Kenellä teistä on henkilökortti??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyskys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyskys

Vieras
Siis kenellä oikein on henkilökortti? En tunne ketään, jolla sellainen olisi. Miksi olette sen hankkineet?

Olen nyt hakemassa uutta passiani ja totesin, ettei vanha passi tai ajokortti kelpaa henkilöllisyystoditukseksi. Pitäisi olla voimassa oleva passi tai henkilökortti.
Jo on vaikeeta!

Mä hankin henkilökortin viralliseksi kortiksi tunnistautumista varten, kun passi meni vanhaksi eikä ollut ajokorttia. Kaikki matkustaminenkin tapahtui EU-alueella, joten henkilökortti oli kätevä kun se mahtui lompakkoon. Nyt hommasin taas passin kun henkilökortti vanhenee pian.

:wave: Mulla on vielä toistaiseksi passi, mutta en aio sitä ainakaan heti umpeuduttua uusia, koska henkkari käy matkustusasiakirjana EU:ssa. Ajokorttia mulla ei ole, eikä se muuten edes ole virallinen henkilötodistus, kuten ap on jo huomannutkin.

Tietysti tossa tilanteessa kun hakee passia, kannattaa ottaa mukaan sekä vanha passi että ajokortti. Niistä on jo paljon apua. Samahan se on ekaa kertaa henkkaria tai passia anottaessa, ei silloin ole mitään kuvallista todistusta valmiina.

Mulla on, syystä että ei ole ajokorttia ja henkilökorttia on helpompi kantaa mukana kuin passia. Harmi vain kun pitää uusia muutaman vuoden välein eikä se ole ilmaista.

Mulla, hommasin samalla kun uusin tuhoutuneen ajokortin, kun se ajokortti saattaa yhtäkkiä olla kelpaamatta henkkarina. Passia en ole koskaan tarvinnut joten ei ole sellaista ikinä ollut, ja sitä ei olis niin helppo pitää mukana, ja vois tuhoutua helpommin(?) ennen sitä voimassaolon loppua?
Mutta katotaas sitten jos ne sais takaisin sen 10 vuoden passin, ja jos toi henkilökortin voimassaoloaika on edelleen 5 vuotta, niin saatanpa sitten harkita passia.

Samat syyt mulla kuin muillakin. Todistan henkilökortilla henkilöllisyyteni ja en tarvitse passia kun en matkustele missään koskaan. Tukholman-risteilyyn ei passia tarvi :) Ajokorttia ei ole.

Yhteistyössä