Käytin sitten poikaa eilen nenäverenvuodon takia tk:n päivystyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nytkyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nytkyn

Aktiivinen jäsen
09.01.2007
3 276
0
36
Eli pojalla alkoi eilen jälleen rajuna nenäverenvuoto ja sitä en saanut talttumaan kotona ollenkaan (vuotanut nenä jo 3-4 vuotta,
joten osaan kikkoja kyllä) ja mentiin sitten loppujen lopuksi tosiaan tk:hon ja vastaanottava päivystäjä oli sitä mieltä etten osannut sitä hoitaa oikein, laittoi kuitenkin meidät jonoon odottamaan lääkäriä,
tunti sitä ooteltiin ja siinä välissä pojalla vielä rajuna se , niistelyistä sun muista huolimatta..

no se talttui siinä kuitenkin ja toinen päivystyksen hoitaja tuli siihen että vieläkö vuotaa, laittaa jotain tippoja, sanoin että se talttui...sanoi jahaa...

no vihdoinkin harjoittelussa ollut lääkäriopiskelija tuli pyytämään meidät sisään ja kysyi saako hän tutkia hieman ennekuin lääkäri pääsee, sanoin kyllä ja hän katsoi ja sanoi että hän ei vuotokohtaa näe kun nenä niin veressä,
no lääkäri tuli siihen ja puhuivat että mennään toimenpidehuoneeseen ja katsotaan siellä paremmilla välineillä, poika oli reipas kokoajan, puhdistivat nenän ja avuksi tuli sitten tämä vastaanottanut hoitaja,
lääkäri sanoi että puhdistetaan nenä ja katsotaan jos se vuotaa uudelleen, no ei tarttenu kauaa ronkkia kun jo alkoi rajuna vuoto ja laittoi pumpulia jotta se saataisiin loppumaan ja poltettua se suoni sieltä joka vuosi,
tämän jälkeen myös sen vastaanottaneen hoitajan mieli muuttui täysin ja oli todella ystävällinen meille...

Mä en ymmärrä sitä että miksi ei äitiin luoteta tälläisissa asioissa kun kerran aikaisemmin olen käyttänyt poikaa siellä nenäverenvuodon takia ja se oli silloin kun oli muutamia kertoja ollut ja silloin en osannu kunnolla hoitaa ja tuli silloinkin rajuna verta...

Hoito oli kuitenkin lopuksi asiallista ja kunnollista ja olen tyytyväinen, toivotaan nyt että se vuotokohta ei enää ala vuotamaan ja se olisi aikaisempien vuotojenkin kohdalla ollut se sama kohta.

kiitos jos jaksoit lukea ja anteeksi jos on epäselvästi kirjoitettu

Ikävä kyllä monet äidit eivät osaa noin hoitaa kuten sinä.
Olen itekin törmännyt siihen että ekana juostaan lääkäriin.
Ja todella harvoin lapsella on noin itsepintaista verenvuotoa.Onko allergiaa?

Meillä myös 4 vee jolla vuotaa tosi usein.On talttunut kotikonstein kyllä mutta harmillista tuo on.Tyttö vielä pelkää sitä niin kovasti.

no, mä luulen että se ettei vanhempien sanaan oikein luoteta, johtuu ihan siitä että varmaan joka päivä noissa terveyseskuksissa käy niin paljon ihmisiä ihan turhasta.
Tai no siis jos epäilee että lapsella on joku vika niin ei käynti tavallaan ole turha, mutta kuitenkin..

*muistelee suurella lämmöllä ambulanssikuskia jonka mielestä vauvan verioksennus oli nieluun valunutta nenäverenvuotoa ja lapsen äiti vain hysteerinen*

Hoitajan asenne varmaan johtui siitä, että usein äideillä on kuitenkin taipumusta paisutella oman kullannuppunsa ongelmaa tuollaisissa tilateissa.

Mulla vastaavanlainen kokemus kun kuopus syntyi. En halunnut apua imetyksessä, koska tiesin sen kokemuksesta sujuvan hyvin. Mutta ei antaneet hoitajat olla rauhassa ja tuputtivat jopa korviketta. Itse sitten tein ruokapunnituksen, että uskoisivat vauvan saavan ruokaa ihan riittävästi. Lopulta sitten verikokeiden jälkeen lääkäri otti vauvan vaivat ihan tosissaan ja lähtöpäivänä (vauva 2pv) tulivat jo hoitajat jonossa ihmettelemään vauvaa, joka on jo saavuttanut syntymäpainonsa pelkällä rintamaidolla. Siinä vaiheessa oli kyllä kielen päällä, että mähän sanoin!

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:

Meillä myös 4 vee jolla vuotaa tosi usein.On talttunut kotikonstein kyllä mutta harmillista tuo on.Tyttö vielä pelkää sitä niin kovasti.

Ei ainakaan tietääksemme...käynyt pienenä allergiakokeissa, niissä ei ollut silloin mitään ja tätä verenvuotoa on kesäisin, syksyisin, talvisin ja keväisin, siis aina, välillä jopa päivittäin, välillä voi olla viikkoja välissä...

pelottaa vain jos tolleen rajuna alkaa kun nukkuu, niin voi tukehtua, koska eilen sitä tuli suuhunkin saakka kun välillä piti laittaa tuppoo nenään, jotta saisimme vaatetta päälle, jotta pääsemme lähtemään ja kylppärin suihkutila oli kuin baaritappelun jälkeen...

se siis alkaa noin vain, ilman mitää iskuja tai kaiveluita ja välillä se myäs pysähtyy kuin seinään, mutta ei eilen...ja se noin rajussa vuodossa pelottaa noin pienellä että paljonko verta tuleekaan ulos, jottei tule verenpuutetta kun se määrä näyttää todella isolta...

ei ole sanonut kuitenkaan kertaakaan että on hassu/huono olo, joten ei ole siihen asti vielä jouduttu...silloin soittaisin kyllä piipaa-auton ja nopeesti

Alkuperäinen kirjoittaja Perfekta:

Ei ainakaan tietääksemme...käynyt pienenä allergiakokeissa, niissä ei ollut silloin mitään ja tätä verenvuotoa on kesäisin, syksyisin, talvisin ja keväisin, siis aina, välillä jopa päivittäin, välillä voi olla viikkoja välissä...

pelottaa vain jos tolleen rajuna alkaa kun nukkuu, niin voi tukehtua, koska eilen sitä tuli suuhunkin saakka kun välillä piti laittaa tuppoo nenään, jotta saisimme vaatetta päälle, jotta pääsemme lähtemään ja kylppärin suihkutila oli kuin baaritappelun jälkeen...

se siis alkaa noin vain, ilman mitää iskuja tai kaiveluita ja välillä se myäs pysähtyy kuin seinään, mutta ei eilen...ja se noin rajussa vuodossa pelottaa noin pienellä että paljonko verta tuleekaan ulos, jottei tule verenpuutetta kun se määrä näyttää todella isolta...

ei ole sanonut kuitenkaan kertaakaan että on hassu/huono olo, joten ei ole siihen asti vielä jouduttu...silloin soittaisin kyllä piipaa-auton ja nopeesti

Mietin vaan josko limakalvot on arat,nyt paha aika kun siitepölyä ilmassa.
Talvella taas kuivaa eli limakalvot kärsii siitä.
Ootteko huoneen kosteusprosenttia mitanneet?

Me ostettiin tosi hyvä ilmanpuhdistin/kostutin joka itse haistelee ilman kosteuden/pölyn jne ja sen mukaan kosteuttaa/puhdistaa.

Tän jälkeen on vähäntynyt tytön nenäverenvuoto.
Ja käytän A-vitatippoja nenään,vahvistaa limakalvoja.

Sekä iltaisin Humidose liuoksella ihan puhdistetaan ettei jää mitään kovia kökköjä,ne rikkoo äkkiä ja tulee verta.

Onko teille ehdotettu näitä juttuja?

Alkuperäinen kirjoittaja Perfekta:

Mietin vaan josko limakalvot on arat,nyt paha aika kun siitepölyä ilmassa.
Talvella taas kuivaa eli limakalvot kärsii siitä.
Ootteko huoneen kosteusprosenttia mitanneet?

Me ostettiin tosi hyvä ilmanpuhdistin/kostutin joka itse haistelee ilman kosteuden/pölyn jne ja sen mukaan kosteuttaa/puhdistaa.

Tän jälkeen on vähäntynyt tytön nenäverenvuoto.
Ja käytän A-vitatippoja nenään,vahvistaa limakalvoja.

Sekä iltaisin Humidose liuoksella ihan puhdistetaan ettei jää mitään kovia kökköjä,ne rikkoo äkkiä ja tulee verta.

Onko teille ehdotettu näitä juttuja?
Ei ole kun vuotoje takia ei ole tarttenu käydä kun olen saanut ne itse yleensä hallintaan...ja meillä taitaa olla lähinnä sukutaipumus, miehellä samanlaista pienenä murrosikään saakka ja miun siskolla kanssa pienenä herkästi vuotanut

Just oli koulutuksessa hyviä vinkkejä nenäverenvuotoon:
etukumara asento, sylkee pois veren ettei vaan niele verta (oksettaa) , nenästä kunnolla kiinni, niskaan kylmää joka supistaa verisuonia ja yksi kikka joka kuulemma toimii, eli
JÄÄPALA imeskeltäväksi potilaan suuhun kielen alle!!

Meidän tytöllä ollut runsaasti nenäverenvuotoja, poltettu suonia lähes 30 kertaa! Vinkkinä voisin kertoa sianihran! Kuulostaa ällöttävältä mutta toimii hyvin, eli ostat sianihraa, leikkaat sopivan kokoiset palat (että mahtuu nenään) ja sitten pakkaseen, sieltä vaan nenään kun vuotaa. Jos ei ole tällä tyrehtynyt olemme saaneet Caprilon nimistä lääkettä joka ampulissa, laitetaan pumpulituppoon ja nenään. Cyklokapron om myös käytössä estämään vuodot kun ilma on kuiva.

Yhteistyössä