Kertokaa tyhmälle, MIKÄ idea on laahata sylivauvat + pari-kolmevuotiaat hautajaisiin? Kyse EI ole läheisestä ihmisestä tai hoitajan puuttesta.

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
tyi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tyi:
Jotkut varmaan ajattelee, että lapsetkin kuuluu tähän elämään, ihan niin kuin kuoleminenkin.
Toiset taas, ettei hautajaiset ole pikkulasten paikka, jos kuollut ei ole lähiomainen ja hoitaja muualta järjestyy.
Niin no sitten pitää varmaan lähettää kaikille osallistuville kysely, että kumpaa ajatusmallia he kannattavat.

joanna
meillä lapset oli 1,2 ja 5 vuotta kun oli miehen mummun hautajaiset.
tosin ne oli läheisen hautajaiset josta ei tietenkään missään nimessä voinut olla poissa.
tuttvani hautajaisiin en menisi lastenkanssa. ei ne niin kivoja ole ne muistojuhlat.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja voi tyhmyys:
Mua taas ihmetyttää se, että miksi lapset eivät nykyään saisi olla enää missään näkyvillä/osallisina? Ei saa tulla hautajaisiin, ei häihin. Hyvä kun omiin ristiäisiinsä saavat osallistua, kun tokihan se mukula voi vaikka itkeä tai pitää muuten ääntä ja häiritä vieraita.
MISSÄ ON KIRJOITETTU, ETTEIVÄT SAISI OLLA M I S S Ä Ä N MUKANA? Onko sinulta lukutaito hävinnyt vai miksi edes kommentoit aloituksen ohi?

huhhuh
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Jaa no enpä tiedä, varmaan ihan samasta syystä kuin häihin, risitäisiin tai synttäreillekin.
Vertaat synttäreitä ja hautajaisia??? Teillä rattoisia syntymäpäiviä on vietetty!
Just. Täällä taas joku väkisin "ymmärtää väärin". Huoh

vieras
Jotkut varmaan ajattelee, että lapsetkin kuuluu tähän elämään, ihan niin kuin kuoleminenkin.
Toiset taas, ettei hautajaiset ole pikkulasten paikka, jos kuollut ei ole lähiomainen ja hoitaja muualta järjestyy.
Niin no sitten pitää varmaan lähettää kaikille osallistuville kysely, että kumpaa ajatusmallia he kannattavat.
Tai käyttää ajatteluun sitä OMAA päänuppia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
meillä lapset oli 1,2 ja 5 vuotta kun oli miehen mummun hautajaiset.
tosin ne oli läheisen hautajaiset josta ei tietenkään missään nimessä voinut olla poissa.
tuttvani hautajaisiin en menisi lastenkanssa. ei ne niin kivoja ole ne muistojuhlat.
Oliko aloituksessa kyse läheisestä ihmisestä?

vieras
Ei musta hautajaisissa ole mitään ahdistavaa.
SINUSTA ei ole???
Oletko pikkulapsi? :headwall:
Osaatko lukea? Omalla käyttäytymisellään aikuinen voi hyvinkin paljon vaikuttaa siihen, miten ahdistava tilanne on. Ymmärrätkö, vai oletko sinä pikkulapsi?
Aikuinen ei lapsen päänsisään pääse. Pikkulapsi ajattelee omilla aivoillaan ja voi pelätä. Miksi pakolla viedä lasta ahdistavaa paikkaan, josta se voisi olla yhtähyvin poiskin?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Jaa no enpä tiedä, varmaan ihan samasta syystä kuin häihin, risitäisiin tai synttäreillekin.
Vertaat synttäreitä ja hautajaisia??? Teillä rattoisia syntymäpäiviä on vietetty!
MITÄH?

Tämä nikki kirjoitti, että sylivauvat tai pikkulapset viedään samoista syistä hautajaisiin kuin synttäreillekin!!!

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Näköjään. Mutta jos lapset osallistuvat muihinkin suvun juhliin, niin en näe kerrassaan mitään syytä, miksi lapsi ei voisi osallistua hautajaisiin. Mun mielestä kuolemaa ja surua ei saa piilottaa lapsilta. Minä en verrannut synttäreitä hautajaisiin, sitä on aika vaikeaa tuosta tekstistä löytää. Lapset osallistuvat kanssani synttäreihin, ristiäisiin ja hautajaisiin koska he ovat perheenjäseniä, eikä mulla ole mitään syytä piilotella heitä muilta tai mitään normaaleha tapahtumia tai ihmisiä heiltä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Joopanoo:
Miten ne lapset voi oppia käyttäytymään missään, jos heidät pitää jättää aina hoitoon/kotiin? Ja hautajaiset kuuluu elämään, lapset kuuluu elämään...miksi tehdä ongelmaa asiasta mikä ei ole?
Kauheesti lukutaidottomia liikkeellä tähänaikaan yöstä. Oletteko te kännissä?

Lue nyt VIELÄ kerran aloitus..JOSPA SINÄKIN tajuaisit?

Taitaa olla liikaa vaadittu.

afis
Sylivauva kulkee aina äitinsä kanssa. Sitä ei pitäisi ihmetellä lainkaan. Vauva ei ole eloton kappale jonka voisi jättää säilytykseen silloin kun äidillä on muuta tekemistä.

Taaperoitten ja leikki-ikäisten kanssa tulee sittten käyttää harkintakykyä.

Sen sijaan en näe, että hautajaiset olisivat mitenkään erityisen ahdistava tai pelottava paikka lapselle. Yleensä lapset osaavat suhtautua näihin asioihin luonnollisemmin kuin aikuiset.

SINUSTA ei ole???
Osaatko lukea? Omalla käyttäytymisellään aikuinen voi hyvinkin paljon vaikuttaa siihen, miten ahdistava tilanne on. Ymmärrätkö, vai oletko sinä pikkulapsi?
Aikuinen ei lapsen päänsisään pääse. Pikkulapsi ajattelee omilla aivoillaan ja voi pelätä. Miksi pakolla viedä lasta ahdistavaa paikkaan, josta se voisi olla yhtähyvin poiskin?
No lapsihan voi ahdistua vaikka ihan mistä vaan arkisestakin asiasta. Siksi lapsen kanssa keskustellaan ja puhutaan, selitetään asia, ja osoitetaan omalla loogisella esimerkillä että kaikki on hyvin ja turvallisesti. Kun ahdistavia asioita tapahtuu, niin tärkeintä on, että omat vanhemmat ovat läsnä, se jo antaa lapselle turvaa. Ahdistus, suru ja hautajaisetkin ovat osa elämää. Turha sitä on lapsilta salailla. Lasta voi auttaa selviämään ahdistuksesta ja surusta, mutta kokonaan sitä lasta ei siltä ikävä kyllä voi välttää.

tyi
Tai käyttää ajatteluun sitä OMAA päänuppia.
Minun oman päänupin mukaan lasten hautajaisiin osallistumisessa ei ole mitään ongelmaa.

vieras
Näköjään. Mutta jos lapset osallistuvat muihinkin suvun juhliin, niin en näe kerrassaan mitään syytä, miksi lapsi ei voisi osallistua hautajaisiin. Mun mielestä kuolemaa ja surua ei saa piilottaa lapsilta. Minä en verrannut synttäreitä hautajaisiin, sitä on aika vaikeaa tuosta tekstistä löytää. Lapset osallistuvat kanssani synttäreihin, ristiäisiin ja hautajaisiin koska he ovat perheenjäseniä, eikä mulla ole mitään syytä piilotella heitä muilta tai mitään normaaleha tapahtumia tai ihmisiä heiltä.
Minä taas näen paljonkin eroa syntymäpäivien ja hautajaisten välillä. Ikävää, jollet sinä näe.
Kyse ei ole mistään lasten piiloittelusta vaan siitä, MIKSI niitä laahataan mukaan puolitutun hautajaisiin? SIITÄ oli kysymys ;).

Minä taas näen paljonkin eroa syntymäpäivien ja hautajaisten välillä. Ikävää, jollet sinä näe.
Kyse ei ole mistään lasten piiloittelusta vaan siitä, MIKSI niitä laahataan mukaan puolitutun hautajaisiin? SIITÄ oli kysymys ;).
No MIKSI lapsia sitten haalattaisiin puolitutun synttäreille? ;)

Näenhän mä tietenkin ERON hautajaisten ja syntymäpäiväjuhlien välillä, mutta minusta molemmat kuuluvat osana elämään. Ikävää, jos sinusta ei ole näin. Sitten saakin varautua siihen, että lapset ahdistuvat hautajaisissa jos vanhemmillekin se on noin pelottavaa ja epänormaalia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja afis:
Sylivauva kulkee aina äitinsä kanssa. Sitä ei pitäisi ihmetellä lainkaan. Vauva ei ole eloton kappale jonka voisi jättää säilytykseen silloin kun äidillä on muuta tekemistä.

Taaperoitten ja leikki-ikäisten kanssa tulee sittten käyttää harkintakykyä.

Sen sijaan en näe, että hautajaiset olisivat mitenkään erityisen ahdistava tai pelottava paikka lapselle. Yleensä lapset osaavat suhtautua näihin asioihin luonnollisemmin kuin aikuiset.
Sylivauva ei ole äidissään kiinni kun se on syntynyt, se on oma itsensä. Pöyristyttävää tehdä siitä joku äidissä kiinni oleva loinen. Se on elollinen olento, oma itsensä. Jos vauvalla on luotettava hoitaja, MIKSI se pitäisi raahaamisen ilosta raahata mukaan jokaiseen kissanristiäiseen? Vastasyntynyt kaipaa ennenkaikkea pieniä piirejä ja tuttuja rutiineja, ei ympäri kylää esittelyä. Sen ehtii kyllä myöhemminkin.

Lypsää voi pakkaseenkin ;).

afis
Jotenkin tuo sananparsi kertoo sinusta paljon.

Minä ja miehemme emme "laahaa lapsia mukanamme" vaan he kulkevat mukanamme koska he ovat lapsiamme. Jos meidät kutsutaan jonnekin, niin tulemme lastemme kanssa. Me olemme heidät rakkaudella tehneet emmekä käytä heitä omaksi iloksemme silloin kuin meille sopii. Tällä asenteella me elämme aina, ei hautajaiset ole mikään poikkeus.

Jos saisimme jotain kautta tietää, etteivät lapset ole tervetulleita, niin jättäisimme tietenkin menemättä, mutta siitä pitää kyllä erikseen mainita.

vieras
No lapsihan voi ahdistua vaikka ihan mistä vaan arkisestakin asiasta. Siksi lapsen kanssa keskustellaan ja puhutaan, selitetään asia, ja osoitetaan omalla loogisella esimerkillä että kaikki on hyvin ja turvallisesti. Kun ahdistavia asioita tapahtuu, niin tärkeintä on, että omat vanhemmat ovat läsnä, se jo antaa lapselle turvaa. Ahdistus, suru ja hautajaisetkin ovat osa elämää. Turha sitä on lapsilta salailla. Lasta voi auttaa selviämään ahdistuksesta ja surusta, mutta kokonaan sitä lasta ei siltä ikävä kyllä voi välttää.
Eli siitä syystä lapsi on raahattava puolitutun haudalle, ettei se vaan jää mistään extremestä paitsi? Just.

Alkuperäinen kirjoittaja Joopanoo:
Miten ne lapset voi oppia käyttäytymään missään, jos heidät pitää jättää aina hoitoon/kotiin? Ja hautajaiset kuuluu elämään, lapset kuuluu elämään...miksi tehdä ongelmaa asiasta mikä ei ole?
Kauheesti lukutaidottomia liikkeellä tähänaikaan yöstä. Oletteko te kännissä?

Lue nyt VIELÄ kerran aloitus..JOSPA SINÄKIN tajuaisit?

Taitaa olla liikaa vaadittu.
Niin, en tajua. Vastasin, että jos lapset jätetään kotiin eri tilaisuusista esim. hautajaisista, niin miten voi oppia käyttäytymään? Että jos ne lapsia hautajaisiin hilaavat vanhemmat ajattelevat näin? Ja kai sulla joku ongelma ton asian kanssa on, kun siitä kysyit?

Sinulla ei taida olla rivien välistä ymmärrystaitoa, vaan kaikki on selitettävä sanasta sanaan? Oletko yksinkertainen, vai muuten vaan idiootti? :)

vieras
No MIKSI lapsia sitten haalattaisiin puolitutun synttäreille? ;)

Näenhän mä tietenkin ERON hautajaisten ja syntymäpäiväjuhlien välillä, mutta minusta molemmat kuuluvat osana elämään. Ikävää, jos sinusta ei ole näin. Sitten saakin varautua siihen, että lapset ahdistuvat hautajaisissa jos vanhemmillekin se on noin pelottavaa ja epänormaalia.
Lue nyt vielä kerran tuo aloitus, kun ei tunnu menevän perille, ei sitten millään :D

afis
Sylivauva ei ole äidissään kiinni kun se on syntynyt, se on oma itsensä. Pöyristyttävää tehdä siitä joku äidissä kiinni oleva loinen. Se on elollinen olento, oma itsensä. Jos vauvalla on luotettava hoitaja, MIKSI se pitäisi raahaamisen ilosta raahata mukaan jokaiseen kissanristiäiseen? Vastasyntynyt kaipaa ennenkaikkea pieniä piirejä ja tuttuja rutiineja, ei ympäri kylää esittelyä. Sen ehtii kyllä myöhemminkin.

Lypsää voi pakkaseenkin ;).
Koska se luotettava hoitaja ei ole äiti. Edelleenkin, vauva ei ole mikään eloton kappale jonka voi laittaa kaappiin odottomaan siksi aikaa, että äiti käy edustamassa. Vastasyntynyt kaipaa äitiänsä, sillä hänen äitinsä on ainoa rutiini mihin hän on tottunut. Väitätkö tuntemattoman hoitajan ja tuttipullon olevan vastasyntyneelle tutumpaa kuin äiti ja rinta? Miten tuo tilanne ei mielestäsi aiheuta vauvalle mitään stressiä?

hörö
SINUSTA ei ole???
Jestas. Minä olen ainakin käynyt hautajaisissa omien vanhempieni kanssa pikku lapsesta asti. Siitä asti, kun muistan, eivät hautajaiset ole minua järkyttäneet, mikä osaksi johtuu varmaan siitä, että silloin lapset oli ihan reilusti mukana ja leikkivät siellä sitten keskenään.

Yhteistyössä