"vieras"
"Suomalaisista elintarvikkeista on löytynyt suuria määriä asetaldehydiä. Syöpävaarallista ainetta löytyi muun muassa vauvojen hedelmäsoseista ja jogurteista.Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24768814:Mitäs dokkarissa sanottiin hedelmäsoseista? Itse teen vauva lämpimät ateriat alusta loppuun itse, mutta noiden hedelmien ja marjojen itse soseuttaminen on aina tuntunut vaivalloiselta jo ajatuksen tasolla. Onko kaupanvhedelmäsoseet yhtä lailla "saatanasta" vai ovatko ne vain ravinneköyhiä? Kääks, pitääkö tässä nyt oikeasti alkaa hedelmien keittoon :O
Maailman terveysjärjestön WHO:n alainen kansainvälinen syöväntutkimuslaitos on luokitellut asetaldehydin ihmisille syöpää aiheuttavaksi aineeksi. Luokitus tehtiin lokakuussa 2009. Asetaldehydi luokiteltiin tällöin ylimpään riskiluokkaan, kuten esimerkiksi tupakka ja asbesti.
Professori Salaspuro kertoo kaleva.fi:ssä, että myös vauvojen hedelmäsoseista löytyy samoja pitoisuuksia kuin jogurteista.
Pitoisuus ylittää aikuisillekin sallitun rajan. Lapsilla painoon suhteutettu ylitys voi olla jopa 70-kertainen, Salaspuro kuvaa ts.fin mukaan."
Linkki koko juttuun: http://www.mtv3.fi/koti/ajankohtaista.shtml?1051948