Katsoitteko äsken Silminnäkijän jutun lastenruokien turvallisuudesta?

• Viestiketjun aloittaja "xxxx"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24768814:
Mitäs dokkarissa sanottiin hedelmäsoseista? Itse teen vauva lämpimät ateriat alusta loppuun itse, mutta noiden hedelmien ja marjojen itse soseuttaminen on aina tuntunut vaivalloiselta jo ajatuksen tasolla. Onko kaupanvhedelmäsoseet yhtä lailla "saatanasta" vai ovatko ne vain ravinneköyhiä? Kääks, pitääkö tässä nyt oikeasti alkaa hedelmien keittoon :O
"Suomalaisista elintarvikkeista on löytynyt suuria määriä asetaldehydiä. Syöpävaarallista ainetta löytyi muun muassa vauvojen hedelmäsoseista ja jogurteista.

Maailman terveysjärjestön WHO:n alainen kansainvälinen syöväntutkimuslaitos on luokitellut asetaldehydin ihmisille syöpää aiheuttavaksi aineeksi. Luokitus tehtiin lokakuussa 2009. Asetaldehydi luokiteltiin tällöin ylimpään riskiluokkaan, kuten esimerkiksi tupakka ja asbesti.

Professori Salaspuro kertoo kaleva.fi:ssä, että myös vauvojen hedelmäsoseista löytyy samoja pitoisuuksia kuin jogurteista.

– Pitoisuus ylittää aikuisillekin sallitun rajan. Lapsilla painoon suhteutettu ylitys voi olla jopa 70-kertainen, Salaspuro kuvaa ts.fin mukaan."

Linkki koko juttuun: http://www.mtv3.fi/koti/ajankohtaista.shtml?1051948

Ja sun mies on sit varmasti saanu purkkiruoista sen diabeteksen?!
Mun isällä on diabetes ja ei ole koskaan edes maistanut purkkiruokia.
Mitäs siihen sanot?
Sanon että nyt joko minä ilmaisin itseäni liian epäselvästi tai sinä ymmärsit väärin. Yritin sanoa, että se on yhtä tyhjän kanssa perustella ylipäätänsä mitään tämänkaltaista asiaa sillä, että "EI MEILLÄKÄÄN OLE!!!!111++". Se, että teidän perhe on terve, todistaa yhtä paljon, kuin se, että miehelläni on diabetes. Muutama ihminen on tällaisessa asiassa kuin kusi meressä.

Tosin sen äiti kyllä poltti raskausaikana. Ehkä mun pitäis julkaista joku tutkimus, että jos syöttää pilttiä ja polttaa tupakkia, niin lapsesta tulee _aina_ diabetikko. Polvessakin sillä on vikaa. Ja ammattikouluakin kävi 4 vuotta.. :rolleyes:

aina soseet itse tehnyt
Tohon kommentoin, kun joku oli listannut sen broileri-riisimössön tuoteselosteen, kaikkea siiä oli ja sitten sitä itse broiskua kokonaiset 10%.

Paljonkohan mahtoi olla kokonaisproteiinin määrä tuossa annoksessa?

Mä joskus yritin antaa jotain lihahilloa vaavalle mutta meinasin itsekin yrjötä kun näin sen läjän lautasella että tarjoamatta jäi. Periaatteeni on että sitä mitä en itse missään tapauksessa suuhuni laittaisi sen vuoksi että meinaa yrjö lentää jo pelkästä hajusta, ei tarvitse lapsenkaan syödä.

En jaksanut katsoa, katson Areenalta myöhemmin. Teen kaiken meillä itse, tai siis en käytä edes puolivalmisteita, en pakastevihanneksiakaan. No makaroni tulee pussista, mutta muuten. Joskus väsyttää ruoan laitto, mutta sitten taas muistuu mieleen ne monen monta syytä, miksi valmistaa ruokansa alusta asti itse. Tärkeimpänä maku, sitten terveellisyys ja sitten se, että tiedät mitä ruokasi sisältää.

"Vierailija"
Tohon kommentoin, kun joku oli listannut sen broileri-riisimössön tuoteselosteen, kaikkea siiä oli ja sitten sitä itse broiskua kokonaiset 10%.

Paljonkohan mahtoi olla kokonaisproteiinin määrä tuossa annoksessa?
Ja paljon sitä broileria sitten pitäisi olla pienen lapsen annoksessa?

Itse sain esikoisen äitiyspakkauksen mukana ruokaoppaan, jossa suositeltiin tekemään vauvan lihasoseet seuraavasti:

250 g kasviksia
30-50 g lihaa / kanaa / kalaa
2,5 dl vettä

Lihapitoisuudeksi tulee noin tehden 6-9 %.

TV-ohjelma oli mielenkiintoinen ja herätti ajatuksia. En kuitenkaan ymmärrä tätä kauhistelua siitä, että purkkiruoat sisältävät vettä tai että on noin "vähän" lihaa. Itse teen melkein kaikki kasvis- ja lihasoseet itse (jo kustannussyistä), mutta hedelmä- ja marjasoseita tulee annettua purkeista. Ne kun ovat niin käteviä, ja lapset tykkäävät... :-/

"vieras"
Onneks meidän muksu ei suostu syömää kaupan ruokaa. Ihan kauhistuin, kun katoin tuota ohjelmaa. Mutta voin myöntää, että jos tuo laps söis kaupan ruokaa, niin kyllä sitä meillä kannettais hirveesti kaupasta.

Omg
En halua pelotella mutta teette kuinka vaan niin elämän lopputulos on sama. Joku päivä se loppuu,toisilla aikaisemmin ja toisilla myöhemmin. Ihmisen odotettu elinikä on 75-84vuotta joka tapauksessa. Ilman purkkeja tai purkeilla.

"Pöh"
Ongelmahan ei ole se vesi, vaan käsitellyt raaka-aineet, normaalien suolistoflooran kehitystä edistävien bakteerien puute ja lisäaineet. Jos pysyttäisiin asiassa, eikä kuviteltaisi omia. SIksi se kotiruoka on parempaa, että siinä on kaikki mitä pitää bakteereineen päivineen, köyhdyttämättä ja tarpeettomia lisäämättä.

"Rampe"
Ei kannata niellä näitä kohdudokkareita kokonaisena. Lakkasin katsomasta silminnäkijää ja muitakin vastaavia kun tekivät jutun eräästä sattumalta hyvin tuntemastani asiasta ja näin kuinka tarkoitushakuista ja ylidramatisoitua paskaa he suolsivat. Meni usko kaikkeen heidän tekemiseensä. Jos en tapausta läheltä olisi seurannut, olisin muiden mukana niellyt koko paskan ja ajatellut vain että kaikkea sitä tapahtuukin.

Vähän sama kuin 60-minutesin tango-juttu Suomesta. Ei siitä tätä maata tunnistanut ja ainoa johtopäätös oli että ei heidän muitakaan raporttejaan kannata katsoa ettei tietämättömänä tule nielleeksi valheita.

"hmm"
Meillä on kyllä sinne lähemmäs vuoden ikää syöty purkki ruokia ja sen jälkeen siirrytty samaan ruokaan kuin muu perhe. Pitääkö tässä nyt alkaa pelkäämään että mitä tuhoja se on tehnyt? |O
Söisitkö itse pelkästään purkkiruokaa? Itse syön eineksiä harvoin ja siksi lapsikin saa purkkiruokaa vain matkoilla. Eri asia tietty jos antaa tavallista ruokaa purkkiruuan lisäksi, niin lapsi saa edes jotain ravintoarvoja ja luonnollisia bakteereja.

"joku"
[QUOTE="Vierailija";24771925]

TV-ohjelma oli mielenkiintoinen ja herätti ajatuksia. En kuitenkaan ymmärrä tätä kauhistelua siitä, että purkkiruoat sisältävät vettä tai että on noin "vähän" lihaa. [/QUOTE]

Mä tein sellaista sosetta lapselle jossa oli 25 % lihaa/kanaa/kalaa. Kyllä kasvavat vauvat tarvitsee proteiinia!

Tulihan se käpylehmä-argumentti sieltä! Ilmeisesti mistään ongelmista ei saisi puhua julkisesti, kun aina löytyy maailmasta jokin pahempi ongelma. Tuolla logiikallahan niihin ruokiin voisi tunkea mitä vain, koska aina löytyy maailmasta kamalampia myrkkyjä, ja mitä väliä ruokavaliolla edes on jos lapsi jääkin auton alle...

Minä ainakin olen saanut kohun myötä uutta tietoa lasten säilykeruoista, ja minusta se on yksinomaan hyvä asia.
No ei ole tuo sun ajatus mun vastauksen pointti vaan se, että jos ei halua syöttää lapsilleen purkkiruokia mutta ostaa lapselle kuitenkin hm:n myrkkyvaatteita ja kiinassa tehtyjä muovileluja niin mun mielestä siinä on vähä ristiriidassa. Ne myrkkyvaatteet ja -lelutkin on yhtä paha juttu kuin se että vauvanruuassa on jotain myrkkyjä.

maalaisjärki
En nyt tiedä kumpi on kovempi vaiva, keittää jääkaapin antimista 15 minuuttia lihaa, porkkanaa ja vaikkapa perunaa ja survoa ne sekaisin (pistää vaikka parikymmentä annosta purkkiin, niin ei tarvi ihan heti tehdä samaa ruokaa uudestaan), vai käydä aina kaupassa ostamassa uusia satseja lasipurkkeja, maksaa itsensä kipeäksi, ja sitten vielä huolehtia ne tyhjät lasipurkit jonnekin kierrätykseen.... :D

Yhteistyössä