Käytättekö lapsenvahtia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mare
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
MLLn taksahan on jotakin 4,20 euroa tunti plus matkat. Riippuen siitä kuka hoitaa, niin meillä kaveripiirissä on yleensä puhuttu, että 5-6 euroa tunti, esim. jos vaivaa pariksi tunniksi, niin voi maksaa enempi, mut pidempi jakso taas alempi tuntihinta, ihan siitä johtuen, et onhan siinä paikalle raahautumisessa aina oma vaivansa ja se on sama lyhyemmäksikin aikaa.
Ja sit taas esim. yön tms. voi sopia könttähinnalla; ja siitäkin riippuu voiko ko. henkilö esim. opiskella vahtiessaan, saako ottaa iltapalaa jne. eli kaikki faktat riviin ja miettimään. Mun mielestä jos vahti on esim. illalla useamman tunnin, niin kyllä hänelle kuuluu ainakin iltatee tarjota ja jos yötä, niin joku aamupala pitäis talosta löytyä.

Jos lapset mummuilla tai kummeilla ni sovittu ettei tarvi maksaa mitään, mut muilla lapsenvahdeilla on ollu sitten 5 euroa tunti.Ja hekin ovat kyl ihan ukkoni siskoja.En vieraan käsiin jättäis lapsiani.

ei oo mitään virallista lapsenvahtia. lasten kummit vahtii tarvittaessa, isovanhemmat vahtii, ja mun siskot vahtii. mitään mä en niille maksa.
jos olis täysin ulkopuolinen latenhoitaja, ni sitte varmaan maksaisin mut vähän kattoisin kieroon jos joku näistä edellämainituista kävis vaatimaan maksua siitä, että kattoo lapsia vähän aikaa. :/

kun pikkusisko käy maksan 5e/h.kehtaa sitte pyytää toistekin.paikkakunnalla sovittu tyttöjen hoitotaksaksi 2e/tunti, mutta en oo osannu heitä pyytää...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2005 klo 15:10 honiska kirjoitti:
ei oo mitään virallista lapsenvahtia. lasten kummit vahtii tarvittaessa, isovanhemmat vahtii, ja mun siskot vahtii. mitään mä en niille maksa.
jos olis täysin ulkopuolinen latenhoitaja, ni sitte varmaan maksaisin mut vähän kattoisin kieroon jos joku näistä edellämainituista kävis vaatimaan maksua siitä, että kattoo lapsia vähän aikaa. :/
me saatiin siskon kans 10mk/tunti kun hoidettiin siskojen lapsia.olihan se kova raha pikkutytölle...ja sillä en osais ottaa nytkään ilman maksua ketään hoitamaan...pikkusisko jo 24v. ni silläkin omia menoja joten mielellään maksan silloin kun pyydän häntä...ihan miten kukanenkin aattelee...taas jos minun äiti tullee hoitaan niin se tuo mulle rahhaa ja ruokaa =)

Jos minun sisaruksilla olisi lapsia niin en kyllä niiltä raha aodottaisi jos pyytäisi lapsia kattomaan.tai sitten hyvän kaverin lapsia kun katon niin en todellakaan odota palkkaa.
Joskus olen hoidellut vuieraitten lapsia ja mulle on kuulunut talon tavat kaikissa paikoissa...ovat sanoneet että ole kuin kotonasi syö mitä haluat ja lue tai opiskele tai kato telkkaa tietenkin sitten kun lapset nukkuu. Ei mitään tiukkiksia ole kukaan ollut kun olen ollut vieraissa perheissä...ja sehän on mukavaa....niistä saa sitten melkein kavereita.... :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2005 klo 21:49 äiti-80 harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2005 klo 15:10 honiska kirjoitti:
me saatiin siskon kans 10mk/tunti kun hoidettiin siskojen lapsia.olihan se kova raha pikkutytölle...ja sillä en osais ottaa nytkään ilman maksua ketään hoitamaan...pikkusisko jo 24v. ni silläkin omia menoja joten mielellään maksan silloin kun pyydän häntä...ihan miten kukanenkin aattelee...taas jos minun äiti tullee hoitaan niin se tuo mulle rahhaa ja ruokaa =)

mut toisaalta yks mun siskoista on kuopuksen kummi, ja loput kaks vaan innokkaita hoitelemaan pieniä. jos ne vapaaehtosesti itse ehdottaa että saako tulla hoitamaan, ni en kai mä siitä palkkaa maksa?
varsinkin, ku mä oon aina kotona, ja ne tulee vaan "kylään" ja siinä sivussa vähän kattelee lasten perään että mä saan tehtyä kotitöitä rauhassa.
se ei ole apuna korvaamatonta, mutta helpottaa kummasti ku ei tarvi olla silmiä selässä. mun mielestä tätä vois verrata esim siihen, että mä kuskaan niitä tarvittaessa, enkä pyydä bensarahaa vaikka mulla on hädin tuskin varaa itelläni ostaa bensaa tohon autoon. aika syöppö tuo mun rakas koslani :/ eli vastapalveluksilla näitä lunastetaan puolin ja toisin. ja vastaavasti multa saa soittaa neuvoja jos siskoille joskus tulee omia lapsia, ja mielelläni niiden lapsia otan hoitoonkin. siis jos ne ei nyt ihan heti niitä saa, en varmaan haluais montaa vauvaa yhtäaikaa hoitoon, ku itelläki on kaks joista vanhin on vähän päälle parivuotias, ja toinen 1 vuotta. kolmatta kun suunitellaan ni saattais tulla tukalat tilanteet jos lupautuisin hoitamaan ehkä jopa kolmea vierasta vauvaa, omaa vastasyntynyttä ja kahta uhmaikäistä.... :whistle: :D

Meillä yleensä käydään "vuoroin vieraissa", eli lapsi viedään usein hoitoon sellaisella sukulaiselle/tuttavalla, jolla on omia lapsia, ja sitten kun heille tulee tarve lapsenvahdille, tuovat taas lapsen/lapset meille. Yleensä ei myöskään mitään rahallista korvausta anneta.

Jos hoitaja tulee meille, saa luonnollisesti tietysti ottaa jääkaapista mitä löytyy, ja jos lapsi viedään heille, saatetaan laittaa mukaan kahvipaketti, tuore leipä tms.

Meillä ainakin toiminut hyvin tämä järestely!

Yhteistyössä