Kakskymppisistä toiveilijoista plussanneet 2013

Aika äkkiähän toi masu pompsahti esiin, alussa mahtoi olla vaan turvotusta, kun pömpötti vaan alavatsalta.. mut muutamia viikkoja sitten alkoi jo näyttää oikealta vauvamasulta :) Eteenpäin kallellaan oleva kohtu vie äkkiä kaiken tilan tuolta alhaalta ja alkaa hyvinkin pian järkkäillä itselleen tilaa, siksi varmaan näin aikaisin näkyy.. :) Tuntuu kaikki sisäelimet olevan ihan ihme kohdissa, vatsa murisee aivan vasemmassa reunassa ja syönnin jälkeen tuntuu että vatsalaukku katkoo kylkiluita ja rintalasta ottaa vastaan :D
Jospa tää kasvu alkais tasaantua, etten ois ihan KAMALAN iso sit syksyllä :LOL: Nyt vasta viikko sitten alkanut ihan kohtu tuntua. Rakkoa välillä painaa niin ikävästi että taidan joutua hankkimaan ties mitä vaippoja loppuraskautta varten :LOL:

Lisäsin Aadazin listoille, kertokaa, jos mulla jotakin jäi uupumaan. :)

Hukkapiru: kiitoksia! :) Tyttölupaus oli kyllä aikamoinen ylläri, kun oli niin vahva poikaolo, mutta... :D Nyt alkaa vaatekaappi pikkuhiljaa täyttyä vaaleanpunaisista prinsessavaatteista!
Ja me päätettiin ny kuitenkin odottaa synnytykseen saakka, jotta nähdään vauvan kasvot. :) Ei sinne ole enää montaa kuukautta! Ja rv36 meillä on vielä synnytystapa-arvio, jossa ultrataan tyttö kertaalleen :)

piupiuulla mahtimasu edelleen! :LOL:

icylle tsemppiä piinailuihin. Onneksi sinne 10. päivään ei oo enää pitkä matka! :) Ja hyvä, että sait pahoinvoinnin jotenkuten kuriin! :)

Joopa. Täällä ollaan siis toukokuulle saakka saikulla, kun noita suppareita tulee edelleen. Viikon päästä on taas neuvola, jossa tarkastavat kohdunsuun tilanteen ja jos muutoksia, niin aloitetaan kuulemma se supistusten estolääke.. mielummin kyllä vaan makaisin, enkä ottais mitään lääkkeitä.
Ja toivottavasti ei jouduta sairaalalepoon.. samalla tavalla sitä osataan kotona maata..
Tyttö liikkuu paljon ja piristää muuten mun tylsiä päiviä. :)

Nyt lettutaikinan tekoon ja letunpaistoon - tsau!

Pamsku Mulla oli viime raskaudessa ennenaikaisia supistuksia ja tuli sitten synnytettyäkin turhan ajoissa :/ 33+ viikoilla ja sillon mitään vaaraa tosin ollut, ainoastaan joutui keskosena kuukaudeksi sairaalaan. Mulla oli noita supistuksia ainakin jostain 20 viikoilta ja 28 viikkojen paikkeille sen verran kovia ja niin usein, että netistä katsoin, että soitin sairaalaan, mutta sieltä sanoivat, että ei tarvi tulla käymään, ihan normaalia tuo. 34 viikolla soitin sitten uudestaan kun kivut oli pahentuneet ja sanoivat silloinkin, että ei tarvi tulla, ihan normaalia. Vaadin kuitenkin itse päästä tarkistukseen ja sanoivat, että no tarkistetaan sitten. No 3 cm kohdunsuu auki ja samantien vuodelepoon, enkä saanut edes istumaan nousta syödessä. Tippa estämään supistuksia ja lapsen keuhkoja parantava kortisoni piikki. Varauduin 2 viikon vuodelepoon, mutta synnytys alkoi jo seuraavana yönä. Hyvä, että sulla seurataan tuota. Mulla oli noita suppareita ollut jo kauan ja luulin normaaleiksi. Kai tuonne sairaalaan soittelee moni ns. "turhaan". Itsekin meinasin olla soittamatta, mutta mies pakotti, kun en nukkumaankaan kivuilta pystynyt. En vaan uskonut, että näin voisi käydä. Aika järkytys oli kyllä sairaalassa kuulla, että synnytys saattaa käynnistyä minä hetkenä hyvänsä. Missään synnytysvalmennuksissa tai muissakaan en ollut ehtinyt vielä käymään. Hyvä, että sulla seurataan noita ja olet saikulla :) Onneksi suomessa on turvallista synnyttää vähän etukäteenkin :)

Täällä vaan katselen vatsan kasvua. Alkaa olla jo aika normaali olo, kun pahoinvointi on lähes kokonaan poissa. Kohta saa talvivaatteet vaihtua kevyempiin ja vatsan kasvu näkyy väkisinkin vähän muillekin. Talvitakin alle vatsan kun voi piilottaa ja käyttää muutenkin vähän suurempia vaatteita :) Välillä tuntuu, että vatsassa möyrii joku, mutta johtuu todennäköisesti ihan vatsan toiminnasta :D Oikeita liikkeitä odotellessa.

Mona Lisa 13+2

Viimeksi muokattu:
Hei hoi vaan kaikille! Oon niin laiskistunu täällä, että luen, mutten raapustele. Nyt on asiaakin, niin pitäähän ne kertoa. :)

Nt-ultra oli viime perjantaina ja kaikki meni oikeen mallikkaasti. Pikkuinen oli hiukkasen yli 5cm pitkä pötkylä ja liikkui niin kovasti, että sai sydän syrjällään onnenkyyneleiden läpi tihrustella. Vauva aivan kuin ymmärsi ultraajaa ja kääntyili tarvittaviin asentoihin. :) Jaloista puhuessa pikkuinen meni yllättäen kyykkyyn ja ponkaisi hurjalla vauhdille läpi monitorin ruudun kohdun toiseen päähän. :D Siinä nauro jo ultraajakin. :LOL:
Niskaturotus oli kahdella eri mittauksella ensin 1,0mm ja sitten 1,1mm, eli ei hätää! Nenännykeröinenki näkyi nätisti sivuprofiilissa, mikä kielii ainakin siitä, että down-riski on todella pieni. Heillä kun nenä tässä vaiheessa harvemmin erottuu kunnolla, jos ollenkaan. Ja tosiaan, kaikki raajat bongattiin ja saatiin mukavasti kehuja pikkuisesta. Tuolloin ultrauspäivänä olin menossa rv 11+2 ja koon puolesta pieni oli rv 11+4 kokoa, joten heittoa vain pari päivää ja la pysyy siis samana. :) Parin viikon päästä on lääkäri-neuvola, jossa kurkitaan kohdunsuu ja mitähän muuta.. En kyllä muista. :D

Ihana, kun Pamskun pikku typykkä piristää liikkeillään. :) Lepo on nyt paras lääke saikkulaiselle. <3

piupiuun masu on i-ha-na! :D

Mona Lisa Täälläkin alkaa helpottamaan hiljalleen. Enää ei ällötä niin paljon hajut sun muut. Ruokahalu on kyllä olematon. Paino putoaa tasaiseen tahtiin..

Ihanaa alkavaa kevättä!

- Hopeakissa ja Murunen 11+5 <3

Masu kiittää kehuista :D
Minun alussa vallinnut poikaolo on muuttunut ajan mittaan tyttöoloksi..
Tätä tyttöoloa tukee myös lihaällötys, kiinalainen syntymäkalenteri, ruokasoodatesti, sivulle levinnyt vatsa, finnejä paljon... Onneksi finnit on siirtyneet kokonaan naamasta selkään ja muualle :D

Piupiuu POKS 14+0 :)

21v siis olen :)

Täälä ei pahoinvointeja vielä ainakaan. Masu on TODELLA mahtava että ihan pelottaa monta kymmentä sielt on tulossa tai sitten oon jo syöny niin monen edestä :D En kyllä vaa'an mukaan ole lihonut edes :)
Viikon pääst ois se neuvola. :)))) <3

Aadaz + ötökkkä<3 *POKS* 6!!!

Heips!

Enpäs ole tänne huomannut kirjoittaa lainkaan että maanantaina (25.3) oli eka neuvola jossa myös ultrattiin ja siellä oli pieni jonka sydän sykki. :heart: Tuntuu että nyt vasta iski todellisuus että raskaana ollaan, kun näki että aivan oikeasti siellä on jotain ja aivan oikeassa paikassa ja sydänkin sykki! Vaikka vielä onkin vaarallista iloita kun ollaan näillä vaarallisilla viikoilla niin kyllä täällä nyt ollaan niin raskaana kuin vain voi olla. :) Jos huonosti käy niin sitten tiputaan kovaa ja korkealta, mutta niin sitä tippuisi joka tapauksessa, joten yritän olla ajattelematta sitä ja iloita pienestä nyt kun hänen olemassa olokin on ultrassa todistettu. :heart:
Nytten sitten odotellaan NP-ultraa joka on 18.4. ja toivotaan että kaikki sujuu hyvin loppuun asti.

susupala 8+4

Heippa ! Oon jo monesti aikonut tulla tänne, vaan en ole uskaltanut, kun olen pelännyt pahinta. Oon ollut tuolla kakskymppisissä, tosin en oo hetkeen siellä kirjoitellut, blogi on ollut nyt aikalailla pääosassa. Josko minäkin uskaltaisin tänne tuppaantua. :) eli LA on 29.10, ikä 20, 1. Lapsi ja SeKS :)

Lumihiutale ja Kirppu 9+3

• Tykkää
Reactions: Miramei
Listaa päivitelty, ja ihanaa Lumihiutale, kun tulit tänne! :heart:

Tuosta mahasta; kyllä mustakin oli ihan kiva, kun vatsaa turvotti, mutta se ihan oikee vauvamahan kasvu on ihanaa! :heart: Turvotus on turvotusta - ei vauvaa, vaan nesteitä. Mulla se oikee vauvamaha alkoi näkymään vasta joskus rv14, kun kohtu oli kasvanut lantiosta ylöspäin.. samoilla viikoilla tunsin ekat liikkeet. Ennen sitä maha oli turvoksissa ja olokin sen mukainen, eikä sitä kukaan vauvamahaksi sanonut :D ..ja on se alkio vielä niin pieni, ettei se vatsaa vielä kasvata ;)

susupalalle onnittelut ultrakuulumisista ja tsemppiä nt-ultran odotteluun! :)
Mikäs on vointi?

Onkos teillä monella doppleria? Mä sen sillon hommasin ja jo rv9+0 kuului äänet hyvin ja se helpotti sitä stressiä, että elääkö se vauva siellä enää. Meille sen dopplerin hankinta oli hyvä juttu :)

Pamsku pitkään mietin dopplerin hankintaa, mutta ostin kaverilta, kun sain tosi edullisesti sellasen, joka näyttää sykelukemankin. Vielä en oo päässyt testaileen sitä, kun eilen sen vasta hain ja tultiin suoraan mun vanhempien luo.. Pitää varmaan koittaa tänään illalla...
Mistä kohtaa sait äänet kuulumaan? Jännää, kun otit puheeksi, kun sulta meinasin asiasta kysyäkkin :D

Miramei 9+1

Miramei oo, vautsi :) äänet kuulu (tosi pienenä, piti olla äänet täysillä) ihan tuolta häpyluun kohdilta, siis doppleria piti painaa jonkun verran, että sain kohdun hollille anturin (kaiken sen turvotuksen takaa).. Ja käänsin anturia vielä niin paljon sinne häpyluun "alle" kuin mahdollista... siis, ettei laite ollut ihan suorassa, vaan silleen vinosti sinne kohdun suuntaan.. Ja kantsii maata ihan suorana ja laittaa vaikka tyynyä aluks lantion alle, että saat kohdun mahd hyvin koholle. Ja muista sitten pitkää pinnaa sen kanssa, mulla meni varmaan puolisen tuntia ennenku sain mitään kuulumaan..
Tsemiä! :)

NO jo nyt on kumma! ei millään pahalla mut se on mun vauvamaha ja sillä sipuli! Joku ei nyt oikein ymmärtänyt että kyse on pelkästä innostuksesta eikä mua ainakaan kiinnosta ettei sitä turvotusta jonkun mielestä saisi sanoa vauvamahaksi...

Kiitos ja anteeksi :)

:p

• Tykkää
Reactions: laurushka
Oivoi, sitähän just tarkotin kun siitä jo aikaisemmin huomautettiin mulle et se on VAAN turvotusta ja kirjoitin kyllä ihan positiivisessa mielessä tuon eli anteeksi tästäkin taasen.. Olenpas ihan hiljaa mahastani. :D

pah turha olla hiljaa, pilke pitää pitää silmäkulmassa, juuri tulin äidiltäni "kitisemästä" ja paijaamasta mahaa :D kuudes viikko poksuu yöllä alkuun ja fiilistely on alkanu PAHASTI.. tiedä sitten millon hajoaa miehen pää "kulta kato nyt tätä, voitko vähä paijaa sitä, katso nyyyyt!" (tai sitten olen taantunut lapseksi?) Luulen että aadaazkin kuitenkin tietää sen oikeasti olevan turvotusta kuten minäkin mutta kyse on vaan siitä ajatuksesta, vai olenko ihan väärässä? :)

• Tykkää
Reactions: Aadaz
21v siis olen :)

Täälä ei pahoinvointeja vielä ainakaan. Masu on TODELLA mahtava että ihan pelottaa monta kymmentä sielt on tulossa tai sitten oon jo syöny niin monen edestä :D En kyllä vaa'an mukaan ole lihonut edes :)
Viikon pääst ois se neuvola. :)))) <3

Aadaz + ötökkkä<3 *POKS* 6!!!
Pointtina oliki varmasti tämän viestin takia kertoa, että turvotusta se alussa on. Ku ei tuosta ainakaan välity tieto, että olisit tietonen, miksi se maha pömpöttää.
Tehkööt jokkainen tavallaan..

Mulla ainakaan ei kukaan lähesty mun löllöä, en nimittäin anna koskea. :D Kyllä mies juttelee tuonne alavatsan suuntaan, vaikka toki pikkunen ei kuule vielä pitkään aikaan. Mutta ajatus on tärkein, tässä asiassa. :rolleyes: Sitten, ku oikia vauvamaha ilmestyy, saa sitä toki silitellä. <3

- Hopeakissa ja Murunen 12+4 :heart:

Viimeksi muokattu:
Ei täällä oikiasti kannata ruveta taistelemaan tai mieleään pahoittamaan. Jokaisella saa olla omat mielipiteensä, eikä toisten sanomisista kannata loukkaantua. Tääki on kuitenki todella eri taustansa omaavien, erilaisten, eri ikäisten tulevien tai jo nykyisten äitien muodostama ryhmä. Jokaisella on omat tapansa ja temperamenttinsä. Sitte ku lisätään vaihtelevia määriä raskaushormooneja, nii tunteet tulee kiuhumaan. Kaksplussassa otetaan millon missäkin ketjussa "yhteen" ja tää nyt oli aika lievääki vielä.

Ei tapeta tätä ryhmää hiljentymällä. Tää on monille semmonen odotettu paikka, minne on haaveillu pääsevänsä plussattuaan. Olis surku, jos täällä ei vois käydä lukemassa tuttujen palstalaisten juttuja.

Yhteistyössä