kenen sukunimeä kannat?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Misty
Syntyessäni kannoin isäni nimeä, avioitumisen jälkeen mieheni nimeä. Sukunimellä ei ole mulle sen kummempaa merkitystä, kuin että meillä, saman perheen jäsenillä se on sama.
 
Isäni jonkä hän peri omalta isältään jonka hän peri omalta isältään jne.

Meilä mies otti avioliittoon astuessa mun sukunimeni.

Mä olen ihan tyytyväinen tähän nykyiseen sukunimeeni. Jos mulla olis ollut äidin tyttönimi ennen avioliittoa, olisin voinutkin ottaa miehen sukunimen omaksieni.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja lähes omaani:
Isäni isän nimi kyseessä, hän on sen uutena käyttöönsä ottanut. Siis periytynyt minulle isäni kautta. Nykyisin nimeäni käyttää myös mieheni ja lapseni. Eli oikeastaan ihan omaa nimeäni kannan. Ihan en ap:n pointtia tajunnut, ettei naisilla olisi omaa sukunimeä.
onko sun mielestä?
toin tuossa esiin juuri tätä periytyvyyttä.
Miksi lapset ei esim. saisi nimeään tytt äitien puolelta ja pojat isän puolelta?
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lähes omaani:
Isäni isän nimi kyseessä, hän on sen uutena käyttöönsä ottanut. Siis periytynyt minulle isäni kautta. Nykyisin nimeäni käyttää myös mieheni ja lapseni. Eli oikeastaan ihan omaa nimeäni kannan. Ihan en ap:n pointtia tajunnut, ettei naisilla olisi omaa sukunimeä.
onko sun mielestä?
toin tuossa esiin juuri tätä periytyvyyttä.
Miksi lapset ei esim. saisi nimeään tytt äitien puolelta ja pojat isän puolelta?
Jokainen lapsi pitäisi nimetä äidin puolelta, koska isästä ei voi olla niin varma kuin äidistä.
 
isän sukunimeä kannan.
äiti muutti sen omaksi tyttönimekseen kun olin pieni.
halusin jollain tapaa kunnioittaa isän muistoa ja tehdä myös pojasta "hänen nimisensä"
eli muutin sukunimen siksi alkuperäiseksi,tunsin myös sen nimen enemmän omakseni

musta kyllä tulee niin tyhmänkuulonen jos mennään miehne kassa naimisiin.
miehellä niin ulkolainen sukunimi kun voi vaan olla..ja haluaisi että otan hänen sukunimensä
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Isäni jonkä hän peri omalta isältään jonka hän peri omalta isältään jne.

Meilä mies otti avioliittoon astuessa mun sukunimeni.

Mä olen ihan tyytyväinen tähän nykyiseen sukunimeeni. Jos mulla olis ollut äidin tyttönimi ennen avioliittoa, olisin voinutkin ottaa miehen sukunimen omaksieni.
vaikuttaako asiaan esim. se, että nimi on helppo kirjoittaa tai että sillä on tai ei ole statusta?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lähes omaani:
Isäni isän nimi kyseessä, hän on sen uutena käyttöönsä ottanut. Siis periytynyt minulle isäni kautta. Nykyisin nimeäni käyttää myös mieheni ja lapseni. Eli oikeastaan ihan omaa nimeäni kannan. Ihan en ap:n pointtia tajunnut, ettei naisilla olisi omaa sukunimeä.
onko sun mielestä?
toin tuossa esiin juuri tätä periytyvyyttä.
Miksi lapset ei esim. saisi nimeään tytt äitien puolelta ja pojat isän puolelta?
Jokainen lapsi pitäisi nimetä äidin puolelta, koska isästä ei voi olla niin varma kuin äidistä.
loistava vastaus! Kiitos! ap :)
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lähes omaani:
Isäni isän nimi kyseessä, hän on sen uutena käyttöönsä ottanut. Siis periytynyt minulle isäni kautta. Nykyisin nimeäni käyttää myös mieheni ja lapseni. Eli oikeastaan ihan omaa nimeäni kannan. Ihan en ap:n pointtia tajunnut, ettei naisilla olisi omaa sukunimeä.
onko sun mielestä?
toin tuossa esiin juuri tätä periytyvyyttä.
Miksi lapset ei esim. saisi nimeään tytt äitien puolelta ja pojat isän puolelta?
Jokainen lapsi pitäisi nimetä äidin puolelta, koska isästä ei voi olla niin varma kuin äidistä.
loistava vastaus! Kiitos! ap :)
Tämä helpottaisi huomattavasti sukututkimusta, tulisi vähän varmempaa tulosta.
;)
 
Vieras
Minun sukunimeni on peräisin isältäni ja edelleen isäni äidiltä, joka varmaankin on saanut sen omalta isältään. Naimisiin mennessä halusin pitää oman nimeni mutta lapsi sai isänsä sukunimen.
 
lähes omaani
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lähes omaani:
Isäni isän nimi kyseessä, hän on sen uutena käyttöönsä ottanut. Siis periytynyt minulle isäni kautta. Nykyisin nimeäni käyttää myös mieheni ja lapseni. Eli oikeastaan ihan omaa nimeäni kannan. Ihan en ap:n pointtia tajunnut, ettei naisilla olisi omaa sukunimeä.
onko sun mielestä?
toin tuossa esiin juuri tätä periytyvyyttä.
Miksi lapset ei esim. saisi nimeään tytt äitien puolelta ja pojat isän puolelta?
No, minulla on kyllä ihan oma nimi. Ja kyllä nainen saa halutessaan pitää saman nimen ihan koko elämänsä ajan... Minulle tosin kyllä paljon tärkeämpää, että perheellä on yhteinen nimi, kuin mitkään suvun jatkumisasiat. Oishan siinäkin soppa, jos jokaiselle lapselle arvottais oma sukunimi.
 
...
Mieheni nimeä, jo kolmas sukunimi mulla johon mieluusti vaihdoin kun en kahta edellistä koskaan "omakseni" tuntenut. Isältäni saatu nimi ei sinällään ollut oma, koska isäni oli adoptoitu, ja kun vanhempani erosivat ja äitini meni uudelleen naimisiin, vaihdettiin myös minun nimeni tämän isäpuolen nimeen, jolla sitten olinkin kunnes naimisiin menin. Nykyisen nimeni tunnen ihan omakseni, vaikka onkin ärsyttävän yleinen. Nuo kaksi edellistä nimeäni kun taasen ovat olleet todella harvinaisia.
 
vieras
Minulla on käytössä äitini sukunimi, joka on ollut hänen isällään ja edelleen tämän isällä. Sen pidemmälle suku ei tällä nimellä menekään, koska ensimmäinen sukunimilaki vuodelta 1920 oli varsin mielenkiintoinen sikäli, että esimerkiksi mainitun isoisoisäni veljet saivat kaikki eri sukunimen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lähes omaani:
Isäni isän nimi kyseessä, hän on sen uutena käyttöönsä ottanut. Siis periytynyt minulle isäni kautta. Nykyisin nimeäni käyttää myös mieheni ja lapseni. Eli oikeastaan ihan omaa nimeäni kannan. Ihan en ap:n pointtia tajunnut, ettei naisilla olisi omaa sukunimeä.
onko sun mielestä?
toin tuossa esiin juuri tätä periytyvyyttä.
Miksi lapset ei esim. saisi nimeään tytt äitien puolelta ja pojat isän puolelta?
No mitä järkeä siinä nyt olisi. Kyllä mun syntyessäni saatu sukunimeni on ihan oma sukunimeni ja ihan yhtäpaljon minun oma sukunimeni kuin veljellenikin, riippumatta siitä onko se sukunimi isän vai äidinpuolen suvun sukunimi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
isäsi?
äitisi?
vaarisi, mummosi...?
miehesi?
Miksi?

osaatko kertoa miksi kannat jonkun muun sukunimeä?
Naisilla kun ei omaa sukunimeä ole, vaan se periytyy useimmiten ensin isän ja sitten aviomiehen suvun miehiltä.

Kenen sukunimen haluaisit omaksesi?
ja jatkoksi kysymys selvyyden vuoksi:eek:saatko kertoa miksi kannat jonkun muun sukunimeä?
Naisilla kun ei omaa sukunimeä ole, vaan se periytyy useimmiten ensin isän ja sitten aviomiehen suvun miehiltä.

Eli pitäiskö naisilla olla ihan oma sukunimi jos ei halua henkilityä edellä mainittujen henkilöiden kautta? Ja mikä se olisi? Millä perusteella määräytyisi?

Paljon kysymyksiä :)
No tyttönimeni olis siis isän suvun, mutta vain isoisäni isään saakka joka muutti nimensä perintöriitojen yhteydesssä ja sanoutui näin irti suvustaan. (Pohojalaaset =)) Nyt siis mieheni kiva nimi.

Jos pitäisi ottaa nais-sukunimi niin kait se olisi äidinäidinäidin nimi Israelista. Ehkä sentakia että koko naisketju juontuu sinne. No kenen nimi se siellä on, ei hajua.

Oliko tässä nyt mitä kysyttiin.
 

Yhteistyössä