa on ihan rajattomasti kaikkeen, mut sit kyllä oikeasti kannattaa tehä tasan sitä mikä tuntuu sillä hetkellä hyvältä ja olla myös tekemättä yhtään mitään. Lapsen synnyttyä ei meinaan kyllä ole enää ongelmaa sen suhteen etteikö jotain puuhaa koko ajan olis.🤭

@Charrypie - 86 Oon syöny jotain perus mhb, mut ostin nyt kuukauden mittaisen kuurin jotain sellasta minkä pitäs vaikuttaa alakertaankin erityisesti. Saa nähä toimiiko minun kohdalla.

Me ei mennä mihinkään ylimääräisiin ultriin. Toivon että nähdään seuraavan kerran hänet sitte kasvotusten.🤍 Ihana kokemus varmasti erityisesti sun miehelle kun jäi se rakenneultra välistä.😊
 
Heippa täältäkin ”pitkästä aikaa” ☺🙏🏻 Oon kyllä lukenut muiden juttuja, muttei oo jaksanu kirjotella…

Huh @Charrypie - 86 - onneksi kaikki oli hyvin ❤ On kyllä vaaranpaikka jokainen ulkoilu tällä hetkellä 😬

Tosi tylsää @hanba ettet saanu enempää apuja hiivaan, eihän semmosta vaivaa jaksais edes paria päivää puhumattakaan lähes 9kk 😩

En oo synnytystä kovasti vielä miettiny, ehkä tarkotuksella jättäny sen ajatuksista pois. Sain neuvolasta lähetteen pelkopolille ja uuteen Majakkasairaalaan on aika reilun kuukauden päähän. Jos synnytystapa-arvio tehdään siellä niin sitten pääsen ultrattavaksikin ❤ Muuten ei tiedossa ultria, tosin epäilen, että joudun jossain vaiheessa raskautta käymään jossain näytillä. Iltasin paineen tunne on kova ja suht pienellä rasituksella tulee kipeät supistukset. Sama juttu viime raskaudessa, joten en vielä oo huolissani, kun helpottaa toistaseksi levolla. Rakenteessa kätilö totesi myös istukan painavan etenkin virtsarakkoa niin, että paineen tunnetta saattaa tulla helposti…
 
Meilläkin tiedossa vielä useampia ultria ennen synnytystä, radin vuoksi. Seuraava jo ensi viikolla, jolloin 25+0.

Mulla alkaa täällä vähän epätoivo kolkutella ovea. Siis tämä raskauden aiheuttama unettomuus on saanut vielä seuraksensa 2-vuotiaan unitaantuman. Hän on aina ollut hyvä nukkuja ja nyt herää useamman kerran yössä huutamaan äitiä ja pissalle (luopui yövaipasta, kun täytti 2v, ja tavallisesti herää joko kerran potalle tai ei ollenkaan). Viime yönä käytin potalla puolilta öin, ja sitten tunnin välein neljään asti pyysi aina uudelleen. Eihän hällä tietenkään pissahätä ollut, olis vaan halunnut päästä sängystä pois, ja kun en siihen koko ajan alkanut, niin vastusti asiaa erittäin kovaäänisesti.. Valvottiin sitten 00 - 04. Ja tällaisia vastaavanlaisia yöheräämisiä ja keskellä yötä valvomisia on viime viikkoina riittänyt. Olis ollut ihan kiva nukkua nyt vielä kunnollisia öitä, kun kohta saa vauvan kanssa valvoa. 😬

Olo on muutenkin ollut viime aikoina aika nuutunut. Puhti poissa ja kroppa väsynyt.
 
@Matkallamamaksi
Voi ei!!! Kuulostaa aika rankalta. Mulla onneksi noi kaikki on jo ohi, koska isommat lapset on 10 ja 8, mutta muistan kyllä kuinka väsynyt olin sillon kun tämä nuorempi syntyi. Meillä esikoinen onneksi nukkui aika hyvin, mutta vauva ei. 😫😫 Toivottavasti saisit selville, miksi tämä isompi nyt heräilee koko ajan ja saisit sen loppumaan. 😴 Ja toivottavasti myös vauva nukkuisi hyvin. Itse olin kyllä ihan zombi aikoinaan ja apuja ei valitettavasti ollut saatavilla.

Mä oon nyt ehkä pikku hiljaa alkanut uskomaan, että meille tulee pieni tyttö. ❤ Rv on nyt 24+3. Ja kovasti hän siellä pyörii menemään. Sain sovittua työnantajan kanssa että pidän kesäloman ennen äitiyslomaa (vaikka ei oikea kesälomakuukausi vielä olekkaan) ja oon kyllä niin täpinöissäni jäämässä pitkästä aikaa kotiin. 😍😍😍 Mulla siis vielä talvilomakin pitämättä (joka on vkolla 11) niin laskeskelin että työpäiviä on yhteensä 24 ennen kun loma alkaa!! ❤

Kävin tänään ostamassa serkun vauvalla ristiäislahjaa ( vaatteita) ja voi vitsit mitä kaikkea ihanaa siellä olis ollut! 😍😍 On niin kauhean pitkä aika että niitä on saanut hypistellä itselleen että oli kyllä aika ihanaa!! ❤
 
@Matkallamamaksi Tsemppiä taaperon unihaasteisiin! Toivotaan että olis jotain nopeasti ohimenevää. Pitää koittaa vaan olla itselleen armollinen ja pitää mielessä se että silloin kun on rankkaa ja väsyttää, niin on enemmän kuin ok mennä sieltä missä ei ole aitaa lainkaan.🤍

@Zabadabaduu Ihanaa fiilistelyä.😍 Tosi lähellä sulla kyllä jo töistä pois jääminen. Tuntuu et omakin äitiysloma on jo ihan nurkan takana. Pikkuvaatteiden hypistely on yks parhaita juttuja raskausaikana. On kyllä vaikeaa pitää kohtuullisena vaatemäärät kun kaupat pursuaa kaikkea ihanaa.🙈

Pitäskin muuten ehkä tehdä lista että mitä kaikkea jo on ja missä koossa nii osais sitte ostaa vain sellaisia vaatteita mitä oikeasti tarvii.
 
@Matkallamamaksi tosi kurjaa tuo unettomuus! Toivottavasti olisi ohimenevää, jotta et olisi ihan puhki sitten vauvan tullessa.

Oon kyllä kateellinen @Zabadabaduu kun noin vähän jäljellä enää töitä! Mä päätin pitää "kesäloman" vasta äitiysvapaan jälkeen koska oon kyllä ihan varma, etten vuoden päästä halua vielä töihin palata. Mutta onneksi jotain lomapäiviä vielä muuten jäljellä joten loppuaika menee suht nopeasti töissä.

Meillä ei oo tulossa ultria mutta oon aika varma, että mies haluaisi päästä kurkkaamaan vielä kerran. Se on ollut hänelle jotenkin tosi tärkeää, varmaan koska konkretisoituu siinä paremmin. Itsehän saan konkretiaa joka päivä kun liikkumista seurailen :D

yritän hillitä vaateostoksia, en siis ole tehnyt vielä yhtään, koska oon saamassa ystäviltä sen verran käytettyjä vaatteita + äitiyspakkaus. Vasta näiden jälkeen pystyn näkemään, kannattaako ostella enää mitään ylimääräistä. Haluja kyllä olisi!
 
Mulla myös riistyäytynyt ihan käsistä nuo vaatehankinnat, mutta lähes kaikki on onneksi kirpparilta, niin ei ole suurta lovea tehnyt lompakolle :D

Mulla on aikalailla tasan 2kk töitä jäljellä! Itse olen ajatellut vanhempainvapaan jälkeen hakea opintovapaata 6kk. Aikuiskoulutustuki on onneksi sen verran hyvä, että pärjää. Kesälomat ajattelin pyytää rahana, niin siitäkin saa taloudellista jeesiä :)

Mulla starttasi tänään 26+0 eli viimeinen viikko toisella kolmanneksella! Ihan hassua ajatella, että onkin yhtäkkiä jo näin pitkällä. Vastahan meidän ryhmäläiset plussasi ❤
2 viikon päästä aletaan remontoimaan vauvan huonetta. En malta odottaa!
 
Mä jouduin jöämään supistelujen vuoksi sairauslomalle. Aika näyttää riittääkö tämä huilitauko vai jatkuuko saikku äitiyslomaan asti. Meinaa vähän turhauttaa, kun oikein mitään ei pysty tekemään. Tämä raskaus on nyt näemmä tällainen, että pitää ottaa kevyesti. Hieman hirvittää miten surkeaksi kunto ehtii tippua, jos tää lepäily vaan jatkuu. Miten sitä sitten vauvan kanssa jaksaa. No, pääasia nyt on, että kyytiläinen pysyisi vielä viikkoja (mieluusti kuukausia) yksiössään.
 
@Zabadabaduu @hanba @Wasi Kiitos tsempeistä! Toivottavasti nämä uniasiat tosiaan pian helpottaisi. 🙏

@Charrypie - 86 Samaa kans mietin, että apua kuinka pitkällä jo ollaan. Jotenkin kun sitä elää metrin lumikinosten keskellä, niin ajattelee vaan että tästä talvesta kesään on vielä niin pitkä matka, mutta eihän tässä ole laskettuun aikaan enää kuin muutama hassu kuukausi. 😵

@KK86 Voi että, toivotaan että supistelut olisi ohi meneviä vielä ja lepäily auttaisi!

Sain viikko sitten äitiyspakkauksen ja olen tänään pessyt kaikki siinä tulleet vaatteet ynnä muut. Pientä sisustelua vauvan tulevassa huoneessa on myös tullut tänään tehtyä. Tuleva viikko onkin siten täyteen buukattu, on neuvola-aika, on äitiyspolin kontrolliultra ja pelkopoli, ja on labraan aika geenitesteihin, kun tätä kummallisesti käyttäytyvää radia nyt tutkitaan edelleen. Tällä viikolla myös ilmoitin töihin virallisesti äitiysvapaalle jäämisen ajankohdan, kun senkin määräaika jo pian puskee päälle. Samalla lähetin Kelaan äitiys- ja vanhempainrahahakemukset. Onpahan nyt kaikki valmiina.
 
Täällä kaikki hyvin, ei kipuja, tai muita vaivoja, maha ei oo juurikaa kasvanu, painoa alkanu nyt vähitellen hieman tulemaan (edelleen raskauden alkuun suhteutettuna miinuksella 6 kg). Hankinnat vauvalle jalallista ammetta ja hoitoreppua vaille kaikli tehtynä. Ostin eilen automatkalla huoltoasemalle pysähdyttäessä poistuvina tuotteina Ainun liivisuojia (kertakäyttöisiä) 4 pkt (1 pkt=50 kpl suojia) hintaan - 50% eli käytännössä 2 pkt ilmaseksi, hintaa vajaa 2 e pkt.
Huomenna tulee 25+0, joten vauvan selviytymismahdollisuudet paranee päivä päivältä ja nyt alettais jo hoitaakkin jos syntyisi ennenaikaisesti.
Äitiyspakkauksen tilasin viime viikolla, tuliskohan jo tällä viikolla 😍
 
@KK86 Miten siellä menee? Onko supistelu rauhoittunu?

Täällä tänään 24+1. Poika potkii ihanan voimakkaasti ja vaikka hiljaisempiakin päiviä on niin ei onneksi oo ollu yhtään päivää etteikö jossain välissä olis kunnolla tuntunu liikkeitä. Ihanaa ettei tuo etuseinämäistukkakaan enää niihin paljoa vaikuta.

Tänään kävin myös sokerirasituksessa. Selvisin, mut tällä kertaa litku tuntu pahemmalta. Toivotaan nyt sit hyviä tuloksia.

Taidan tällä viikolla laittaa itekin äitiyspakkauksen tilaukseen. En malta odottaa että pääsee niitä ihanuuksia hypistelemään.😍
 
Täällä rv 26+4 tänään ja sairaslomalle jäin nyt ainakin viikoksi. Ensi viikolla vielä neuvola lääkärin tapaaminen, jossa mahdollinen jatko arvioidaan. On hieman kuormitusta ja stressiä, joka alkanut nostamaan yläpainetta. Sitä seurailen nyt kotimittarilla. Tekee ihan hyvää hetkeksi saada hengähtää. Aika raskas alkuvuosi ollut. Sain nyt myös reseptin närästyslääkkeisiin. Kohtu on jo niin iso, että närästys pahentunut todella paljon ja yölliset vatsahappojen nousut suuhun lisääntyneet.

Vauva on kääntynyt pää alaspäin ja potkut tuntuu useammin ylhäällä. Kovasti liikkeet tuntuu läpi päivän. Nyt myös pari kertaa herännyt yöllä vauvan potkuihin. Vielä on hakusessa muutamia tavaroita, mutta tärkeimmät alkaa olemaan jo kasassa. Ihanaa, kun kevätkin koko ajan lähempänä. Kohta me naiset ollaan jo synnäreillä! ❤
 
Nopeasti menee aika, kesäkuu on jo niin lähellä. Täällä 26+2 ja vointi ihan hyvä. Välillä selkää särkee liika istuminen. Aika mitään tapahtumattomat viikot nyt, kun ei oikein ole mitään mitä odottaa. Neuvola toki ensiviikolla, mutta sielläkään ei mitään kummempaa. Sen jälkeen seuraava neuvolatapaaminen onkin jo kotikäynti, se vähän jänskättää.
Sokerirasituskokeesta pääsin puhtain paperein läpi. Vähän mietitytti voisko olla oikeastikin diabetes, mutta helpottavaa nyt tietää ettei huolta sen suhteen ole. :) (ei kylläkään mitään syytä, että olisi, mutta helposti sitä alkaa miettimään terveyttään liikaa)
 
@Aygey Tehdäänkö siellä raskausaikana kotikäyntejä?

Mulle myös sokerirasituksesta puhtaat paperit.
Joo, terveydenhoitaja tulee käymään kotona viikkojen 30-32 aikana. Tulee myös synnytyksen jälkeen tervehtimään jossain kohtaa. Ihan kiva toimintatapa, tiedä sitten mikä tässä on pohjimmiltaan idea jos muualla ei tule. (onko täällä ollut ongelmia perheillä niin paljon tms)
Minusta ihan kiva, sitä en tiedä oisko sopivaa keittää kahvit ja tarjota keksejä tms. :) Ainakin mitä ite kotikäyntejä sosiaalipuolella päässyt tekemään niin harva mitään tarjoaa.

Täällä myös tapana, että päiväkodintyöntekijä(t) käyvät uuden lapsen kotona ennen päiväkodin alkua. Onko tämäkin ympäri Suomen tapana? :D (tästä voi tosin perhe kieltäytyä, tuosta neuvolan kotikäynnistä en vielä tiedä voiko kieltäytyä)
 
Viimeksi muokattu:
@KK86 Miten siellä menee? Onko supistelu rauhoittunu?

Täällä tänään 24+1. Poika potkii ihanan voimakkaasti ja vaikka hiljaisempiakin päiviä on niin ei onneksi oo ollu yhtään päivää etteikö jossain välissä olis kunnolla tuntunu liikkeitä. Ihanaa ettei tuo etuseinämäistukkakaan enää niihin paljoa vaikuta.

Tänään kävin myös sokerirasituksessa. Selvisin, mut tällä kertaa litku tuntu pahemmalta. Toivotaan nyt sit hyviä tuloksia.

Taidan tällä viikolla laittaa itekin äitiyspakkauksen tilaukseen. En malta odottaa että pääsee niitä ihanuuksia hypistelemään.
Kiitos kysymästä, lepo on tehnyt ihmeitä. Supistelut tosi vähiin menny, kun oon rauhallisesti ottanut.

Onko teillä tihkunut rinnoista nestettä? Itse huomasin toissa päivänä sellaista hyvin vähän tulevan. Niin sitä kroppa valmistautuu kovaa vauhtia imetykseenkin.

Äitiyspakkausta en oo vielä tilannut. Jos parisen viikkoa vielä malttais sen asian kanssa.
 

Yhteistyössä