Jos haluat selvittää kumpi liesi (keraaminen vai induktio) teillä on sen voit helposti testata. Laita vaikka 2 litraa vettä kiehumaan kattilaan. Kun vesi kiehuu nosta kattila ylös ja tiputa heti muutama pisara ihan vaikka kylmää vetta juuri käyttämäsi lieden päälle. Jos lieden pinta on niin kuuma että vesi "sihahtaa" ja häviää, on kyseessä normaali keraaminen liesi.
Jos lieden pinta ei ole niin kuuma, vaan vesi jää "seisomaan" liedelle ja sen pystyt siitä kädellä pyyhkimään pois... Niin silloin teillä on induktio.
Jos olet rohkea, niin voithan kokeilla suoraan kädelläkin liettä (heti sen vedenkeittämisen jälkeen), mutta jos teillä on keraaminen liesi. Niin varmasti tulee palovammoja. Induktioliedellä tason pinta on kuuma, mutta ei varmasti aiheuta polta tai aiheuta palovammoja.
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2006 klo 07:38 Katiaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.12.2006 klo 23:10 päkä kirjoitti:
meillä on vuoden ollut keraaminen liesi ja oon siiheb tosi tyytyväinen paitsi olen kyllä saanut siihen naarmuja. Äidilläni taas on ollut viisi vuotta keraaminen liesi eikä siinä ole naarmun naarmua, oonkin miettinyt että onkohan sillä jokin vaikutus naarmuuntumiseen, että hänellä on kuvioita liesitasossa mutta minulla ei ole kuin ne puöreät keittoalueiden kuvat.
Minullakin naarmuja (tosin en vieläkään ole varma onko meillä keraaminen vai induktio...
)
Mutta minä syytän kattiloita (vanhoja)ja sitä että kun siirrän kattilaa, "pukkaan" sitä, mitä ei sais tehdä... sehän pitäsi "nostaa"......