kertokaas, c-hepatiitistä yks juttu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MINÄ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MINÄ

Vieras
eli tarttuuko yhdynnässä?
luin yheltä sivulta että tarttuu siemennesteen ja emätineritteen mukana ja tietenki veren mut toisella sivulla että vain veren välityksellä, kumpi tieto oikea?

vakisuhteessa on pienempi mahdollisuus että tartuntaa on varsinkin jos on kauan seurustellut ja oireet olis puolisollekin pitäny jo tulla niiden vuosien aikana. ellei tietty toinen petä niin sittenhän asia on ihan eri.

Alkuperäinen kirjoittaja MINÄ:
eli tarttuuko yhdynnässä?
luin yheltä sivulta että tarttuu siemennesteen ja emätineritteen mukana ja tietenki veren mut toisella sivulla että vain veren välityksellä, kumpi tieto oikea?

SAATTAA tarttua mutta aika epätodennäköistä.
helpoiten saat sen käytetyistä ruiskuista.

Ei minun miehelläni ole sitä, vaikka olikin naimissa c-hepatiittia sairastavan kanssa. On tarkistettu ettei kanna kyseistä tautia. Ja ihan suojaamatonta seksiä ovat harrastaneet. Eli tarttumisriski on melkoisen pieni lääkärien mukaan.

jotta tarttuisi yhdynnässä vaatii erittäin VERISEN yhdynnän eli limakalvot verillä jne.
nimim.c positiivinen 90-luvulta asti,mutta tautu passiivinen ei siis aktiivinen!!
Mikäli asia sua askarruttaa,ota yhteys alan asiantuntijoihin(ei siis mihinkään yleislääkäriin)
MIEltä haluaisin kuulla moisen lähteen jossa väitetään syljen mukana tarttuvan!

Ehkäpä "mie" sekoitti sen a tai b-hepatiittiin, todennäköisesti? Koska yhtään 100% varmennettua tapausta ei lääkärien mukaan Suomessa ole, jossa c-hepatiitti olisi tarttunut yhdynnässä.

entä jos tauti on aktiivinen?
onko hepatiitti edenny pitkälle jos on maksakirroosi?
miesystävällä todettiin c-hepatiitti ku linnassa testasivat ja nyt mietin että olenko saanut tartunnan ku ollaan oltu aina suojaamattomina.

Tutullani on Hepatiitti C ja hänen kanssaan asuvat ei saa käyttää esim samaa deodoranttia tai partaterää. Luonnolliessti siis tarttuu veren kautta, mytta myos syljen mahdollista. En harrastaisi suojaamatonta seksiä C hepatiitti tartunnan saaneen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja MINÄ:
huhuu

ja sitten ihmettelin että miksi tilapäissuhteessa pitää kortsua käyttää mutta miksi ei sitten myös vakisuhteessa?outoa

Tää perustuu kai siihen, että vaikee niitä lapsia on tehdä jos vaan suojattuna harrastaaa. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Tutullani on Hepatiitti C ja hänen kanssaan asuvat ei saa käyttää esim samaa deodoranttia tai partaterää. Luonnolliessti siis tarttuu veren kautta, mytta myos syljen mahdollista. En harrastaisi suojaamatonta seksiä C hepatiitti tartunnan saaneen kanssa.

Tuttu ja tuttu!Noh,mulla itselläni ja miehelläni tuo tauti,joten luulen tietotason olevan eriluokkaa kuin sinulla jolla TUTTU!Minä olen kuitenkin myös sairaanhoitaja,joten senkin kautta jotain hajua tuosta taudista,mieheni käynyt läpi alfainterferonihoidon jne.joten jos lopettaisit tuon hysterian levittämisen "kun tutullakin on"-tyyliin ja perehtyisit asioihin ennenkuin avaat sen suusi.
Täällä on kuitenkin ihminen,joka OIKEASTI huolissaan terveydestään!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:

Tuttu ja tuttu!Noh,mulla itselläni ja miehelläni tuo tauti,joten luulen tietotason olevan eriluokkaa kuin sinulla jolla TUTTU!Minä olen kuitenkin myös sairaanhoitaja,joten senkin kautta jotain hajua tuosta taudista,mieheni käynyt läpi alfainterferonihoidon jne.joten jos lopettaisit tuon hysterian levittämisen "kun tutullakin on"-tyyliin ja perehtyisit asioihin ennenkuin avaat sen suusi.
Täällä on kuitenkin ihminen,joka OIKEASTI huolissaan terveydestään!

Tälleen tämä tuttu mulle itse selvitti, että tälleen häntä oli neuvottu toimimaan....

Mutta tietääkseni C hepatiitista selviämis mahdollisudet ovat hyvät ? korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä. En todellakaan tahdo levitellä väärää tietoa.

Eiko ole myos totta että jos pitää peruskunnosta huolta ei tauti etes muutu aktiiviseksi??

Voimia AP:lle...

Vakiintuneessa seksisuhteessa ei yleensä tarvita kondomia, jos sinulla ei ole muita veren välityksellä leviäviä tauteja (esim. hepatiitti B tai HIV - infektio).

Tietääkseni esim aids tukikeskus tekee testejä ilmaiseksi

Juu ei c tartu yhdynnässä, veri vereen sekoittuneena vaan. Partakoneenterät ja hammasharjat kannattaa kyllä pitää itsellään, mutta ei mitään syytä miksei käyttäisi toisen dödöä. Ja syljestä kaikkein viimesenä :laugh: Tunnen monia joilla on c, mukaanlukien mieheni jonka kanssa en ole koskaan kumeja käyttänyt, eikä minulla tai pojallamme ole sitä.

se riski siihen että c tarttuu yhdynnässä on tosiaan aika pieni.. kun tarvii sen verikontaktin. lapsen isällä on c, eikä tarttunut minuun suhteemme aikana, eikä lapseenkaan.. kondomia ei tarvinnu lääkärin mukaan ees käyttää ja eipä ois lastakaan alulle saatu, jos sitä ois käytetty :saint:

Yhteistyössä