Kertokaa tyhmälle, MIKÄ idea on laahata sylivauvat + pari-kolmevuotiaat hautajaisiin? Kyse EI ole läheisestä ihmisestä tai hoitajan puuttesta.

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
huhhuh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja afis:
Hoet muille, että LUKEKAA, mutta itse sivuutat kokonaan kaikki syyt mitä sinulle esitetään.

Lapset otetaan mukaan koska he ovat osa elämää eikä heitä nakata aina hoitoon silloin kun olisi muuta tekemistä. Ideana on, että lapset tuntisivat olevansa osa perhettä ja yhteisöä. Jos he kulkevat pienestä asti mukana, he todennäköisemmin osaavat isompina käyttäytyä tulevissa tilaisuuksissa.

Ihan yksi lysti onko haudattava läheinen vai kaukaisempi. Yleensä jos vanhemmat kutsutaan tämänkaltaisiin tilaisuuksiin, kannattaa olettaa, että he tulevat perheensä kanssa ellei ole erikseen perustellusta syystä pyydetty jättämään lapsia kotiin.
On oikeasti PAKKO hokea, kun jatkuvalla syötöllä kommentoidaan johónkin IHAN muuhun kuin itse aloitukseen / kysymykseen.

Taas vääristelet ja vihjailet; "eikä heitä nakata aina hoitoon silloin kun olisi muuta tekemistä"..Kuka näin on tehnyt tai sanonut tekevänsä? Onko hautajaisia joka viikko?

YLEENSÄ hautajaisten rajakin on vedettävä johonkin, KAIKKIA ei voida millään kutsua, ihan rahakysymyskin se jo on...Mutta tottakai itsekkäät mammat ajattelevat, että syötetään siellä nyt Takkusten rahoilla kaikki 8 lasta...
Etkö itse nyt mene hieman asian vierestä? Kysehän oli vauvoista/pienistä lapsista. Ne kaikki saman perheen 8 tuskin ovat kaikki imeväis-tai taaperoikäisiä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Eli lapset otetaan mukaan (saako tätä sanavalintaa käyttää ) ihan muuten vaan mahdollisesti pientä lasta hyvinkin jännittävään ja pelottavaan tilanteeseen? Siksi, että saadaan esittää meidän Eeverttiä muille?
Ahaa. :D Sieltä se tuli. Katkeruuden pien siemen putkahti pintaan. Harmittiko sinua kun jonkun muun lapsi sai hautajaisissa huomiota?
Jäikö minulta mainitsematta, että omani jäävät siis kotiin. Minulla ei ole tarpeen elää lasteni kautta ;).
En arvellutkaan että omia lapsiasi olisit taakkana raahannut tai laahannut mukaan. No, harmittaahan se kovasti kun jonkun lapsi saa huomiota. Jollekin se huomion saaminenhan voi olla se syy tuoda lapsi hautajaisiin. Mene ja tiedä. Kysymykseesi on kuitenkin vastattu jo moneen otteeseen.
MIKSI en laahaa omiani mukaan, kun olen kateellinen kun muiden piltit saa huomiota? :D

HIUKAN ontuu tuo sinun logiikkasi :D

Miksi salata kuolema lapselta? Ihan sama vois sanoa, että miksi häihin tulee lapsia? JOtkut suvut näkee suurinpiirtein hautajaisissa toisiaan...

Lapselta siis salataan kuolema, ellei sitä OTETA MUKAAN puolitutun hautajaisiin?
Alleviivattu ei ole minun kommenttini, vaikka se vieraan lainaamana siltä näyttääkin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä en ole ottanut pieniä enkä isoja lapsia mukaan sellaisen henkilön hautajaisiin, joita lapseni eivät tunne. Esimerkiksi työkaverini hautajaisiin en ottanut lapsia mukaan.
Et sinäkään kysymykseeni vastannut, muttet sentään alkanut jankuttamaan, miten meidänmummon ahutajaisiin ainakin otetaan sanni, severi, saimi ja supi mukaan :D

Ap mikä on pointtisi.Tuskin mitään ideaa oo viedä muksu hautajaisiin.Mutta jos on kyseessä lähiomainen taikka sukulainen ,ystävä
Mikä siinä on niin vaikeeta viedä lapsi hautajaisiin ?
Pelkäätkö traumaa sun muuta?
Mitä jos sä kuolet ,pitääkö tuo ikähaarukka estää sinun hautajaisiin tulemasta ?

Keittiönoita
Et sinäkään kysymykseeni vastannut, muttet sentään alkanut jankuttamaan, miten meidänmummon ahutajaisiin ainakin otetaan sanni, severi, saimi ja supi mukaan :D
Oukei, muotoilen vastaukseni uudelleen :D Eli vastaukseni on: en tiedä, koska mä en ole ottanut pieniä enkä isoja lapsia mukaan sellaisen henkilön hautajaisiin, joita lapseni eivät tunne. Esimerkiksi työkaverini hautajaisiin en ottanut lapsia mukaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja help:
Tästä olen todellakin samaa mieltä. Vauva elää symbioottisessa suhteessa häntä laheisempänä olevan ihmisen kanssa (joka yleensä äiti). Mitä ilmeisemmin vauvalle ei todellakaan ole se ja sama, kuka sitä hoitaa, mikäli vaan on ravintoa tarjolla.
Vauva sopeutuu. Tuo on hysteeristen äitien löpinää, ettei myös lapsen isään voisi muodostua hyvin läheistä sidettä ja suhdetta heti vauvan synnyttyä, JOS vaan annetaan muodostua. Äiti voi imettää, KAIKKEA muuta voi tehdä myös isä...IHAN kaikkea muutakin :hug:

Isä voi hörpyttää vauvaa tai tarjoilla lypsetyn maidon TARVITTAESSA pullosta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Etkö itse nyt mene hieman asian vierestä? Kysehän oli vauvoista/pienistä lapsista. Ne kaikki saman perheen 8 tuskin ovat kaikki imeväis-tai taaperoikäisiä.
Minä vääristelen ja suurentelen IHAN NIINKUIN tekin teette. Voihan perheessä olla vuoden välein syntyneet neloset ;).

vieras
Miksi salata kuolema lapselta? Ihan sama vois sanoa, että miksi häihin tulee lapsia? JOtkut suvut näkee suurinpiirtein hautajaisissa toisiaan...

Lapselta siis salataan kuolema, ellei sitä OTETA MUKAAN puolitutun hautajaisiin?
Alleviivattu ei ole minun kommenttini, vaikka se vieraan lainaamana siltä näyttääkin.
Pyhästi anteeksi, että meni lainaus päin vittua.

Mutta siis siltä salataan kuolema noin? Mistään muusta ei lapsi kuolemaa selville saa tai siitä ei voi lapselle puhua?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja LUPINI:
Ap mikä on pointtisi.Tuskin mitään ideaa oo viedä muksu hautajaisiin.Mutta jos on kyseessä lähiomainen taikka sukulainen ,ystävä
Kiva kuulla, että pointtini oikeasti kiinnostaa jotain.

Kysymys todellakin on esitetty otsikossa ja sen pointti on juuri se, että MIKSI lapsi...vastasyntynyt tai 2-3 vuotias laahataan mukaan puolitutun hautajaisiin?? JOS kysymys EI ole hoitajan puutteesta? Miksi lapsi sinne otetaan mukaan katselemaan itkeviä ihmisiä, kuuntelemaan surullisia virsiä, katsomaan arkkua ja sitä kun se menee maan uumeniin...Pohdintaa iltaan, se kai se syyni oli.

Kyseessä EI OLLUT EIKÄ OLE lähiomainen, ei äiti isä taikka ystävä.

Loppuihin kysymyksiisi en vastaa...ALOITUKSESSANI EI OLLUT KYSYMYS lähiomaisesta ja mihinkään muuhun en vastausta pyytänyt kuin siihen, MIKSI lapsi laahataan mukaan puolitutun hautajaisiin.

vieras
Oukei, muotoilen vastaukseni uudelleen :D Eli vastaukseni on: en tiedä, koska mä en ole ottanut pieniä enkä isoja lapsia mukaan sellaisen henkilön hautajaisiin, joita lapseni eivät tunne. Esimerkiksi työkaverini hautajaisiin en ottanut lapsia mukaan.
Kiitos. Taisit olla äkkivilkaisulla ENSIMMÄINEN, joka vastasi alkuperäiseen kysymykseen :D.

Minäkään en tiedä ja siksi kysyinkin...Mutta tunnetusti täällä ei saa kysyä mitään muuta kuin kauppalistaa tai uunipuuron ohjetta, muuten tulee päin pläsiä ja vastataan kaikkeen muuhun paitti siihen, mitä alunperin oikeastaan kysyttiin :D

Kiva kuulla, että pointtini oikeasti kiinnostaa jotain.

Kysymys todellakin on esitetty otsikossa ja sen pointti on juuri se, että MIKSI lapsi...vastasyntynyt tai 2-3 vuotias laahataan mukaan puolitutun hautajaisiin?? JOS kysymys EI ole hoitajan puutteesta? Miksi lapsi sinne otetaan mukaan katselemaan itkeviä ihmisiä, kuuntelemaan surullisia virsiä, katsomaan arkkua ja sitä kun se menee maan uumeniin...Pohdintaa iltaan, se kai se syyni oli.

Kyseessä EI OLLUT EIKÄ OLE lähiomainen, ei äiti isä taikka ystävä.

Loppuihin kysymyksiisi en vastaa...ALOITUKSESSANI EI OLLUT KYSYMYS lähiomaisesta ja mihinkään muuhun en vastausta pyytänyt kuin siihen, MIKSI lapsi laahataan mukaan puolitutun hautajaisiin.

Ihan ok,ei pidä raahata pientä hautajaisiin jos on hoitaja.
Eri asia jos ei oo hoitajaa tiedossa ja itse on pakko mennä,silloin lapsi otettava mukaan.
Mutta ei 0-3v oikein mitään ymmärrä koko hautajaisista,joten ei siitä haittaakaan ole.

Itse vienyt aikanaan 4v mummon hautaj, ja 5v papan,ne ei oikeesti ymmärrä,ja mitään traumoja saa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja fdafda:
Kaipa siinä samalla halutaan esitellä sitä omaa suloista lapsukaista...
Alkuperäinen kirjoittaja etyva:
no jospa ei ole halua jättää lapsia hoitoon vaikka halukkaita hoitajia olisikin?
Alkuperäinen kirjoittaja b:
Miksi ei? Kyllähän lapsien pitää saada kokemuksia myös tällaisista tilanteista... onhan lapsia myös iloisissa perhejuhlissa, häissä. Ehkä sylivauva kirkossa olisi asia, jota kuitenkin itse harkitsisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:
Hautajaiset on sukujuhlat jossa suku tapaa toisiaan ja katsastelee lapsukaisia. Lisäks lapset tuo hautajaisiin sellasta mukavaa vastapainoa muuten synkänpuoleisille ajatuksille.
Halutaan esitellä omaa lasta? Minusta vähintäänkin kyseenalainen tapa...Viedä huomio pois siitä miksi on yhteen alunperin kokoonnuttu ; Muistelemaan ja kunnioittamaan vainajaa.

Oma itsekkyys. Ei haluta jättää lasta hoitoon, vaikka se järjestyisikin. Halutaan väkisin ottaa se pieni lapsi mukaan itkun ja masennuksen keskelle...Surullisia virsiä, mahdollisesti suuri ja pelottava kirkko...Ei ajatella asiaa ollenkaan sen lapsen kannalta ja sen kannalta, kuinka se lapsi sen asian kokee.

Vaikka et lapsiasi puolitutun hautajaisiin otakaan mukaan ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö lapseni pääsisi osalliseksi MIHINKÄÄN mitä perheessä tapahtuu...tai jos näin on, kyllä huonosti on asiat :(.

Hautajaiset ovat ennenkaikkea tilaisuus, jossa ihminen saatetaan haudan lepoon ja sen jälkeen häntä lämmöllä muistellaan. Hiljainen tilaisuus.
Ei mitkään häät, joissa tanssitaan ja riemuitaan ja tangotaan pöydillä.

help
Tästä olen todellakin samaa mieltä. Vauva elää symbioottisessa suhteessa häntä laheisempänä olevan ihmisen kanssa (joka yleensä äiti). Mitä ilmeisemmin vauvalle ei todellakaan ole se ja sama, kuka sitä hoitaa, mikäli vaan on ravintoa tarjolla.
Vauva sopeutuu. Tuo on hysteeristen äitien löpinää, ettei myös lapsen isään voisi muodostua hyvin läheistä sidettä ja suhdetta heti vauvan synnyttyä, JOS vaan annetaan muodostua. Äiti voi imettää, KAIKKEA muuta voi tehdä myös isä...IHAN kaikkea muutakin :hug:

Isä voi hörpyttää vauvaa tai tarjoilla lypsetyn maidon TARVITTAESSA pullosta.
Voi voi. Kuten kaikkea muuta, paitsi imettää voi tehdä myös naapurin Esko. Meillä isä on osallistunut paljon vauvojen hoitoon ihan vastasyntyneestä asti. Olen silti ollut vauvojeni pääasiallinen hoitaja, ihan siitä syystä, että olen imettänyt, ollut äitiys- ja hoitovapaalla ja mieheni töissä. Päivät olen siis hoitanut vauvojani yksin ja illalla miehen kanssa yhdessä. Vauvat kyllä sopeutuu, se on totta, ihan niin kuin aikuisetkin sopeutuvat elämään vaikkapa eristyssellissä. Näitä asioita ei voi tietenkään suoraan verrata, mutta pointti olikin siinä, että ihminen on ehdollistuva olento, joka sopeutuu eri elämäntilanteisiin. Se ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että henkilö tuntisi olonsa hyväksi ja tyytyväiseksi.

huhhuh
Minä vääristelen ja suurentelen IHAN NIINKUIN tekin teette. Voihan perheessä olla vuoden välein syntyneet neloset ;).
Joo joo. mutta paljon ne vaikkapa imetyksellä olevat sieltä pöydästä syövät?

vieras
Eri asia jos ei oo hoitajaa tiedossa ja itse on pakko mennä,silloin lapsi otettava mukaan.
Mutta ei 0-3v oikein mitään ymmärrä koko hautajaisista,joten ei siitä haittaakaan ole.

Itse vienyt aikanaan 4v mummon hautaj, ja 5v papan,ne ei oikeesti ymmärrä,ja mitään traumoja saa.
Näin minäkin sen ajattelen ja kun tiedän, ettei hautajaiset ole ikinä mikään kiva tapahtuma, jätän lapset sieltä pois, jos vaan mahdollisuus on.
ERI ASIA tottakai silloin, jos kyseessä on todella läheinen omainen. Silloinhan lapset ilmanmuuta tulevat mukaan, vaikka kamala tilaisuus hautajaiset silti aina on, ei sitä käy kiletäminen...Kamala siis sillä tapaa, että on itkua ja surua ja lohduttomuutta :(.

Minä taas en ajattele asiaa niin, etteikö lapsi mistään mitään tajuaisi. Joku 3 vuotiaskin voi pohsiskella HYVIN paljon ja semmoisetkin asiat voi sitä ahdistaa, mitkä ei aikuisille tule edes mieleen. Monesti tuonikäinen on vielä niin hyvällä mielikuvituksella varustettu, että voi nähdä vaikka uniakin pelottavista ja oudoista tilanteista.

vieras
Voi voi. Kuten kaikkea muuta, paitsi imettää voi tehdä myös naapurin Esko. Meillä isä on osallistunut paljon vauvojen hoitoon ihan vastasyntyneestä asti. Olen silti ollut vauvojeni pääasiallinen hoitaja, ihan siitä syystä, että olen imettänyt, ollut äitiys- ja hoitovapaalla ja mieheni töissä. Päivät olen siis hoitanut vauvojani yksin ja illalla miehen kanssa yhdessä. Vauvat kyllä sopeutuu, se on totta, ihan niin kuin aikuisetkin sopeutuvat elämään vaikkapa eristyssellissä. Näitä asioita ei voi tietenkään suoraan verrata, mutta pointti olikin siinä, että ihminen on ehdollistuva olento, joka sopeutuu eri elämäntilanteisiin. Se ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että henkilö tuntisi olonsa hyväksi ja tyytyväiseksi.
Vertaat lapsen isää naapurin Eskoon? Good for you.
Meillä lapsen isä on 50 % siitä lapsesta. Lapsessani vertaa isänsä veri ja meille molemmat vanhemmat ovat yhtä tärkeitä lapselle. Ikävää, kun olet vetänyt tuolin miehesi jalkojen alta.

Kaltaisiasi on valitettavan paljon. Sitten ihmetellään, miksi isä viihtyy mieluummin autotallissa tai kavereillaan kuin kotona. Miksi se siellä kotona olisi. Täydellisen äidin ja vauvan täydellisen symbioosin tukkona :(.

Myös mies voi jäädä kotiin HETI vauvan synnyttyä...Pitää pitkän isyysloman ( + niinkuin meillä, ottaa kaikki kertyneet lomapäivät vielä jatkoksi, niin saa rauhassa tutustua vauvaan ja vauva-arkeen ).

Jos vauva on isänsä kanssa, se ei ole missään hoidossa tai eristyssellissä!!! :eek::eek::eek:

Eikä se, että isä hoitaa lasta ole automaattisesti se kakkosvaihtoehto, se huono vaihtoehto.

vieras
Paikat lasketaan henkilömäärän mukaan, ei sen mukaan onko naapurinVeijolla nenämahaletku ja imettääkö rissasen Birgitta vai joko sen Tapio 1 vuotta vetää kiinteitä.

vieras
Huvittavaa muuten, että kun päänaukojat vihdoin (? ) tajusivat otsikon kysymyksen, hävittiin kuin pieru Saharaan.

In Finland we called this Reilu Meininki :D.

Rakkikoirat kipaisivat vaivihkaa kukin omiin koppeihinsa...Vielä hetki sitten minut leimattiin vajaaälyiseksi, tyhmäksi, idiootiksi ja ties miksi :D:D:D

Hyvin harva sitten loppujen lopuksi mitään älyllistä vastausta ALKUPERÄISEEN kysymykseen pystyivät antamaankaan :D. Sorry, koitan keksiä ensikerralla jotain hiukan helpompaa :D.

Näin minäkin sen ajattelen ja kun tiedän, ettei hautajaiset ole ikinä mikään kiva tapahtuma, jätän lapset sieltä pois, jos vaan mahdollisuus on.
ERI ASIA tottakai silloin, jos kyseessä on todella läheinen omainen. Silloinhan lapset ilmanmuuta tulevat mukaan, vaikka kamala tilaisuus hautajaiset silti aina on, ei sitä käy kiletäminen...Kamala siis sillä tapaa, että on itkua ja surua ja lohduttomuutta :(.

Minä taas en ajattele asiaa niin, etteikö lapsi mistään mitään tajuaisi. Joku 3 vuotiaskin voi pohsiskella HYVIN paljon ja semmoisetkin asiat voi sitä ahdistaa, mitkä ei aikuisille tule edes mieleen. Monesti tuonikäinen on vielä niin hyvällä mielikuvituksella varustettu, että voi nähdä vaikka uniakin pelottavista ja oudoista tilanteista.

Lapsi vaistoaa aikuisesta että jokin nyt pielessä.
Mutta kuolema kuuluu elämäämme samoin kuin syntymä
Kun itse aikanaan kuolen,toivon ettei minun hautajaisiini ei tarvitse pienten tulla,
siksi kun kuolema on pelko ja surullista.
Oisi kiva kun hautajaisiini tulisi pieniäkin muksuja,ilman äitien mielikuvitusmaailmaa.
Jos voin olla lähellä jotain ihmistä eläessäni,miksi ei voisi hautajaisiin tulla(kyse lapsesta)

help
Vertaat lapsen isää naapurin Eskoon? Good for you.
Meillä lapsen isä on 50 % siitä lapsesta. Lapsessani vertaa isänsä veri ja meille molemmat vanhemmat ovat yhtä tärkeitä lapselle. Ikävää, kun olet vetänyt tuolin miehesi jalkojen alta.

Kaltaisiasi on valitettavan paljon. Sitten ihmetellään, miksi isä viihtyy mieluummin autotallissa tai kavereillaan kuin kotona. Miksi se siellä kotona olisi. Täydellisen äidin ja vauvan täydellisen symbioosin tukkona :(.

Myös mies voi jäädä kotiin HETI vauvan synnyttyä...Pitää pitkän isyysloman ( + niinkuin meillä, ottaa kaikki kertyneet lomapäivät vielä jatkoksi, niin saa rauhassa tutustua vauvaan ja vauva-arkeen ).

Jos vauva on isänsä kanssa, se ei ole missään hoidossa tai eristyssellissä!!! :eek::eek::eek:

Eikä se, että isä hoitaa lasta ole automaattisesti se kakkosvaihtoehto, se huono vaihtoehto.
Kyse ei ollut siitä, etteikö isäkin voisi hoitaa lasta ja muodostaa häneen läheistä suhdetta, saatikka siitä, että vertaan isyyttä naapurin Eskoon. Puhuin aiemmassa kirjoituksessani siitä, että vauva elää lähimmän hoitajansa kautta, joka yleensä on äiti, mutta voi tietysti olla isäkin. Meillä isä viihtyy kotona lasten kanssa, eikä autotallissa tai kamujen nurkissa. Minä imetin vauvojani siksi,etten nähnyt mitään tarvetta rajoittaa heidän rinnalla käymistä siksi, että voin vaikkapa sitten käydä hautajaisissa rauhassa. Suonissa virtaava verikö takaa sen, että vauvan on pidettävä tätä henkilöä yhtä tärkeänä, kuin sitä toistakin? Nyt kun lapseni on 4v ja 2v 6kk, isä on heille molemmille ihan yhtä tärkeä, kuin minäkin. En koe tehneeni lapsilleni hallaa hoitaessani heitä pääasiallisesti silloin, kun he vielä rintaa imivät.

Muuten: Seistäänkö teillä tuoleilla, kun voivottelit sitä, että olen vetänyt tuolin mieheni jalkojen alta? :eek:

huhhuh
Paikat lasketaan henkilömäärän mukaan, ei sen mukaan onko naapurinVeijolla nenämahaletku ja imettääkö rissasen Birgitta vai joko sen Tapio 1 vuotta vetää kiinteitä.
Ahaa. No sitten meillä on ollut omituiset hautajaiset, kun on voitu ilmoittaa syövien määrä sinne pitopalveluun, josta ruoat on tullut.

huhhuh
Huvittavaa muuten, että kun päänaukojat vihdoin (? ) tajusivat otsikon kysymyksen, hävittiin kuin pieru Saharaan.

In Finland we called this Reilu Meininki :D.

Rakkikoirat kipaisivat vaivihkaa kukin omiin koppeihinsa...Vielä hetki sitten minut leimattiin vajaaälyiseksi, tyhmäksi, idiootiksi ja ties miksi :D:D:D

Hyvin harva sitten loppujen lopuksi mitään älyllistä vastausta ALKUPERÄISEEN kysymykseen pystyivät antamaankaan :D. Sorry, koitan keksiä ensikerralla jotain hiukan helpompaa :D.
Vai voisiko kyse olla ihan vaan siitä, että kello on jo niin paljon, että porukka painuu jo nukkumaan. Niin ajattelin tehdä myös minä:)

Kiitos. Taisit olla äkkivilkaisulla ENSIMMÄINEN, joka vastasi alkuperäiseen kysymykseen
:D.

Minäkään en tiedä ja siksi kysyinkin...Mutta tunnetusti täällä ei saa kysyä mitään muuta kuin kauppalistaa tai uunipuuron ohjetta, muuten tulee päin pläsiä ja vastataan kaikkeen muuhun paitti siihen, mitä alunperin oikeastaan kysyttiin :D
Eli tässä ap:n pontti tulikin esiin; Keittis oli ensimmäinen joka vastasi hänen haluamallaan tavalla. ensimmäisellä sivulla on vaikka kuinka monta ihan suoraa vastausta joissa ei mitenkään viitata lähisukulaiseen tai hoitajan puutteeseen, mutta eivätpä ne sinulle kelvanneet.

Yhteistyössä