Kesäkuiset 2022

Hei useampi teistä puhunut rakenneultran jälkeisestä uä:stä - miten toi siis menee? Luulin, että rakenneuä on ns viimeinen ultra? T. Tietämätön
Mäkin jäin tätä miettimään, kun joku muukin mainitsi täällä et sai uuden ajan. Täällä meillä päin on ainakin vain 2 ultraa, nt ja rakenne. Nyt poikkeuksellisesti meillä on sitten vielä 1 ultra, eli suunniteltuun sektioon liittyvä äitiyspoli käynti. Mut aiemmissa raskauksissa rakenneultran jälkeen on ollut vain neuvola, ei enää ultria. Onkohan tässä paikkakuntakohtaisia eroja?
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Mäkin oon ymmärtänyt, että vain kaksi ultraa. Lisäultrat on yleensä julkisella ylimäärästä seurantaa, esim. synnytystapa-arvio, radi… Mä olin kuopuksen kanssa ylimääräsissä ultrissa synnärillä pelkopolin yhteydessä, samalla seurasi kasvua, kun epäili isoksi 🤭
 
@Nml1 tosiaan nuo kaksi ultrauskertaa ovat normi synnyttäjän ainoat ultrat. Sitten jos on äitipolin asiakas, niin niitä tulee automaattisesti lisää, esimerkiksi minulla on vko 28 alkaen kasvukontrolleja. Nämähän siis tietysti maksaa myös julkisella lisää (ei toki yhtä paljon kuin yksityisellä), eikä niissä enää katsota vauvan rakenteita, ainoastaan arvioidaan kokoa.

toki normaalissa raskaudessa ultraan voi päästä/joutua jos on vaikka neuvolassa havaittu jotain poikkeavaa, kuten tosi iso tai pieni sf-mitta, tai täytyy käydä muusta syystä tarkistamassa, että onko kaikki hyvin.

en usko, ertä kovin paljon on paikkakuntakohtaisia eroja tuossa ultrien määrässä (viisaammat korjaa jos olen väärässä).
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
@Nml1 ja @Pampula3 Kaksi ultraa on tosiaan vakio täällä meilläkin (ja käsittääkseni joka paikassa), mulla on siis ylimääräisiä ultria insuliinihoitoisen raskausdiabeteksen takia ja siitä syystä, kun esikoinen (jonka raskausaikana myös insuliinihoitoinen radi) syntyi todella pienikasvuisena viikkoihin nähden ja kasvu hidastui / pysähtyi loppuraskaudessa, eikä syy selvinnyt. Taisin edellisessä raskaudessa käydä ultrassa lähes parisenkymmentä kertaa, kun loppuajasta tilannetta seurattiin viikottain äitipolilla.
 
Alkaako teillä supistella, jos saatte orgasmin? Mulla kohtu menee ihan kovaksi ja mietin jo pitäskö pidättäytyä siitä hommasta.🤐 Varsinkin kun kipuja muutenkin. Kai pelkään, että tää syntyy ennen aikojaan, vaikka ei ole tiedossa, että sellainen vaara olisi.
 
Alkaako teillä supistella, jos saatte orgasmin? Mulla kohtu menee ihan kovaksi ja mietin jo pitäskö pidättäytyä siitä hommasta. Varsinkin kun kipuja muutenkin. Kai pelkään, että tää syntyy ennen aikojaan, vaikka ei ole tiedossa, että sellainen vaara olisi.
Ei ala, mut jos tulis niin varmaan pidättäytyisin etenkin jos myös kipuja. Kivuttomat supistukset (jos tulee vaan orgasmin yhteydessä) tuskin on mitenkään vaarallisia. Mut kysy ihmeessä neuvolasta mitä mieltä terkkari on tai sitten kun käyt ultrassa taas.
 
Täällä odotellaan ultraa. Enää kaksi yötä siihen. Vauva liikkuu ihanan paljon, ei oo tarvinnu nyt juurikaan murehtia hänen vointiaan. Oli kyllä pari päivää jolloin liikkeet tuntu vähäisemmin mut onnistuin järkeilemään sen sillä et se on vaan huonossa asennossa sen suhteen. Ja niin varmaan olikin nyt kun taas muljutaan menemään kunnolla.😊

Ens maanantain etappi tuntuu merkittävältä kun tulee se 22 viikkoa täyteen ja siitä eteenpäin pari viikkoa niin alkaa olla jo selviytymismahdollisuuksia.
 
Alkaako teillä supistella, jos saatte orgasmin? Mulla kohtu menee ihan kovaksi ja mietin jo pitäskö pidättäytyä siitä hommasta.🤐 Varsinkin kun kipuja muutenkin. Kai pelkään, että tää syntyy ennen aikojaan, vaikka ei ole tiedossa, että sellainen vaara olisi.
Mulla myös kohtu menee ihan kovaksi, mutta ei satu kuitenkaan vaan tulee ns. harjoitussupistuksia. Mies kyllä kaipaa seksiä ja olisihan se pitkä aika olla useampi kk ilman seksiä, kun ollaan aina molemmat oltu hyvin aktiivisia sillä saralla 😄 Mut nyt täytyy tunnustaa ettei kyllä yhtään tee mieli seksiä, mut nyt harvakseltaan miehen vuoksi koitetaan jotain puuhailla 😊 Aiemmissa raskauksissa kun odotin meidän poikia, oli ihan hirveän himokas ja kiihottunut olo koko ajan. Ja nyt taas päinvastoin. En tiedä onko mitään tekemistä sen kanssa et nyt odotan tyttöä, vai onko vain sattumaa 😊 Jokatapauksessa raskaus on muutenkin ollut täysin erilainen kuin 2 aiempaa.

Mulla harjoitussupistuksia tulee suht helposti mut ultrassa kohdunkaula oli 6 cm, joten ei ole vaikuttanut onneksi millään lailla. Mut huomaan nyt et edelleen kehitän jotain turhanpäiväisiä murheita kuten mitä jos saakin ruoasta jonkun taudin kuten toksoplasmoosin tai listerian. Näiden ruokarajoitusten kanssa olen ollut alkuraskauden paniikin jälkeen ihan rauhassa, kunnes eilen sain tän päähäni kun söin pakkasesta marjoja, jotka on kesällä poimittu puskasta jossa kissakin pyörii... Ei ole meidän kissa. Varmaan ihan minimaalinen riski että olisi jotain tullut, mut ärsyttävää kun näköjään pääkoppa kehittää ihan hölmöjä murheita! Muuten kyllä tuon ultran jälkeen on nyt ollut luottavaisempi mieli, ja ollaan alettu tehdä hankintoja vauvalle. Löytyi ihanat vaunut ja se bb sitteri ❤ Kaikki muu vielä puuttuu.
 
Alkaako teillä supistella, jos saatte orgasmin? Mulla kohtu menee ihan kovaksi ja mietin jo pitäskö pidättäytyä siitä hommasta.🤐 Varsinkin kun kipuja muutenkin. Kai pelkään, että tää syntyy ennen aikojaan, vaikka ei ole tiedossa, että sellainen vaara olisi.
Juu. Ja urheillessa ym myös. En ole kyllä itse ollut näistä huolissani, tuntunut olevan yleistä ja ajatellut ihan kuuluvan asiaan.
 
Mulla myös kohtu menee ihan kovaksi, mutta ei satu kuitenkaan vaan tulee ns. harjoitussupistuksia. Mies kyllä kaipaa seksiä ja olisihan se pitkä aika olla useampi kk ilman seksiä, kun ollaan aina molemmat oltu hyvin aktiivisia sillä saralla Mut nyt täytyy tunnustaa ettei kyllä yhtään tee mieli seksiä, mut nyt harvakseltaan miehen vuoksi koitetaan jotain puuhailla Aiemmissa raskauksissa kun odotin meidän poikia, oli ihan hirveän himokas ja kiihottunut olo koko ajan. Ja nyt taas päinvastoin. En tiedä onko mitään tekemistä sen kanssa et nyt odotan tyttöä, vai onko vain sattumaa Jokatapauksessa raskaus on muutenkin ollut täysin erilainen kuin 2 aiempaa.

Mulla harjoitussupistuksia tulee suht helposti mut ultrassa kohdunkaula oli 6 cm, joten ei ole vaikuttanut onneksi millään lailla. Mut huomaan nyt et edelleen kehitän jotain turhanpäiväisiä murheita kuten mitä jos saakin ruoasta jonkun taudin kuten toksoplasmoosin tai listerian. Näiden ruokarajoitusten kanssa olen ollut alkuraskauden paniikin jälkeen ihan rauhassa, kunnes eilen sain tän päähäni kun söin pakkasesta marjoja, jotka on kesällä poimittu puskasta jossa kissakin pyörii... Ei ole meidän kissa. Varmaan ihan minimaalinen riski että olisi jotain tullut, mut ärsyttävää kun näköjään pääkoppa kehittää ihan hölmöjä murheita! Muuten kyllä tuon ultran jälkeen on nyt ollut luottavaisempi mieli, ja ollaan alettu tehdä hankintoja vauvalle. Löytyi ihanat vaunut ja se bb sitteri Kaikki muu vielä puuttuu.
Meillä ollaan jotenkin normaalia himokkaampia oltu, mutta alan tulla siihen tulokseen, ettei mun kohdalla mennä joka kerta loppuun asti. 🙃
Täytyy nyt vaan hyväksyä supistelut ja kysellä neuvolastq jos runsastuvat entisestäön. Viikko sitten ultrassa oli kuitenkin kaikki hyvin.
Itselläni samaa vikaa kuin sinulla, että pääkoppa kehittää murheita. Ehkä mä sitten osaan huokaista, kun vauva on syntynyt. Ehkä🤣
 
Tänään noudettu uusi äitiyspakkaus ja koko ajan tuntuu vaan todemmalta se, että perhe kasvaa yhdellä Ja kyllä aivan ihana tuo tämän vuotinen pakkaus on
Ihanaa, sait näin nopeasti! 😍🙏🏻 Se on kyllä tosi kiva, en muista millon yhtä kiva! Meillä näitä tyttöjen kamoja riittää niin paljon, että otetaan rahana ja sijoitetaan tuplarattaisiin 🙌🏻 Yritän parhaillaan perustella miehelle, miksi meillä pitäisi olla Bugaboot 😄
 
Tänään noudettu uusi äitiyspakkaus ja koko ajan tuntuu vaan todemmalta se, että perhe kasvaa yhdellä Ja kyllä aivan ihana tuo tämän vuotinen pakkaus on
Ah, ihanaa! Just itse laitoin tilaukseen kun sain neuvolan todistuksen eilen. Malttamattomana nyt odottelen. 😍

Meillä on nyt aika hyvällä mallilla vauvan hankinnat, kun lista ei ollut hirvittävän pitkä esikoiselta säilytettyjen vuoksi. Tuplarattaatkin saapui, ja eilen sitteri, leikkimatto ja muuta pientä. Enää puuttuu lähinnä pinnasänky ja patja, kun esikoinen tulee vielä vauvan syntyessä käyttämään omiaan. Ja samoin punkka pitää hommata, että on molemmille omat. Mutta ne ehtii lähempänä ettei sänky ole vielä viemässä tilaa.
 
Ah, ihanaa! Just itse laitoin tilaukseen kun sain neuvolan todistuksen eilen. Malttamattomana nyt odottelen. 😍

Meillä on nyt aika hyvällä mallilla vauvan hankinnat, kun lista ei ollut hirvittävän pitkä esikoiselta säilytettyjen vuoksi. Tuplarattaatkin saapui, ja eilen sitteri, leikkimatto ja muuta pientä. Enää puuttuu lähinnä pinnasänky ja patja, kun esikoinen tulee vielä vauvan syntyessä käyttämään omiaan. Ja samoin punkka pitää hommata, että on molemmille omat. Mutta ne ehtii lähempänä ettei sänky ole vielä viemässä tilaa.
Meillä kanssa puuttuu enää jotain yksittäisiä juttuja mm. Rintapumppu, kantoreppu, leikkimatto, nabby.. Näitä koitan metsästää tori.fi tai kirppareilta. Vauvan huonetta aletaan ensi kuussa maalaamaan ja laittamaan kuntoon. Nyt meidän makkari siinä, joten kivaa pikku muutto ja pesänrakennuspuuhaa luvassa ❤
 
Meillä kanssa puuttuu enää jotain yksittäisiä juttuja mm. Rintapumppu, kantoreppu, leikkimatto, nabby.. Näitä koitan metsästää tori.fi tai kirppareilta. Vauvan huonetta aletaan ensi kuussa maalaamaan ja laittamaan kuntoon. Nyt meidän makkari siinä, joten kivaa pikku muutto ja pesänrakennuspuuhaa luvassa
Täälläkin on alettu vauvan huonetta sisustaa vähitellen. 😍 Vaikka pieni tuleekin nukkumaan meidän makkariin, niin kaikki vaatteet ja tarvikkeet menee sinne kiinteisiin vaatekaappeihin, niin laitetaan huone valmiiksi jo nyt. Laitetaan sinne ainakin iso lipasto (jonka sisälle mahtuu tulevaisuudessa lelut) ja nojatuoli imetystä varten. Nojatuolin päälle tilasin katosta riippumaan ihanan tummanharmaan verhokatoksen. Oi, ja hankin sellaisen söpön nallerahin sinne, ihan vaan koristeeksi. Varmaan pidetään huone nyt vähän väljänä, niin mahtuu sitten siirtämään pinnasängyn sinne siten kun omassa huoneessa nukkumisen aika koittaa. 💙
 
Ihanalta kuulostaa teidän pesänrakennuspuuhat! Mä olen alkanut punnitsemaan eri tarvikkeiden tarpeellisuutta ja kun ei ole lapsia ennestään, niin tarvikkeita olis kyllä pitkä lista tulossa. Oon epävarma, kuinka tärkeä ostos toi sitteri on? Kai useimmat vauvat tykkää siinä istua mutta sitten oon kuullut myös päinvastaista.
Meillä on niin iso makuuhuone että vauvan tarvikkeet ja sänky kyllä tulee ensin sinne ja sitten myöhemmin vasta aletaan sisustaa omaa huonetta hänelle.
 
Ihanalta kuulostaa teidän pesänrakennuspuuhat! Mä olen alkanut punnitsemaan eri tarvikkeiden tarpeellisuutta ja kun ei ole lapsia ennestään, niin tarvikkeita olis kyllä pitkä lista tulossa. Oon epävarma, kuinka tärkeä ostos toi sitteri on? Kai useimmat vauvat tykkää siinä istua mutta sitten oon kuullut myös päinvastaista.
Meillä on niin iso makuuhuone että vauvan tarvikkeet ja sänky kyllä tulee ensin sinne ja sitten myöhemmin vasta aletaan sisustaa omaa huonetta hänelle.

Ei missään nimessä ole pakollinen sitteri.😊 Meillä kyllä esikoinen viihty siinä mukavasti ja oli kätevä esim jos oli vauvan kanssa kahdestaan kotona ja halus mennä vaikka suihkuun nii se oli helppo ottaa siinä mukaan jos oli hereillä. Ilmankin silti pärjää mainiosti. Sitä ostettavaa kun tosiaan riittää ekan kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89 ja Wasi
Ihanalta kuulostaa teidän pesänrakennuspuuhat! Mä olen alkanut punnitsemaan eri tarvikkeiden tarpeellisuutta ja kun ei ole lapsia ennestään, niin tarvikkeita olis kyllä pitkä lista tulossa. Oon epävarma, kuinka tärkeä ostos toi sitteri on? Kai useimmat vauvat tykkää siinä istua mutta sitten oon kuullut myös päinvastaista.
Meillä on niin iso makuuhuone että vauvan tarvikkeet ja sänky kyllä tulee ensin sinne ja sitten myöhemmin vasta aletaan sisustaa omaa huonetta hänelle.
Eikä sitä sitteriä heti tarvi ostaa. Katsoo pikku hiljaa mitä tarvii. Mä ostin esikoisen kohdalla vähän kaikennäköistä ja totesin että en tarvi... Helpompi katsoa mitä tarvii ja ostaa vasta sitten. ☺

Mä ajattelin kans laittaa äitiyspakkaus tilauksen nyt vkonloppuna. ❤
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89 ja Wasi
Meidän pojalla ultran mukaan kaikki hyvin!🙏🏻 Nyt rv 21+4 painoarvio oli 422g, esikoisella ru tehtiin 21+2 jolloin painoi 446g. Aika samoissa mennään siis. Ja esikoinen syntyessään 41+0 painoi 3.2kg. Jännää nähä kasvaako poika yhtään isommaksi.

Vitsi, nyt uppoudun vauvakuplaan ihan tosissaan ja uskon kaiken menevän hyvin loppuun asti!💙
 

Yhteistyössä