karppaajien tsemppiketju

• Viestiketjun aloittaja pepperoni
  • Ensimmäinen viesti
Ikävä kyllä yleensä ne, jotka karppaavat ilman tietoa, ovat niitä jotka jälkikäteen itkevät, että karppaus ei toimi. No, jokainen saa tietysti leikkiä terveydellään juuri niin paljon kuin haluaa, itse en sitä kyllä ymmärrä.

Olen nyt kohta neljä vuotta lueskellut tietoa ruokavaliosta ja terveydestä eikä sitä tietoa vieläkään liikaa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja kesäkurpitsa;22612974:
Ikävä kyllä yleensä ne, jotka karppaavat ilman tietoa, ovat niitä jotka jälkikäteen itkevät, että karppaus ei toimi. No, jokainen saa tietysti leikkiä terveydellään juuri niin paljon kuin haluaa, itse en sitä kyllä ymmärrä.

Olen nyt kohta neljä vuotta lueskellut tietoa ruokavaliosta ja terveydestä eikä sitä tietoa vieläkään liikaa ole.
Mä oon lukenu kaiken karppi.infosta kun oon niin huono lukemaan kirjoja ja hyyyvin näyttää onnistuvan :) Mutta tietty munkin ehkä kannattais ees yks kirja lukee :)

Ooo
No tottakai netistä löytyy lähes samat, ainakin karppi.infosta. Ja vertaistuki on tärkeää myös. Faktatietoa kannattaa suodattaa ja katsoa kuka sen sanoja milloinkin on.
Lähinnä tuo lukemiskommentti tarkoitti, että jostain kannattaa lukea tietoa, eihän sen paperikirja tarvitse olla ;)
Itselle on vaan tosi vierasta, ettei jaksaisi ylipäätään lukea ja opiskella asioita itse, vaan pitäisi kaikki tieto saada jotenkin valmiiksi ajateltuna ja jauhettuna :confused:

No tottakai netistä löytyy lähes samat, ainakin karppi.infosta. Ja vertaistuki on tärkeää myös. Faktatietoa kannattaa suodattaa ja katsoa kuka sen sanoja milloinkin on.
Lähinnä tuo lukemiskommentti tarkoitti, että jostain kannattaa lukea tietoa, eihän sen paperikirja tarvitse olla ;)
Itselle on vaan tosi vierasta, ettei jaksaisi ylipäätään lukea ja opiskella asioita itse, vaan pitäisi kaikki tieto saada jotenkin valmiiksi ajateltuna ja jauhettuna :confused:
Ai, mun mielestä on helpointa jos laihduttaminen tehdään mulle mahdollisimman yksinkertaiseksi. Mulla on niin paljon ajateltavaa pelkästään jo haastavassa työssäni johon menee melkein 10 tuntia päivässä, että jotkut asiat haluan suoraan ja selkeesti. Tosin olen koulutukseltani biokemisti, niin ymmärrän hiilihydraattien proteiinien ja rasvojen toiminnan elimistössä niin perusteellisesti, että tämä karppaaminen on mulle melkein oma empiirinen tutkimus.

Ooo
Ai, mun mielestä on helpointa jos laihduttaminen tehdään mulle mahdollisimman yksinkertaiseksi. Mulla on niin paljon ajateltavaa pelkästään jo haastavassa työssäni johon menee melkein 10 tuntia päivässä, että jotkut asiat haluan suoraan ja selkeesti. Tosin olen koulutukseltani biokemisti, niin ymmärrän hiilihydraattien proteiinien ja rasvojen toiminnan elimistössä niin perusteellisesti, että tämä karppaaminen on mulle melkein oma empiirinen tutkimus.
No joo, sittenhän se tieto jo löytyy ;) Oletko karpannut siitä asti kun opiskelit/tiesit nämä asiat?
Moni laihduttaja vaan on niin paniikissa ja kokeillut jo kaikkea, menee vain pää edella kaikkeen, mitä joku sattuu milloinkin suosittelemaan. Karppauksessa voi olla hyvä pohdiskella koko laihdutus-ajatusta verraten elämänmuutokseen kaikenkaikkiaan. Ettei vaan juokse päättömänä tietämättä oikein minne menee ja mitä tekee.

No joo, sittenhän se tieto jo löytyy ;) Oletko karpannut siitä asti kun opiskelit/tiesit nämä asiat?
Moni laihduttaja vaan on niin paniikissa ja kokeillut jo kaikkea, menee vain pää edella kaikkeen, mitä joku sattuu milloinkin suosittelemaan. Karppauksessa voi olla hyvä pohdiskella koko laihdutus-ajatusta verraten elämänmuutokseen kaikenkaikkiaan. Ettei vaan juokse päättömänä tietämättä oikein minne menee ja mitä tekee.
En ole karpannut opiskeluistani lähtien. aluksi suhtaudin karppaamiseen ja erityisesti ketoosiin hyvinkin kyynisesti. Pikkuhiljaa kun tuttuni laihtuivat karppaamisella, ja kertoivat kuinka terveitä heistä oli tullut muutenkin, aloin etsiä enemmän tutkimustietoa pelkkien rasvojen ja proteiinien käytöstä ravinnoksi. Hiilihydraattinen ruokavalio ei todella sovi nykyihmiselle, joka pääasiassa pysyy paikallaan. Entisaikoina uskon hiilihydraattien olleen tärkeitä, koska niistä energia vapautuu nopeammin solun käyttöön. Ihmisen solut osaavat valmistaa hiilihydraatteja ilmankin hiilihydraatteja, ja se riittää nykyihmiselle. Urheilijalle en kuitenkaan tätä koskaan suosittelisi.

Rasvojen suhteen olen vielä vähän epäilevinen, onko tyydyttyneet rasvat hyväksi elimistlle vai pitäisikö rasvoissa kuitenkin suosia tyydyttymättömiä. No, menen parin kuukauden päästä mittaamaan HDL ja LDL arvot ja sitten voin tehdä enemmän johtopäätöksiä.

Olen samaa mieltä siinä, että ihmisten pitäisi pysähtyä ajattelemaan kehoa kokonaisuutena. Kannattaisi oikeasti myös hieman perehtyä ihmisen biologiaan, ja siihen mihin eri ravinnonlähteitä käytetään kehossa. Saisi hieman monipuolisemman kuvan laihtumisesta, ei olisi pelkästään niin ulkonäkökeskeistä.

Ooo
Jos Jenny+ olet vielä linjoilla sitten kun saat kolesteroliarvosi, niin tulethan raportoimaan meillekin ;) Se on kiinnostava juttu. Omia ei ole tullut mittautettua aikoihin.

Aamupalaksi oli ihanaa herkkua: kuohukermaa vatkattuna, purkki maitorahkaa, makeutusta, maustamaton tuorejuusto, vadelmia ja punaisia viinimajoja. Naminam. Nyt pitää lipua kahvihuoneeseen etsimään mustaa myrkkyä...

Hepskukkuu...
Uusi täällä huhuilee. Luin tuossa koko ketjun juuri läpi ja paljon hyvää asiaa, oikeilla linjoilla taidan liikuskella.
Onko kenelläkään vinkkiä "piirakkapohjaan", kun pähkinät ja manteli on poissuljettuja allergian vuoksi. Jouluksi haaveilen mokkapiirakasta, johon tulisi partista, kermaa, makeutusainetta, pikakahvijauhetta ja liivatetta.

Ooo
Tervetuloa tonttu torvinen! Aika urakan olet lukenut :D
Olisko joku sellainen piirakkapohja, missä on soijajauhoa? Ja jos ei ihan kettosilinjalla liiku, niin voisiko harvakseltaan syötävään piirakkaan ajatella jotain tattaria tms? Jos tekee ihan minimaalisen ohuen piirakkapohjan ja paksumman mokkatäytteen ;) ?
Mä ajattelin tehdä sellaisen glögijuustokakun hiukan vain mukaillen (sokeri pois), aika hyvin varmaan saa joulupöydästä karppiruokaakin, mutta kyllä aion peruna- ja muita laatikoita syödä aika vapaasti. Ehkä jopa suklaatakin :rolleyes:

Hepskukkuu...
Uusi täällä huhuilee. Luin tuossa koko ketjun juuri läpi ja paljon hyvää asiaa, oikeilla linjoilla taidan liikuskella.
Onko kenelläkään vinkkiä "piirakkapohjaan", kun pähkinät ja manteli on poissuljettuja allergian vuoksi. Jouluksi haaveilen mokkapiirakasta, johon tulisi partista, kermaa, makeutusainetta, pikakahvijauhetta ja liivatetta.
Hmmm...onnistuisikohan tuo helpommin jos tekisi kahvilla maustetun mutakakun? Joskin tuota mutakakku-reseptiä on kuulema käytetty onnistuneesti myös juustokakun pohjana.

Mutakakun resepti löytyy:
Mutakakku :: karppaus.info :: reseptit

Täällä kanssa yks ratkennut:headwall: järjestin juhlat lapselle ja niitä laittaissa ja niitä juhliessa tuli aika paha ratkeaminen ja eräät toiset juhlat oli edellisenä viikonloppuna ja ratkesin :( NIIN surkee fiilis että...nyt pitäisi koittaa kovasti tsempata.

joulu on taas kova koitinkivi mulle, sukulaisissa kun kierellään

Täällä kanssa yks ratkennut:headwall: järjestin juhlat lapselle ja niitä laittaissa ja niitä juhliessa tuli aika paha ratkeaminen ja eräät toiset juhlat oli edellisenä viikonloppuna ja ratkesin :( NIIN surkee fiilis että...nyt pitäisi koittaa kovasti tsempata.

joulu on taas kova koitinkivi mulle, sukulaisissa kun kierellään
Voi juu, mä söin viikonloppuna suklaata ja sika lihottavaa lasagnettea :D Että elä huoli pieni takapakki vahvistaa vaan :D Mä ainaki taas oti opikseni ettei sais pitää karkki päiviä ku ne lähtee käsistä AINA :LOL:

Sapfo: ei mitään suuria suunnitelmia, hieman kevyempi toivottavasti

mitenkäs nää mynthonit, mie oon ollut tosi kauheassa flunssassa ja pakko kokoajan imeskellä jotain kun muuten ryvittää ihan kauheesti...nyt vasta äsken tajusin et niissähän on kauheasti hiilareita

Ooo
Imeskele sokerittomia kurkkupastilleja, niitä on onneksi paljon!
Mun tavoite on keväällä olla 60kg tai allekin käy ;), mielellään jo huhtikuussa. Ei olisi kuin viitisen kiloa, ei pitäisi olla mahdotonta :rolleyes:

Helekutti
Sukrin on oma suosikki makeutusaine, luonnontuote, ei sivumakuja (kuten mun mielestä steviassa on :x)
Piti nyt tämän asian tiimoilta tulla päätä rääpimään tähänkin ketjuun :D Sukrin on ihan yhtä luonnontuote kuin natriumglutamaatti, valmistetaan ihan samalla tekniikalla. En usko että sillä on mitään sivuvaikutuksia (niinkuin en usko että on natriumglutamaatillakaan) mutta luonnollisena en sitä missään nimessä mainostaisi. Stevia taas ON luonnontuote, eristetty uuttamalla kasvista tai ihan vain jauhettua kasvia. Stevia vain sopii vain selkeästi makeisiin juttuihin kuten jälkkäreihin.

Ite kyllä käytän sulavasti sekaisin kaikkea: aspartaamia, steviaa ja inkkarisokeria. Ehkäpä siksi kun määrät jäävät ihan mielettömän pieniksi niin en viitsi asialla ressata. Makea ei ole koskaan ollut mulle ongelma vaan lähinnä rasvaiset tärkkelysherkut :p

Ooo
Tämä nyt on tuotesivuilta, muttei ihan parsakaalia voida sielläkään puhua ;) :
" Sukrin™ on luontainen makeutusaine jota valmistetaan käymisteitse tavallisesta rypälesokerista. Kyseessä samanlainen menetelmä, jota käytetään mm. soijakastikkeen tai jogurtin valmistamiseen. Käymisen loputtua Sukrin suodatetaan, kuivataan ja kiteytetään.
Sukrin™ on erytritolia jota esiintyy luonnostaan mm. viinirypäleissä, meloneissa ja sienissä sekä käyneissä elintarvikkeissa kuten viinissä, juustoissa ja soijakastikkeessa.
Sukrin™ EI ole, eikä sisällä esimerkiksi sokeria, hedelmäsokeria, aspartaamia tai sukraloosia. Sukrin on kaloriton kuten keinomakeuttajat mutta silti luontainen kuten tavallinen sokeri. "

Itse olen myös sujuva sekakäyttäjä, stevia maistuu mun suussa aika kamalta, tai vika voi olla käyttäjässä. Olen kyllä yrittänyt laittaa miniannoksia, nestemäistä tippa kerrallaan.

Ooo
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22656293:
Hmmm...onnistuisikohan tuo helpommin jos tekisi kahvilla maustetun mutakakun? Joskin tuota mutakakku-reseptiä on kuulema käytetty onnistuneesti myös juustokakun pohjana.
Mutakakun resepti löytyy:
Mutakakku :: karppaus.info :: reseptit
Karppi-infossa on juurikin joku sellainen resepti, jossa on suklaakakkupohja ja juustokakku päällä. Joskus tein ja menestys oli hyvä, maistui omaan suuhun ja ei-karppaaja vieraillekin.

"mietteliäs"
Mitä syötte aamupalaksi?Vinkkejä myös lihan lisäkeeksi otetaan vastaan.

Painoa pitäisi tiputtaa paljon,ja olen hiilaritonta ruokavaliota miettinyt. Jotenkin tuntuu kuitenkin hirveän vaikelta välttää liikoja hiilareita.
Onnistuukohan mitenkään tuo painonpudotus jos jätän vain pois;valkoisen pastan,perunan ja sokerin?

Helekutti
Tämä nyt on tuotesivuilta, muttei ihan parsakaalia voida sielläkään puhua ;) :
Niinkuin sanoin, fermentointitekniikka on sama kuin natriumglutamaatilla. Päätä itse onko se luonnollista :p Myyjäähän kannattaa aina sokeasti uskoa..... Ja käänteisesti voi sanoa ettei se natriumglutamaatti ole mikään kovin iso pahis.

Mä en itse syö oikeastaan ikinä aamupalaa. Valmistan ja syön sellaisen oikein hartaudella jos mulla on vapaapäivä: pekonia, munia, paistettuja papuja, paprikaa, hopeasipulia ja ituja. Normipäivä lähtee käyntiin kookosöljyllä ja kahvilla, ekan kerran syön yleensä vasta puoliltapäivin. Tänään tosin vasta kahden paikkeilla.

Yhteistyössä