keittöön sittenkin laminaatti?

olen koko ajan ajatellut että keittöön tulee laattalattia. ruokailu + olohuone on laminaattia ja eteinen laattaa. mutta nyt olen miettinyt miten ihmeessä laitetaan raja ruokailutilan ja keittiön väliin ja muutetaan se lattiamateriaali... kun siinä ei ole mitään suoraa linjaa miten olisi järkevä vetää. joutuisi tekemään vinon.. :/
jos siis kuitenkin laittais laminaattia myös sen keittiön, niin ei tarvis miettiä sitä vaihoksen paikkaa. ei kai siellä keittiössä kuitenkaan niin lotrata että vettä roiskuu jatkuvasti... vähän arveluttaa kuitenkin...

mitä mieltä ootte?

Ite en laittas laminaattia mihinkään. Jos pesee esim. liian märällä mopilla lattiaa, saumat alkaa irvistelee heti, se on tosi kylmä jalalle ym. Meiän parketinasentaja sano, et se ei edes suostu laittaa sitä kellee. Ei kestä YHTÄÄN kosteutta. Ja pohjan pitää olla ihan suora, ettei se notku jalan alla. Ja vaikka olis uusikin talo, lattiat ei ikinä ole niin millin päälle, laminaatti kun on niin ohutta. Mutta tämäkin on niitä mielipide juttuja...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.12.2005 klo 18:26 kati kirjoitti:
Ite en laittas laminaattia mihinkään. Jos pesee esim. liian märällä mopilla lattiaa, saumat alkaa irvistelee heti, se on tosi kylmä jalalle ym. Meiän parketinasentaja sano, et se ei edes suostu laittaa sitä kellee. Ei kestä YHTÄÄN kosteutta. Ja pohjan pitää olla ihan suora, ettei se notku jalan alla. Ja vaikka olis uusikin talo, lattiat ei ikinä ole niin millin päälle, laminaatti kun on niin ohutta. Mutta tämäkin on niitä mielipide juttuja...
En tiedä, kuinka surkeasta laminaatista teillä on kokemuksia, mutta meillä laminaatti on kyllä kestänyt TODELLA hyvin. Mielipideasia on se, että itse en parkettia laittaisi, mutta ihan fakta on se, että tuo laminaatti kestää kyllä, kunhan on laadukasta, eikä mitään halvinta tarjouslaminaattia. Kosteutta kestää kyllä ihan hyvin, vaikkei sitä tietenkään ole tarkoituskaan MÄRÄLLÄ mopilla pestä (ei ole parkettiakaan), vaan kostealla/nihkeällä. Tuolla meidän laminaatilla on naarmujenkin (+palamisen yms.) osalta 15vuoden takuu ja todella hyvin on kestänyt neljän lapsen ja yhden ison koiran elämän jo viiden vuoden ajan. Ei mitään jälkiä huomattavissa. Meidän talo ei todellakaan ole myöskään millilleen suora, koska on jo usean vuosikymmenen ikäinen, mutta eipä tuo laminaatti meillä irvistele... Mies ihan omin käsin sen laittoi, mutta teki ilmeisen laadukasta työtä. :whistle:

juu ei kyllä tule meillekään parkettia (koira raapii sen nopeesti hiontakuntoon)

ja kyllä mä väitän että meidän uudessa talossa on niin suorat lattiat ettei laminaatti sen takia irvistele eikä narise ;)

katiaana
Meillekkin tulee laminaatti keittiöön uuteen taloon........ Kaverilla on laattaa tiskipöydän luona ja sitte laminaatti. Silleen kierossa.... Ja listalla laitettu nätti "sauma"... Eli kyllä siitäki nätti tulee. Itse olisin kans niin laittanu, mutta iski pihuus... :/

Ja laminaatista, isäni laittoi yhteen huoneeseen kokeilu mielessä. Ei ennen ole laittanu ja se lattia on vinookin vinompi... Ni ei se kyllä kupruile yms.... Ja äiti semmonen lyyli että lotraa veden kans luutuillessa ja tosiaan, ei saumat ole turvonneet........ Eikä ollu edes mitää kallista laminaattia.........

Ai jaa, tääl onkin kolme yhtä vastaan =) No vitsi! Itellä ei ole minkäälaista henk.koht.kokemuksia laminaateista, mutta olen niin paljon juttua kuullu kaveripiiristäkin. Yksikin teki uuden talon ja manas just sitä, kun lattia notkuu ja uhkas laittaa muovimaton.... Ja mitä tosta naarmuuntumisesta tulee, niin parkettilattiaahan pystyy hiomaan monta kertaa (varsinkin mosaiikkiparkettia) mut laminaatti menee heti kaatikselle. Mielipiteistä on monta. Hyvät joulut kaikille ja rakentamisen iloa!!! Ite saatiin tönö valmiiksi helmikuussa ja kiva kokemus oli. :xmas:

Meillä on nykyisessä kämpässä laminaatti halvimmasta päästä, eikä naarmun naarmua 2,5v asumisen jäljiltä. Ei ole kylmä, ei narise eikä irvistele. Ko. asiat riippuvat myös siitä, miten laminaatti asennetaan! Tulevaan omakotitaloon laitetaan myös laminaattia sekä laattaa, koska lasten leikeistä aiheutuvat kolhut näkyvät taatusti heti parketissa.

Kaverillani on laattaa koko alakerta (jossa eteinen, keittiö, olohuone ja kodinhoitohuone) ja ajattelimme tehdä samoin, koska on helppo pitää puhtaana ja kestää hyvin. Ja on myös lämmin, kun tulee lattialämmitys.

Pupu Tupuna
Meille tulee klinkkeri keittiöön+ruokatilaan sekä eteiseen näiden perinteisten khh ja vessojen ym. lisäksi. Makkareihin ja olkkariin ollaan suunniteltu laminaattia, mutta ei mitään halvinta. yhdessä vuokra-asunnossamme oli tosi surkeeta laminaattia, mutta niidenkin laatu on parantunut jo kummasti.

meillä alkaa nyt olla talo viittä vaille muuttovalmis ja laitettiin laminaatti olkkariin ja makuuhuoneisiin. muualle laattaa. sauma olohuoneen ja keittiön välillä on semmonen vinossa, mutta mun mielestä se on hyvännäkönen :) laminaatti ja laatta on kumpikin tummaa sävyä, joten sopivat rinnakkain.
nykysessä rivarissa on olohuoneessa laminaatti ja ei mitään jälkiä lattiassa, vaikka meillä iso koira ja riehakas uhmaikäinen... parkettia en uskaltais laittaa. laminaatti myös sen verran halvempi, että senhän raaskii vaikka 10 vuoden päästä vaihtaa kokonaan uuteen ;) värimakukin varmaan ehtii muuttua =)

Satunnainen vieras
Minä laittaisin laminaatin, mutta sellaisen kosteudenkestävän.

Laattalattiat ovat siitä huonot, että saumat likaantuvat todella nopeasti ja se on todella kylmä, vaatii ehdottomasti lattialämmityksen. Jos kuitenkin päätät laittaa laattalattian, älä laita vaaleita saumoja. Harmaa sauma taitaa olla paras, siinä eivät liat näy.

Jos nyt saisin uudelleen valita, valitsisin kosteudenkestävän laminaatin, joka kestäisi koirienkin juoksentelun ja pentujen pissit.

koiraharrastaja
Kylläpä on joillekin sattunut huonoa laminaattia... :) Meillä kyllä kestää naarmuuntumatta ja kupruilematta, vaikka talossa on neljä vilkasta lasta ja neljä koiraa...Eikä se mielestäni ole edes kylmä, vaikkei mitään lattialämmitystä olekaan. Itse asennettiin ja tyytyväisiä ollaan!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2005 klo 21:21 Janna kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2005 klo 15:40 minttulii kirjoitti:
meillä makuuhuoneet laminaattia ja työhuone seuraavaa asuntoo ei tule laminaattia halvan näköistä mun mielestä ja keittiöön todella typerää laittaa
Mikä siitä tekee halvan näköistä?
Kun laminaattiakin saa nykyään jo niin monen näköistä, väristä, muotoista ja kuvioista... Ihan parketilta näyttävästä kirkkaan värisiin neliölaattoihin ja kivikuvioon... :whistle:
ihan sama minkä väristä laminaattia laittaa tai mitä vaan kuvioita on halvan näköistä silti mut vaan mun mielipide ei parkettia ja laminaattia voi edes verrata parketti aina parketti

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2005 klo 00:03 purukumi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2005 klo 21:21 Janna kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2005 klo 15:40 minttulii kirjoitti:
meillä makuuhuoneet laminaattia ja työhuone seuraavaa asuntoo ei tule laminaattia halvan näköistä mun mielestä ja keittiöön todella typerää laittaa
Mikä siitä tekee halvan näköistä?
Kun laminaattiakin saa nykyään jo niin monen näköistä, väristä, muotoista ja kuvioista... Ihan parketilta näyttävästä kirkkaan värisiin neliölaattoihin ja kivikuvioon... :whistle:
ihan sama minkä väristä laminaattia laittaa tai mitä vaan kuvioita on halvan näköistä silti mut vaan mun mielipide ei parkettia ja laminaattia voi edes verrata parketti aina parketti
Ei vielä vastausta kysymykseen, MIKSI se on halvannäköistä... ;)
Sehän oli selvää, että se minttuliin mielestä on halvannäköistä, mutta MILLÄ PERUSTEELLA? :whistle:

Wesselien äiti
Hei!
Minä suosittelen laminaattia.Ne on nykyisin tosi kestäviä ja on kostean tilan laminaatteja erikseen.Ei kannata vertaa 10-vuotta sitten valmistettuihin laminaatteihin.
Jos perheessä isoja koiria,kannattaa varautua siihen että koirien kynnet hajottavat ja uppoavat herkästi laatta lattioiden saumoihin.
Olen kahdessa eri paikassa ihmetellyt lohkeavia saumoja ja on kerrottu että koira temmeltäessä hajoittaa saumat. :wave:

Meillä kaikissa huoneissa kalliimman puoleinen laminaatti, mikä ei ole kiiltävän tasainen vaan siinä on ns puunsyyn urat näkyvissä (antiikki). Ollaan asuttu nyt yli puoli vuotta ja olen tosi tyytyväinen siihen. Läiskät näkyvät, mutta niin ne näkyisivät myös tummassa parketissakin ja lähtevät nihkeäpyyhinnällä.

Meillä olisi parketti mennyt jo rakentamisen loppuvaiheessa sekä muuton yhteydessä jo ihan naarmuille sekä tullut kolhuja, sillä rakentaminen jatkuu vielä senkin jälkeen kun lattiamateriaali on asennettu.

Meillä on siis keittiössäkin laminaatti eikä siellä sen enempi läträtä kuin muissakaan huoneissa. Jos jotain kaatuu, oli mikä tahansa lattiamateriaali, niin pian se on siivottava. Missään ei vielä ainakaan lattia irvistele. Lattialämmitys on ihan kiva laminaatin alla.

Yksi vaihtoehto on myös kovapuulattia. Se on parkettia edullisempi vaihtoehto, mutta on oikeaa puuta. Pinta elävä. Päällä kova lakkakerros. Puukerros on hyvin ohut eli hiominen vaikeaa tosin sekin kuulemma ammattilaiselta onnistuu jollain erikoistekniikalla. Tämä vähän aiheen vierestä siis, ap kyseli nimenomaan laminaatista =)

Olen kyllä samaa mieltä siitä että laminaatti ON halvannäköistä!!
Se on vain kova, kylmä, kopiseva feikki aidosta parketista. Sehän on siis kopioitu se kuva siihen pintaan on se sitten puun tai muun jäljitelmää. Ei ikinä meille sellaista!!!

pöytä
Itse olen alan ammattilainen ja huomaan eron yleensä laminaatissa ja parketissa. Tosin en aina, olen erehtynyt luulemaan laminaattia parketiksi. Meillä on laattalaminaattia ja todella monet ovat luulleet sitä laataksi. Enkä ole koskaan ajatellut että (puukuvioisen) laminaatin pitäisi olla huomaamaton kopio parkettilattiasta. Kaikki kehittyy ja paranee, joten voihan sen niinkin ajatella että laminaatti on kehittynein versio puukuviopintaisista lattiamateriaaleista.
Minulla on omakohtainen kokemus laminaatista ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Helppo pitää puhtaana, helpompi kuin laatta (saumojen takia). Kestävämpi kuin parketti.

kokemusta molemmista
Minun mielestä parketin ja laminaatin ero on sama ku timantilla ja zirkonilla tai pölykapselilla ja alumiinivanteilla.. itellä parketti nyt tällä hetkellä ja koira on.. ei jälkiä.. otettiin saarni-parketti (kova puulaji) ja siihen päälle proteco- lakka.. ja kyllä kestää!! ;)

messuvierailija
Asta-messuilla oli laminaatti asennus näytös, jossa laitettiin asennettaessa laminaatin saumoihin suoja-ainetta, jota suositeltiin keittiöön esim tiskipöydän luo laitettavaksi, eli paikkoihin missä lattia saattaa altistua vesiroiskeille. Eikä siis tarvii tosiaan koko keittiön lattiaan laittaa. Hyvähän sitä olisi laittaa eteiseenkin paikka paikoin ja kylppärin oven eteen jne

Yhteistyössä