Kertokaas esimerkkiruokia mitä teette 9-10kk:n ikäiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terhikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Terhikki

Aktiivinen jäsen
27.12.2004
2 662
0
36
Mä olen tehnyt periaatteessa samalla kaavalla nyt kuin kokoajan, eli keitän muutamia eri kasviksia + pastaa / riisiä, soseutan ja pakastan. Mausteena esim. paprikajauhetta, yrttejä.

Nyt olen tietysti jättänyt vähän enempi karkeutta, ja pasta ja riisi antaa kanssa oman säväyksensä rakenteeseen.

Näihin olen sitten lisännyt erikseen pakastamiani lihaa / kalaa / kanaa aina annosta lämmittäessä.

Mutta mutta, kertokaas te millasia olette tehneet, niin nappaan vähän vinkkejä :)

Yksi mitä mies teki eilen:
Spagettia ( ei soseutettuna )
broilerin rintapaloista tehtyä kastiketta ( veteen ja jauhoihin ) jossa myös valkosipulia
currya, paprikaa, ketsuppia.

Lapsi läystyttää pehmeitä pieniä paloja broileria ja sujuvasti jauhaa ikenillä myös pastaa.

Kiitos vinkistä :)

Lisäkysymys: teettekö yleensä päivän / kahden päivän sapuskat ja tarjoatte tuoreeltaan vai jemmaatteko pakkaseen?

Mua harmittaa kun en ole vielä tarttunut siihen että tekisin pikkumiehen ruuan samalla kuin muidenkin, vaan olen kokenut helpommaksi tehdä isot satsit pakkaseen ja ottaa sieltä tarvittaessa. Mutta toisaalta niin olen tehnyt isompienkin kanssa, eikä silti ollut vaikeuksia siirtyä aikanaan samaan muiden kanssa...

tavallista kotiruokaa, haarukalla muusattuna ja mahdollisesti suolattomana. pakkaseen tein satseja, joissa liha tai kala oli mukana. keittokasvismausteseoksella saa hyvän maun ilman suolaa. valkosipulia olen syöttänyt aivan pienestä kanssa, kovasti tykkäävät.

Me tehdään vajaan 2 viikon satsi pakkaseen.

Keitetään kasviksia ja siihen rinnalle sitten jotakin lihaa. Mausteita ei olle käytetty. Meillä on tosin nyt aika purkkiruokapainotteista ollut viimeiste 6 viikkoa, eli sitä kautta on saanut makuelämyksiä mausteista yms.

Meillä ikää muutama päivä vajaa 9kk ja odotetaan innolla 10kk ikää jolloin siirrytään pitkälti samalle ruoalle, kuin mitä itse syömme. Emme siis käytä juurikaan suolaa.

Ainiin .. Yksi kiva mitä lapsi tykkää:
Valkokastike keitetytyllä ja paloitetulla kananmunalla ( mausteena vain sitruunapippuri ) ja kuullotetulla sipulilla, keitettyä ja lautasella tilsattua perunaa ja kalaa uunista ( mitä vain lohesta seitiin ).

+ joka päivä annan paloiteltua tomaattia tuoreena

Meillä ei ole enää pakkasruokia.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Ainiin .. Yksi kiva mitä lapsi tykkää:
Valkokastike keitetytyllä ja paloitetulla kananmunalla ( mausteena vain sitruunapippuri ) ja kuullotetulla sipulilla, keitettyä ja lautasella tilsattua perunaa ja kalaa uunista ( mitä vain lohesta seitiin ).

+ joka päivä annan paloiteltua tomaattia tuoreena

Meillä ei ole enää pakkasruokia.

Oletko valkokastikkeen ihan tavan maitoon jo tehnyt?

Mie olen antanut vasta nyt viikon verran tavallista maustamatonta jukurttia, ja tuntuu jonkin verran tekevän ilmaa jne niin en ihan vielä siirry tavalliseen maitoon.

Maitoon.. Niin tosiaan :-o ..Ei tullut mieleen. *laho pää kesät talvet*
Mutta nyt kun miettii niin en ole ollut huomaavinani mahaoireita. Mun vauva siis 10,5kk.
Ehkä se vähä määrä kastiketta ei sitten ärsyttänyt. täytyy ehkä tarkkailla lisää.

Aina ei voi muistaa kaikkea :whistle: :D

Eipähän se toisille enää 'noin vanhana' mitään tee. Meillä tuo pienin nyt 9,5kk, ja aloittelin tosiaan nyt tuolla jukurtilla ja ehkä kuukauden päästä vasta sitten kokeillaan maitoa.

Yhteistyössä