Mulla oli myös prolaktiiniarvotAnteeksi törkeä omanapailu MUTTA menin sitten lukemaan omakannasta tekstiä... ja ei olis kyllä pitänyt! Siellä nimittäin luki tälle päivälle "yritetty soittaa potilaalle koska lab vastauksissa hyperprolaktinemia". Ihana sanahirviö. Ikinä kuullutkaan tuollaista sanaa, mutta ei se mitään sillä google tietää kyllä ja kertoo aina luotettavimmat diagnoosit!
Pika googlailun jälkeen siis noi arvot johtuu joko kilpirauhasen vajaatoiminnasta, kasvaimesta aivoissa, stressistä, lääkkeistä tai imetyksestä?
Joku oli kirjoittanut että yleensä mennään ensin päänkuvauksiin jotta voi sulkea kasvaimen veke. Loput vaivoista voi hoitaa lääkkeillä ja sen jälkeen on vissiin ihan hyvä mahdollisuus tulla raskaaksi. Vissiin. Joku tullut ja toinen ei.
Tavallaan huokasin helpotuksesta, sillä ei vaikuta olevan mitään kovin vakavaa vaan aika yleistäkin. Ja mielellään otan kyllä jonkun "syyn" kun sen ettei mitään löydä!
Mutta hei, valaiskaa toki tietämätöntä!
Ootkohan paniikissa tajunut jotain väärin? Vai onkohan sulla mitattu jollain muulöa taulukolla . Tarkistin omat prolaktiinilukemat ja ne oli ~800 ja tekstinä hieman koholla, siitä n. parin kk päästä ~250 eli normaalit. En muistaisi, että prolaktiini km vaikuttaisi, se vaikuttaa ymmärrykseni mukaan raskauden alkamiseen, kun keho ns. voi luulla olevansa jo raskaana. Mulla tuli "maitoa" esim. rinnoista.@Karkki95 joo jostain mä luinkin että hoitamattomana varsinkin aiheuttaa enemmän keskenmenoja ..ja varmaan muutenkin. Voi paska. No turha taas märehtiä ennen kuin tietää. Olikohan se viitearvo tyyliin 0-4? Mulla näytti olevan 8,5 eli koholla. Ja jossain oli maininta että jo siitä nelosesta lähtien saa lääkkeet. Ukolla ens viikolla simppatestit, toivottavasti ne edes uiskentelee kunnolla
On kyllä korkea TSH jos on 8,5! Nimittäin monissa maissa kahta pidetään ylärajana raskautta yrittävälle, jos on yli sen niin raskautuminen voi olla vaikeampaa. Lääkityksellä noi onneks on hoidettavissa kuitenkin@Karkki95 siis jostain vain luin että tosiaan vaikeampi tulla raskaaksi juuri tuon takia koska keho luulee että olet jo raskaana, mutta jos kuitenkin raskautuu niin riski on isompi että menee kesken. En tiedä miksi, muista että mistä luin tms. Tämä tieto siis ihan vaan googlesta, ei lääkäriltä
Ja tosiaan eilen ensimmäistä kertaa tästä luin joten ei todellakaan ole tukevalla pohjalla nämä "faktat" ja varmasti menee sanahirviöt sekaisinkin
Siis ilmeisesti tämä TSH arvo on tuo 8,5 joka viittaa tuohon kilpirauhaseen? Omakannassa ei lukenut mitään tästä, vain pelkästään se hyperprolaktinemia. Mutta eikö nämä liity jotenkin toisiinsa? Hyperprolaktinemiassa kohonnut arvo voi johtua kilpparista (tsh?) tai siitä lisäkkeestä. En näe tuota lukemaa mistään tosta prolaktiinista.
Mutta joo, en ole huolissani tai paniikissa. Mielenkiinnosta vaan lukenut että mitä se voi tarkoittaa ja mitä lisäkokeita tehdään, miten vaikuttaa raskauteen yms. En usko että on mitään ihmeellistä ja eiköhän se maanantaina selviä kun se lääkäri soittaa