kellään kokemuksia kohdun limakalvon liikakasvusta/hyperplasiasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
juu ilmeisesti tuo on sama hoito kaikille. minulle jäi epäselväksi, että onko tuo krooninen vaiva vai voiko siitä parantua. toki kysyn lääkäriltä kun seur kerran tapaan, mutta josko joku tietäisi.

vuodot oli mulla tosi runsaat ja vuoti miten sattui, välillä oli pitkää kiertoa ja välillä lyhyttä, mutta tiputteli melkein joka päivä. lisäksi tuntu alamaha jotenkin raskaalta ja menkkakivut palasivat, oli vuosia pois.

niin ja ei tuon tilan kanssa tosiaan voi raskautua kun se yleensä kai aiheutuu estrogeenidominassista ja mahdollisesti keltarauhashormoniakin erittyy vähemmän. ja lisäksi limakalvo on niin paksu että se ehkäisee kiinnittymisen.

Voi parantua. Näin ainakin itse olen ymmärtänyt. Itse kävin ensin kaavinnassa kun vuoto ei sitten millään loppunut. Olin vuotanut runsaasti jo useamman viikon. Sen jälkeen menkat normalisoitui, mutta pikkuhiljaa taas alko oireilemaan. Nyt on mennyt niin että kierto on ollut noin 120 päivää ja sitten 3 viikkoa vuotoa. Ja tosiaan limakalvo on paksu.

Mulle lääkäri sanoi, että yleensä tämä on vanhempien naisten vaiva, mutta kuitenkin suht yleinen ylipainoisilla. Itselläni on suht paljon ylipainoa (n. 30 kg) joten suositteli laihduttamista tottakai. Se voi jo parantaa koko ylikasvun.

Olen jo päälle 60 vuotias. Tuli alkuun runsasta kirkasta vuotoa ja viimein se muuttui verivuodoksi. Alussa arvelin sen olevan tavallista valkovuotoa, mutta eipä ollut. Pääsin sairaalaan ja olin seurannassa parisen vuotta. Viimein löytyi polyyppi kaikukuvauksessa ja sen johdosta kaavinta ja polyyppien poisto. Niitä oli yhden sijasta neljä. Myös kohdun limakalvo paksuuntui viimosen tutkimuksen ja kaavinnan välisenä aikana milli ja viikko.
Patologin lausunto kehoitti leikkaukseen, mitä nyt odottelen kk.n verran. Toivottavasti ollaan ajoissa liikkeellä. Nuorilla naisilla on paremmat mahdollisuudet selvitä.
Juu ja sitä ylipainoa on. Lapsettomuutta hoidettaessa paino nousi ja odotuksestakin jäi kiloja.
Sain karistettua 8kg, mutta hiljalleen on entinen tilanne tullut.

Yhteistyössä