Kenen neuvolassa ultrataan joka kerta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Niin? Täällä ultrataan joka kerta. Luulin ennen että se on normaalia, mutta kun on lukenut näitä nettijuttuja niin monilla on vaan np- ja rakenneultrat. Mistä se johtuu ettei joka paikassa ultrata? Laitteiden puutteesta?

Täällä ultrataan joka kerta. Melko pienellä paikkakunnalla asun Pohjanmaalla.

Öö, ei kai siitä välttämättä hyötyä olekaan, mutta on se silti kiva juttu. Ja mitähän haittaa siitä siis on? Ultraääntähän käytetään terveydenhuollossa paljon, raskaudet ovat vain murto-osa.

Tämä on todella velkainen paikkakunta ja terveydenhuolto kusee, mutta onneks neuvolassa on hyvä hoito. Olen kuullut että täällä on joskus kerätty jollain kampanjalla rahaa uä-laitteisiin ja niitä on useampia.

Ei täällä neuvolassa ole edes niitä laitteita. En ole varma onko lääkärissäkään. Np- ja rakenneultrassa käytiin tulevassa synnytyssairaalassa ja lisäksi samassa paikassa ultrattiin 2 ylimääräistä kertaa kun rakenneultrassa tuli esiin epäily pienestä poikkeamasta ja toisen kerran kun oli raskausmyrkytysepäily (molemmat epäilyt osoittautuivat turhiksi :) ).

Täällä terkkari kattoo sillä ultralla vauvan koon ja miten se liikkuu jne. Ja muutenki että kaikki on ok. Musta se ainakin on kiva juttu vaikka ei mitenkään välttämätöntä :) Ja voisko joku laittaa jonkun jutun millä tavalla ultraäänitutkimus on haitallinen? Itse olen rv 24+ ja 6-8 kertaa on ultrattu, en nyt jaksa laskea monestiko olen käynyt neuvolassa.

Onhan noissa vähän se "vika", että kun koko katsotaan ultrakuvan perusteella, niin saattaa heitellä la päivillä kun vauva ei välttämättä ole aina just hyvässä asennossa että mitat tulee tarkkaan, ja se tämmöselle ressaajalle aiheuttaa harmaita hiuksia, jos vauva on esim. viikon normaalikokoa pienempi. Mutta seuraavalla kerralla vastaa taas viikkoja jne.

Ultra toimii jollain aalloilla jotka kuumentavat kudoksia ja esim. kuumeessa ollessa ei ultrata. Ja sikiön aivoja ei ultrata kauaa jne. eli koska kudoksiin menee lämpöä ja energiaa, se voi haitata suurissa määrin. Ja siis ei haittaa aikuista vaan VAUVAA jolla on solut herkät. Englanniksi ainakin löytyy paljon tietoa.

Haitoista on keskusteltu koulussa (rtg-hoitajaksi siis opiskelen). Radiologian erikoislääkäri sanoi, ettei ainakaan omasta vauvastaan haluaisi 4D- tai 3D- kuvia huvin vuoksi otettavan, niiden turvallisuudesta ollaan kuulemma montaa mieltä heidän ns. piireissään. Tavis-ultrasta muistan sen, että mm. syntyvän poikalapsen hedelmällisyyden kärsimisestä on ollut puhetta, vaikutuksesta kehittyviin aivoihin, ja stressitason noususta myös.

Tämmöstä olen kuullut: vammainen lapsi maksaa. Pienissä kunnissa ultrataan useammin, koska vaikeasti vammaisia lapsia ei haluta kuntaan syntyvän. Isommissa kaupungeissa "muutama" vaikeasti vammainen lapsi ei vielä näy taloudessa, eikä siis ultrata niin paljoa.. Radiossa pari vuotta sitten oli juttua tästä. Musta kamala juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja pööppö;22576255:
Tämmöstä olen kuullut: vammainen lapsi maksaa. Pienissä kunnissa ultrataan useammin, koska vaikeasti vammaisia lapsia ei haluta kuntaan syntyvän. Isommissa kaupungeissa "muutama" vaikeasti vammainen lapsi ei vielä näy taloudessa, eikä siis ultrata niin paljoa.. Radiossa pari vuotta sitten oli juttua tästä. Musta kamala juttu.

No niin ja kun tää kaupunki on muutenkin niin velkainen :/ Siinä mielessä selittäis tiheän ultrailun.

Yhteistyössä