Vastaanpa minäkin vielä tähän, kun kokemusta on sekä rintarepusta, rengasliinasta että trikoisesta pitkästä liinasta.
Rintareppu:
+ helppo ja nopea ihan alussa, kun on vielä vähän "käsi" vauvan käsittelyssä
- huono istuma-asento vauvan selälle
- vauva aika kaukana kantavan aikuisen painopisteestä, ts. kumartuessa ja heiluessa vauva huojuu ja heiluu paljon, itse huomasin lähes koko ajan kannattelevani vauvaa toisella kädellä, kuormittaa myös aikuisen selkää
- vauva käy hyvin nopeasti (muutamassa kuukaudessa) liian painavaksi kantaa monien äitien selälle
Rengasliina:
+ nopeampi laittaa ylle kuin sidottava liina
- meillä ei vauva muutaman kuukauden jälkeen enää viihtynyt rengasliinassa
- rengasliinan toispuoleisuuden vuoksi itselläni alkoi särkeä selkää kantaminen, olen niin oikeakätinen, että en osannut vaihdella liinaa puolelta toiselle
Trikoinen sidottava liina:
+ kuumallakin kelillä ihanan tuntuinen, todellakin kuin "toinen iho"
+ vauva tukevasti lähellä aikuista ja aikuisen painopiste säilyy hyvänä
+ vauvan pään saa täydellisesti tuettua tarvittaessa, vapauttaa siis molemmat kädet ihan oikeasti
+ vauva tuntuu liinassa puolet kevyemmältä kuin ilman liinaa ;-)
+ kun sidonnan kerran käy läpi ohjeista (myyjiltä saa hyvin kuvallisia ohjeita & videoita, näitä löytyy myös netistä), sen kyllä osaa tehdä nopsasti, itse olen opetellut tasan yhden sidonnan ja koska se on mulle ja vauvalle hyvä, se riittää
+ hoitolaukussa/vaunun korissa/tms. vie todella vähän tilaa ja on siis helppo ottaa mukaan, meillä vakiovaruste kun lähdetään ulkoilemaan
- ainoa huono puoli jonka keksin, on se että rapakelillä ulkona sidonnan tekeminen on kurjaa kun liinan päät menee lokaan, mutta tämän nyt suht minimaalinen haitta, sidonnan voi tehdä vaikka etukäteen jos luulee sitä reissussa tarvitsevan
Kuten siis voit ylläolevasta lukea, olen ehdottomasti sidottavan liinan, ja vielä trikoisen sellaisen, kannalla! Niitä saa nykyään kivoja värejä, hintaluokkiakin on erilaisia, ja saa ostettua helpolla netistä.
Tsemppiä kantamiseen!
- Taru