KESÄ 2010 hoidot

Sera Ennen ekaa siirtoa pyysin ite että voisin saada 2 jos vaan mahdollista. Ja kun huono laatu selvisi, ei tätä mitenkään kyseenalaistettukaan. Toisella kertaa ei edes tarvinnut pyytää, vaan ilmotettiin että siirretään 2 top-alkioo. Jos joudun yksityisellekin vielä, ajattelin yrittää kinuta kolmeakin, ainakin jos joku on niin huono ettei kestä pakastustakaan...

Mähän oon jo pian 33v ja varmaan koittaa kiirehtiä endonkin takia.
 
Mä tiedän että nyt varmaan tulee poikkisanoja, mutta oon teidän kanssa eri linjoilla noista alkiomääristä, varsinkin top-luokkaisten, non-topeista en ala kinaamaan =) . Tietenkin useempi alkio -> isompi raskausmahdollisuus, mutta lantilla on myös kääntöpuoli, jota ei kannata jättää huomiotta. Hoidoissahan tavoitteena on aina yksi terve lapsi. Ja kun siirretään useampia alkioita, niin kasvaa samalla monikkoraskausriski. Ja monikkoraskaus on aina riskiraskaus. Keskenmenoriski, keskosuusriski on todella paljon suuremmat, lisäksi synnytys on vaarallisempi ja on isompi riski siihen, että lapset ei olekaan terveitä. Tietty myös se yksi alkio voi jakautua, mutta yhden siirrossa monikkoraskauksia on toooosi paljon vähemmän.
Siksi olen itse sitä mieltä, että yksi alkio aina kun vain se on mahdollista. Max 2, silloin kun on non-toppeja.
Tiety olisi tavallaan houkutteleva ajatus, että saisi kaksi lasta kerralla. Mutta täytyy ajatella lasten parasta.
Suomessa ollaan aika uranuurtajia yhden alkion siirroissa. On tutkittu, että raskautumisprosentit pitkällä aikavälillä (siis kun jenkeissä siirretään ne kaikki 5 alkiota kerralla, suomessa pitemmän ajan kuluessa 1 tai 2 kerrallaan) ovat hyvin lähellä toisiaan. Tietty yhtä kertaa kohti on huonompi mahis ja voi kestää jonkun verran kauemmin raskautuminen, mutta myös monikkoraskauden riski on huomattavasti pienempi. En kyllä ole perehtynyt, onko tutkittu hoidoista syntyviä lapsia, esim. onko suomessa terveempiä, vähemmän keskosia jne. Täytyypä ottaa selvää =)


Olipas ylijärkevä puheenvuoro. En ollenkaan tarkoita loukata ketään, mutta ihan vain mitä olen itse ajatellut =)
 
Mielenkiintoisia keskusteluja ja hyviä pointteja! Täytyy myöntää, että kun ikää on tänkin verran ja aika tuntuu juoksevan, niin houkutus kahden alkion siirtoon varmaan olis, mutta tottakai ensisijaisesti pitää miettiä lasten ja oman terveyden parasta. Mä henkilökohtaisesti luottaisin aika lailla tässä asiassa lääkärin sanaan. Jos lääkäri ehdottaa kahta, niin ei varmaan pistetä hanttiin, mut ei erikseen aleta sitä pyytämään, jos lääkäri ei mitään asiasta puhu. Näin ajattelisin nyt.

Mua muuten alkoi mietityttää se, ettei mulla oo ultraa ennen seuraavaa inssiä ja mietin, et en kai oo ymmärtäny asiaa väärin, oiskohan pitäny varata aika ultraan, joten soitinpa tänään klinikalle ja tarkistin tilanteen. Ei kuulemma tarvii tehä ultraa, riittää kun lääkäri inssissä sit kattoo, ettei oo liian monta munarakkulaa kypsyny.. Toukokuussahan mulle tehtiin ultra, ja silloin lääkäri muistaakseni kp10 sanoi, että johtofollikkeli on niin iso, että ovulaatio saattaa tapahtua minä hetkenä hyvänsä ja passitti mut suoraan vastaanotolta tekemään ovistestin. No, ovulaatio oli silloin kuiteskin vasta kp 13, joten ehkä tästä vois maalaisjärjellä päätellä, että ainakin silloin on munikset hyvin kasvanu ja lääkäri olettaa, että ne kasvaa samalla tavoin seuraavissakin kierroissa ..tai näin ainakin haluan ajatella :) Kesäkuussa tehdyssä inssissä lääkäri vain sanoi, että ovis näyttää just tapahtuneen, joten sikäli oli otollinen hetki inssille silloin.
 
Oikein mielenkiintonen keskustelu juu, lisää vaan mielipiteitä naiset :)

Shayna, tuskinpa sun mielipitees ketään loukkaa, ja niinku sanoit, järkevä mielipidehän se oli, ja totta =) Mutta ymmärrän kyllä risupesää varsin hyvin, että varsinkin jos alkiot on huonoja, haluaa kaksi, tai jopa kolme alkiota siirrettävän kerralla.

Muuten oon lähinnä kielovanamon kanssa samoilla linjoilla, että jos lääkäri kahta ehdottaa, niin en pistä hanttiin, mutta jos ehdottaa yhtä, en ala myöskää ainakaa ihan heti kyselee kahta. Ellei sitte oo just niin, että alkiot on tosi huonoja, sitten kyllä kysyisin, että mikäs tässä nyt ois järkevintä.

Ja tottakai monikkoraskaus on riskiraskaus, mutta ei se raskausaika niin "varmaa" aikaa ylipäätään taida olla, vaikka yhtä odottais... koskaan ei voi tietää, mitä tapahtuu. Ja onneks Suomessa on tuo keskosten hoito melkoisen huippuluokkaa, kuten myös raskaudenaikainen hoito, ja terveydenhuolto nyt ylipäätään =) Meillä enemmän pelkää tuo mies sitä monikkoraskauden riskiä ku minä, just niiden riskien vuoksi, että kai silläkin joku sana on sanottavana, montako alkiota siirretään, jos meiltä sellasta kysytään
:p
 
Täällä ollaan aikastalailla samalla mietekannalla noiden siirrettävien määrän suhteen kuin valtaosa :D Eli hyvää vain yksi ja sitten jos huonolta näyttää niin voisi sen kaksi ottaa jos lääkäri sitä itse ehdottaa/suosittelee!

Gabille tsemppiä huomiseen ultraan... Mulla on ultra heti aamulla kahdeksalta, mutta en pääse raportoimaan tänne kuin vasta töistä päästyäni!
 
Onhan siinä kaksosraskaudessa enemmän riskejä ja ois sillein järjellisempää yrittää yhtä kerrallaan, mutta luotan aika paljon kuitenkin nykyaikaseen lääketieteeseen että kaikki vois mennä hyvinkin, vaikka eihän sekään tietenkään aina kaikkia voi pelastaa. Se sitten menis miten menis..se ois vaan jonkun muun kun mun hallussa niinkun nytkin tää kaikki. Ja kun tää turha vaivannäkö ja pettymykset on vaan jatkunu jo niiiiin kauan ettei jaksais yhtään enää.. jos sais kerralla sen "tuplavoiton" niin tyytyisin varmastikin siihen eikä koskaan enää tarvis hoitojen uutta alotusta ajatellakaan! Jos taas sais "vain" yhden niin jossain vaiheessa sama rumba ois taas edessä eikä tiedä kauanko kestää, tuleeko koskaan mitään jne.
 
Anteeksi että änkään tänne teidän ketjuun,mutta uskon että täältä saisin vastauksen. Elikkä osaako kukaan sanoa paljonko maksaa clomhexal 50mg apteekissa? en löydä muuta kuin clomifenin hinnan. Jos joku tietäis :wave: =)
 
Ihan samaa mieltä tuosta monikkoraskausasiasta, ja hyvin on faktat kyllä tiedossa olleet itselläkin tuohon liittyen. En uskaltaisi ehdoin tahdoin lähteä pyytämään kahden siirtoa ellei perusteltua syytä olisi, kuten juuri nuo useat epäonniset hoidot, ikä, kiinnittymisvaikeudet jne. Kyllä tuon yhdenkin syntymä aiheutti sellaiset toimenpiteet ja vaaratilanteet (itselleni) että se 8pv sairaalassa ei unohdu ikinä hirveydessään. Vuosi meni toipua siitä rytäkästä. Saatikka sitten jos esim keskosina syntyneilla kaksosvauvoilla olisi vielä vakavat vaikeudet.. tai toinen vaikka kuolisi :( huh. Mutta tosiaan, voihan sitä sattua ihan mitä vaan muutenkin, on tää hittovie niin epävarmaa ja haurasta tää koko elämä ja muu p*ska. Mut hei, eihän sitä ikinä voi mennä 100% vannomaan.. vaikka yksi alkio siirrettäisiin, se kyllä voi siellä jakautua! Siinä oliskin kyllä todelliset yllärikaksoset! :D
 
No se on kyllä totta että mitä vaan voi aina tapahtua vaikka yrittäisi kaikki riskit minimoida! Ja vaikka eläisi miten vaarallisesti niin voi kaikki mennä huippuhyvin =) Mutta mä rakastan prosentteja ja välttelen riskejä :D Yksilön kohdalla tietty ei isosta poppoosta lasketut todennäköisyydet aina mene yksiin, I´ll give you that.

Hei Gabi ja Eina kauheasti tsempityksiä huomiseen ultraan :heart: Ootte ajatuksissa! Ja tulkaa heti raportoimaan kun pystytte!
Täällä juilii... toivoisin että alkaisi menkat huomenna niin pääsisin jo la piikittelemään. Voi kuitenkin olla että alkaa vasta lauantaina. No, eipä tässä yksi päivä tunnu kauheasti vaikka nyt tuntuukin toooosi pitkältä ajalta =) Huomenna kuiteskin lähetään miehen kanssa kylpylään viikonloppulomalle, vähän laatuaikaa (kuukautiset alkaa ja hormoonipiikit, niin arvioisin olevani kerrassaan mainiota seuraa :D )
 
Joo se on Shayna tosi että yksikin päivä voi tuntua tosi pitkältä ajalta :LOL:

Kiitti tsempeistä, niitä tarvitaan!

bluebaby: Ei ole mulla ainakaan tietoa clomhexalin hinnasta.. Mulla on noi clomifenit itsellä..

Ja risupesä, tuokin on niiiiin totta että kova paikka se olisi taas sitten aloittaa hoitoja taas uudestaan.. Ymmärrän täysin mitä ajat takaa! Toivottavasti asiat menee sinun kohdallasi niinkuin itse toivot :hug:
 
Tsemppiä kaikille meille huomisille ultrille! Mulla on jo aamulla klo 10 niin ehdin sitten jossain vaiheessa kommentoimaan että miten meni. :)

Noista siirroista ja alkiomääristä: me ollaan ehdottomasti haluttu kahta. Syyt siihen on olleet lähinnä se että haluaisimme useamman lapsen, ja juurikin se että iän takia näitä hoitoja ei voi montaa vuotta jatkaa. Ja mieheni on itse asiassa itse kolmonen, hänellä on kaksoisveli ja sisko, joten jos heidänkin perheensä on selvinnyt niin uskon että mekin. :D totta kai kaksosissa on isot riskit, ja aika paljon olen kuullut että hoidoissa alkaneista kaksosraskauksista toinen saattaa menehtyä alkuvaiheessa. Mutta me olemme valmiita ottamaan riskit.

Huomiseen!
 
Vielä Susulle toivotteleen onnea huomiselle ultralle! Tulee niin kovasti tekstiä tänne ettei pysy perässä keillä kaikilla on meno ja koska :D

Ja nyt nukkuun että jaksaa aamulla nousta ultraan ja töihin!

:wave:
 
Minä kans toivottelen kaikille huomisille ultrille onnea täältä =)
Ja Susu75, musta on hienoa että ootte noin valmiita ottamaan vastaan kaikki riskit, mitä monikkoraskauteen liittyy. Haluaisin olla yhtä rohkee =) Toivotaan siis teille tuplaonnea pian :hug:
 
Jippiii, menkat alkoi!!!! Hoitojen hopeareunus ilmeisesti, että ekaa kertaa yli vuoteen osaan iloita tästä asiasta :LOL:
Heti soitin Väestöliittoon ja eka ultra on ensi keskiviikkona kp6. Huomenna tää kaivaa neulat esiin =) Tästä se sitten lähtee, mikä tunteiden sekamelska =)!
Hei muuten kysymys teille kenellä on puregonista kokemusta. Mihin aikaan päivästä ootte sen pistäny? Mulle lääkäri sanoi että pistä aamulla, sitten perään oli hoitajan ohjaus niin sanoi että iltapäivä-ilta. Hmmmm.... Ajattelin koittaa puoliväliä pistää puolenpäivän aikoihin? Tai sitten meen sen mukaan mitä doc sanoi =)
Susu, voi multa on jotenkin ihan livahtanut silmistä että sullakin on tänään ultra! Valtavasti tsemppiä ja yritän puhaltaa täältä hyvää onnea!!
Toivottavasti tänään saadaan triplasti hyviä uutisia :heart:
 
Shayna: Jippii, pääset alottamaan hoidot!! :flower: :flower: Ja onhan se jotenki hassua varmaan iloita menkoista, kun tähän asti ei oo mitää muuta nii paljo toivonutkaa, kun että ne EI alkais! :kieh: Nyt vaan paaaaljon peukkuja teille, että kaikki menee nappiin!! <3 Ja viettäkää oikein mukava kylpyläloma!!
Utelisin vielä, että mitä sun lääkkeet tuli maksamaan yhteensä tähän ivf:n?

Heräskö muuten kukaan muu hullu toivoja viime yönä kattoo tähdenlentoja, ku minä?

:kieh: Enkä nähny YHTÄÄN!! :/ Toivoin silti... vaikea tietty arvata, mitä ;) :D :heart:

:heart:
 
Täällä ollaan lähtökuopissa kohti ultraa. Tai no kohta. Tulen heti raportoimaan kun pystyn. Mutta mun maailmani kyllä mullistui jo. Sain erittäin mieluisan soiton eräästä työpaikasta, jota olin hakenut :D Uusi työ alkaa jo ensi viikolla!!! Ja se on fyysisesti paljon kauempana kotoa kuin aikaisempi työ, joten arki mullistuu. Tuumailtiin jo tuossa miehen kanssa, että mitähän se sitten tarkoittaa hoitojen ja arjen aikataulutuksen kannalta, kun tähän asti on kaikki lääkärissäkäynnit sun muut menneet niin kivuttomasti... No, nähtäväksi jää! Mutta jotenkin tämä mahtava työuutinen vei nyt ikään kuin suurimmat jännitykset hoidolta. Ei ole niin hirveän suuret paineet sen kanssa! Eikä tartte ressata ainakaan ihan niin paljon mahdollisten tulevien piinaviikkojen aikana, kun on muilla elämän saroilla uutta opittavaa ja uusia mielenkiintoisia asioita. ...tai sit mä vaan ressaan ja jännitän kahta kauheammin :LOL:
 
shayna Mulla on just puregon tässä hoidossa ja sen kuten muutkin lääkeet aiemmissa hoidoissa oon pistäny illalla klo 20-21. Tuo ilta-aika on ilmeisesti siks että jos ultra on päivällä ja annosta muutetaan niin se voidaan tehdä jo siitä päivästä lähtien.

Mulla jää muuten harmillisesti puolet 900 ampullista käyttämättä... jos joku kiinnostuu hyödyntämään tilannetta niin ottakaa yksärillä yhteyttä ;)
 
Onnea shayna et hoidot pääsee jatkumaan :heart:

Gabille myös tsemppiä ultraan ja muillekin joilla tänään oli jotain tapahtumia,kaikkia en koskaan muista,enkä nyt ennätä lukea taaksepäin :/

Toka ultra käyty,maanantaina punktioon,apua!!!
 
shayna, onnittelut alkamisesta! =) Puregonin laittamisesta, olen tehnyt samoin kuin risupesä, eli pistänyt iltaisin klo 20-21 välillä. Helpottaa siinä mielessä että aamuisin voi olla hässäkkää, päivisin voi olla joku syy että ei ehdikään, tuohon aikaan on yleensä jo kotona ja voi rauhassa pistää. Ja tosiaan jos ultrassa todetaan että annosta pitää muuttaa, se voidaan tehdä jo samana päivänä.

Sera2010, mun lääkkeet maksoi nyt tähän hoitoon: Procren about 125 ?, Puregonit ensin 2 x 900 IUI n. 570 ?, ja sitten paukkuikin Kelan lääkekorvauskatto yli, ja tänään haen sitten vielä Puregonin ja Pregnylin ja Lugesteronit 1,5 ? per lääke. =) =)

Gabi77, ONNEA uudesta työstä!! Todella hienoa, ja varmasti tuo uutta mietittävää ja vie ajatuksia vähän hoidosta, mikä ei ole välttämättä huono asia.

Omaa napaa: ultra meni hyvin tänään, rakkuloita laskettiin olevan 19!! Mutta niistä on yli puolet aika pieniä, joten saa nähdä ehtiikö valmistua tiistaille, jolloin on punktio. Suurimmat rakkulat oli 17 mm. Tänään ja huomenna pistän vielä Puregonia ja sunnuntaina illalla sitten Pregnyl. Limis oli 15 mm, en muista että ois koskaan ollut noin paljon.. hm, jännää. Aika turvonnut olo alkaa olla, ei voi pitää muuta kuin löysiä housuja..

Ihanaa viikonloppua teille kaikille, me lähdetään huomenna Viron maalle viikonloppulomalle, vähän hankalaan paikkaan tulee mutta ihan kiva että pääsee vähän tuulettumaan!
 
Shayna: Kiva kuulla että pääsette tositoimiin! Onnea matkaan :hug: Ja rentouttavaa & romanttista "minilomaa" :heart: Niin ja puregonista.. Minä olen pistänyt n. klo 18

Sera: Mieli olis tehny nousta katselemaan yöllä taivaalle näkyykö mitään, mutta en kyllä millään kehdannut koska aamulla oli aikainen nousu.

Gabille onnea uudesta työpaikasta! Ihana kun varmaan saa kuitenkin jonkin verran muuta ajateltavaa! Kuulumisiasi odottelen jännittyneenä, toivottavasti kaikki on mennyt hyvin!

barbapörrölle kovasti tsemppiä punktioon!!

Toivotaan Susu että mahdollisimman moni ehtisi sieltä kasvaa vielä mukaan! Ja sinullekkin oikein paljon tsemppiä sinne tiistain punktioon! Niin ja oikein hauskaa reissua! Palaa virkistyneenä takaisin :heart:


).( Ultrassa käyty ja tällä kertaa palattu paremmalla mielellä kuin viimeksi! Nyt oli muniksia 16mm, 14mm, 13mm, 2x11mm, ja yksi 8mm (saatto siellä olla enemmänki sitten pieniä, mutta tuo 8mm oli viimeinen minkä lääkäri mittasi pienistä.) Mikä parasta limis oli kasvanut!!! =) Se oli nyt 7mm!!!! JES! Eli sen puolesta mahdollisuudet onnistua tulivat takaisin :) Tänään illalla laitan vielä puregonia, huomen aamulla puregonia ja huomen illalla pregnyl. Maanantaina sitten inssiin! Toivotaan etteivät munikset karkaa ennen sitä.. (sillon sunnuntaina olis mun "oikea" ovispäivä, toivottavasti pregnyl sais "hämättyä" sen siirtymään myöhäisempään). Mutta pääasia että kuitenkin saatiin tuo limis kasvamaan!
 
Eina: Hienoa, että inssissä nyt kaikki paremmin kuin viimeks! :heart: Ja peukkuja täältä, että maanantai on vielä hyvä ajoitus inssille!
Mutta mutta, nyt mää oon varmaa taas tyhmä, mutta en ymmärrä... siis inssiin oot menossa, ja NOIN MONTA follii?? :eek: :eek: Mulle ku sanottii, että ne mun kolme follii oli just se enimmäismäärä, et inssii ees tehää just monikkoraskauden riskin takia... että siis häh, oonko mä tajunnu jotai ihan väärin? :D Ja mitämitä, mitä nuo pistokset inssiin on? :eek: Ei mulla vaa mitää ollu... kyllä sitä välillä tuntee ittensä nii tyhmäks, tietämättömäks ja avuttomaks näissä(kin) asioissa! :headwall:

Susulle oikein mukavaa reissua!! =) Ja kaikille muillekkin, hyvää viikonloppua!! B)
 
Joo oot aivan oikeessa että yleensähän ei kovin helpolla tehdäkkään jos on noin monta follia.. Meänkin lääkäri alunperin (inssisuunnittelussa) puhui että 3 follia on maksimi.. Nyt on ollut sitä mieltä että ei usko että noi kaikki irtoaa saati pienet hedelmöittyis niin on uskaltanut tehdä inssin..

Mutta se mun eka inssi oli kyllä kaiken huippu... Sillon mulla oli isompi lääkitys ja kp10 mun follit oli 17mm, 16mm, 15mm ja 2kpl 14mm!!! Eli mitäköhän noi on ollu inssipäivänä?! (ei ultrattu enää niin en tiedä!) Ja siis silti tehtiin inssi!!! Lääkäri ei halunnut heittää hukkaan kiertoa :LOL:

Ja siis tosta ekasta inssistähän mulla onnistikin, mutta meni kesken! En kuitenkaan usko että siellä nyt kahta enempää olisi ollut kyydissä.. vaikka mistäpä tuota koskaan tietää.

Mulla on insseissä lääkityksenä ensin clomit kp3-7 ja sit puregonia pistoksena... Ja irrotuspiikkinä (varmistetaan ovulaatio) pregnyl.

Joissain paikoissa kai tehdään pelkällä tablettilääkityksellä (esim.clomit) inssi ja niin että ite tikutetaan ovis, ei irrotuspiikkiäkään ollenkaan. Mutta meillä tehdään (onneksi) koko "satsilla" :D
 
Noniin. Ultrassa käyty. Ja apteekissa. Ei mennyt ultra hyvin ei. Se 9mm folli ei ollut kasvanut ollenkaan. Se vasen munasarja, jossa vielä tiistaina oli yksi 10m ja muutamia pienempiä, oli myös jättänyt kasvun yhden follin varaan, joka oli 12mm. Lääkäri antoi paljon lisää menopuria - tupla-annoksella kolme päivää. Maanantaina uusi ultra. Jos on jotain tapahtunut, inseminaatio mahdollisesti keskiviikkona. Tai sitten hoito siirtyy seuraavaan kiertoon ja jatketaan isommalla clomifen-annoksella. Sellasta. Eli ensi vkosta tulee SÄÄTÖÄ, sillä mun pitäis olla siellä uudessa työpaikassa 150km päässä Taysista sekä maanantaina että keskiviikkona. Huoh. Kirjoitan myöhemmin lisää!
 

Yhteistyössä