Käytättekö lapsillanne vanhoja käytettyjä kenkiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säästäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli: jos kengät ovat hyväkuntoiset laatukengät, joita on käytetty vähän, en näe mitään syytä siihen, miksei käytettyjä kenkiä voisi käyttää.

Meillä on käytettynä käytetty kaikki juhlakengät ja kumisaappaat. Ensiaskelkengät ja ykköskäyttöön tarkoitetut kengät on ostettu uutena.

Hyviä merkkejä (yleensä): Davis, Tepsut, Kavat, Bundgaard ym.

Olen kuullut,että ihan pienten lasten kenkiä voi kierrättää.Siis kengässä ei saisi olla kannan kohdalla kulumisen tai painautumisen merkkiä.Jalat ja askellus on lapsilla erilainen,kenkä muotoutuu jokaisen astujan mukaan.Sitten kun toinen lapsi sen laittaa jalkaansa,voi tulla virheasentoja.Itse olen käyttänyt lapsillani vähän samoja "perintökenkiä".Ostan tarjousten aikaan uudet kengät =)

Lapsille en ole ostanut käytettyjä kenkiä, mutta pikkusisar on saanut veljeltään yhdet kumisaappaat ja talvikengät. Ne talvikengät (viking) eivät vain enää olleet niin lämpimät kuin uudet olisivat olleet, joten vaikka muuten vielä hyvässä kunnossa, piti laittaa vaihtoon. Periaatteessa kummallekin uusia siis.

Olen ollut aika tarkkana kenkien suhteen. Pienille ostanut vain suoralestisiä, oikeita kävelykenkiä enkä tarralenkkareita tms tennareita. Isommat ovat sitten saaneet muotikenkänsä.
Kierrättänyt sisaruksilta olen niitä, jotka eivät kannastaan yhtään kuluneita(siis ulkopäi katsottuna), eivät yhtään venyneen näköisiä tai muisti siitä, että kenkää vain muutamia kertoja pidetty. Goretex ulkokengät menneet aika haiseviksi alta kouluiänkin yhden kauden jälkeen, joten parhaimmat on kiertäneet ja jotkut eivät. Kumpparit on kiertäneet usein, niiden käyttö ollut meillä ilmeisen vähäistä. Nyt on jotkut nappulakengät, hiihtomonot ja luistimet kiertäneet koululaisina.
Juuri katselin vanhoja ensitalvikenkiä, ja löytyi ne kolmella olleet eka kengät, mutta ajattelin viimeisen saavan uudet ja ostin kavat eilen. Koko jäi kyllä vähän mietityttään vielä, pitänee tänään uudestaan tarkastella ettei aivan liian isoja tullut (21 kohta vuosikkalle).

Ihan pienille olen löytänyt kirpparilta tosi hyviä kenkiä. Nuorimmaisella oli alkutalvesta kirpparikuomat, jotka olivat uuden veroiset. Isommille ostan jokaiselle uudet käyttökengät; mieluiten alennusmyynneistä. Pihavarakenkinä on käytetty isommilta jääneitä kenkiä. Juhlakengät jäävät niin vähälle käytölle, että niitä kierrätän.

Olen käyttänyt, lähes aina. Esikoisen ollessa pieni meillä ei yksin kertaisesti ollut varaa ostaa uusia tuliteriä kenkiä. Ehkä oltiin itsekkäitä, en tiedä. Esikoinen oli kolmen vanha kun ostettiin ihan uudet kengät kaupasta, nahkaiset kävelykengät.
Ja hänellä ei ole mitään virhe asentoa jalassa.
Myöskään kakkoselle emme ostaneet uusia kenkiä heti ja hänellä ei myöskään ole virheasentoa.
Kuopuksella oli pienenä, noin 2- 3 vuotiaana lievä virheasento. Hänellä oli sekä uusia että käytettyjä kenkiä.

Meille sanottiin päiväkodissa, että kunhan kiinnittää huomiota millaisia käytettyjä kenkiä on. Esim se kantaosa mikä menee nilkkaan, niin sen pitäisi olla virheetön, ei taitteita ym. Lapsen jalalle on tärkeitä, että hän käyttää jalkaansa ja kävelee epätasaisilla alustoilla (metsässä, ojassa...)

Miten se on mahdollista, että esim minun lapsuudessa eli 70-luvulla lähes kaikilla lapsilla oli sisarrusten vanhoja kenkiä, pienestä saakka. Ja harvalla kuitenkaan on sitä virheasentoa. Minun lapsuuden perheessä oli kuusi lasta ja minä olin toiseksi nuorin eli aina sain vanhat kengät. Jalassani ei ole virhettä, ei edes lättänä jalkaa.
Nykypäivänä koitetaan olla parempia kun lapset saa aina uusia kenkiä.
Nykylapset siis saa virheasennon jalkaansa jos ei ole uusia kenkiä. Miksi näin? Ei lapsen jalkaa pelkästään kenkä muokkaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2007 klo 14:10 mari kirjoitti:
Olen käyttänyt, lähes aina. Esikoisen ollessa pieni meillä ei yksin kertaisesti ollut varaa ostaa uusia tuliteriä kenkiä. Ehkä oltiin itsekkäitä, en tiedä. Esikoinen oli kolmen vanha kun ostettiin ihan uudet kengät kaupasta, nahkaiset kävelykengät.
Ja hänellä ei ole mitään virhe asentoa jalassa.
Myöskään kakkoselle emme ostaneet uusia kenkiä heti ja hänellä ei myöskään ole virheasentoa.
Kuopuksella oli pienenä, noin 2- 3 vuotiaana lievä virheasento. Hänellä oli sekä uusia että käytettyjä kenkiä.

Meille sanottiin päiväkodissa, että kunhan kiinnittää huomiota millaisia käytettyjä kenkiä on. Esim se kantaosa mikä menee nilkkaan, niin sen pitäisi olla virheetön, ei taitteita ym. Lapsen jalalle on tärkeitä, että hän käyttää jalkaansa ja kävelee epätasaisilla alustoilla (metsässä, ojassa...)

Miten se on mahdollista, että esim minun lapsuudessa eli 70-luvulla lähes kaikilla lapsilla oli sisarrusten vanhoja kenkiä, pienestä saakka. Ja harvalla kuitenkaan on sitä virheasentoa. Minun lapsuuden perheessä oli kuusi lasta ja minä olin toiseksi nuorin eli aina sain vanhat kengät. Jalassani ei ole virhettä, ei edes lättänä jalkaa.
Nykypäivänä koitetaan olla parempia kun lapset saa aina uusia kenkiä.
Nykylapset siis saa virheasennon jalkaansa jos ei ole uusia kenkiä. Miksi näin? Ei lapsen jalkaa pelkästään kenkä muokkaa.

Eipä tietenkään.
Muistan itsekin käyttäneeen lapsena melkein aina jonkun toisen kenkiä.Mulla on toisessa jalassa astunta virhe.vaikea sanoa varmuudella,mistä se johtuu.Kyllähän esim.naisten kärjistä ahtaat kengät saattaa olla vahingoksi jalalle.,sellaisia en ole koskaan käyttänyt.
Se mikä tulee paremmuuteen kun ostetaan uusia kenkiä tms,en allekirjoita.Tarkoitikohan Mari, että parempi ihmisenä?Miten sellainen voisi olla mahdollista?Minä ostan lapsilleni uudet kengät kun he tarvitsevat niitä.
Jokainen tekee omat valintansa,eikö?

=) <br><br>

Me ei olla oikeestaan saatu vanhoja kenkiä, muutamat vaan. Jos ne on hyväkuntoset esim. juhlakengät niin miksi ei voisi käyttää kun niitä ei kuitenkaan jatkuvasti pidetä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 22:48 Säästäjä kirjoitti:
Kuinka pahaa on tehdä niin
=) minä" hömppänä "olen käyttänyt käytettyjä kenkiä lapsilleni jotka EI VIELÄ OLE KÄVELLEET-mutta kun tulee se aika et ne tepastelee olen ostanut heti uudet,sekä sisälle käytettävät, että ulos omat,nehän maksaa paljon, mutta kukapa ei ajattelis lapsensa parasta ja sit kun näkee omat jalat, :whistle: niin toivoo et siihen aikaan olis saanu edes kerran vuodessa uudet kengät kun oli lapsi,mutta ei,siskoilta tuli käytettynä pieneksi jääneet kengät ja voi että ne oli ihanat.nyt ei sitten vanhempana iällä ole enää ihana olla kun jalat,varpaat ovat kierot ja selkävaivat vaivaavat. :heart:sit on niitä ensi askel kenkiä joita ei ole paljoa käytetty,eli jos sattuu löytämään sellaset jostakin kirpparilta ni miksikä et ostaisi ja jos tiiät etukäteen ettei ne ole ollu kuin yhellä jalassa!!! :\|

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 22:48 Säästäjä kirjoitti:
Kuinka pahaa on tehdä niin
:whistle: ehkä silloin kun lapsi on ihan pieni ettei kävele vielä mutta kun tulee se kävelemään opettelu aika,suosittelen lapselle kunnon ensi askeol kenkiä,maksavat tietysti,mutta kukapa ei maksais hyvästä ja tinkis jossakin muussa asiassa. :heart: jos ajattelee vielä sitä että mitä se käytetty kenkä mahtaa tuoda lapselle myöhemmällä iällä kävelemiseen ja ryhtiin ulkoisia poikkeavuus seikkoja...jne.?!eli en suosittele käytettyjä kenkiä,en nyt enkä myöhemminkään!!!mutta kuten sanottu,me kukin itse päätämme mitä ostamme lapsellemme käytettyinä tai uutena. :wave:

en käytä. sukulaiset sillon tällön niitä antaa mutta laitan ne tonne uff.n laatikkoon. en itsekään käytä käytettyjä kenkiä miksi lapsenkaan pitäisi. ymmärrän niitä joilla ei ole varaa ostaa uutena kenkiä että käyttävät käytettyjä.

Yhteistyössä