kenen sukunimeä kannat?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
niminimi
Mieheni sukunimeä ja mieheni otti hänen edesmenneen pappansa sukunimen juuri ennen häitämme koska oli niin kaunis nimi ja koska ollaan miehen kanssa suomen ainuat tämän nimiset.
 
vieras
Isäni sukunimeä, sen nimen sain syntymässä. Se on oma sukunimeni, josta en luopunut edes avioliittoon mennessäni.

Johan jo nimenä sukunimi kertoo, että se on SUKUnimi = nimi, joka tulee SUVUSTA tai joka saadaan SUVULTA. Ja perintesesti se tulee ISÄN SUVUSTA se nimi.
 
=)
Nykyisin mieheni... ennen isäni.
Ja sen vuoksi mieheni sukunimeä, sillä haluan, että koko perheellä on sama sukunimi. Eikä kyllä käynyt mielessäkään valita minun sukunimeä kaikille...
 
Isäni. Haluaisin vaihtaa sukunimeni äitini sukunimeen, joka on siis mun papan (ja mummun, mutta siis papan suvun) sukunimi. Harvinainen nimi ja muutenkin tunnen sen enemmän omakseni, kuuluvani enemmän äidinpuoleiseen sukuun.

Nyt harmittaa, kun haluaisin poikanikin sille sukunimelle, mut ovat jo isänsä sukunimellä...
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Johan jo nimenä sukunimi kertoo, että se on SUKUnimi = nimi, joka tulee SUVUSTA tai joka saadaan SUVULTA. Ja perintesesti se tulee ISÄN SUVUSTA se nimi.
Ei varmaan aina pitäisi puuttua tähän, mutta perinne jossa nimi tulee suvulta ei ole kuitenkaan niin hirveän pitkä, sukunimi kun on otettu talon mukaan.
 
tryttyy
Olin isäni sukunimellä kun lapseni syntyivät ja otin heille saman nimen, mutta vaihdoin myöhemmin kaikille tyttönimen. Onnistui hyvin, kun lapset eivät vielä koulussa tai muutenkaan "tunnettuja" sillä nimellä.

Outolintu olen muiden silmissä, kun ei "miehen nimi" kelpaa, mutta minulla on siihen omat syyni ja miehelle se on ookoo.
 
exän myös :wave: B) En kyllä koe sitä minään exän sukunimenä vaan omanani. Se on osa historiaani ja identiteettiäni. Tyttönimeäni en halunnut takaisin erottuamme enkä nähnyt siihen mitään syytäkään. Pidän tämän kunnes se ehkä joskus muuttuu.
 
Isäni kautta on sukunimi.
Vaikka olen naimisissa, mieheni otti omansa sukunimen sekä minun sukunimen.
Mies halusi itse näin koska ei halunnut sukunimeänsä lapsille eikä minulle koska se on aika kamala.
Itselläni on jonkun verran harvinainen sukunimi.
Saman sukunimisiä on 409.


 
papukaijan ruokottomat puheet
Isäni nimeä. Lähes kaikkia vaihtoehtoja sille on tullut harkittua. Kaimojakin on liikaa... Äitini nimen ottamista olen harkinnut monesti (harvinaisempi ja tykkään enemmän), samoin uudisnimeä (omasta päästäni just sellaisen kuin haluan), mutta ei avomiehellänikään paha nimi olisi, jos joskus naimisiin päädytään.
 
Jilo
Isän nimi ja kyllä se on myös samalla mun oma nimeni. Aika omituinen ap:n ajattelutapa, että naisilla ei ole omaa nimeä. Yhtälailla ne miehet perii sen sukunimen omalta isältään/äidiltään. Ei kai miehillekään sitä sukunimeä anneta taivaasta lahjana.
 

Yhteistyössä