Ehkäisy ja lapsiluku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kepsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kepsis

Vieras
Kun nyt kerta tänne änkesin kirjoittamaan tuohon yhteen ketjuun niin samapa se on saman vahingon piikkiin kysästä tälläistä asiaa mikä vähän on askarruttanut mieltä.

Eli oli tuossa keskustelua tuttavien kesken ehkäisyn valinnasta ja lapsien määrästä. Siis itse muistelin useampaan kertaan nähneeni täällä naisten kirjoittamia mielipiteitä siitä että ehkäisynä yhtä hyvin mies voi mennä napsimaan putket, kun miehelle se on niin "pikku juttu" ja peruttavissa. Tämä on nimenomaan se henki missä kommentteja oli kirjoiteltu silloin kun asiasta täältä luin.

Miehen sterilisaatio - Leikkaukset - HyväTerveys

Tuolla sivulla sanotaan vasektomiaa ehkäisykeinoksi, mutta ehken ajatus on eri kuin tässä minun aloituksessa, minun mielestä sitä ei tulisi sanoa ehkäisykeinoksi sellaisenaan, kun siitä saattaa tulla väärä kuva, ikäänkuin että voitaisiin sillä korvata kondomi tai pillerit pitkässä suhteessa, mutta toisaalta se on ehkäisykeino sanan varsinaisessa merkityksessä, vaikea juttu määritellä. Sterilisaatio kun on minusta se fiksumpi sana, koska se kuvaa sitä paremmin.

Linkin lopussa leikkauksen perumisen todellinen ikävä puoli, eli puolet, 50% siis miehistä saa lisääntymiskyvyn takaisin vasektomian jälkeen kun / jos tulee toisiin ajatuksiin.

eli ei vasektomia ole mikään ehkäisy, vaan se on sterilisaatio minkä peruuttaminen ei todellakaan ole helppo homma ja kaikkea muuta kuin varmaa.

Joten tässä päästään siihen asiaan että, JOS lapsiluku on täynnä molempien mielestä, päättäköön he mikä heidän tapansa on toimia asiassa, MUTTA vasektomia ei ole mikään ehkäisy keino kuten pillerit tai kondomi jne.

Jokainen päättäköön itse oman kantansa siihen että haluaako pitää avoinna sen että vielä lisääntyy tai ei, parisuhde ei ole siinä mielessä mikään yksi eliömuoto missä kumpi tahansa osapuoli voi päättää molempien puolesta milloin ei enää lisäännytä tai kuka tekee sterilisaation ja miksi, operaatio tai lääkitys on sivuseikka sen asian rinnalla että niin miehellä kuin naisella on itse päätäntäoikeus vain omalta kohdaltaan, että haluaako vielä mahdollisuuden lisääntyä tulevaisuúdessa vai ei.

Jos nainen ei halua enää lapsia, menköön itse steriloimaan itsensä sama myös 100% miestä kohtaan, se että eletään parisuhteessa ei tarkoita että pitää tehdä toisen takia asioita mitkä voi hyvin tuhota loppuelämäksi mahdollisuuden muuttaa omaa kantaa asian suhteen.

Leikkaus ei ole ikinä riskitön ja pikku juttu, aina voi mennä joku vikaan ja jos asiantuntijat itse on sitä mieltä että operaation kääntäminen on 50 / 50 juttu niin minun mielestä puhutaan aika huimasta riskistä.

Otetaan vertauskuvaksi vaikka se että sinulla on syöpä ja lääkärit sanovat mahdollisuuksiksi 50% selviytyä, ei taida ihan kauhean hyvältä mahdollisuudelta kuulostaa? Pikku juttu ja "riskitön" on minun mielestä se että komplikaatioiden ja kääntämisen epäonnistumisen mahdollisuus olisi siellä prosentin kohdalla. Silti tilastollisesti se olisi 1/100:sta saa negatiiviset seuraukset asiasta.

Tämähän on aika monisävyinen asia, siksipä todennäköisesti tähän löytyy aika montaa erilaista mielipidettä.

Vertailun vuoksi toinen linkki:

Etusivu - Hyvinvointiklinikat - Ehkäisy - Mekaaniset ja kemialliset ehkäisykeinot - Sterilisaatio - Tohtori.fi

Jossa sivun lopussa tehdään prosentuaalinen arvio vasektomian peruuttamisesta, jossa näkyy arvio että 50-90% leikkauksista saadaan peruutettua, mutta vain kolmasosa miehistä pystyy käytännössä jatkamaan sukua tämän operaation peruuttamisen jälkeen johtuen erinäisistä asioista mitä tuolla on mainittu.

Joten hummm.... ~33% mahdollisuus suvunjatkamiseen vasektomian peruutuksen jälkeen on aikas huh huh... Todennäköistä siis että et enää jatka sukua kun lasketaan yhtälöön se että on muitakin asiaa vaikeuttavia muuttujia, lukuisia, kuten moni teistä varmasti tietää, ettei se lapsen teko aina ole ihan sitä että harrastetaan seksiä riittävän monta kertaa lyhyellä aikavälillä.

Tämä aloitus siis vain siinä mielessä tehty kun muistan elävästi aika monen neropatin esittäneen miehen vasektomiaa hyvänä ehkäisykeinona nimenomaan, vaikka lapsiluku ei olisi täynnä. Pitäkää tuo mielessä kun vastaatte ;)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En jaksanu lukea mutta mitä hittoa sää täällä teet :D
niin tulin kahtelees että oisko pari viikkoa riittävästi että rohviili ois poistettu, mutta eip, törmäsin ketjuun missä ääliöt yritti selittää että olen täällä pyörinyt mukamas kirjottelemassa, siihen vuodatin sitten ja samalla aattelin että kun kerta tulin pyörimään niin heitänpä jutun mistä tuossa justiinsa tullu höpistyä "oikeassa" elämässä :D

Jaahas, ok. Mutta juu tuohon ehkäisyy. Mä en nyt ihan ymmärrä että mitä sä loppupelissä kysyt...? Mutta oma henk.koht mielipide on että kunhan saan aikaseksi nii mun röörit pätkästää poikki. Mies ei suostu, se kai kokee sen jotenkin uhkaksi miehisyydelleen...

Jaahas, ok. Mutta juu tuohon ehkäisyy. Mä en nyt ihan ymmärrä että mitä sä loppupelissä kysyt...? Mutta oma henk.koht mielipide on että kunhan saan aikaseksi nii mun röörit pätkästää poikki. Mies ei suostu, se kai kokee sen jotenkin uhkaksi miehisyydelleen...

En minä tässä oikeastaan kysykkään varsinaisesti mitään :p sellaista höpinää vain. Mää laitan putket poikki jossain vaiheessa mutta en ole vielä tehnyt sitä viimeistä "siirtoa" asiassa. Ehken miettinyt sitä vielä, mutta ajan kysymys se oikeastaan on.

No nih. Kahvin jälkeen hyvä lukea uudelleen. En mä menis vasektomiaa ehkäisynä kellekään tajoomaan JOS tarkoitus oli vielä JOSKUS se peruuttaa ja hankkia lisää muksuja. Kyllä mä sen tee ihan sillä mielellä että tää lisääntyminen oli sitten tässä. "Väliaikaseen" ehkäisyyn kun on nii monta kuutakin hyvää keinoa :) Ja jos niistä nyt ei sitten mikään passaa niin kintut ristiin vaan.

Yhteistyössä