karppaajien tsemppiketju

  • Viestiketjun aloittaja pepperoni
  • Ensimmäinen viesti
puuhk
Mä voisin liittyä myös tänne joukkoon. Olen ennenkin karppannut onnistuneesti, mutta nyt on vauvaläskejä pudotettavana n. 20 kiloa. Ja noi kilot tulivat ihan mässäilemällä kahden raskauden aikana. Kuopus syntyi yli kaksi kuukautta sitten, 5 kiloa jäi laitokselle ja sen jälkeen ei kahteen kuukauteen tippunut oikeastaan kiloakaan.
Viikko sitten aloitin ketokarppina ja hyvin menee. Tutut päänsärky, heikotus ja hiilarihino vaivasin ensimmäisinä päivinä. Nyt on jäljellä enää heikotus, jonka huomaa esimerkikis portaita noustessa. Tämäkin poistuu, kun elimistö tottuu vähähiilariseen ruokavalioon. Ketoosissa ollaan ja sen huomaa mulla helposti hengityksestä: suussa maistuu metalli ja hengitys haisee tosi pahalta.
Sellaiset vajaa 5 kiloa on tippunut ekassa viikossa, joten tyytyväinen täytyy olla. Lähtöpaino oli yli 88kg, nyt 83,8. Pituutta on 180 ja tavoitepaino kuutosella alkava. Olen aika kokenut karppaaja, joten multa voi myös kysyä neuvoja.
 
puuhk
Itse syön vähän mitä mieleen juolahtaa. Yritän aina tehdä ruoaksi yhden pihvin, kala-annoksen tai esim. lihapullia eli yleisesti ottaen proteiinia. Siihen viereen teen lisukkeen (salaattia, kesäkurpitsaa, kukkakaalia, kaalia, muita vihanneksia). Vihannekset teen monella eri tapaa. Laiskana päivänä keitän, toisena voi olla esim. gratiinia, moussakaa, muusia, sosekeittoa. Mahdollisimman moni asia paistetaan voissa ja lisätään vaikka ranskankermaa.

Tykkään syödä esimerkiksi tomaattikeittoa pekonimuruilla, naudan pihvin aurajuustolla, kanasalaatin extramajoneesilla. Pikaruoista voin syödä kebabin salaatilla. Välipaloiksi voin syödä juustoja (nam), pähkinöitä ja turkkilaista jugua kermalla ja esim. vadelmilla. Aika harvoin tarvitsen muutamaa pähkinää enemmän välipalaksi, kun ketoosi vie multa nälän ja jatkuvan mättämisen tarpeen.

Olen aina ollut enemmän iltasyöjä kuin aamusyöjä. Mulle on helppoa jättää aamupala kokonaan pois ruokavaliosta ja lounaankin skippaan usein. Illalla syön sitten enemmän. Nytkin olisi täydellistä, jos jääkaapista löytyisi brie-kiekko, jota voisi tuhota telkkaria katsoessa.
 
2 viikkoa takana, ja lähes 3 kg pudonnut =) Ihan hyvin tippui vaikka ekalla viikolla repsahduksia oli monena päivänä, toisellakin viikolla pari. Vielä en ole laskenut mitään määriä, syön vain vähähiilarisia ruokia. Sokeri, peruna, pasta, jauhot ym. siis jättänyt pois. Salaattia menee aika paljon joka ruoalla. Tänään ajattelin kokeilla tehdä kalkkunapiirakkaa, minulla on vanha ohje josta tarvitsee vain 2 dl vehnäjauhoja korvata vaikka mantelijauholla, muuten aika karppeja ainesosia (juustoraaste, kalkkuna, kananmuna, kerma, voi ym.). Viikonloppuna tein feta-pinaattipiirakkaa, ja siitä tuli ihan hyvää. Söin parissa päivässä koko piirakan :ashamed:

Tsemppiä kaikille karppajille!! :flower:
 
Täällä sitä opetellaan tätä uutta elämää :) Mä en merkkaa mihinkään mun syömisiä, enkä ole edes yrittänyt tähäntä alle 20 vaan ihan mututuntumalla olen jättänyt pahimmat hiilari jutut pois ja lisännyt kerman, majoneesin yms käyttöä. Tänään mittari näytti 69,2 kilo kun viimeviikolla 71 kiloa..Mä en ole koskaan ollut selllanen syöjä että söisin kauhean suuriä määriä kerralla vaan syön 5 kertaa päivässä? Onko tämä ihan ok vai pitäisikö välipalasta esim luopua? viikonloppuna meinaan tehdä juustokakkua ohjeella jonka löysin karppajien sivuilta :)
 
Kai sitä pyritään ihanteellisesti 3 ruokailukertaan per päivä ja napostelu on syntiä:p Atkins kai neuvoo syömään monta kertaa päivässä ja Heikkilä taas kolme kertaa. Syödään kerralla niin paljon ettei tule nälkä. Joopa joo, itse ainakin olen tottunut syömään useamman kerran ja niin aion jatkaa nytkin. Eiköhän sen oman tyylin löytäminen löydy kokeilemalla. Mistään ei tarvitse luopua.
 
karppikatti
Joo, kai se 3 kertaa päivässä ois se ihanne, tai ainakin että syödään kunnolla joka kerta ku syödään (ei esm. pelkkä hedelmää välipalaks) Mulle ei 3 kertaa päivässä tunnu millään riittävän kun kulutus on niin huima kun imetän ja treenaan paljon. Siksi syön yleensä 4 kertaa päivässä josta 1 on välipala (teetä kermalla + juustoa tai pari kananmunaa ). Silloin kun en treenaa riittää 3 kertaa hyvin.
 
Ooo
Mä taidan syödä kolmesti, joskus iltapala on neljäs. Usein iltaruoka on sen verran tuhti, ettei välttämättä illalla mene kuin tee. Aamulla seitsemältä kohtalaisen pieni aamupala, töissä lounas 11-12 maissa ja viiden maissa kotona vielä isompi ruoka. Viikonloppuisin aamupala on runsaampi ja se syödään myöhemmin. Tämä noin normioloissa, joskus tietysti sekoittuu päiväjärjestykset, mutta hyvin tuntuu pärjäävän. Rasvaisuutta mun pitäisi saada aamuihin ja lounaaseen reilummin, mutta se on ollut vähän hankala toteuttaa. Jos kovin kevyttä lounas, niin on sitten jo illemmalla selkeästi "liian nälkä". Tämä alkuviikko mennytkin mulla taas syömisten kannalta ihan hyvissä merkeissä.

Kokeilin hautajaisia varten vaatteita, ja ne housut, jotka kuvittelin laittavani, olivat ihan väärää kokoa, varmaan 10-15 senttiä vyötärössä liikaa... eikä vielä keväällä käyttämässäni vyössä ollut tarpeeksi reikiä! Kaiken kamaluuden keskellä oli sentään hyvä huomata itsessään muutoksia parempaan. Mulla on ajoittain aika kovia pelkoja sairastumisen suhteen -siis syövän- kun niin moni lähi- ja tuttavapiiristä on sairastanut tai sairastaa. Täytyy yrittää pitää itsestä huolta, niin ettei omilla elintavoillaan ainakaan lisää riskiä. Uskoisin, että sillä mitä suuhunsa mättää, on loppujen lopuksi isompi merkitys kaikessa, isompi kuin mitä haluaisi ja uskaltaisi aina elämän kiireessä miettiäkään. Vähän sama kun tankkaisi vahingossa bensa-autoon dieseliä...
 
"Mipe"
Heips kaikille, olen uusi tässä ketjussa.

Osaisiko joku kertoa mulle, mitkä ovat vähähiilarisimmat "jauhonkorvikkeet"? Olen nyt ihastunut karppileipiin. :) Mantelijauhot ovat tosi hyviä, ja niissähän on vain 6,6 g / 100 g hiilareita. Onko jokin muu vielä vähähiilarisempaa? Laitoin tänään ohjeen mukaan vehnäleseitä sekaan, mutta niissähän on yli 15 g hiilareita? En löytänyt pätevää vastausta pellavansiemenrouheen hiilareihin. Ja onko teillä jotain "karppijauho"suosikkia?

Tänään tulee 16 viikkoa karppausta täyteen. Tämä on eka "dieetti", josta olen näin kauan pystynyt noudattamaan. Tällä viikolla aloin testailemaan noita jauhojuttuja, sillä 15 viikon jälkeen iski totaalikyllästyminen joka päivä syömiini ruoka-aineisiin. Nämä karppileivät ovat tuoneet kaipaamaani vaihtelua, joten nyt jaksan taas jatkaa karppirintamalla! :)
 
[QUOTE="Mipe";22354582]Osaisiko joku kertoa mulle, mitkä ovat vähähiilarisimmat "jauhonkorvikkeet"? Olen nyt ihastunut karppileipiin. :) Mantelijauhot ovat tosi hyviä, ja niissähän on vain 6,6 g / 100 g hiilareita. Onko jokin muu vielä vähähiilarisempaa?
[/QUOTE]

Hasselpähkinäjauhe 3hhg/100g :)
 
"vieras"
2 kk takana, 12 kg ja 6 cm vyötäröltä poissa :) En ole kaivannut lainkaan perunaa, leipää, makeisia. Lasken ravintoarvot päivittäin, ja 40 g hiilareita on aika maksimi mitä päivässä saan kulumaan. Tuohon määrään saa syödä jo aika tuhdisti salaattia ja partaäijää :p
 
Ooo
Hasselpähkinäjauhosta mäkin tykkään. Tilasinpa hiilarittomasta sitä CarbQuick-jauhoakin, mutten oikein tiedä onko niin hyvää, yleensä teen erilaisia sekoituksia pähkinäjauhoista, siemenistä, leseistä ja tuosta CarbQuick:sta, en laske niin tarkkaan grammoja. Leipominen ei ole samanlaista, eikä maku kyllä yhtä hyvä kuin normijauhoista tehtyinä, mutta joskus pahaan himoon kelpaa joku karppikakkukin. Enemmän tulee herkuteltua rahkalla ja juustokakkuviritelmillä. Tai sitten ihan pienellä palalla tavallista kakkua, ihan puritaani en ruokavalion suhteen ole.
"Vieraalle" onnea hienosta painonpudotuksesta ja "Mipelle" tervetuloa joukkoon ja onnea jatkon kanssa! Vaihtelu on tärkeää, että jaksaa kyllästymättä.
 
Ooo
Mahdoinko mä jo kirjoittaa mun uuden suosikkijälkkärin/herkun reseptin, laitan sen nyt kuitenkin, eli ihan tuttu marjarahka vähän muunneltuna: kuohukermapurkki vatkataan vaahdoksi, lisätään haluama makeus (itse laitoin steviaa ja sukrinia sekä ripauksen vaniljasokeria), purkki maitorahkaa ja purkki mascarpone tuorejuustoa, sitten pakastepussilliset puolukkaa ja vadelmia. Marjoja voi tietysti oman maun mukaan vaihdella, mutta tämä punainen yhdistelmä on omaan suuhun se kaikkein herkuin, ihanan kirpakka :p On mennyt viime päivinä aamu- ja iltapalaksi. Poika totesi, että "en tykkää näistä punaisista" (puolukat : /).
 
"Mipe"
Kiitokset tervetulotoivotuksesta ja vastauksista. :)

Olisi vielä tyhmä jatkokysymys... Löytyykö hasselpähkinäjauhoa mistään normikaupasta? Tai toimisiko esim. hasselpähkinärouheen pyöräytys yleiskoneessa?

Minuuttisämpylät mantelijauhoon tehtyinä ovat liiankin hyviä... Niitä tulee syötyä kasapäin lämpiminä Oivariinilla päällystettynä.
 
Tervetuloa joukkoon, Mipe!
Mie oon siirtynyt nyt ihan vaan karppikokiksi tässä taloudessa. Teen mantelileipiä ja vyötärönmetsästäjän pitsapohjaa jne. miehelle ja napostelen ite irtokarkkeja, suklaata, pastaa, leipää ja juon sokerilitkuja.. :ashamed: :ashamed: :ashamed:
Se pitsapohja oli kyllä iloinen yllätys ja paljon mukavampi tehdä ku ei-karppi pohja ja kuulemma mantelileipäset maistuu myös. :)

Jospa tässä kohta vielä taas alkais.. ehkä. Niskasta kii. :snotty:
 
Tämä viikko mennyt vähän huonommin, useampana päivänä olen sortunut jotain pientä herkuttelemaan. En kuitenkaan leipää ym. vaan pari keksiä, pala pizzaa jne :ashamed:
toivottavasti paino ei ole paljoa noussut, sen näkee sitten maanantaina.
ensi viikko pitäisi vetää tiukasti hiilareiden suhteen, että jäisi tämä napostelu pois :|
 
Ooo
Mulla ihan sama juttu kuin muillakin. Mites leidit ja neidit, yhdessä taas ruotuun!!
Viikonloppuna leivottiin pojan kanssa papan luona pullaa, ja ahmin oikein kaksi korvapuustia putkeen. Olikin toki mielettömän hyvää, en edelleen ymmärrä kun joku sanoo, ettei sitten enää jossain vaiheessa maistu tai tee mieli ?!? Ja siskon tekemä bataatti-kana-pata maistui myös. Ja sokerilla makeutettu rahka :rolleyes: (jäi sukrinit kotiin). On noi kyläilyt vähän vaikeita, vaikka yhdessä vaiheessa onnistui nekin hyvällä itsekurilla ja omilla eväillä. Eikun tsemppiä ja ruotuun palaamista nyt itsellekin! Vaa'alla en ole kyllä käynytkään, mutta vyötärössä kyllä tuntuu pöhötystä.
 
Joo, en mäkään ymmärrä kun jotkut ei enää pysty syömään tavallista fazerin sinistä kun on prosenttisuklaat niin makoisia. Itsellä karppaus vei suklaanhimon koska musta tuo prosenttisuklaa ei ole mitenkään verrattavissa siniseen jumalaan=)
 
Hei vaan kaikille. toivottavasti vielä mahtuu mukaan :)
Olen ihan avuton tämän VHH:n kanssa :D + ruoka-aineallergioita löytyy vaikka millä mitalla niin ei tiedä mitä sitä loppupeleissä suuhunsa laittaisi. Nyt päätin sitten alata vhh:lle ja tarvitsisinkin vinkkejä ruokiin ;) esim ei mitään pähkinää/mantelia voi suuhunsa laittaa. Myöskin useimmat vihannekset ja hedelmät...

Viimeinen niitti taisi olla se, että aloitin työmatkapyöräilyn (8 kilsaa) ja olen kuukauden aikana lihonnut 10 kiloa vaikka mikään muu ei ole muuttunut...myöskin paino heittelee useamman kilon päivässä ja tarkoitan siis +-5. Veden juonti on jäänyt vähän vähälle ja nyt yritänkin opettaa itseni juomaan tarpeeksi. Josko iho-ongelmilla olisi jotain syytä ruokavaliossa...tiedä sitten :D Neuvoja otetaan vastaan. Mistä kannattaisi aloittaa? :xmas:
 
Kirsikka80 - sulle on kasvanut mojovat reisilihakset:whistle: 10 kiloa on tietty aika paljon ja ei se varmaan selittyne pelkästään lihasten ilmaantumisella. Rasvaa on varmaan palanut kuitenkin joa mikään muu ei ole muuttunut. Kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa niin näet mitä menee alas.
 
Lunatic
Onko karpihko aamupala: Maitorahkaa, puolukoita, maitoa, pari lusikallista kaakaota makeuttamaan (ei sokeria, makeutettu kyl). Lasillinen.

Häiritsi kaupassa eilen kun yritin etsiä täysrasvasia maitorahkoja ym.. kaikki järjestäin jotain kevyttuotteita, lopulta nappasin vaan jonkun ja sekin on näköjään kevyttuote, 0% rasvaa.:(
Eli toinen kysymykseni kuuluu: kannattaako nyt syödäkään tätä rahkaa, kun on 0%:sta?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä