Heips,
Täällä edelleen.
Pamsku, ymmärrän kyllä turhautumisesi ja kasvavan vihan vitkuttelevien ja epämääräisiä ohjeita antavien ammattilaisten kanssa. Itse koen kuitenkin, että on ehkä hyvä, että oiretta, joka on aiheutettu lääkityksellä (lyhyt kierto), ei kannatakaan parantaa toisella lääkityksellä, koska se voisi sekoittaa oman kehosi systeemit lopullisesti. Tietysti sinä haluaisit tuloksia, mutta ehkä he varmistavat että kyse tosiaan on lääkityksestä. Ja osittain myös, koska tk:t ovat arvailukeskuksia, niin kaikkia päätöksiä venytellään ja "katsotaan" turhankin pitkään.
Grill, tuli mieleen tuosta mainitsemastasi kahvin juomisesta, että tuntuu olevan tosiaan melko epämääräistä monilla tiedot, mikä kaikki vaikuttaa jo pelkästään yritysvaiheessa, mutta myös raskaudessa. Vaikka kovin tuntuu, että alkaa olemaan itsekin jo asian asiantuntija, löysin eräänä päivänä kavahduttavan "uuden" tiedon. Kärsin migreenistä ja kivuliaista kuukausista. Syön siis lääkkeitä noihin vaivoihin, buranaa sekä reseptillä saatavia "vahvoja" buranoita mm. Miranaxia. En tiedä tuleeko se teille yllätyksenä, mutta itselle tuli, että tulehduskipulääkkeet saattavat olla yksi suurimmista selittämättömään lapsettomuuteen vaikuttavista seikoista? Ja toki siihen vaikuttaa määrä ja kuinka usein popsit, mutta itse olen syönyt niitä melko huolettomastikin.
Löysin tutkimuksen
Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - UUSIN NUMERO:
"Kun selittämätöntä lapsettomuutta kärsivät potilaat ovat lopettaneet tulehduskipulääkkeen käytön, he ovat tulleet spontaanisti raskaaksi muutaman kuukauden kuluessa. Tulehduskipulääkkeiden ovulaatioon ja hedelmällisyyteen kohdistuva haitallinen vaikutus on todennäköisesti riippuvainen sekä annoksesta että lääkeaineesta.... Kaikkien raskautta suunnittelevien on syytä välttää tulehduskipulääkkeen turhaa käyttöä."
Niin, mikä lasketaankaan sitten turhaksi onkin toinen juttu. Mutta esim. Miranaxin tuoteseloteessa tosiaan sanotaan, ettei lääkettä tule käyttää ollenkaan yrittäessä. Nyt uutena ongelmana siis uusien lääkkeiden löytäminen.
Parasetamoli siis ilmeisesti edelleen ihan ok, mutta huonoja kokemuksia migreenin poistamisessa. Ehkä tämä kaikki oli itsestäänselvyys teille, mutta halusin jakaa, koska yllätyin itse (dorkana) niin kovin.
Sen hyvin vanhan keskustelun vain ihan lyhyesti tähän aiheeseen liittäen, että toisinaan koen, että on hyväkin asia että yritysaika on pidempi ja ihmiset eivät saakaan lapsia "noin vain", koska joillekin ei 9kk riitä tekemään vaadittavia muutoksia elämäänsä ja elämäntapoihinsa. Jos et kykene tekemään näitä muutoksia itse, onnistuuko se jotenkin ihmeellisesti helpommin raskaana tai pienen lapsen kanssa? Itse en siihen usko, toki mielelläni muutan mielipidettäni jonkun todistettua minut vääräksi. Kuulostan varmaan tiukalta, mutta sympatiani loppuivat lyhyeen ystäväni juuri kerrottua yrittäneensä lasta 2 vuotta spaddu huulessa. Motivaation lopettamiseen hän kuulemma saa sitten, kun tietää olevansa raskaana. Jep jep. Lisäksi hänellä on melkoisen paljon ylipainoa, eikä aiemman kertomansa mukaan voi lopettaa tupakointia, koska pelkää lihoavansa. :headwall: Lapsien saanti kun onkin se paras tapa myös laihduttaa...
Olen varmaan huono ystäväkin, mutta en tajua ja anteeksi jos avaudun nyt vielä väärään paikkaan asiasta, mutta onko ihmisillä vain itseisarvona oikeus saada lapsi, ilman minkäänlaisia uhrauksia tai velvoitteita? "Koska mä haluun ja se olis niiiin ihana". Tämä oli ystäväni perustelu. Mielestäni se on suunnattoman itsekäs ja kuvottava edellisen keskustelun käytyämme. Tämä kaikki juontaa taas ehkä omasta naiivista naarasemomaisesta "teen kaiken minkä voin syntymättömänkin lapseni hyväksi"- ajattelusta.
Kiitos ja anteeksi, taas tulvi!
Ja kiitos rohkaisevista sanoistanne, täällä olen (ilmeisen) kärhäkkäänä edelleen. Ja
Naspulalle, EI et ole tehnyt minulle huonoa itsetuntoa, joka syö minulta uskon itseeni ajoittain.
Ja taisit juuri itsekin kertoa, että olet yrittämässä päästä tupakasta eroon, kirjoitus ei kuitenkaan koskenut sinua nimenomaisesti. Koen kuitenkin, että tämäkin on vielä mainittava.
Mielestäni on hienoa, että sinulla on yritys tupakasta irtaantumiseen menossa! Miellälläni tietysti kuulisin oman näkemyksesi, vaikka siihen olenko mielestäsi kohtuuton sanoissani.
Kesää! Ja intoa yrittämiseen! :heart: