Kertokaapas mulle KAIKKI ruuat/ainekset, missä ei ole hiilihydraatteja?

"vieras"
Juu ja rasvan saantikin mahtaa olla minimissään kehitysmaissa. Sitähän se hiilari/tärkkelys on: pula-ajan ruokaa, halpaa ja ravintokoyhää energiaa, joten on hassua että me yltäkylläisyydessä elävät länsimaalaiset pilaamme terveytemme ahmimalla sitä ja välttelemällä esimerkiksi luonollisia rasvoja.

Niin ja tTietystikään elimistö ei pysty tyhjästä valmistamaan niitä hiilareita vaan sen on saatava energiaa vaikkapa niistä protskuista.
Tässä viimeisessä lauseessa hipaistiin kysymystä, mihin atkinsien ja muiden vastaavien dieettien laihduttava vaikutus perustuu. Elimistöltä kuluu runsaasti energiaa aineenvaihduntaan, proteiinien muokkaamiseen hiilihydraateiksi, eli kaloreita kuluu ruuan "sulatukseen" enemmän kuin jos hiilihydraatit (eli se energia) tulisi koneeseen valmiina. Ravinnosta saatava energiataloudellinen "hyöty" on pienempi.


Siihen, miten tämä pitkällä tähtäyksellä vaikuttaa elimistöön, kuluttaako, polttaako loppuun nopeammin, en ota kantaa.
Elämä on palamista, eli happeen yhtymistä, liekin kokoa voi itsekukin säädellä.

Tämä ei ollut kannanotto karppauksen puolesta tai vastaan.

Itse en karppaa, mutta muuten yritän terveellisesti syödä, paino samalla: yritän :D
 
vierailija
Itse olen ajatellut paaston aloittamista. Sitä varten taas ketoositila on välttämätön eli hiilareista pitää luopua että ketoosi lähtee käyntiin. Kuitenkin muutamana ensimmäisenä päivänä ennenkuin ketoosi käynnistyy näläntunne saattaa riivata melkosesti. Tänä aikana voi kuitenkin syödä rasvaa ja proteiinia ja sitten vasta aloittaa täysmittaisen paaston.
 
vierailija
Nopeassa rasvan liikkeellelähdössä pääsee elimistöön kaikki rasvaliukoiset myrkyt ja kaikki rasvakudokseen kertyneet aineet tietysti rasittavat munuaisia ja niitä kaikkia ei välttämättä maksa pysty yhtaikaa muiden myrkkyjen kanssa käsittelemään. Mut jos sulla ei sellaista kudosta ole, eikai sitten haittaa?
 

Yhteistyössä