Kesäkuiset 2022

@Pampula3 Ihanaa että kaikki oli neuvolassa hyvin! Se on just niin, että kaikkia liikkeitä ei mitenkään pysty tuntemaan. Liikelaskentaakin aletaan syystä harrastaa vasta rv 30 jälkeen ja tässä kohtaa on vielä normaalia että voi mennä päivä pari tuntematta yhtään mitään.😌

Somessa ei olla mekään jaettu vielä, mut luulen että laitan sinne mahakuvan kyllä sitten rakenneultran jälkeisinä viikkoina. Meillä kumminkin tietää jo lähipiiri hyvinkin ja töistäkin tosi moni eikä sitä pidetä enää silleen salaisuutena. Mut ne kaikki kaukaisemmat tutut joita ei käytännössä juuri ikinä näe, saavat tietää sitte joskus reilun kk päästä.😊
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Ainiin, siitä piti vielä avautua, että mulla meinaa alkaa ahdistaa K nyt ihan todella. Pelottaa, että jos sen sairastaa raskaana (vaikka sitten lievänä), niin mitä jos sit tuleekin sen takia kohtukuolema tai synnytys käynnistyy aivan liian aikaisin. Niitä tapauksia kumminkin on olemassa jo. On silti vaikea uskoa että siltä säästyis kokonaan nyt kun on niin räjähdysmäisesti tartunnat lisääntyny.

No, ei kai auta kun hengitellä ja toivoa parasta.🙏🏻
 
Ainiin, siitä piti vielä avautua, että mulla meinaa alkaa ahdistaa K nyt ihan todella. Pelottaa, että jos sen sairastaa raskaana (vaikka sitten lievänä), niin mitä jos sit tuleekin sen takia kohtukuolema tai synnytys käynnistyy aivan liian aikaisin. Niitä tapauksia kumminkin on olemassa jo. On silti vaikea uskoa että siltä säästyis kokonaan nyt kun on niin räjähdysmäisesti tartunnat lisääntyny.

No, ei kai auta kun hengitellä ja toivoa parasta.🙏🏻
Jaan ahdistuksesi, on kyllä hermoja raastavaa aikaa. Me taidetaan olla just vähän hankalassa vaiheessa siinä mielessä raskauden kanssa, että viikkoja on niin vähän että ennenaikaisesta synnytyksestä sikiö ei selviäisi, mutta ei kuitenkaan ihan alkuraskaudessakaan olla. Silti mietin samaa että kyllä se lähes kaikki tulee varmaan käymään läpi, kun ei rokotuksetkaan nyt tartunnalta suojaa. Toivotaan parasta, että jos tulee, sairastetaan lievänä, ja että kompilikaatioita ei tulisi. Toisaalta se verenohennyslääkkeen piikityskin sitten varmaan siinä menee, kunhan vauvalla ja itsellä muuten olisi kaikki kunnossa. Mutta niin kuin sanoit, ei auta kuin hengitellä ja toivoa parasta, itse ei voi oikein tehdä mitään enempää tässä kohtaa.
 
@hanba @Pampula3 Korona hermostuttaa täälläkin, kun tällä hetkellä tuntuu siltä, että tartuntoja on kaikkialla 😞 Viikkoja on vielä vähän, vaikka kohta moni meistä alkaa olla puolen välin yli. Ei kuitenkaan auta kuin yrittää uskoa parasta, eihän se stressikään oo vauvalle hyväksi 😞 Rokotus vähän helpotti omaa mieltä, mutta ei sekään täyttä suojaa anna. Ainakin on nyt tehnyt voitavansa 🙏🏻
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Vahvat sydänäänet löytyi tänään neuvolasta ja verikokeista oli konsultoitu viisaampia: turhaan ylipäänsä otettu eikä tulkintakelpoisia enää noilla viikoilla HUH! Tätä tää "äidin huoli" varmaan sitten tulee olemaan...
Hyvä, että siellä kaikki hyvin! ☺ Se huoli vaan pahenee, mitä enemmän tajuaa niitä vaaroja, jotka tässä maailmassa uhkaa 🙈 Mahassa ne on suhteellisen hyvässä tallessa 😅
 
Mua kanssa pelottaa korona. Ite työskentelen sosiaalialalla, joten ihmisten kohtaamiselta ei oikein voi välttyä. On myös ylipainoa, joten senkin puolesta riskiryhmää.. Toisen rokotuksen otin joulukuussa ja toivon, että suoja riittää nyt.
 
Korona pelottaa täälläkin. Kolme rokotetta olen saanut, jospa tuovat suojaa. Harmittaa vaan, kun mihinkään ei uskalla nyt mennä ja silti se voi tulla koululaisten mukana tai töistä.

Täällä ollaankin jo tasan puolivälissä raskautta. Maha tuntuu välillä kovettuvan. Kai ne on niitä harjoitussupistuksia? Muuten vointi ollu nyt hyvä, jos tätä väsymystä ei lasketa. Miten muut voitte?
 
Korona pelottaa täälläkin. Kolme rokotetta olen saanut, jospa tuovat suojaa. Harmittaa vaan, kun mihinkään ei uskalla nyt mennä ja silti se voi tulla koululaisten mukana tai töistä.

Täällä ollaankin jo tasan puolivälissä raskautta. Maha tuntuu välillä kovettuvan. Kai ne on niitä harjoitussupistuksia? Muuten vointi ollu nyt hyvä, jos tätä väsymystä ei lasketa. Miten muut voitte?
Kuulostaa harjotussupistuksilta! Ne on vaarattomia, tosin tuntuu ikävältä. Jos on paljon, jossain vaiheessa voi olla fiksua tsekata kohdunsuu. Ekassa raskaudessa ne ei tehneet mulle mitään (oikeatkin supistukset vähän hitaasti), tokassa paikat pehmeni ajoissa mutta se on tokassa normaalia 🙏🏻 On toki yksilöllistä eli hyvä seurata! ❤
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89 ja KK86
Täällä tasan viikko viralliseen rakenneultraan! Vaikka saatiin jo aika hyvät lupaukset, että kaikki pienellä ok, niin kyllä se silti vähän jännittää.
Mulla astunut uutena oireena unettomuus. Nyt neljänä yönä heräillyt ja ollut hereillä pitkiä pätkiä putkeen. Onneksi olen sairaslomalla flunssan vuoksi, niin pystyy päivällä lepäilemään. Täytyy katsoa mihin suuntaan kehittyy, että pitääkö neuvolassa ottaa puheeksi tämä.
Tänään 20+5 ❤
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Toivottavasti kaikki säästyttäisiin koronan haitoilta. Uskon, että rokotukset auttaa kyllä siinä että on tosiaan pieni riski saada se vakava tauti, mut pahinta on just se että pelottaa vauvan puolesta lievempikin versio. Onneksi raskaus on jo pian puolessa välissä, nii pystyy noita liikkeitä tuntemaan ja niiden pohjalta saa jonkun käsityksen vauvan voinnista.

Vointia kyseltiin, niin fyysisesti se on kyllä aivan hyvä. Ei mitään suurempaa mainittavaa ole. Herkempi uninen olen kun normaalisti, mut se kuuluu raskauteen. Välillä edelleen sitä paineen tunnetta alhaalla, mut ehkä vähä helpottanu nyt viime aikoina. Taidan elää voinnin puolesta nyt raskauden parasta aikaa, pitää koittaa tästä nauttia.😊

Rakenneultra jännittää todella paljon täälläkin, mut onneksi se lähenee koko ajan. Tänään tasan kolme viikkoa ultraan.
 
Täällä kans 19+5 ja innolla ensi viikon rakenneultraa odottelen :) vointi on kyllä tosi hyvä. Samoja huolia täällä kuin muillakin, eli korona huolettaa ja myös pientä unettomuutta on alkanut tulla. Harmillisesti töissäkin on jotenkin todella kiire, eikä esikoisen sairastelukierre helpota asiaa yhtään. Tuntuu, että mitään ei pysty tekemään kodin ulkopuolella, kun mikään ei ole auki ja ulkoilukin vähän niin ja näin sään puolesta. Harmittaa, kun ei pysty esikoisen kanssa edes terveenä ollessaan menemään kunnolla pulkkamäkeen tai luistelemaan, kun on tämä raskaus. Täällä kiipeillään kilpaa pitkin seiniä.

Ihanaa, että täällä on edelleen näin aktiivista keskustelua!
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Täällä kanssa vajaa 2 viikkoa rakenneultraan. Sain tosiaan tr2 tulokseksi puhelimitse että "erittäin pieni riski downiin, negatiivinen eli normaali", menin katsomaan tuloksen ja 1:2224. Okei mitätön riski, n. 0,045% enkä tiedä olisiko se normaalisti otettava eli tr1 antanut eri tulosta, mutta ahdistaa, kun joillain ollut 1:350 000 tms. No, mitätön olematon riski silti. Aivan mitätön. Ja rv 13+1 uä katsottiin 45min ajan kaikkia rakenteita ja tarkkaan myös tuossa 15+0. Ei ole ihmisen hommaa tää odottaminen🤦🏻‍♀️
 
Täällä kanssa vajaa 2 viikkoa rakenneultraan. Sain tosiaan tr2 tulokseksi puhelimitse että "erittäin pieni riski downiin, negatiivinen eli normaali", menin katsomaan tuloksen ja 1:2224. Okei mitätön riski, n. 0,045% enkä tiedä olisiko se normaalisti otettava eli tr1 antanut eri tulosta, mutta ahdistaa, kun joillain ollut 1:350 000 tms. No, mitätön olematon riski silti. Aivan mitätön. Ja rv 13+1 uä katsottiin 45min ajan kaikkia rakenteita ja tarkkaan myös tuossa 15+0. Ei ole ihmisen hommaa tää odottaminen
Just tuon takia jätettiin seulat väliin. En halunnu alkaa pohtimaan mahdollisuuksia millekin. Ei sulla pitäs mitään huolta olla. Hengitä syvään ja rauhallisesti.🤗
Joku jo mainitsikin, että huolet ei tosiaankaan lopu raskauteen. Ne muuttaa muotoaan lapsen kasvaessa. Ihanaa tää äityis 😅🥰

Bluebelle: mä kävin tänään luistelemassa esikoisen kanssa ja oli kyllä kivaa. Takaraivossa meinasi kummitella, että parempi olis pysyä pystyssä. Uskallan mennä vielä toistekin.

Herkkäunisuutta ja öisiä valvomisia liikkeellä mullakin. Saatan kesken unien monta tuntia valvoa. Jospa vaan ohimenevä ilmiö. Ei oo kiva kerätä tässä vaiheessa univelkaa kun tietää että vauva kuitenkin valvottaa.
 
Just tuon takia jätettiin seulat väliin. En halunnu alkaa pohtimaan mahdollisuuksia millekin. Ei sulla pitäs mitään huolta olla. Hengitä syvään ja rauhallisesti.🤗
Joku jo mainitsikin, että huolet ei tosiaankaan lopu raskauteen. Ne muuttaa muotoaan lapsen kasvaessa. Ihanaa tää äityis 😅🥰

Bluebelle: mä kävin tänään luistelemassa esikoisen kanssa ja oli kyllä kivaa. Takaraivossa meinasi kummitella, että parempi olis pysyä pystyssä. Uskallan mennä vielä toistekin.

Herkkäunisuutta ja öisiä valvomisia liikkeellä mullakin. Saatan kesken unien monta tuntia valvoa. Jospa vaan ohimenevä ilmiö. Ei oo kiva kerätä tässä vaiheessa univelkaa kun tietää että vauva kuitenkin valvottaa.

Ymmärrän ihan täysin. Tuntuu, että onnellisempi olisi ollut tietämättä. Lähes täysin varmasti tulee terve vauva, ja helpompi olisi odottaa tietäen että ultrat näyttää hyvältä. Tai korkeintaan saada tuo "normaali tulos, pieni riski" suusanallinen tulos ilman julmia suhdelukuja. Niin sitä neuvolassakin sanoivat, että usein aiheuttavat nämä vain ylitulkintaa ja huolta - tilanne ei sinänsä muutu yhtikäs mihinkään oliko tulos sitten 1:2000 vai 1:200000.
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Ymmärrän ihan täysin. Tuntuu, että onnellisempi olisi ollut tietämättä. Lähes täysin varmasti tulee terve vauva, ja helpompi olisi odottaa tietäen että ultrat näyttää hyvältä. Tai korkeintaan saada tuo "normaali tulos, pieni riski" suusanallinen tulos ilman julmia suhdelukuja. Niin sitä neuvolassakin sanoivat, että usein aiheuttavat nämä vain ylitulkintaa ja huolta - tilanne ei sinänsä muutu yhtikäs mihinkään oliko tulos sitten 1:2000 vai 1:200000.
Luulen, että on helpompaa, kun ei ole ”alan ihminen” - tarkoitan tällä sitä, ettei millään tavalla työskentele terveydenhuollossa tms eikä oikeestaan kiinnosta mitkään luvut tai arvot. Ite en edes muista, mitkä meidän luvut oli - riitti, kun kätilö sanoi riskien olevan pienet 🙏🏻

Mutta ymmärrän huolen, etenkin ekassa raskaudessa kaikki mietitytti. Kahden onnistuneen raskauden jälkeen osaa vähän luottaa siihen, että kaikki menee hyvin ❤

Täällä murheet on lähinnä korona ja no, itänaapuriin liittyvät uutiset… 😩
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89 ja Nml1
Täällä kans 19+5 ja innolla ensi viikon rakenneultraa odottelen vointi on kyllä tosi hyvä. Samoja huolia täällä kuin muillakin, eli korona huolettaa ja myös pientä unettomuutta on alkanut tulla. Harmillisesti töissäkin on jotenkin todella kiire, eikä esikoisen sairastelukierre helpota asiaa yhtään. Tuntuu, että mitään ei pysty tekemään kodin ulkopuolella, kun mikään ei ole auki ja ulkoilukin vähän niin ja näin sään puolesta. Harmittaa, kun ei pysty esikoisen kanssa edes terveenä ollessaan menemään kunnolla pulkkamäkeen tai luistelemaan, kun on tämä raskaus. Täällä kiipeillään kilpaa pitkin seiniä.

Ihanaa, että täällä on edelleen näin aktiivista keskustelua!
Tsemppiä - tää ei oo helppoa aikaa pienten lasten kanssa olla raskaana, kun ketään ei uskalla nähä tai mitään tehdä… 😞🙏🏻 Meillä esikoinen itkee jo la-aamupäivästä, kuinka on tylsää ja tahtoo päikkyyn 🤭 No, se on perjantaisin kyllä vapaalla, ehtiihän päivässä tylsistyä…
 
  • Haha
Reactions: Bluebelle
Ymmärrän myös tosi hyvin sen jos ei halua osallistua seuloihin. Isosti sitä on mietitty täälläkin että haluanko edes tietää, vai onko tällaisissa asioissa tietämättömyys kuitenkin siunaus. Mulle muutenkin nuo eettiset kysymykset liittyen vaikka just abortteihin on vähä hankalia, omalla kohdalla siis. En tiedä kykenisinkö siihen ellei olisi tiedossa että lapsi on niin vakavasti sairas että suurella todennäköisyydellä menehtyisi kohtuun joka tapauksessa tai viimeistään hyvin pian synnyttyään. Mutta meillä mies on ollut aina sitä mieltä että haluaa seulonnat käydä ja siihen ollaan lopulta päädytty. Toivon vaan etten koskaan joudu siihen kamalaan tilanteeseen että joutuisin toisen elämästä päättämään.

Samaa mieltä oon myös siitä että olis ehkä helpompi olla maallikko kuin alalla. Tieto on myös taakka aina joskus.

Mut joo, ei auta kun toivoa että kaikki saataisiin terveet ja hyvävointiset lapset kesällä.♥

Meillä on tähän asti menny korona-arki aika kivuttomasti, kun lapsi ollu niin pieni ettei oo osannut kaivata mitään erityisiä aktiviteetteja elämäänsä. Mut nyt kun on yli 1.5v, nii on itelle tullu se olo että haluais hänelle tarjota monipuolisemmin tekemistä; käydä just uimassa, hoplopissa ja jossain tanssijutuissa. Hän on innokas tanssija tällä hetkellä. Mut eipä sitä uskalla nyt mitään noistakaan tehä.🙁 Hän on myös syntynyt korona-aikaan, joten eipä hän tiedä mitä se semmonen on kun ihmisillä ei ole joka paikassa maskit päässä tai että vois mennä tapahtumiin missä on paljon muitakin lapsia ja aikuisia. Toivon vaan niin että tuleva vuosi muuttais jotenkin tätä tilannetta niin että voitais palata normaalimpaan elämään.
 
Tuo alalla olemisen tuska on kyllä niin totta. Puoliso on onnellinen tulevasta isyydestä, hänen maailmassaan kaikki on täydellistä kun seula normaali ja uä kaikki kunnossa. Ei hän syynää seulatuloksen nollien määriä tai ylitulkitse hiljaisempia hetkiä sikiön liikkumisessa. Tai pohdi, tekikö myöhäiselle mennyt juhlimiskerta hallaa sikiölle. Ottakaamme mallia (sanon tämän erityisesti itselleni😄). Kyllä nuo kromosomiviatkin on niin HIRMUISEN harvinaisia ja nykypäivän ultratkin kuin valokuvia.

Eli summa summarum: nyt nautitaan odotusajasta ja kasvavan vaavan tohinasta♡ erittäin suurella todennäköisyydellä kaikki menee hyvin!
 
@KK86 meillä ei esikoinen osaa vielä luistella ja vauhtia on enemmän kuin taitoa, niin oon jättänyt jääharjoittelut isälle :) ihana, että löytyy kuitenkin mieluisia ulkolajeja!

@Pandi meillä on tosi voimakas vaihe, että lapsi haluaisi vaan olla kotona ja oikein toivoo, että olisi kipeänä😅
 
  • Tykkää
Reactions: KK86
Täälläkin käyty tänään neuvolassa kontrollissa, kun viime viikolla oli pissassa proteiinia eikä lääkäri saanut sydänääniä kunnolla kuulumaan. Nyt sydänäänet kuului oikein hienosti ja pissakin oli puhdas. Vaikka tunnen liikkeitäkin päivittäin, jäi silti vähän huono fiilis viime viikon neuvolan jälkeen, mutta nyt on taas helpottunut olo ❤ Ensi viikolla olisi taas aika psykiatriselle sairaanhoitajalle, jossa pääsen juttelemaan rauhassa kaikesta raskauteen liittyvästä ja vaikka muustakin, ja rakenneultrakin on 2,5 viikon päästä. Sitä rakenneultraa kyllä odottaa jo malttamattomana. Tänään rv 18+5.

Liikkeet tuntuu toisina päivinä voimakkaasti pitkin päivää, ja toisina on taas hiljaisempaa niin että tuntuu kuin pikkuinen heräisi liikkumaan kunnolla vasta illalla. Tämäkin kuulemma normaalia, ja kun vauva on vielä niin pieni ettei kaikkia liikkeitä tunne, vaikka liikkuisikin.

Oletteko muuten muut julkaisseet raskausuutisen somessa tai muualla? Meillä edelleen tietää vain lähimmät sukulaiset ja ystävät, nyt myös esimies ja muutama työkaveri. Ajattelin, jos rakenneultran jälkeen uskaltaisi julkaista masukuvan somessa, mutta en tiedä uskallanko... Eihän tämä sinänsä salaisuus enää olisi, että vaikka useimmille kavereille voisi kertoakin, mutta kun ei ole nyt nähty oikein ketään niin on jäänyt kertomatta.
Ei olla vielä somessa julkaistu, että olis raskaana. Kun mun maha ei oo vielä selkee raskaus maha, nii en oo vielä nähny tarpeelliseksi julkistaa. Aateltiin kattoo ainaki rakenneultraan asti, siihen vajaa 2 vk vielä. Jos sais rakenneultrasta jonkun kivan kuvan mukaan (saako muuten yleensä ru:sta?) nii ehkä sitä vois hyödyntää. Tai sit tekee silleen, et kun maha alkaa selkeästi enemmän näyttämään vauvamaha lta, nii vasta sitte ottaa jonkin kivan maha kuvan ja laittaa siihen jonkun tekstin, odotamme sinua saapuvaksi 6/22 ja jonkun vauva hymiön tms.
Oon kyllä ottanu seurantaan esim. Instagramissa vauva - aiheisia postauksia (mm. Tulevan synnytyspaikan osaston julkaisut). Ja jos joku tuttu, jolle en oo kertonu ja seuraa myös ja molemmat kommentoi/tykkää julkaisua, nii siitä voi asia jo paljastua. Mutta se ei sit haittaa.

Nyt menossa rv 19+4.
Ja tulin sängylle pitkälleen, nii tyyppi aloitti sit ilta jumpan sopivasti 😊
 
Ei olla vielä somessa julkaistu, että olis raskaana. Kun mun maha ei oo vielä selkee raskaus maha, nii en oo vielä nähny tarpeelliseksi julkistaa. Aateltiin kattoo ainaki rakenneultraan asti, siihen vajaa 2 vk vielä. Jos sais rakenneultrasta jonkun kivan kuvan mukaan (saako muuten yleensä ru:sta?) nii ehkä sitä vois hyödyntää. Tai sit tekee silleen, et kun maha alkaa selkeästi enemmän näyttämään vauvamaha lta, nii vasta sitte ottaa jonkin kivan maha kuvan ja laittaa siihen jonkun tekstin, odotamme sinua saapuvaksi 6/22 ja jonkun vauva hymiön tms.
Oon kyllä ottanu seurantaan esim. Instagramissa vauva - aiheisia postauksia (mm. Tulevan synnytyspaikan osaston julkaisut). Ja jos joku tuttu, jolle en oo kertonu ja seuraa myös ja molemmat kommentoi/tykkää julkaisua, nii siitä voi asia jo paljastua. Mutta se ei sit haittaa.

Nyt menossa rv 19+4.
Ja tulin sängylle pitkälleen, nii tyyppi aloitti sit ilta jumpan sopivasti
Juu kyllä rakenneultrasta saa aina kuvia mukaan, tai ainakin mä oon saanut. 😍

Huomenna 20+0 eli vihdosta viimein puoliväli!!! ❤❤ Ja torstaina ultra!¡!! ❤ Mä niin haluan taas nähdä kuka siellä mönkii!! 👶 Närästyksestä päätellen on kyllä tyttö, mutta saa nähdä!
 
Onnea @Bluebelle tyttölupauksesta! Aina se on niin ihana kuulla, että kaikki on hyvin ja huoli helpottaa ainakin hetkeksi!
Mä oon miettinyt tuota somepostausta, ois ihana kertoa kaikille sitä kautta kun ystäviä myös ulkomailla eikä jaksaisi näpytellä kaikille omia viestejään. Mutta samalla tiedostan, että ystävien joukossa on paljon niitä, jotka toivoo omaa lasta eikä ole sitä vielä saanut. Itsekin kuuluin pari vuotta tähän joukkoon. Enköhän kuitenkin jotain postaa ja nauti nyt täysillä tästä, että vihdoin saadaan lapsi!
 
vierailija
Ainiin, siitä piti vielä avautua, että mulla meinaa alkaa ahdistaa K nyt ihan todella. Pelottaa, että jos sen sairastaa raskaana (vaikka sitten lievänä), niin mitä jos sit tuleekin sen takia kohtukuolema tai synnytys käynnistyy aivan liian aikaisin. Niitä tapauksia kumminkin on olemassa jo. On silti vaikea uskoa että siltä säästyis kokonaan nyt kun on niin räjähdysmäisesti tartunnat lisääntyny.

No, ei kai auta kun hengitellä ja toivoa parasta.
Eivätkös koronatartunnan riskit sikiöön liity nimenomaan vakavaan koronatautiin ja sen aiheuttamaan happivajeeseen? Lievästä koronasta ei aiheudu vaaraa vauvalle. Jos aiheutuisi, se olisi näkynyt jo maailmanlaajuisesti syntyvyysluvuissa, ja aivan varmasti meille olisi niistä kirkuvin otsikoin uutisoitu!
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89 ja Nml1

Yhteistyössä