Kesäkuiset 2022

Miten pitkiä teidän supistelut on ollu? Mulla kesti ekan kerran melkeen 10min ja oli aika kivuliasta. Nyt äsken kesti ehkä 5min. Onko tää normaalia ja oma tilanne se, että käyn korkeintaan kävelyllä. Nyt oon junassa niin junan tärinä saatto aiheuttaa.
5-10min kestoiset kipeät supistukset ei kyllä kuulosta normaalilta. Kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan, niin pääset varuilta tsekattavaksi että eihän ne vaan tee kohdunsuulla mitään.
 
@Nml1 ja muut unien kanssa painivat, I feel you. Itse herään öisin siihen kun pitää kääntää kylkeä, ja selkä kipuilee jo öisin aika kivasti.😬 Mut siis tuo tuollanen hormonaalinen unettomuus raskausaikana on kyllä kans ikävä kaveri. Sit ihmiset vaan hokee että "Nuku nyt kellon ympäri kun vielä voit". Juu, nukkushan sitä jos unta vaan riittäs eikä heräilis syystä tai toisesta jatkuvasti.🙄
 
  • Tykkää
Reactions: Wasi, Pandi ja Nml1
Täällä myös heräillään :( pahin on, jos esikko pissaa sänkyyn, siinä valot päällä lakanoita vaihtaessa jotenkin virkistyy liikaa, enkä enää nukahda uudelleen ollenkaan.

Muuten kyllä ollut jopa yllättävän oireetonta. Liikunta ei enää suju samaan malliin, mutta kävelyt, lumityöt ja talvitouhut ulkona lapsen kanssa sujuu ihan ok. Mulla oli edellisessä raskaudessa todella kivulias selkä ja nyt tässä raskaudessa tuntuu auttaneen sellainen pitkulainen tyyny (halpa Tokmanni-malli) minkä saa jalkojen väliin yöksi, niin pysyy hyvin kyljellään. Salilla yritän käydä rauhallisesti 1-2 kertaa viikossa, mikä auttanut myös tuohon selkään.
 
Kiva tietää etten oo ainoa uniongelmista kärsivä! Viime yönä nukuin 22-01.30 ja silloin 2v heräsi ja piti päästä potalle. Hän jatkoi uniaan ja minä valvoin aamuun asti. Tosi kiva! 🥱🥱

Mulla on harjoitussupistukset lyhyitä ja loppuu kun menee makuulle. En ole kellottanut, mutta ei varmasti minuuttiakaan kerralla, kunhan vaan tosiaan pysähtyy lepäämään. Mikä ei aina oo ihan helppoa. Mutta pitää tosiaan nyt asennoitua niin, että tahdin täytyy nyt hidastua ja kovemmalla teholla liikutaan sitten myöhemmin.
 
Miten pitkiä teidän supistelut on ollu? Mulla kesti ekan kerran melkeen 10min ja oli aika kivuliasta. Nyt äsken kesti ehkä 5min. Onko tää normaalia ja oma tilanne se, että käyn korkeintaan kävelyllä. Nyt oon junassa niin junan tärinä saatto aiheuttaa.
Samoilla linjoilla kuin @hanba - ei kuulosta normaalilta, kävisin näytillä päivystyksessä. Mulla on tullu harjotussupistuksia tässä raskaudessa pari viikkoa, täysin kivuttomia ja menee ohi levossa heti. Sama edellisissäkin raskauksissa eli harjotussupistuksissa vatsa vain kovettuu rasituksessa ja kestää alle minuutin, jos pääsen lepoon - sen sijaan oikeat supistukset oli joskus pitkiä ja kivuliaita eikä niihin lepo auttanut…
 
Tuplista @hanba - me päädyttiin lopulta Bugaboon Donkey Duo -settiin.

Tärkeimmät kriteerit oli, että
1) istuimet on vierekkäin (koska yksi lapsi on takana istuma/seisomalaudalla, sellanen ”kolmen pötkö” peräkkäisissä rattaissa tuntui hassulta ajatukselta) mutta tarpeeksi kapeat, jotta mahtuu ovesta,
2) kantavuus on yhdessä istuimessa enemmän kuin 15kg (noissa Bugiksissa maksimi on 2*22kg+10kg eli kolme lasta voi olla kyydissä),
3) säädettävä käsiosa, sekä
4) meidän kaukalon sais kiinni rattaisiin. Uudesta kaukalosta nimittäin olis tullu monissa rattaissa lisäkulu 😬

Yhdet varteenotettavat oli Britaxilla, mutta niihin ei olis saanu vaunukoppaa ollenkaan…en tykkää kantokopasta ajatuksen tasolla 😩 Plussa myös, että noi Bugaboot saa muutettua yhdelle lapselle.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89 ja hanba
Onpa kiva lukea muiden vinkkejä hankinnoista 👍 Mun puhelin oli kirjautunut täältä pois, ja ihmettelinkin eikö kukaan ole kirjoitellut moneen päivään kun en saanut mitään ilmoituksia uusista viesteistä, mutta olihan täällä viestejä 😊

Mulle ehdoton hankinta perusjuttujen lisäksi (kaukalo, vaunut, pinnäsänky jne.) tulee olemaan rintapumppu. Mulla maitoa nousi aiemmissa raskauksissa niin reilusti, että ensimmäinen kuumeinen rintatulehdus tuli jo synnärillä, vaikka vauva söi hyvin tissiä ja oli parin päivän päästä jo mukavasti yli syntymäpainon. Maitoa siis tihkui rinnoista lähes tulkoon jatkuvasti, siksi myös ne liivinsuojat, joita marketista saa, olivat ihan ehdottomat, muuten olisi ollut paita märkänä koko ajan. Ja sen paineen ja kivun ja valtavan maitomäärän vuoksi rintoja oli pakko pumpata. Ajan myötä varsinkin toisen lapsen kohdalla kroppa onneksi tajusi ettei maitoa tarvita litrakaupalla päivässä, eikä ensimmäisten kuukausien jälkeen pumpulle ollut enää päivittäin käyttöä (ekoina viikkoina saatoin pumpata parikin litraa päivässä imetyksen lisäksi). Tavallaan kuitenkin toivon, että rintapumppu tulisi tällä kertaa olemaan turha hankinta, sillä olihan se silloin raskasta aina öisinkin pumpata rinnat vielä joka syötön jälkeen, ja rintatulehduksia oli silti lähes koko ajan. Lopulta olin niin kipeä että sain sairaalassa antibioottia suoneen tukosten avaamiseksi. Sairaalassa sitten sanoivat että mulla olisi pitänyt tuolla maitomäärällä olla vähintään kolmoset. No, nyt kun ikää on 35+ niin toivottavasti kroppa ois vähän rauhoittunut.

Mä päätin pitkän pohdinnan jälkeen etten tilaa äitiyspakkausta. Se on kyllä tosi kiva, mutta siinä on niin monta juttua joita emme tarvitse, esim. makuupussit, huppupyyhkeet, huopia, kynsisakset, harja, lämpömittari jne. löytyy edellisten jäljiltä, ja 2 ihanaa lakanasettiä löysin viikonloppuna kirpparilta. Noi muutamat jutut jotka puuttuu kuten toppapuku, saadaan sitten hyvin ostettua sillä avustusrahalla, ja jää vielä rahaa muuhunkin. Mäkin samaistun tuohon että ahdistun, jos on vähänkään mitään turhaa tavaraa nurkissa, eli en haluaisi hommata mitään ylimääräistä. Mut katsotaan, mikä pesänrakennusvimma tässä vielä mahdollisesti iskee 😅
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89 ja Pandi
Onpa kiva lukea muiden vinkkejä hankinnoista Mun puhelin oli kirjautunut täältä pois, ja ihmettelinkin eikö kukaan ole kirjoitellut moneen päivään kun en saanut mitään ilmoituksia uusista viesteistä, mutta olihan täällä viestejä

Mulle ehdoton hankinta perusjuttujen lisäksi (kaukalo, vaunut, pinnäsänky jne.) tulee olemaan rintapumppu. Mulla maitoa nousi aiemmissa raskauksissa niin reilusti, että ensimmäinen kuumeinen rintatulehdus tuli jo synnärillä, vaikka vauva söi hyvin tissiä ja oli parin päivän päästä jo mukavasti yli syntymäpainon. Maitoa siis tihkui rinnoista lähes tulkoon jatkuvasti, siksi myös ne liivinsuojat, joita marketista saa, olivat ihan ehdottomat, muuten olisi ollut paita märkänä koko ajan. Ja sen paineen ja kivun ja valtavan maitomäärän vuoksi rintoja oli pakko pumpata. Ajan myötä varsinkin toisen lapsen kohdalla kroppa onneksi tajusi ettei maitoa tarvita litrakaupalla päivässä, eikä ensimmäisten kuukausien jälkeen pumpulle ollut enää päivittäin käyttöä (ekoina viikkoina saatoin pumpata parikin litraa päivässä imetyksen lisäksi). Tavallaan kuitenkin toivon, että rintapumppu tulisi tällä kertaa olemaan turha hankinta, sillä olihan se silloin raskasta aina öisinkin pumpata rinnat vielä joka syötön jälkeen, ja rintatulehduksia oli silti lähes koko ajan. Lopulta olin niin kipeä että sain sairaalassa antibioottia suoneen tukosten avaamiseksi. Sairaalassa sitten sanoivat että mulla olisi pitänyt tuolla maitomäärällä olla vähintään kolmoset. No, nyt kun ikää on 35+ niin toivottavasti kroppa ois vähän rauhoittunut.

Mä päätin pitkän pohdinnan jälkeen etten tilaa äitiyspakkausta. Se on kyllä tosi kiva, mutta siinä on niin monta juttua joita emme tarvitse, esim. makuupussit, huppupyyhkeet, huopia, kynsisakset, harja, lämpömittari jne. löytyy edellisten jäljiltä, ja 2 ihanaa lakanasettiä löysin viikonloppuna kirpparilta. Noi muutamat jutut jotka puuttuu kuten toppapuku, saadaan sitten hyvin ostettua sillä avustusrahalla, ja jää vielä rahaa muuhunkin. Mäkin samaistun tuohon että ahdistun, jos on vähänkään mitään turhaa tavaraa nurkissa, eli en haluaisi hommata mitään ylimääräistä. Mut katsotaan, mikä pesänrakennusvimma tässä vielä mahdollisesti iskee
Voi hurja, ootko ikinä miettinyt maidon lahjottamista, kun sitä tulee noin reippaasti? Siinä on toki jotkut kriteerit, mutta oon käsittäny, että tarvetta on. Sairaalasta voi kysellä ☺ Hommaa siinä toki on, en muista, saiko jonkun korvauksen vai oliko hyväntekeväisyyttä...
 
  • Tykkää
Reactions: Pampula3
Maidonluovutuksesta maksetaan kyllä, täällä meillä päin taitaa olla noin 25e/kg mut se vissiin vähä vaihtelee sairaanhoitopiireittäin.😊 Ja on verovapaata, eli sillä voi kyllä tienata mukavasti.😁 Mut kovaa hommaa kaikki se sterilointi yms, ja sit jos maidosta löydetään joku bakteeri nii sitä ei tietenkään voida ottaa sitte sairaalan käyttöön ja menee vähä se työ hukkaan. Toki sen saa sit omalle vauvalle antaa. Mutta kuten Pandi sanoikin, niin tarvetta yleensä kovasti on sairaaloissa sille maidolle.

Tänään 22+0!🤗 Iltapäivällä myös neuvola.😊 Vauva kerran ihan säikäytti minut tekemällä niin ison liikkeen että tuntu molemmilla puolilla mahaa yhtä aikaa.😁
 
Viimeksi muokattu:
22+0 ja taas liikkeet kadonnut. Kuten pari viikkoa sitten melkein viikoksi. Dopplerilla löytyy kyllä. Kaipa kaveri päässyt taas pyörähtämään esim. Selkään päin, mutta on tää ärsyttävää😄
 
Täällä 24+4 tänään. Närästys sen kuin pahenee. Viime yönä heräsin, kun oli oksennus noussut suuhun. Sitä sitten yskin 2 aikaan yöllä suusta. Hyhhyh. Seuraavassa neuvolassa pyydän reseptin, kun tuntuu ettei renniet enää riitä.
Vatsa kasvaa nyt vauhdilla ❤ huomaan myös, että vauvalla on välillä selkeitä lepopäiviä, jolloin liikkeet tuntuu vähemmän.

Eilen olisi ollut laskettuaika keskenmeennelle vauvalle. Kesällä siis oli kkm 6+3. Päivä meni suht helposti, kun uusi raskaus alkoi niin nopeasti ja ilman keskenmenoa, ei olisi juuri tämä rakas sisälläni kasvamassa. ❤
 
Tyks maksaa äidinmaidosta 30€/litra. Aiemmilla kerroilla on heti synnärillä annettu esitteet käteen ja pyydetty luovuttajaksi, kun olen lähtenyt siellä pumpattujen maitopullojen kanssa kotiin 😄 Mutta koska oli lähes jatkuvasti antibioottikuuri päällä rintatulehduksen takia, ei kuurin ollessa päällä voinutkaan luovuttaa. Kyllä harmitti kaataa äidinmaitoa litroittain viemäristä alas sitten kun oma pakkanen oli jo täynnä. Meiltä on tyksiin matkaa 70 km mut kuitenkin mies kulkee siitä ohi töihinsä useamman kerran viikossa, joten ei olisi mahdoton ajatus tuo luovuttaminen. Täytyy katsoa mikä tilanne on sitten tämän vauvan kanssa, että tuleeko maitoa liikaa. Toivon että tulisi vain sopivasti.

Täällä rv 22+3, ja monet vaivat kuten supistelut, pääkipu jne. on helpottaneet. Hemoglobiini on lähtenyt nyt nopeasti laskuun ja väsyttää kyllä kovasti. Lääkäri soittaa vielä huomenna rautalisän annostuksen. Mut muuten vointi ok 😊

Oletteko muut miettineet jo nimiä vauvalle tai äitysloman ajankohtaa tms? Tuntuu että kovaa vauhtia jo kaikki kiva lähenee, vaikka toisaalta ei malttaisi odottaa että saa pienen syliin ❤
 
Täällä on ensimmäinen etunimi valmiina, kun vaan poika sitten näyttäisikin siltä syntyessään🤭 äippälomalle haluaisin jäädä vasta kun pakko, mutta lienee turhaa toiveajattelua kyetä ensihoidon hommia tekemään sinne saakka. Nimim taas eilisessä vuorossa koiteltiin nostaa n. 170kg potilasta vessannurkasta pystyyn ja painettiin 24h vuoro 1h unilla + toki riskit. Mietin, onko taloudellisesti viisainta pitää lomat alle..
 
Meillä ei ole nimiä vielä mietitty tosissaan, mut tiedän jo että vaikeaa tulee olemaan. Parit ihan lempinimet on jo käytössä lähipiirissä joten ne on vaan jätettävä pois listalta. Miksi, oi miksi on niin vähän poikien nimiä joista tykkää tosi paljon...😩 En myöskään halua liian kansainvälistä nimeä vaikka niissä on kauniita vaihtoehtoja. Sukunimi on kumminkin tosi suomalainen nii pitää siihen sopia myös. Huh, onneks on aikaa miettiä ja pläräillä kaikkia nimilistoja.

Äitiysloma alkanee 16.5, eikä oo kyllä sitä aiemmin aikomusta jäädä pois. Toki voi olla että yhen viikon kesälomia pitäisin sitä ennen, mut en oo vielä varma. Joka tapauksessa nopeasti tuo tulee. Miettikää että noin 3kk niin äippälomat alkaa!

Mulle laitettiin nyt kuitenkin lähete sokerirasitukseen kun on niin paljon hiivaoireilua.
 
Mulla alkaa 28.4 äitiysloma ja koitan pystyä siihen asti olemaan töissä. Pystyn aika hyvin vaikuttamaan omaan työmäärään ja esihenkilö on ihanan ymmärtäväinen. Olen nyt jo asteittain keventänyt omia töitäni. Opiskelen ammattikorkeassa töiden ohella, niin hommaa kyllä riittäisi.

Meillä koko nimi on jo valittuna :) toiset nimet tulevat molempien suvusta ja etunimi oli sellainen mikä iski molempiin heti.
Mulla toka sokerirasitus ensi viikolla sukurasitteen ja ylipainon vuoksi. Ensimmäisessä tuli puhtaat paperit. Nyt on kyllä joulun jälkeen jäänyt mahdoton makeanhimo päälle ja lähes päivittäin menee joku patukka tai pulla :D painoa ei silti ollut tullut paljoakaan viime neuvolassa lisää. Huh.
 
@Pampula3 meillä on koko nimi jo mietittynä ja kovasti tekisi mieli käyttää vauvasta etunimeä jo. Olen kyllä vääntänyt siitä sellaisen lempinimen, ettei ulkopuoliset välttämättä yhdistä sitä vauvan oikeaan nimeen kuitenkaan. Miksiköhän se Suomessa onkin niin salaista! Lähimmät ystävät kyllä tietää nimen, kun olen kertonut jo aikaa sitten, että se tulee olemaan just tämä.

Äitiyslomalle jään ihan merkittynä ajankohtana, kun töissä on ollut mahdollista vaikuttaa työtehtäviin ja varmaan joudun vähän keventelemään vielä tästäkin. Tosin viime raskaudessa jäin sairaslomalle pari viikkoa ennen laskettua, että voihan se olo tästä vielä heiketä. Lapsikin syntyi kyllä sen kolme viikkoa ennen laskettua, että ehkä se keho vaan tiesi, milloin oli aika höllätä :)
 
Meilläkin on ensimmäinen etunimi tytölle jo tiedossa, sen enempää ei oo vielä mietitty. Mies yks päivä kysyi, että mikäs tytölle sitten tulis nimeksi, ehdotin mun suosikkia ja hän sanoi heti että se ois tosi hyvä, joten yllättävän helposti meni 😅 Ehkä toinen nimi sitten suvusta. Ainoa "mutta" tässä on se, että mietin mitä jos vauva on kuitenkin poika. Muutamia näitä tapauksia meillä on tuttavissa että piti tulla tyttö mutta sitten syntyi kuitenkin poika. Eli noin päin se on kyllä ihan mahdollista. Ultraava kätilö sanoi meille jotenkin että hänen mielestään olisi tyttö, että näyttää häpyhuulilta. Niin ei tullut kovin vakuuttunut olo että olisi mitenkään varmaa. Mistä muilla on näkynyt, että olisi tulossa tyttö, tai siis mitä on ultrassa sanottu 😊? Poikien kohdalla kyllä näin itsekin aikoinaan ultrassa että poika kyseessä.

Mulla on pitkät lomat enkä saa kaikkia säästettyä ensi vuoteen perhevapaan jälkeen joten esimiehen kanssa sovittiin että pidän 2 viikkoa lomaa ennen äitiyslomaa, joten mun viimeinen työpäivä ois 28.4. Saa nähdä alkaako aika sitten matelemaan, vaikka onhan se loma aina ihanaa 😊

Mulla ei tullut eilen neuvolassa lähetettä sokerirasitukseen kun ei yksikään kriteeri ei kuulemma täyty. Painoa on tullut yhteensä raskaudessa jo 8 kg, toivottavasti vähän tasoittuu loppua kohden. Herkut ja ruoka on kyllä maistuneet 😄
 
Eikö kaikkialla sokerirasitus ole pakollinen 25 vuotta täyttäneille? mullekin se tulee, kuulemma koska ikäraja tuo.
Ei se pakollinen ole kenellekään, mut yli 25v kaikille ensisynnyttäjille suositellaan. Sit myös uudelleensynnyttäjille tarpeen mukaan (jos on sukurasitetta tai muita sille altistavia tekijöitä tai jos ekassa raskaudessa ollu gdm tai jos raskauden edetessä aletaan epäillä et voisko se olla jne).
 
@Pampula3 Meillä tytön rakenneultrassa saatiin hyvä näkyvyys suoraan pepun alta genitaalialueelle ja näky semmonen selkeä "taco" siellä.😁 Ei siis mitään pussia/uloketta. Nii se oli ainakin kyllä varmaa sit heti että on tyttö.😊
Okei, hauska kuulla muiden kokemuksia 👍😄 Juu siis sellainen "taco" meilläkin siellä näkyi, ja siitä kohdasta saatiin ihan oma ultrakuvakin muistoksi. Minusta kuvassa voisi kyllä näyttää yhtä hyvin myös kiveksiltä, kun en noista niin ymmärrä 😄 Lisäksi mitattiin vyötärön ympärys, joka on kuulemma tytöllä selkeästi tuossa kohtaa pienempi, kun pojat taas ovat tasapaksumpia. Ja hänellä oli kuulemma pieni tytön ampiaisvyötärö, tosin hän oli pieni muutenkin n. 360 g. Ja sanottiin myös että tytön sykkeet, jotka ovat kuulemma korkeammat kuin pojan. Mut nyt kun katsoin poikien neuvolakortteja niin heillä on kyllä ollut vähän korkeammat sykkeet mitä tällä vauvalla. Joten eihän näistä tiiä 😆 Eikä sillä sukupuolella toki väliä ole, mutta onhan se sitten outoa jos tuleekin yllätys, kun ajatus on ollut jo jossain tietyssä pidemmän aikaa. No mulla on siellä huhti-toukokuussa vielä 1 tai 2 ultraa niin katsotaan vahvistuuko tyttöveikkaus 😊
 
Nimiä ollaan mietitty, mutta ei olla vielä mitään päätetty. Pojalle ei meinaa millään keksiä nimeä, joten jospa tää tyttö olis. 😅

Mulla alkaa äippäloma toukokuun eka viikolla. Epäilen vaan, etten loppuun asti voi töissä olla, koska työni on niin fyysistä. Nosteluja pitää nyt jo yrittää välttää, kun ne ottaa mahaan. 🙄
 

Yhteistyössä