Kesäkuiset 2022

@Matkallamamaksi mulla puhkesi ekasta raskaudesta 1-tyypin diabetes. Olen hoikka ja terveet elämäntavat ollut aina. Olihan se järkytys ja asian kanssa ollut opettelemista, mutta toisaalta olen kiitollinen, että sain edes ne ekat 30 vuotta elämästäni olla miettimättä asiaa. Kaikkeen tottuu :) Ymmärrän kyllä, että monelle se pelkkä radi-diagnoosi on raskas ja tuo ylimääräistä säätöä, mutta haluan sanoa, että voi mennä pahemminkin ja jos menee, niin siitäkin selviää. Mun elämä ainakin on kaikesta huolimatta tosi hyvää ja koen jo eläväni ihan normaalia elämää, kun voin tehdä kaikkea mitä tein ennenkin. Raskaudessa on nyt riesana jatkuvat alkuraskauden matalat sokerit, mikä osaltaan pahentaa mulla pahoinvointia.
 
  • Tykkää
Reactions: Matkallamamaksi
Mulla on takuuvarma radi. Ollut kahdessa edellisessäkin raskaudessa, mulla on PCOS.
Täytyy taas anella neuvolassa, että saisiko sen radi-diagnoosin ilman sitä sokerirasitusta. Mulle ne ovat olleet niin yltiökamalia kokemuksia. Yhden kerran oksensin sen liemen jo 3 min päästä juotuani. VIimeksi selvisin 30 min, kunnes pakeni nenän kautta kaikki vaikka kuinka yritin pidätellä. Mutta silloin oli paastoarvo 5.3 joten ei tarttenut mennä sinne sadatta kertaa oksentelemaan.
Mulla on eka neuvola jo 8+1, aika aikaisessa vaiheessa. Siihen on nyt 2 viikkoa eli tänään 6+1. Kyllä aika matelee.

Mä oksennan vielä siedettävästi 5-10 x päivässä mutta mitä kautta kannattaa hakea sairauslomaa sitten kun ei enää mikään pysy hetkeäkään sisällä. Neuvola? Työterveyshuolto? Tk? Kokemuksia? Aiemmissa odotuksissa olen tehnyt etätöitä eli maannnut tietokoneen kanssa kylpyhuoneen lattialla ja toivonut kuolemaa. Nykyisessä työssä ei voi etäillä ja nyt menee jo aika monta hetkeä invavessassa.
 
Mulla on takuuvarma radi. Ollut kahdessa edellisessäkin raskaudessa, mulla on PCOS.
Täytyy taas anella neuvolassa, että saisiko sen radi-diagnoosin ilman sitä sokerirasitusta. Mulle ne ovat olleet niin yltiökamalia kokemuksia. Yhden kerran oksensin sen liemen jo 3 min päästä juotuani. VIimeksi selvisin 30 min, kunnes pakeni nenän kautta kaikki vaikka kuinka yritin pidätellä. Mutta silloin oli paastoarvo 5.3 joten ei tarttenut mennä sinne sadatta kertaa oksentelemaan.
Mulla on eka neuvola jo 8+1, aika aikaisessa vaiheessa. Siihen on nyt 2 viikkoa eli tänään 6+1. Kyllä aika matelee.

Mä oksennan vielä siedettävästi 5-10 x päivässä mutta mitä kautta kannattaa hakea sairauslomaa sitten kun ei enää mikään pysy hetkeäkään sisällä. Neuvola? Työterveyshuolto? Tk? Kokemuksia? Aiemmissa odotuksissa olen tehnyt etätöitä eli maannnut tietokoneen kanssa kylpyhuoneen lattialla ja toivonut kuolemaa. Nykyisessä työssä ei voi etäillä ja nyt menee jo aika monta hetkeä invavessassa.
Neuvolan kautta kannattaa sairaslomaa hakea. Ne osaa sitten tarvittaessa ohjata äitiys polille jos tarvitaan nesteytystä ihan osastolle asti.
Tuohon Radi juttuun niin tiedän muutamia äitejä jotka saaneet heti sen sokerimittarin eikä ole käyneet rasituksessa. Oot vaan niin kovana neuvolassa ettet pysty sokerirasitukseen menemään. Että mieluummin seuraat sokereita kotona. Lisäksi kun on ennestään ollut Radi niin uskon että suostuvat siihen.
 
Mulla ainakin ohjattiin työterveydestä neuvolan kautta selvittämään kaikki raskauteen liittyvä 😊

Täällä ei oo ollut radia, mutta tokassa raskaudessa määrättiin sokerirasitukseen vielä rv 37 koska epäiltiin suurta vauvaa. No, lapsi tupsahti maailmaan rv38 eli en ehtinyt edes käydä… Ja vauva oli normikokonen 😅 Sokerit otettiin vauvalta varmuudeksi, mutta ne arvot oli kaikki paremmat kuin hyvät. Kaamee se rasituskoe on, en tahtos mennä eikä ehkä tarvii 🙈
 
Kiva että tänne on jäämässä ihan kohtuu määrä porukkaa, itsekään en facebookia käytä.

Täällä 8+1 ja eka neuvola viikon päästä.

Onko täällä muita, joilla on aiemmin ollut raskausdiabetes? Mulla oli aiemmassa raskaudessa insuliinihoitoinen radi, joka tuli ihan puun takaa. En osannut odottaa yhtään, kun lähisuvussa ei pahemmin ole diabetesta, ja olen perusterve ja normaalipainoinen, liikuntaakin harrastan paljon. Mutta ilmeisesti tämä PCOS laittaa pakkaa sekaisin.

Olen nyt plussaamisen jälkeen kotona mittaillut verensokereita ja paastoarvot on jo koholla, vaikka olen alusta asti taas siirtynyt tosi tiukkaan ruokavalioon. Neuvolasta konsultoitiin erikoissairaanhoitoa, ja sieltä tuli ohjeeksi joka tapauksessa mennä sokerirasitukseen 12 viikolla. Todennäköisesti sama tie on edessä kuin viimeksikin.

Mulla oli edellisessä raskaudessa insuliinihoitoinen radi. Nyt olen menossa jo ensi viikolla sokerirasitukseen ja aika varmasti jään taas kiinni paastosta, koska ne oli raskauden jälkeen jo 5.3.
 
Joo ei siihen sokerirasitukseen ketään pakoteta, ja ihan yhtä hyvä keino on sekin et seuraa ite sokereita kotona jos se rasitus tuntuu mahdottomalta. :)

Luulen että en ehkä nyt joudu ite käymään siinä kun ei oo sukurasitetta, ekassa raskaudessa kävin eikä esikoinen ollu isokokoinen. Saatan silti töissä mitata välillä paastoja ainakin.
 
Mä en oo onneks vielä ikinä joutunut siihen sokerirasitukseen.... ☺ Nyt en oo kyllä yhtään varma kun tota ikää rupee olemaan niin nyt saatan siihen joutua. Onneksi mun vauvat on aina ollut pieniä ja itsellä ihan normaalipaino, mutta katotaan miten käy...
 
No täällähän on sitten monta muutakin raskausdiabeetikkoa. Mulla ei ole ollut ongelmia sokerirasituksen kanssa, ei tullut ollenkaan paha olo siitä viimeksi.

Huono tuuri sulla @Bluebelle että olikin ykköstyyppi sitten, eikä jäänyt pelkästään raskauden aikaiseksi. Katsotaan kauanko itse saa vielä elää ilman diabetesta, kun kakkostyypin puhkeamiseenhan on sitten aika kovat todennäköisyydet tulevaisuudessa..

Mulla oli edellisessä raskaudessa vähän muitakin komplikaatioita, vauvan kasvu mateli ja pysähtyi loppuraskaudessa, ja siitä oli kovaa huolta. Pieni syntyi painajaismaisen neljän päivän käynnistelyn ja yli kolmeen tuntiin venyneen ponnistusvaiheen päätteeksi kaksikiloisena. Mulla vähän ahdistaa ja kauhistuttaa ajatuskin tulevasta synnytyksestä. Näen vieläkin painajaisia edellisestä..
 
  • Tykkää
Reactions: Bluebelle
No täällähän on sitten monta muutakin raskausdiabeetikkoa. Mulla ei ole ollut ongelmia sokerirasituksen kanssa, ei tullut ollenkaan paha olo siitä viimeksi.

Huono tuuri sulla @Bluebelle että olikin ykköstyyppi sitten, eikä jäänyt pelkästään raskauden aikaiseksi. Katsotaan kauanko itse saa vielä elää ilman diabetesta, kun kakkostyypin puhkeamiseenhan on sitten aika kovat todennäköisyydet tulevaisuudessa..

Mulla oli edellisessä raskaudessa vähän muitakin komplikaatioita, vauvan kasvu mateli ja pysähtyi loppuraskaudessa, ja siitä oli kovaa huolta. Pieni syntyi painajaismaisen neljän päivän käynnistelyn ja yli kolmeen tuntiin venyneen ponnistusvaiheen päätteeksi kaksikiloisena. Mulla vähän ahdistaa ja kauhistuttaa ajatuskin tulevasta synnytyksestä. Näen vieläkin painajaisia edellisestä..
Kuulostaa kyllä todella rankalta synnytykseltä. Ootko harkinnu pelkopolilla käymistä/menossa sinne? Olis todella tärkeää saada käsiteltyä edellinen synnytys ennen seuraavaa ettei ne taustalla olevat traumat sitten kummittelis koko ajan.
 
@Matkallamamaksi kuulostaa kyllä todella raskaalta synnytykseltä. Toivon todella, että sulla menee raskaus ja synnytys tällä kertaa vähän helpomman kautta ja saisit korjaavan kokemuksen tästä seuraavasta tulokkaasta. ❤

Minullakaan ei mitkään kovin hyvät muistot jääneet ensimmäisen synnytyksestä (iso vauva aikaisilla viikoilla, pitkä synnytys, oksentelu, hitaasti parantuva episotomia…) ja jopa olen miettinyt, että pitäisikö toivoa sektiota. Katson nyt kuitenkin raskauden kuluessa, että mikä mieli on sitten lähempänä. Neuvolasta jo sanottiin, että pelkopolille pääsee kyllä jos haluaa. Minua ei se synnytys niinkään pelota, mutta yhdistelmänä pitkä ja voimat vievä synnytys ja se, että vauva todennäköisesti kaipaa skarppia huomiota heti synnytyksestä tuntuu nyt raskaalta.
 
@hanba ja @Bluebelle Toivoisin itsekin sellaista korjaavaa kokemusta, jos sellaisia on olemassa. 🙏❤ Pitää varmaan ottaa tämä pelko puheeksi neuvolassa, niin katsotaan mitä tapahtuu. Ja tämän melko varman radin vuoksi tulen sitten varmaan muutenkin laukkomaan jatkuvasti äitiyspolilla lähempänä synnytystä, niin sielläkin lienee mahdollisuus jutella. Samat kätilöt ja lääkärit siellä vetää pelkopolia kuin äitiyspoliakin. Ehkä se helpottaisi kun saisi jonkun kanssa vielä käydä läpi sitä aiempaa synnytystä, että mitä ihmettä siinä oikein tapahtui. Synnytyksessä mukana ollut kätilö kävi kyllä synnärillä ollessani koko synnytyksen läpi kanssani, mutta kun siitä oli vasta päivä aikaa, ja olin ihan päästä pyörällä pikkuisen kanssa ja monen vuorokauden valvomisen jälkeen, niin ei siinä oikein ollut valmis siihen keskusteluun vielä. Muistan että hän taisi kysyä että eihän jäänyt mitään traumoja, että uskaltaa sitten tulla uudelleenkin synnyttämään, niin taisin vaan olla että joo ei tässä mitään, ja mielessäni ajattelin että ei enää koskaan.
 
Millä ihmeellä sitä jaksaa vielä kk odottaa siihen ultraan 🙈 varhaisultrassa käyty jo 6+2 ja nyt viikkoja 8+3 tuntuu että aika matelee . Ja kun on niin oireeton raskaus saa usein miettimään että onko siellä varmasti joku ..
 
vierailija
Oletteko käyneet varhaisultrassa? Meillä on se huomenna, jolloin viikkoja 6+6. Jännittää ja huolettaakin, mitä siellä näkyy. Meillä aktiivista yritystä oli takana pari vuotta ja raskaus alkoi ivf:llä, joten tunne siitä että tämä on vain liian hyvää ollakseen totta on aika vahva...
 
  • Tykkää
Reactions: Mimmimami ja KK86
Millä ihmeellä sitä jaksaa vielä kk odottaa siihen ultraan varhaisultrassa käyty jo 6+2 ja nyt viikkoja 8+3 tuntuu että aika matelee . Ja kun on niin oireeton raskaus saa usein miettimään että onko siellä varmasti joku ..
Meillä niin ihana neuvolatäti, että sanoi, että saadaan käydä neuvolan ultralla kurkkimassa ennen nt-ultraa. Kai tässä muuten ehtis tulla hulluksi 😅. Mulla kai nyt menossa 9+1 (aika todellakin matelee). ens viikolla neuvolaan kurkkaamaan onko kaikki ok.

Millä viikoilla ootte nt-ultraan menossa? Mä en oo vielä sitä aikaa varannut. Kaippa ens viikolla pitäs se asia hoitaa.

Osallistutteko sikiöseulontoihin?

Miten ootte voineet? Mua alkaa kyllästyttää tää jatkuva väsymys, syöminen ja etova olo.

Entäs mahtuuko teillä vielä kaikki housut jalkaan? Mulla ei enää kaikki mene tai tuntuvat epämukavilta. Kai suunnattava kohta housukaupoille.
 
vierailija
En oo vielä rekisteröitynyt tänne, pian pitää sekin tehdä. Nyt rv8+0. Pahoinvointi on järkyttävää! En ole oksentanut vielä, mutta aamusta iltaan vellova ja huono olo ja hetkittäin helpottaa 15-30min ajaksi ja alkaa taas. Töissä en ole kertonut vielä raskaudesta, mutta ootteko te aiemmissa raskauksissa tai nyt saanut sairaslomaa pahoinvoinnin takia? Tuntuu että tuun hulluksi tän olon kanssa ja työkuntoinen en ole, toisaalta ei se pari päivää auta juuri mitään☹
 
Meillä niin ihana neuvolatäti, että sanoi, että saadaan käydä neuvolan ultralla kurkkimassa ennen nt-ultraa. Kai tässä muuten ehtis tulla hulluksi . Mulla kai nyt menossa 9+1 (aika todellakin matelee). ens viikolla neuvolaan kurkkaamaan onko kaikki ok.

Millä viikoilla ootte nt-ultraan menossa? Mä en oo vielä sitä aikaa varannut. Kaippa ens viikolla pitäs se asia hoitaa.

Osallistutteko sikiöseulontoihin?

Miten ootte voineet? Mua alkaa kyllästyttää tää jatkuva väsymys, syöminen ja etova olo.

Entäs mahtuuko teillä vielä kaikki housut jalkaan? Mulla ei enää kaikki mene tai tuntuvat epämukavilta. Kai suunnattava kohta housukaupoille.
Mä kävin alkuraskauden ultrissa 6+1 ja 9+2. Nt-ultra on 12+6 ja osallistutaan sikiöseulontoihin.
Mä kuvittelin, että pahin väsymys ja olot alkaisi siirtymään pikkuhiljaa, mutta ei. Eilen ja tänään oksentanut kolmesti. Väsymys aivan järkyttävää. Tänään menossa 9+5. Huhhuh, mutta kaikki on tämän arvoista ❤. Turvotusta on myös itselle tullut. Illalla varsinkin puristaa kaikki.
 
Ei ole turvotuksia mahan osalta ollut, samat housut menee vielä ongelmitta. Ja monet housut mulla korkeavyötäröiset. Ja nyt siis 9+0 menossa

Oon tosin jo rv 4+ ostanu parit raskauslegginsit ja tukisukat. Pitäis varmaa ottaa ne tukisukatkin kohta käyttöön.
 
Makarooni81
Moikka
Täällä viikkoja 7+.
Tunteet on aika herkillä. Loukkaannun tosi helposti kaikesta.
Onneks en muuten 😂
Etova olo on eniten iltasin/yöllä 😢 en oo saanu nukuttua oikeen missään asennossa hyvin ja herään yöllä vessaan, juomaan ja syömään. Ja taaperokin herättää usein.
Ja kaikki hajut! Oon ihan tosi hajuherkkä! Puhtaat pyykit, hyi! Miehen dödö, yäk! Miehen tupakoka 🙊😵 ja vaippa!!!! 😷
Kuinka mä selviän tän ajan??
Pian on isänpäivä. Haluaisin jo meidän lapsille paljastaa, ehkä myös omille vanhemmillekin...saa nähdä. Ainakin ne tietäis miks oon niin huonona ja vaikeena enkä jaksa osallistua mihinkään...
Neljäs lapsi! Niinku what?? 😂
 
Makarooni81
Moikka
Täällä viikkoja 7+.
Tunteet on aika herkillä. Loukkaannun tosi helposti kaikesta.
Onneks en muuten
Etova olo on eniten iltasin/yöllä en oo saanu nukuttua oikeen missään asennossa hyvin ja herään yöllä vessaan, juomaan ja syömään. Ja taaperokin herättää usein.
Ja kaikki hajut! Oon ihan tosi hajuherkkä! Puhtaat pyykit, hyi! Miehen dödö, yäk! Miehen tupakoka ja vaippa!!!!
Kuinka mä selviän tän ajan??
Pian on isänpäivä. Haluaisin jo meidän lapsille paljastaa, ehkä myös omille vanhemmillekin...saa nähdä. Ainakin ne tietäis miks oon niin huonona ja vaikeena enkä jaksa osallistua mihinkään...
Neljäs lapsi! Niinku what??
Korjaan: siis tupakoka on tupakka 😂
 
Käytiin tänää ultrassa, kun tuli fiilis, että onkohan kaikki kuitenkaan hyvin kun sen verran oireetonta. Ultrassa sydän kovasti löi kuvan perusteella (ei vielä olla kuultu sykettä) ja pikkusen se tyyppi siellä liikutteli jo raajojaan. 28.10 koko vastasi päivää edellä ja tänään oli päivää jäljessä, eli nyt laskujen mukaan 8+6, kun aamulla oli vielä 9+0. La 15. 6.21
 
Kyllä tuntuu että aika matelee, odottavan aika on pitkä 😅 vielä oi eka neuvolakäynnillekkin vajaa pari viikkoa aikaa 😅 varhaisultraan en ole varannut aikaa, mutta pohtinut oon kovasti että pitäskö kuitenkin käydä, olisi niin kiva nähdä mitä sieltä löytyy.

Mulla ainakin on ihan hirveä turvotus, ja näin 3 lapsen äitinä tuntuu että jokaisessa raskaudessa maha tulee vain aiemmin näkyviin. Hieman juuri ahdistaa vaatteet päällä ja rintsikat, voisin vain olla ison villapaidan sisällä aamusta iltaan. Tissit on ihan hirveän kipeät, iltaisin tuntuu että sopivaa asentoa ei löydy kun aina johonkin sattuu 🤣🤣

Mulla tuli viime kuussa vielä kuukautisetkin vaikka raskaana olin ja sen jälkeen on satunnaista vuotoa aina toisinaan. Housuun ei tule mitään mutta välillä paperiin tai pönttöön. Tämä säikäytti alussa kovin mutta neuvola täti meinasi että niin kauan kun siihen ei liity kipuja tai vuoto ei ole tavattoman runsasta, on se kuulemma ihan normaalia. Jännä nähdä. Kokemusta löytyy kyllä 2 keskenmenosta ja yhdestä kohdunulkoisesta joten en tosiaan panikoi koska tämä ei ole ollut sellaista. Mutta itselle kuitenkin epänormaalia kun aiemmissa raskauksissa ei ole vuotoja ollut ennen synnytyksen käynnistymistä.
 
Hei, täällä ensimmäistä raskautta kokeva. Viikolla 10 + 0 menossa, vielä ei ole tullut otettua yhteyttä neuvolaan. Pahoinvointia lievästi kokenut, muttei mitään pahempaa. Pari aamu oksua vaan. Väsymys on kova, onneksi olen lähes kaikki päivät muutenkin kotona niin voi nukkua päikkäreitä. Eilinen meni kokonaan lähes sängyssä.

Meinattiin puolison kanssa jos jouluna kerrottaisiin raskaudesta vanhemmillemme. Kavereille puolisoni on jo huudellut, hän on melko innoissaan. (Y)
 

Yhteistyössä