Kerta- vai kestovaipat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kesto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kesto

Vieras
Onko teillä kokemusta kestovaipoista? Mikä merkki on hyvä? Minkälaiset ovat parhaita? Mistä olette ostaneet? Hommasitteko aloituspakkauksen ennen synnytystä ja kuinka suuren?
Ajattelin käyttää kestovaippoja kotosalla ja reissussa kertakäyttöisiä.
Kertokaa mielipiteenne, myös risut jos on.

Käytämme kestovaippoja päivällä, kertiksiä yöllä ja reissun päällä.

Parhaat vaipat meidän hoikahkolle pojalle on taskuvaipat riittävän isojen imujen kanssa. Parhaina pidän Fuzzy Bunzeja ja toisena tulevat Muksut, joiden hyvä puoli on erityisesti se, että niitä myydään Prismassa, eli ei tarvitse mennä erikseen ostamaan mistään, jos siellä käy kaupassa. Muksuista ei vain kannata ostaa imuja, koska ne ovat ihan surkean pieniä. Eli niihin omat imut sisään. Olen tehnyt taskuvaippoihin imukerrokset vanhoista froteepyyhkeistä.

Lisäksi käytämme ImseVimsen Bumby- ja Soft- kuoria itse tehtyjen sisävaippojen kanssa. Näitä siksi, että taskuvaipat ovat aika kalliita. Olen tehnyt sisävaipat kierrätysmateriaalista (vanhoista t-paidoista ja imut pyyhkeistä) ja ostanut vain kuivakerrokseksi microfleeceä. Nämä toimivat hyvin, mutta taskuvaipat ovat kyllä helpompia.

Risuja multa saa Popoliinin vaipat, niitä en ole tykännyt yhtään käyttää. Samaten Kushies aio -vaipat menivät kokeilujen jälkeen myyntiin, koska pojan pissit eivät pysyneet sisällä. Ihan ekan käyttökerran jälkeenhän ei tietysti kannata luovuttaa, koska imut vaativat aina muutamia pesuja alkaakseen imeä kunnolla.

Hankin ennen syntymää jotain vaippoja, mutta ne olivat liian isoja. Synnytyksen jälkeen tilasin S-koon Fuzzeja, poika oli 3,2 kg.

Tällä meidän systeemillä kestovaippojen käyttö on minusta ihan yhtä helppoa ja vaivatonta kuin kertiksienkin käyttö (jota sitäkin siis tehdään yhden yövaipan verran vuorokaudessa). Toki pitää pestä pyykkiä, mutta pesen vaipat aina muun pyykin kanssa 60 asteessa. Kertiksien kanssa tulevat kuitenkin nyt kiinteitä syövän pojan kanssa hajuongelmat (kakkavaipat haisee roskiksessa kun taas kestoista kakat pestään pois) ja niiden rahtaaminen kaupasta sekä roskiksien rahtaaminen.

Kerroit itse tehneesi imuosat vaippoihin. Mistä olet löytänyt ohjeet, kaavat ja matskut mitä niihin voi laittaa?
Olet siis itse tehnyt imuosat ja suojavaipan olet ostanut? Oliko kova työ?
Kuulostaa järkevälle! Taidanpa kokeilla itsekin tuota :)

Taskuvaippoihin tuleviin imuihin ei tarvii mitään kaavaa, mittaa vaan vaipasta, minkä kokoisen imun se tarvii, ja sit oon laittanut froteesta kolme kerrosta ja ommellut reunat tiheellä siksakilla.

Muuten kaavoja ja ohjeita löytyy tuolta http://www.kestovaippainfo.fi/tee-se-itse/. Vaippojen tekeminen on kyllä ihan helppoa!

Meillä käytetään ihan samoin kestoja ja kertiksiä sekaisin. Hieman aina naurattaa kun jotkut valittavat että lidlin vaipat on tönkköjä, meillä ne taas tuntuu ihanan kevyiltä kestojen jälkeen =).

Kestoissa kannattaa hieman miettiä mikä ratkaisu olisi itselle paras. Vastasyntyneelle en itse hankkisi fuzzeja vaan sitten kun lapsi lähtee liikkeelle ne ovat todella hyödyllisiä. Sisävaippa/harso +villahousut ovat taatusti mukavammat päällä eikä hierrä. Hieman myös raivostuin fuzzeille kun ostin muutaman s-kokoa ja ne olivat pojalle pieniä noin kuukauden vanhana (iso poika tosin), mutta nyt pojan ollessa yli vuoden ne on ihan ehdottomia vaippalaatikossa, L-koossa siis.

Imuiksi taskuihin suosittelen ehdottomasti bambua ja hamppua. Huomaat kyllä eron froteeseen ja flanelleihin käytössä. Tiheään kakkivalla vauvalla tosin froteetkin riittää. Minä vaan taidan olla aika laiska kun oletan kestojen imevän vähintään 3h pisut isommaltakin lapselta.

Ja taloudellisesti kestotouhu on todella kannattavaa. Pesukunstannukset pitää tietty lisästä mutta vaikka ostaa vaipat käytettynä on niillä erinomainen jälleenmyyntiarvo. Tässäkin tietysti järki käteen siinä mielessä että suositummilla merkeillä (kuten juuri fuzzit ja cuddlet) arvo pysyy paremmin.

heh, meillä menee vieläkin s-koon fuzzit kun tyttö on 4kk :D. No joo, meillä esikoinen käytti päivisin kestoja ja öisin kertistä, tämä kakkonen on toistaiseksi ainakin täyskestopeppu. Taskuvaippa kera micro insertin ja bamboo doublerin (jonka taittelen kolminkerroin taskuun) on kyllä kaikkea muuta kuin tönkkö! Uskomattoman pehmeä yhdistelmä. Itse suosin bambua imumateriaalina koska se pysyy pehmoisena ja on erittäin imukykyistä. Kahden lapsen kokemuksella voin sanoa että kestoilu ei todellakaan ole niin vaikeaa tai aikaavievää kuin yleisesti luullaan. Ja suosittelen minäkin kestovaippainfon sivuja, siellä on koottu ketju aloittelijoille.

Jos haluat yhtä ohuen ja pehmeän vaipan kuin kertis niin suosittelen Hilivinksis aio:ta, siitä ei vaippa enää ohene :D

Vauvat on niin eri mallisia, että ei kannata ostaa kauhean montaa samanlaista vaippaa kerralla, vaan kokeilee erilaisia malleja ensin. Jutsiin tossakin se näkyy, kun meilläkin Fuzzeista S-koko meni vastasyntyneestä n. 5 kk ikään.

Imujen kanssa on vähän semmosta, että kivaa ois mustakin, jos olis bambuimuja, mutta en raaski ostaa kokeiltavaksi, kun froteeimuja saa ilmaiseksi. Hamppuimu mulla on, mutta se on yhtä tönkkö ja paksu kuin frotee.

Fuzzeissa pidän imuna micro insertiä (joka tulee usein vaipan mukana) ja kaksinkertaista froteeta. Tolla yhdistelmällä pojan pisut pysyy vaikka neljäkin tuntia vaipassa.

Hei, olisiko lisää vinkkejä vastasyntyneen kestoiluuun?? Minä olen nyt syttynyt kunnolla kestoiluun esikoisen kanssa (1v2kk) ja odotan toista syntyväksi lokakuussa. Esikon kanssa olen tykännyt eniten juuri noista fuzzeista ja muksuista, mutta vaaville ajattelin jotain imut+ villahousu yhdistelmää. Niin ja sitä mietin, että toimisiko loka-vauvalla paremmin pitkälahkeiset villapöksyt kuin lyhyet? Riittäisivätkö ne siis kotioloissa ihan pelkästään vaatteeksi bodyn tai paidan kanssa? Olisiko vielä vinkkiä hyvästä vastasyntyneen sisävaipasta, siis sellaisesta tarra- tai neppikiinnitteisestä? Ihan miestä varten, hänelle on kaikenlainen kietominen ja taittelu jotenkin kamalan vaikeaa ;D;D.

Olisin minäkin ollut kiinostunut niistä villahousuista. Eikö ne kutita? Miten usein pesette ne? Siis kun jossakin sanottiin että tuuletus riittää useinmiten... Eikö ne ala haisemaan? Meillekin tulossa lokavauva joten ajankohtana talvea vasten voisivat olla ok.

Alkuperäinen kirjoittaja Kesto:
Olisin minäkin ollut kiinostunut niistä villahousuista. Eikö ne kutita? Miten usein pesette ne? Siis kun jossakin sanottiin että tuuletus riittää useinmiten... Eikö ne ala haisemaan? Meillekin tulossa lokavauva joten ajankohtana talvea vasten voisivat olla ok.

Villahousut pestään vain jos niihin on mennyt kakkaa. Muuten ne vaan tuuletetaan, sillä villa puhdistaa itse itsensä, eivätkä siis ala haista missään vaiheessa.
Minä huomasin että ihan pienelle paras vaihtoehto oli pötkön mallinen imu ja pienet kuoret päälle. froteeimut ovat tosi halpoja ommella itse pyyhkeistä ja pikkuisia kuoria ostin todella halvalla huuto.netistä. Samalla systeemillä mennään itseasiassa vieläkin (tyttö 11kk) eli muotoonommeltu sisävaippa tai harso+ohut lisäimu ja kuorivaippa päälle. Tulee ohut paketti ja kuivuvat todella nopeasti. Meidän neidille sopii parhaiten mahdollisimmat ohuet vaippasysteemit, kun on niin pienikokoinen. On meillä muutama fuzzykin, mutta ne on miestä varten, kun ovat niin yksinkertaiset käyttää, kun täyttää ne valmiiksi.. Huuto.netistä saa tosi halvalla fuzzyn kaltaisia pul-täyttövaippoja, jotka ovat itsetehtyjä, mutta laadukkaita ja meillä ainakin toimineet.. Toisilla kun se taito on näpissä. Minä olen itse tehnyt ainoastaan pötkövaipat ja lisäimut..

ja lisään vielä, että pesemiseen kannattaa käyttää pesupähkinöitä. Eivät kuormita yhtään luontoa ja ovat todella edulliset käyttää. Huuhteluaineeksi suosittelen etikkaa, koska sillä on desinfioiva vaikutus, eikä sekään käy ympäristön päälle.. Tehokasta, edullista ja ennen kaikkea ekologista

Me ollaan käytetty pitkälahkeisia villahousuja housujen asemasta paitojen kanssa. Varsinkin siinä vaiheessa kun lapsi käveli jo niin tykkäsin käyttää. Pojalla oli yhdet vekaramaan prinssit ja minvillan liekkihahtuvat sekä kahdet woolly wrap (tai jotain sinnepäin :D) pitkälahkeiset merinovillahousut. Kalliita ovat mutta ihania käytössä :)

Olen neulonut nyt hahtuvasta kestovaippoja ja imuja ommellut. Olisin vain ollut kiinostunut tuosta kun sanotaan että imun ja ihon väliin olisi hyvä laittaa esim. fleese "kuivakerrokseksi" jotta iho tuntuisi kuivalta. Minkälaisia ne tulisi olla? Ihan ommeltuja? Leikattuja? Pötkylöitä vai suoria?

Kai jotkut laittavat ihan sopivan kokoisen fleecepalasen imun ja ihon väliin -ei kyllä onnistu enään kun vauva alkaa liikkua.. Yleensä ainakin taskuvaipoissa se fleece on se sisäpuoli, eli imut tungetaan kuoren ja fleecen väliin. Mutta toisaalta jotkut vauvat eivät ole moksiskaan ekan pisun jälkeisestä märkyydestä ja toisten iho ei kestä noita tekokuituja.. Jos joskus saan vielä vauvan niin ajattelin vaipattaa pikkuvauvan harsoilla + lisäimuilla + villiksillä ja isompana sitten taskuvaipoilla..

Ajattelin myös macan lailla villavaippoja, harsoja ja lisäimua näin aluksi. Monetko villavaipat pitäisi neuloa aluksi jotta pärjäisi? Riittäisikö 5kpl? Harsoja sitten enemmän tietysti ehkä n. 20kpl? Imuja vielä enemmän? Vähän vaikea arvioida kun ei ole kokemusta vielä. Kiitos jos jaksatte vastailla!

Ite olen käyttäny kuoria +imuja (harsoa ja froteeta). Aiemmin käytin kuivapintana ihan fleeceviltistä leikattuja paloja ja ihan hyvin pystyin pitämään vilkkaallakin lapsella. Taittelin imut valmiiksi ja siihen päälle fleecen ennenkuin laitoin päälle, kyllä pysyi paikallaan ihan hyvin.
Nyt käytän kuivapintaa ainoastaan unten aikana, koska edesauttaa kuivaksi opettelua. Lapsi pissaa oikeastaan aina kun vaipan ottaa pois.

Täällä odotetaan tammivauvaa ja kovasti kiinnostaa tämä kestovaippojen vähän kyllä aloittelijalle sekavakin viidakko... Millaisilla kannattaisi aloitella ihan pienen vauvan kanssa ja paljonko kuoria/imuja kannattaisi hankkia?

Kiva että ihmiset alkavat kiinnostua kestoilusta. Monet luulevat että kestovaippailua harrastavat perheet ovat jotenkin "erilaista" ja joukosta erottuvaa hippi-taiteilijaporukkaa, mutta näin ei todellakaan ole. Nykyään olen melkeinpä havainnut, että mitä trendikkäämpi äiti, niin sitä useammin lapsella on kestovaipat ja niiden väri ja materiaali on selvästi suunniteltu muun vaatetuksen mukaan. Hauskaa..Muodikas voi siis olla hyvin ekologisestikin, kun vaan vaivautuu etsimään vaihtoehtoja ja ottamaan asioista selvää. Ekologisuus taitaa nykyään olla suorastaan enemmän kuin trendikästä ja kertoo siitäkin, että on korvien välissä on lapsista huolimatta elämää..

Villakestoilijat!!! Riittääkö 5kpl villakuoria ja sisustat päälle? Kertokaa ihmeessä jos tiedätte.
On hölmöä neuloa kauhean monia kun ne pienet menee niin äkkiä pieneksi. Ostin vaaleanpunaista"hahtuvaa, siis esilankaa" jonka aijoin vielä käsitellä lanoliinilla koska kuulema värjätyissä langoissa lanoliinia ei kuulema ole juuri ollenkaan ja sehän on aika oleellinen asia villakuorissa. Oli mulle yllätys kestovaippatilaisuudessa kun kerrottiin että urean ja lanoliinin yhdistelmästä tulee sippuaa! Siksi niitä ei tarvitse aina käytön jälkeen pestä vaan tuuletus riittää. Olin kovin epäilevä tän asian kans ;)

Meille riitti 3 kpl kuoria. Ja kolme eri kokoa on käytetty. Eli yhteensä kahden vuoden aikana oli käytössä 9 kpl kuoria (osa villiksiä ja osa sateen pitävästä ulkoilupukukankaasta tehtyjä).

Meillä on kestot käytössä päivisin. Öisin ja kyläreissuilla käytetään kertiksiä (Lidlin vaipat on ihan huippuja).

Alkuperäinen kirjoittaja Liila:
osa sateen pitävästä ulkoilupukukankaasta tehtyjä).

Vaippoihin tulisi käyttää vain niihin tarkoitettuja materiaaleja. "Sateenkestävä ulkoilupukukangas" saattaa sisältää (ja takuulla sisältääkin) sellaisia käsittelyaineita jotka ovat haitallisia vaippakäytössä. Kankaiden käsittely- värjäys- ja jopa luonnonkuitujen viljelyvaiheessa käytetyt kemikaalit eivät aina lähde/laimene pesussakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja miskiina:
Kiva että ihmiset alkavat kiinnostua kestoilusta. Monet luulevat että kestovaippailua harrastavat perheet ovat jotenkin "erilaista" ja joukosta erottuvaa hippi-taiteilijaporukkaa, mutta näin ei todellakaan ole. Nykyään olen melkeinpä havainnut, että mitä trendikkäämpi äiti, niin sitä useammin lapsella on kestovaipat ja niiden väri ja materiaali on selvästi suunniteltu muun vaatetuksen mukaan. Hauskaa..Muodikas voi siis olla hyvin ekologisestikin, kun vaan vaivautuu etsimään vaihtoehtoja ja ottamaan asioista selvää. Ekologisuus taitaa nykyään olla suorastaan enemmän kuin trendikästä ja kertoo siitäkin, että on korvien välissä on lapsista huolimatta elämää..

Ihan saman olen huomannut :). Esikoista vaipattaessani oli perhekerhossa 2 muuta kestopeppua omani lisäksi, nyt ovat kertisten käyttäjät jääneet jo vähemmistöön kun kaksi vuotta on kulunut :D. Ja kaikki ovat kehuneet meidän vaippoja kauniiksi, toki kauniitahan nuo värikkäät taskuvaipat/veloursisävaipat ovatkin. Itse valitsen myös usein vaipat sävy sävyyn vaatteiden kanssa, tykkään kauniista vaatteista ja vaipoista :)

Alkuperäinen kirjoittaja kesto:
Villakestoilijat!!! Riittääkö 5kpl villakuoria ja sisustat päälle? Kertokaa ihmeessä jos tiedätte.
On hölmöä neuloa kauhean monia kun ne pienet menee niin äkkiä pieneksi. Ostin vaaleanpunaista"hahtuvaa, siis esilankaa" jonka aijoin vielä käsitellä lanoliinilla koska kuulema värjätyissä langoissa lanoliinia ei kuulema ole juuri ollenkaan ja sehän on aika oleellinen asia villakuorissa. Oli mulle yllätys kestovaippatilaisuudessa kun kerrottiin että urean ja lanoliinin yhdistelmästä tulee sippuaa! Siksi niitä ei tarvitse aina käytön jälkeen pestä vaan tuuletus riittää. Olin kovin epäilevä tän asian kans ;)

Kyllä minun mielestä riittää. Meillä on ollut käytössä vain kahdet villahousut jo pitkään, joita vuorottelen koko ajan, ympäri vuorokauden:) Tosi on, että tuuletus riittää, jos eivät sitten ole likaantuneet. Tietyin väliajoin villikset voi pestä ja lanoliinittaa (minä itse teen näin varmaan vain parin kuukauden välein, hih). Ilmeisesti vauvan pissakin edesauttaa villahousujen pitävyyttä, eli jos eivät ihan heti pidä kosteutta sisällään, niin ajan kanssa kyllä! Niin ja meidän villahousut ovat sinistä hahtuvaa, neuloin ne kaksinkertaisiksi.

Yhteistyössä