Karppaajien tsemppiketju 2011

"vieras"
Tyyristä tämä on mulle siksi että kasvikset on niin kalliita tähän vuodenaikaan ja niitä tulee nappailtua vähintään se puolisen kiloa. Lihaa ostan harvoin, munat on sen sijaan halpoja, mutta juusto ja kermat taas kalliita.
Itse kun ostan vain luomumunia että niillä kanoilla on ollut hyvät elintilat.
Ne on aika kalliita.

Mutta joo onhan tämä kalliimpaa, mutta jos vertaa ettei tuu ostettua karkkia, sipsejä yms.. niin voikin jopa säästää.
 
[QUOTE="jaa";22835725]niin, mä puhuin kyllä pelkästään sun syömisistä, niissähän se muutos on tapahtunut. tietysti, jos ostaa saman verran "tavallista" safkaa kuin aikaisemmin, ja mies syö oman osuutensa lisäksi ne annokset, jotka aikaisemmin oli sulle, niin tuleehan se toki kalliimmaksi..
vai etkö sä syönyt sitä "tavallista" ruokaa aiemmin ollenkaan? :xmas:[/QUOTE]

Söin toki ja periaatteessahan säästöö on siinä et mies syö nyt pari päivää samaa ruokaa...Mut taas toisaalta, ei meillä menny ennen tällästä määrää kasviksia yms., jotka nyt vaan on aika hinnakkaita...
Justiinsa yks tuttu tuumi et hän taas hetken karppaa, mut kun kotia takas menee lomaltaa vanhempiensa luota (opiskelija) loppuu karppaus koska hänellä ei ole varaa ostella näitä karppieväitä...Makaroni ja perunat on halpoja, minkäs teet..
 
äh, mulla on mennyt ihan plörinäksi jo pari kuukautta :ashamed: periaatteessa ruoka on ollu aikas vähähiilarista, mutta jessus minkä määrän olen imuroinut karkkia ja suklaata.. siihen lisäksi siis. paino noussut kuus kiloa ainakin, en uskalla edes mennä vaa'alle ja vaatteet kiristää :/

en vaan pysty olla syömättä herkkuja! monta kertaa oon koittanu palata ruotuun mutta ei ole onnistunut. nyt "tunnustan syntini" teille ja tosiaan teen sen parannuksen. ihan jo mahani puolesta, alunperin aloinkin tälle vähähiilariselle tuon suolistotulehdukseni takia mutta sillä pysyy myös paino kurissa kun en liikuntaa osaa harrastaa yhtään :D tsemppiä kaikille!! ja pitäkää mullekin peukkuja :snotty:
 
Onpas meitä jo monta täällä, kiva juttu. PinkLilyn reseptit tulee imuroitua ja testattua. Mulla kun on sen verran hitaalla taas toi pääkoppa ettei itse keksi mitään muuta kuin kananmuna-pekonilinja.
ei se kuitenkaan huono asia ole kun muistaa myös kasvikset.
Onhan kukkakaali kalliimpaa kuin peruna mutta meillä nyt on käynyt niin, että rahaa tuntuu kuitenkin menevän saman verran kuin ennen kun me sillon ennen syötiin paljon myös kasviksia. Nykyään mulla on pakkanen täynnä kasvispusseja että on aina jotain mitä voi käyttää.

Mä nyt en vielä ole huomannut mitään kilojen tippumista. Johtunee ehkä turhan vähästä rasvan saannista. Mulle ei kerry 100 g vuorokaudessa ilman että proteiinit nousis. Mä kyllä syön paljon äyriäisiä. Niissä on tolkuton määrä proteiinia. Oon kyllä pari kertaa miettinyt että ottaisin tuosta vaan öljyä lusikalla suuhun, mutta en vielä ole viitsinyt. Jotenkin tulee mieleen lapsuuden kalanmaksaöljyn pakkosyöminen. :)
 
Ooo
Ei se kauhallinen lasagnea maata kaada... ei edes jättiläiskauha. Siitä vaan uudestaan tiukemmalle.

Ruuan hintakeskusteluun on sanottava, että pakastevihannekset on musta kohtalaisen edullisia, ja löytyy kaikenlaisia valmiita helppoja sekoituksia. Keskiviikkona laitoin pihvien kanssa jonkun "kreikkalaisen" kasvisjutun ja tosi maukasta oli (paprikaa, fetaa, sipulia, pinaattia, auringonkukan siemeniä, herneitä... tämä siis ihan valmis sekoitus). Kukka- ja parsakaalit on pakasteesta paljon parempaa kuin kulahtaneena "tuoretiskiltä". Kesällä tulee kesäkurpitsat, kurkut, tomaatit ja salaatit omasta pihasta. Enemmin itseä mietityttää tuo lihansyönnin epäekologisuus, mutta olen pyrkinyt ostamaan luomua aina kun sitä löytyy (=harvoin muuta kuin jauhelihaa) ja lähituottajilta lihakaupasta.

Enkä kyllä miehelle mitenkään täysin erilaista ruokaa tee/osta. Leipää syö, samoin poika, mutta muuten ei paljon eroa ole. Kotona syödään kasviksia, lapsi hoidossa sen perunan. Hiilarittomasta ostetut pastat odottaa vielä kokeilua.

Karppaus.infosta poimin ihanan lemon curd-ohjeen, siis sellaisen sitruunatahnan, jota joku sanoi laittavansa partikseen. Jestas miten ihanaa!!! Kirpakan makeaa ja tosiaan aika raikasta jugun sekaan. Tuli ihan uusi suosikki. Resepti meni kutakuinkin näin:
2 sitruunasta puserretaan mehu ja raastetaan kuori. Sitruunamehu ja 5 kananmunaa vesihauteessa sakeaksi (vatkaa koko ajan, ettei tule kokkelia, eikä saa kiehua!), sekaan 50-100g voita (miten tuhtia haluaa), sitruunan kuoret ja makeutus (itse laitoin reilun desin sukrinia ja pikkasen inkkarisokeriakin ja vaniljaa). Sitten jääkaappiin ja nautitaan. En tiedä kauanko säilyy, on kuitenkin tuollainen tuoretuote. Mutta aika vauhtia toi tuolta taitaa hävitäkin :p
 
Muahahaa, ekaa kertaa vuoteen vaaka näytti 7:lla alkavaa lukua tänää! :D


Ei se näemmä paljoa vaadi.. :)

Mä teen ihan täysin eri ruuat miehelle, en mä voi tota vähähiilarista alkaa sille syöttää, sehän kuihtuu muuten kokonaan pois... :LOL:

Mitäs sitä tänää päivälliseks söis?
 
Ooo
Eihän sillä pois kuihdu... Kun moni normaalipainoinenkin elää karpisti. Ehkä vain muuten voi paremmin? Lihakset jaksaa paremmin, ja mieli... Oma mies on aika laiheliini, ja näin sen saa syömään terveellisesti. Sellaisena minä tämän homman ajattelen, en vain lahdutuksena. Kun alkaa ajattelemaan, että mitä kamalaa sitä on itseensä tunkenut ennen ajattelematta... Miksi sitten jatkaisi saman epäterveen ruuan tarjoamista muulle perheelle??
Toki marjat ja hedelmät ei ole mitään myrkkyä, eikä sentään peruna tai sokeri namipäivänä, mutta se perusperiaate, jos ymmärrätte...
 
Meillä kaikki syö samaa ruokaa siten että keitän kyllä perunoita joita lapset ja puoliso saa syödä, itse syön kasviksia. Sitten ne syö leipää, pastaa ym ym. myös kotona. hoidossa syövät myös ihan normaalisti.
Mies on ok painoinen joten se saa syödä hiilareita ja rasvaa sekaisin vaikka kuinka jos haluaa, en puutu siihen. Se myös kuluttaa eritavalla kaloreita pois.

Ja vielä ruokahintakeskusteluun ja pakastevihannesten puolesta puhumiseen. Niissä kukka-ja parsakaalipusseissa on vielä sekin hyvä puoli, että ne on soppelin kokoisia siellä pussissa, sen kun kaataa vaan kattilaan!! Mutta kesäisin tuorevihannesten kilohinta on edullisempi kuin pakaste jolloin käytän tuoreita.

Ensi kesäksi mulla on muokattu pelto ja ajattelin jotain kasviksia saada siellä kasvatettua. Just kesäkurpitsa ehdottomasti ja sipulia myös. Porkkanaa ajattelin kans ja lehtisalaattia. Yrtit kuuluvat tietenkin omaan maahan. Mutta mitäs vielä vois? ennen mulla on ollut perunaa, joten kait sitä yhden rivin vois laittaa kun noi muut siitä tykkää.
Onko sulla Ooo kasvihuone noille tomaateille ja kurkuille? Kun mä olen ymmärtänyt että ne vaatii aika paljon kosteutta ja lämpöä?
Jos ei niin mäkin kyllä koitan niitä!!

Mä olen aika samoilla linjoilla että ei maa kaadu eikä elämäntapa joudu romukoppaan jos joku päivä viikossa ei noudatakaan tarkasti hiilaritonta. Peruna silloin tällöin ei ole pahitteeksi eikä ruisleivän viipale.

Ihanaa kun viikonloppu koittaa.. mulla on nyt toista päivää päänsärky joka suurella todennäköisyydellä johtuu tämän vhh aloittamisesta. Huhhuh, en kyllä muistanut että se näin kamalaa vois olla. Ja kysynkin, että mulla oli toisena karppauspäivänä ihan kauhean paha olo, oksensin kaiken pois mitä suuhuni pistin. Ja väsytti ihan tolkuttomasti. Kuulukohan se asiaan vai oliko mulla joku pöpö??
 
Babylonin lohisoppa:

suikalejuureksia (porkkana-lanttu-palsternakka-purjo)
lohta
sipulia
kermaa
valkopippuria (tai musta-)
suolaa
timjamia

Juurekset kattilaan veteen keittymään n. 15 minuutiksi, sipulinkin voi laittaa tässä vaiheessa tai yhdessä kalan kanssa myöhemmin. suolaa ja pippuria sekaan. Vartin jälkeen vähennetään "tulta" ja laitetaan lohet kattilaan juuresten sekaan ja annetaan kypsyä lempeällä "liekillä" 10 min, timjamit sekaan myös. Kun kala on kypsynyt kaadetaan kattilaan kerma ja annetaan vetäytyä n. 20 min. Tarkistetaan suola.

Tein ison kattilallisen, kalaa ja kasviksia oli kilon verran molempia, makrot tuossa laskin tulee n. HH 1,5 - R 7 - P 6 sadalle grammalle. Rasvan ja proteiinin suhde vois kai olla parempikin mutta oli se niin hyvää. :p
Miehen lempikeitto kuulemma nykyään. ;) Se inhoaa tilliä, joten tuo timjami passaa hyvin korvikkeeksi, pehmeämmän makuinen.
 
Viimeksi muokattu:
^Kuulostaa hyvältä, täytyy ottaa ylös.. :)

Mulle saa heittää vaikka yv:lläkin ruokaohjeita, mä oon ihan käsi keksimään mitää ku pitäis niin pienillä hiilareilla mennä enkä osaa noita laskujuttuja... :ashamed:
 
^Kuulostaa hyvältä, täytyy ottaa ylös.. :)

Mulle saa heittää vaikka yv:lläkin ruokaohjeita, mä oon ihan käsi keksimään mitää ku pitäis niin pienillä hiilareilla mennä enkä osaa noita laskujuttuja... :ashamed:
Mäkin olen vielä ihan käsi, mutta mä oon kopsannut kaikki täällä esiintyvät reseptit wordiin ja teen siellä omaa keittokirjaa. Nyt vaan ne on irtopapereina keittiössä, mutta pistän ne järjestykseen kunhan ehdin!!
Ja mietin sitä karpin keittokirjan hankkimista. Katsoin ne esittelysivut niin ne tuntui ihan tavallisilta joten en taida vielä yli 30€ jaksaa maksaa siitä.
Täältä kun saa ilmaiseksi ohjeita!! Toivottavasti se on kaikille ok, että niitä lainaa eikä kukaan halua palkkioita :)
 
Lunatic
Eilen sain oltua ensimmäisen päivän "ruodussa", :xmas:.
Ruuaksi tein kalasoppaa, jossa seitä, paprikasuikaleita, kukkakaalia, parsakaalia ja oliiveja.. mausteita ja 2 kasviskuutioo. Lautaselle ripottelin juustoo ja suolakurkkuja. Niin ja raejuustoakin..
Aamu ja iltapalaksi partajugurttia, auringonkukansiemenillä, mustikoilla ja pellavansiemenrouheella, 1tl makeutusainetta.
Tänään samaa kalakeittoa ja kaupasta täytyy jotain hakea.. ja jos vaikka leipos jonkun leivän illalla.
 
Ooo
Kyllä sunflower20 meillä on pienikasvihuone ja sen vieressä "perunamaa". Kasvihuoneessa on ainakin tomaatit, yrttejä, papuja, rucola (ulkona jotkut ötökät syö sen). Avomalla on avomaan kurkkua, en kasvihuonekurkkua ole laittanut, kun en jaksa sitoa niitä... Paprikaa on ollut,mutta ne ei ehdi kypsyä kasvihuoneessakaan:| Pottua laitettiin tavan vuoksi vielä viime kesänäkin, muutama uusi peruna täytyy sentään itsekin saada ja kavereille/sukulaisille voi viedä oman maan tuliaisia. Nauriita olen laittanut, porkkanaa ja punajuurta melkein aina. Väliin auringonkukkia tai kehäkukkia, niin saa samalla kasvimaasta ihanan :flower:
 
Ooo
Lounas: yksi pientuottajan makkara pannulle jossa öljyä, sekaan eiliseltä jäänyt kukka-/parsakaali ja puolikas aurajuusto. Vähän paistellaan. Lisäksi puolet lautasesta eilistä fetasalaattia.
Tuli aikalailla päivän suolat täyteen :O mut hyvää oli!

Piti vielä jatkaa, että näihin aikoihin tulee tuolta hyötykasviyhdistykseltä siemenluettelo, jota selailen aina kuin raamattua. Syötäviä ja kukkia siellä on. Nyt kiinnostaisi kokeilla ananaskirsikan kasvatusta :rolleyes: Listaa kertyy ja mies kyselee, että mihin meinaat nämä saada mahtumaan. Onhan tuota pihaa. Ja loput voi aina viedä anopin mökkiniitylle.
 
Viimeksi muokattu:
Kuullostaapa ihanalta tuo teidän kasvatushommat, mutta minulla taitaa olla toistaiseksi tarpeeksi kasvatettavaa seinien sisäpuolellakin ;)
Minä joudun tekemään päivässä 2 lämmintä ateriaa 6-8 ihmiselle, joten koitan mielummin tehdä sellaista mitä voin syödä itsekin, muut ottavat sitten perunamuussia/riisiä/makaroonia tms. lisukkeeksi, minulle riittää vihannekset ja liha/kala/kana. Aamupalaksi paistan aina juustomunakkaan 4 munasta, syön puolet ja laitan puolet seuraavaksi aamuksi valmiiksi. Tänään siitä tosin tuli minun lounaani kun kauppareissu venähti, ja muille oli valmiina eilistä perunapohjaista kanakeittoa.
Ja sovellettua tulee, eilisen lounaan possunlihakastikkeesta tuli minulle päivälliseksi tulinen kermainen lihakeitto já muut söi sitä kanakeittoa =)
Laskeminen on jäänyt, mutta tiedän että hiilarit pysyy alle 20:ssä, proteiineja saan todennäköisesti vähän liikaa. Katsotaan nyt mikä on tahti ennenkuin tehdään suuria muutoksia. Huomenna on toinen karkkipäivä jonka "passaan", mutta muksut pitää viedä namiostoksille. Itse söin karkkia viimeksi jouluna:cool:
 
mulla 5päivä menossa, ja töissä oli ruokana kalakeittoa (suurin osa kylläkin kalaa, kermaa ja kasvista ja vain vähä oli perunaa siihe laitettu) 2dl oli sitä ruokaa lautasella ja tajusin "mokani" vasta sen jälkeen ku lautanen oli tyhjä... + yksi reissumies viipale :ashamed:
 
Helekutti
en mä voi tota vähähiilarista alkaa sille syöttää, sehän kuihtuu muuten kokonaan pois... :LOL:
Ei laihdu. Mun ukko oli ns. läpipasko aikaisemmin. Veti pizzaa, hampparii ja kaikkee törkyä eikä mikään tarttunut. Kädet oli kuin narut, niin oli pehvakin. Tai siis, ei sitä ollut. Nyt on kovasti atleetti ilman kummempaa treenausta, pelaa se sulkista mut en oo kuullut että pelkällä sulkiksen peluulla sais tommosia rintalihaksia ja hauista :D Ja pehva, on täydellinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja helppiäää;22847105:
Siis onko se manteliJAUHOA vai manteliJAUHETTA? Meidän lähimarketista ei löydy kun tota jauhetta, mut onko se siis sama asia?
Se on ihan sama asia :)
Itellä on varmaan kk päivät ollu jumitus painossa...ei sit pärkkeles hiisaannu millään alaspäin..:mad: *Kiukkuista mähinää*
Jospa kohta alkais "nytkähdellä" alaspäin... *Ristii kätösensä kyynärpäitä myöten...*
 
Piukee
Pääseek harmaana mukaan tähän ketjuun? Olen kadottanut vanhat tunnukseni, enkä jaksa nyt rekisteröityä. :/ Kaipaisin kovasti juuri tällaisen ryhmän tukea! Olen joskus laihduttanut 13 kg vhh:lla ja nyt ajattelin kokeilla samalla ajatuksella ensin 5 kiloa ja mahdollisesti jopa 10 kiloa ennen kesää- Uskoisin, että se olisi vielä mahdollista.
En käsitä, mikä ihmeen pakko onkin syödä kaikkia hiilareita, kun niistä tulee vain vatsa kipeäksi ja paha olo. :/ Silti niitä on vaan saatava ja joka kerta tulee kauhea morkkis. :(
Mutta nyt huomenna aion aloittaa taas kaiken alusta, kun pääsen pitkästä aikaa rauhassa kauppaan. Mun kompastuskiviä ovat leipä, kiire ja lapset. Leipä on niin hyvää, kiire hankaloittaa säännöllistä syömistä ja nälkäisenä tulee vedettyä kaikkea käteen osuvaa ja lapset siksi, että heille on kuitenkin laitettava aina perunaa/mmakaronia jne... Nämä kolme asiaa, kun saisin järjestykseen, olisin jo pitkällä. :) Vinkkejä KARPPINAPOSTELUUN otetaan vastaan! Muutakin kuin porkkanaa! Kaikesta sokerista on nyt luovuttava tyystin... minulla ei toimi muu, kuin periaate: kaikki tai ei mitään. Ruisleivästä en voi kokonaan luopua, koska vatsa ei tunnu toimivan ilman sitä. :/

Mutta kylläpä tuli turistua ja piti vain kysyä, mahtuuko ketjuun mukaan? :)
 

Yhteistyössä