Keisarileikkaus EI OLE synnytys!

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Huoh.. mina silti uskon virallisia lahteita, ja uskon edelleen ja tulen aina uskomaan etta se on synnytys ja synnytystapa.
Minusta mina olen lapsen synnyttany ja haluan seuraavan kerran synnyttaa alakautta jos mahdollista, molempiki synnytystapa silti kay.
Aika surullista jos ei tunne synnyttaneensa lasta, ihan kuin se ei olis itsesta tullutkaan :(

x
En itse olis halunnut sektiota, mutta aina ei käy niinkuin haluaa. Kaikissa opuksissa mitä sektiota varten ennalta sain, luki isolla että se on myös synnytys! Kai näillä tutkimuksilla (ei ehkä tällä venezuelalaisella, mut muilla) joku pohja on, koska noista allergioista olen lukenut myös muualta.

No molemmat kokeneena sanoisin, että sektio oli mulle paljon rankempi kuin alatiesynnytys.
Mut en ymmärrä miksi sektioituja aina vieroksutaan ja vähätellään, ei se aina ole itsestä kiinni.

no
Minä olen synnyttänyt 4 lasta. Joista yhden sektiolla ja synnytyksistä tämä oli kyllä tapahtumarikkain ja pisin.. 22 h avautumisvaiheen ja yli 2 h kestävän ponnistusvaiheen sekä lopussa vielä 2 imukuppi yritystä, minkä jalkeen päädyttiin kiireelliseen sektioon. Tämä jos mikä oli synnyttämistä.

...
Sectio on synnytys. Aiemmin synnytys määriteltiin vähän suppeammin eli niin kuin nämä "sectio ei ole synnytys"- tyypit sen määrittelevät. Jos kuitenkin puhutaan päivitetystä määritelmästä niin synnytys käsitetään laajemmin (eli myös "passiivisempana" tapahtumana jos sen haluaa niin sanoa).

Eli tämä on se todellinen määritelmä. Saati sitten jos ottaa huomioon sen, että sectio ei ole sen helpompi synnytystapa kuin alatiesynnytyskään (esim. toipuminen ja henkilökohtainen kokemus), niin en ymmärrä miksi jotkut haluavat vain vänkäämisen ilosta väittää toista. Ihan kuin haluttaisiin jotenkin vielä korostaa omaa alatiesynnytyskokemustaan ja mitätöidä muiden muunlainen synnytyskokemus.

vähän pettynyt
Mulla takana yksi sektio. Olen todella pettynyt itseeni ja tapaan jolla vauva tuotiin maailmaan. En todellakaan koe synnyttäneeni. Synnyttäminen on sitä kun äiti tuo kivulla ja työllä lapsen itse ulos niin kuin luonto on sen määrännyt. Kaikki ne tunnetilat ja syntymisen ihme. Mä vaan menin aamulla sairaalaan ja kliinisesti vauva leikattiin ulos. En tuntenut mitään. Katkeruutta vain kun on koko 9 kk odottanut huipentumaa. Tietty vauvan kohtaaminen oli uskomatonta! Nyt odotan toista ja toivon sydämestäni, että saan synnyttää tämän lapsen..

trolli
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Minä olen synnyttänyt 4 lasta. Joista yhden sektiolla ja synnytyksistä tämä oli kyllä tapahtumarikkain ja pisin.. 22 h avautumisvaiheen ja yli 2 h kestävän ponnistusvaiheen sekä lopussa vielä 2 imukuppi yritystä, minkä jalkeen päädyttiin kiireelliseen sektioon. Tämä jos mikä oli synnyttämistä.
eli yritit synnyttää, mutta et onnistunut, joten lapsi otettiin ulos leikkauksella. synnyttämisen yrittäminen ei ole sama, kun kaikki vaiheet läpikäyden ponnistaa vauvan ulos, siis synnyttää.

äiti 44v
Alkuperäinen kirjoittaja trolli:
eli yritit synnyttää, mutta et onnistunut, joten lapsi otettiin ulos leikkauksella. synnyttämisen yrittäminen ei ole sama, kun kaikki vaiheet läpikäyden ponnistaa vauvan ulos, siis synnyttää.
Ja nimenomaan PONNISTAA lapsen ulos eli imukuppisynnytys EI ole synnytys. Epparikin tarkoittaa, että avustettu on, joten synnytys ei ole kyseessä silloinkaan vaan vehkeen kirurginen laajennus.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v:
Alkuperäinen kirjoittaja trolli:
Ja nimenomaan PONNISTAA lapsen ulos eli imukuppisynnytys EI ole synnytys. Epparikin tarkoittaa, että avustettu on, joten synnytys ei ole kyseessä silloinkaan vaan vehkeen kirurginen laajennus.
:D

V.A. Koskenniemeä lainatakseni

Yksin oot sinä ihminen, kaiken keskellä yksin,
yksin syntynyt oot, yksin sa lähtevä oot.
Askelen kaksi sa luulet kulkevas rinnalla toisen,
mutta jo eelläs hän on taikka jo jälkehes jäi,
hetken, kaksi sa itseäs vastaan painavas luulet
ihmisen, kaltaises - vierasta lämmititkin!

äiti 44v
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
:heart:
All you need is love.... :hug:
Hah, no sehän EI riitä.

Tarvitaan epparia, imukuppia, ammetta, synnytysjakkaraa (eli maan vetovoiman apua), aquarakkulaa, spinaalia, epiduraalia, paraservikaalia, ilokaasua, aviomiestä, doulaa...

Ja jälkikäteen vielä maahan asti kumartavaa ihailijajoukkoa alatiesankarittarelle!

huh huh
Alkuperäinen kirjoittaja vähän pettynyt:
Mulla takana yksi sektio. Olen todella pettynyt itseeni ja tapaan jolla vauva tuotiin maailmaan. En todellakaan koe synnyttäneeni. Synnyttäminen on sitä kun äiti tuo kivulla ja työllä lapsen itse ulos niin kuin luonto on sen määrännyt. Kaikki ne tunnetilat ja syntymisen ihme. Mä vaan menin aamulla sairaalaan ja kliinisesti vauva leikattiin ulos. En tuntenut mitään. Katkeruutta vain kun on koko 9 kk odottanut huipentumaa. Tietty vauvan kohtaaminen oli uskomatonta! Nyt odotan toista ja toivon sydämestäni, että saan synnyttää tämän lapsen..
Noh... mulla taas niitä tunteita tuli laidasta laitaan ja kivut olivat tasan voimakkaammat ku alatiemammalla, joten olen enemmän kestäny, kun tämä on ilmeisesti kilpailu.
Työtä tein sen eteen että ylipäätään tajuissani pysyin niiltä haavaa repiviltä supistuksilta. Ne oli JÄRKYTTÄVIÄ.

Toivon todella että pääsen toosastani seuraavalla kerralla puskemaan, että pääsisin vähemmällä.

Hah, no sehän EI riitä.

Tarvitaan epparia, imukuppia, ammetta, synnytysjakkaraa (eli maan vetovoiman apua), aquarakkulaa, spinaalia, epiduraalia, paraservikaalia, ilokaasua, aviomiestä, doulaa...

Ja jälkikäteen vielä maahan asti kumartavaa ihailijajoukkoa alatiesankarittarelle!
:D Peace and love....

äiti 44v
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
minulla takana 3 sektiota , ja jos en ole synnyttänyt kerran heitä - olenko heidät

"ulos heittänyt " ?
Ei, kun ulostit! ;)

Kuten minäkin, kaksi kertaa.
Ulostaminen on synnytys koska siinä synnytetään kakka ponnistamalla se ulos luonnollisen ruumiinaukon kautta ja harvemmin siinä eppariakaan tehdään.

Toki jos käytetään jotain laksatiivia niin silloin ulostaminen ei ole synnytys vaan avustettu syntymä.

vieras
Hah, no sehän EI riitä.

Ja runsaasti valokuvia, joita näytetään työkavereille... tuore isä juoksee kuvapinkan kanssa ympäri taloa esittellen esikoista, kunnes huomautan onko hän kysynyt vaimoltaan lupaa kaikkien kuvien näyttöön... en halua nähdä kuvia missä vauva ja äidin alapää hymyilevät samassa kuvassa. Tästä syystä meillä ei sitten ollutkaan kameraa mukana.

pöh
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
minulla takana 3 sektiota , ja jos en ole synnyttänyt kerran heitä - olenko heidät

"ulos heittänyt " ?
Ei, kun ulostit! ;)

Kuten minäkin, kaksi kertaa.
Ulostaminen on synnytys koska siinä synnytetään kakka ponnistamalla se ulos luonnollisen ruumiinaukon kautta ja harvemmin siinä eppariakaan tehdään.

Toki jos käytetään jotain laksatiivia niin silloin ulostaminen ei ole synnytys vaan avustettu syntymä.

No voi elämän kevät! Sun huumori on.......en ees viitsi kirjoittaa! :p

Mitä sitten? Jos mulle ei olisi tehty kiireellistä sektiota, niin minä ja lapsi oltaisiin kuoltu. Molemmat lapseni ovat tulleet maailmaan kiireellisellä sektiolla, enkä koe sen vuoksi olevani yhtään huonompi ihminen. Päin vastoin, olen onnellinen että ollaan kaikki kolme hengissä.

HALOO
ketään ei ole huonompi ihminen kuin toinenkaan lapsen syntymätavan perusteella ainakaan, eikö tässä ketjussa ollut kyse keisarileikkauksesta, että onko se synnytys

leikkaus ei ole synnytys vaikka siinä lapsi syntyykin
synnytys on tapahtuma jossa lapsi saatetaan maailmaan alateitse, ei leikkaamalla

Alkuperäinen kirjoittaja HALOO:
leikkaus ei ole synnytys vaikka siinä lapsi syntyykin
synnytys on tapahtuma jossa lapsi saatetaan maailmaan alateitse, ei leikkaamalla
Miksi sitten aina puhutaan alatiesynnytyksestä erotuksena sektiosta? Eikö pelkkä synnytys olisi oikea termi? Vai erotetaanko tällä eri synnytystavat toisistaan?

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä