Katsoitteko äsken Silminnäkijän jutun lastenruokien turvallisuudesta?

• Viestiketjun aloittaja "xxxx"
  • Ensimmäinen viesti
"juu"
Juu kyllä uskallan antaa samaan malliin - siis kerran, pari vuodessa, kun on ihan pakko jossain reissussa.

Ruokien tekeminen ja itse soseuttaminen ei ole mikään ihmeellinen temppu ja tulee vielä halvemmaksikin kun nuo purkit, joten miksi ihmeessä tuutata lapseensa päivittäin sontaa?

"vieras"
Tota ohjelmaa katsoessa ja varsinkin sitä naisproffaa kuunnellessa tuli sellainen olo, että vauvanruoat ovat täyttä myrkkyä ja lapsi suunnilleen saa kaikki taudit noita ruokia syötyään. Vaikka oikeasti tiedän, ettei se nyt ihan niin mene.

"vieras"
Näin lopun.

Oikeastaan ei ollut mitään sellaiasta, jota en jo olisi tiennyt. No se valmispuuron lisättyjen aineiden määrä oli kyllä huikea, sitä en tiennyt. Enennkin on tullut mietittyä, mitä ruhonosia liharuuissa käytetään ja tullut kiinnitettyä huomiota ruokien sisälmyksiin (jopa puolet pelkkää vettä). Monihan on käytännössäkin taatusti huomannut, että valmisruokaa menee määrällisesti enemmän lapseen ja se saattaa motivoida suosimaan niitä. Usein selitys on kuitenkin yksinkertainen: valmisruuissa on paljon hötöä eikä se täytä kuten normaali ravinto vaan sitä tarvitaan enemmän

Toi on huolestuttavaa, että yhä useampi lapsi kasvaa maistaamaan vain teollisia makuja. Makutottumuksilla pienenä on valtava merkitys myöhemminkin. Jäi kiinnostamaan, oliko jotain tutkittua tietoa diabeteksen ja valmisruokien yhteydestä vai oliko yksi epäily muiden joukossa?

Tottahan sen tervejärkinen tajuaa ettei teollinen voi koskaan olla yhtä hyvä kuin normaali ruoka. Nykyään vaan monet vanhemmat uskovat, että vauvanruoka on parasta mahdollista ravintoa eivätkä yhtään ota selvää, mitä se maanmainio mössö on. Meillä valmisruuat on palvelleet kahdessa tarkoituksessa; ihan alussa kun ruokaan on totuteltu aj sen jälkeen matkaeväinä ja kiirepäivien ruokina. En voi kuvitella, että pienten lasten ravitsemus rakentuisi niiden varaan, ei missään tapauksessa.

"vieras"
Näin loppuosan ja aion katsoa alun myöhemmin Areenasta, sillä niin kiinnostava ohjelma oli. Omilla kaksosilla purkkiruokien antaminen loppui, kun he eivät sietäneet ruuissa olevaa riisitärkkelystä. Tärkkelyksestähän sanottiin ohjelmassa, että sitä on voitu käsitellä monilla aineilla.

"muru"
[QUOTE="mamma";24768642]kyllähän tuo pistää miettimään. mutta luulen, että osaksi pakko antaa purkkeja, en ehdi kokata kaksosten kanssa kaikkea.[/QUOTE]

ja samaa ruokaa olen omilleni syöttänyt kuin aikuiset syö.Tosin ilman suolaa.
Kokeile kaksosten kanssa sormiruokaa... Mun nuorinta en oo koskaan syöttäny lusikalla,aloitti sormiruoalla ja lusikka käteen heti kun pysyi.Lautanen eteen ja itse söi.Katsoi esimerkkiä isommista lapsista....

Purkkiruoka on tarpeen vaan matkoilla.

micoossa
No kumpi sitten on pahempi: pieni lapsi syö purkkiruokia vai eineksistä tehtyjä aterioita (siis tyyliin lasagnette-ainekset johon lisätään jauheliha, tai saarioisten liha-perunasoselaatikko)? Olen luullut, että ne piltit on terveellisempiä kuin aikuisten einekset.

Muutenkin aika hämärää, kun vasta luin ison artikkelin lehdestä näistä valmisruuista ja siinä oli, että ne ovat turvallisia, erittäin tarkkaan valvottuja jne.´.. Nyt sitten yhtäkkiä kauheeta paskaa, josta lapsi sairastuu. Huh.

"muru"
[QUOTE="vieras";24768657]Näin lopun. ....

Oikeastaan ei ollut mitään sellaiasta, jota en jo olisi tiennyt. No se valmispuuron lisättyjen aineiden määrä oli kyllä huikea, sitä en tiennyt. Enennkin on tullut mietittyä, mitä ruhonosia liharuuissa käytetään ja tullut kiinnitettyä huomiota ruokien sisälmyksiin (jopa puolet pelkkää vettä). Monihan on käytännössäkin taatusti huomannut, että valmisruokaa menee määrällisesti enemmän lapseen ja se saattaa motivoida suosimaan niitä. Usein selitys on kuitenkin yksinkertainen: valmisruuissa on paljon hötöä eikä se täytä kuten normaali ravinto vaan sitä tarvitaan enemmän

-----muru lisäsi tämän-
niin siis pienempi määrä ei enää riitä tyydyttämään nälkää kun on hötöllä totutettu mahalaukku isoksi. Ja sitten ihmetellään ylipainoisia lapsia.
No purkkihan on syötettävä tietty tyhjäksi kun joku ammattilainen on ajatellut et täm verran lapsen kuuluu syödä.Moniko heittää jämät roskiin ei ne pakkosyötetään lapselle...vakkei enää maistuiskaan.-----
...

Toi on huolestuttavaa, että yhä useampi lapsi kasvaa maistaamaan vain teollisia makuja. Makutottumuksilla pienenä on valtava merkitys myöhemminkin. Jäi kiinnostamaan, oliko jotain tutkittua tietoa diabeteksen ja valmisruokien yhteydestä vai oliko yksi epäily muiden joukossa?

Tottahan sen tervejärkinen tajuaa ettei teollinen voi koskaan olla yhtä hyvä kuin normaali ruoka. Nykyään vaan monet vanhemmat uskovat, että vauvanruoka on parasta mahdollista ravintoa eivätkä yhtään ota selvää, mitä se maanmainio mössö on. Meillä valmisruuat on palvelleet kahdessa tarkoituksessa; ihan alussa kun ruokaan on totuteltu aj sen jälkeen matkaeväinä ja kiirepäivien ruokina. En voi kuvitella, että pienten lasten ravitsemus rakentuisi niiden varaan, ei missään tapauksessa.[/QUOTE]...

"vieras"
No kumpi sitten on pahempi: pieni lapsi syö purkkiruokia vai eineksistä tehtyjä aterioita (siis tyyliin lasagnette-ainekset johon lisätään jauheliha, tai saarioisten liha-perunasoselaatikko)? Olen luullut, että ne piltit on terveellisempiä kuin aikuisten einekset.

Muutenkin aika hämärää, kun vasta luin ison artikkelin lehdestä näistä valmisruuista ja siinä oli, että ne ovat turvallisia, erittäin tarkkaan valvottuja jne.´.. Nyt sitten yhtäkkiä kauheeta paskaa, josta lapsi sairastuu. Huh.
Eihän esim. lasten ruokien sisältö mitään uutta asiaa ole, onhan se ollut jo pitkään tiedossa ja puheenaiheenakin, että sisältävät runsaasti muuta kuin ehtaa ruokaa. Meillä esim. kaapissa marja-piltti, jossa marjoja yht. 27%, loppu sakeuttamisaineita, riiisitärkkelystä, vettä... Mikä tällaisen ravitsemusarvo on, oli valmistusprosessi kuinka hyvin valvottu tahansa? Verrattuna normaalisti tarjottuun marjaan?

Vaikea kuvitella, että vauvoja ruokittaisiin jollain lasagnetellä pääasiallisesti, muta kai sitäkin tapahtuu. Eiköhän paras vertailu ole normaaliin kotiruokaan, ei varmaan ole kauhean hyödyllistä vertailla huonoa huonoon? Vai meinasitko, että kun on pahempiakin vaihtoehtoja, lasten ruuat ovat ok?

"muru"

Opettele tekemään hyvää ja terveellistä ruokaa,niin kokoperhe voi syödä samaa.Lasagnenkin voi tehdä terveellisesti jota vauvakin voi syödä.

Käsittämätöntä ettei ihmiset halua antaa lapsilleen parasta=laadukasta terveellistä ruokaa=lapsen kasvun raaka-ainetta

micoossa
Eineksien tarjoaminenhan on TODELLA yleistä. Moni helpottaa arkea käyttämällä puolivalmisteita. Lähinnä nyt tarkoitan, että onko esim. vuoden ikäiselle parempi tarjota jotain valmislaatikkoa (esim. saarioista) vai sitten lasten purkkiruokaa. Olen luullut, että lasten ruuat paljon tarkemmin valvottuja ja turvallisempia. Joissakin perheissä ruokaa laitetaan "itse" vaan viikonloppuisin.

BTW, eikös tuo tutkija ollut brittiläinen? Jos lasten ruuat on oikeasti myrkkyä ja kauheeta paskaa, niin eiköhän niiden myyntiin tule pian rajoituksia, jos asiaa on TUTKITTU. Kuka nyt pelkästään antaakaan purkkiruokia lapselleen? Aika harva.

"vieras"
BTW, eikös tuo tutkija ollut brittiläinen? Jos lasten ruuat on oikeasti myrkkyä ja kauheeta paskaa, niin eiköhän niiden myyntiin tule pian rajoituksia, jos asiaa on TUTKITTU. Kuka nyt pelkästään antaakaan purkkiruokia lapselleen? Aika harva.
Ei tähän tarvita tutkittua tietoa vaan jokainen voi ottaa purkin käteen ja katsoa, mitä se sisältää.

Sitten on muut jutut, muistelen, että esim. Muksu-ruuat valmistetaan jossain itä-Euroopan maassa. Ei kiitos.

micoosa
No just katoin, kaapissa oli hedelmäsose ja yksi liharuokapurkki. Bona riisiä ja broileria:

vesi
peruna 23%
porkkana
keitetty riisi 12%
broilerin liha 10%
kasviöljyt (auringnkukka, rypsi)
sipuli.

Siinä se. Mikä tässä on nyt niin kamalaa? Valmistuspaikka Turku.

Mitäs dokkarissa sanottiin hedelmäsoseista? Itse teen vauva lämpimät ateriat alusta loppuun itse, mutta noiden hedelmien ja marjojen itse soseuttaminen on aina tuntunut vaivalloiselta jo ajatuksen tasolla. Onko kaupanvhedelmäsoseet yhtä lailla "saatanasta" vai ovatko ne vain ravinneköyhiä? Kääks, pitääkö tässä nyt oikeasti alkaa hedelmien keittoon :O

"vieras"
No just katoin, kaapissa oli hedelmäsose ja yksi liharuokapurkki. Bona riisiä ja broileria:

vesi
peruna 23%
porkkana
keitetty riisi 12%
broilerin liha 10%
sipuli.

Vähän paremmasta päästä. Mutta tiedätkö esimerkiksi mistä osista broilerin liha on? Jos kattelee tarkemmin, huomaa myös että sisällöstä iso osa on pelkkää vettä.

"muru"

vesi
peruna 23%
porkkana
keitetty riisi 12%
broilerin liha 10%
sipuli.

NO kamalaa on se, että jotkut syöttää pariensimmäistä vuotta lapsilleen vaan TÄYSSÄILYKKEITÄ=PURKKIRUOKAA

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24768814:
Mitäs dokkarissa sanottiin hedelmäsoseista? Itse teen vauva lämpimät ateriat alusta loppuun itse, mutta noiden hedelmien ja marjojen itse soseuttaminen on aina tuntunut vaivalloiselta jo ajatuksen tasolla. Onko kaupanvhedelmäsoseet yhtä lailla "saatanasta" vai ovatko ne vain ravinneköyhiä? Kääks, pitääkö tässä nyt oikeasti alkaa hedelmien keittoon :O
Miksi ne pitäisi keittää :) Monet hedelmät on helppo pistää suoraan soseeksi. Valmiiksi pehmeät hedelmät on melekin naurettavan helppoja, kypsästä päärynästä esim. saa pintaa raaputtamalla juuri sopivaa, banaani on jo valmiiksi pehmeää jne.

"muru"
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24768814:
Ostat mieluiten luomuhedelmiä/kotimaisia. Ja vähän haarukalla muussaat.Ti pilkot sormiruoaksi.
Ja eikun syömään...

Yhteistyössä