Kaksikymppisistä yrittäjistä 2011 plussanneet (Uusi pino)

Mesikämmen En tiiä, pitäskö itkeä vai nauraa, kun luen sun lääkärikäynneistä...:O Kiva kuulla, et ainakin ne emmaljungat on näppärät, sillä just kevyet ja näppärät ois hakusessa, mut kuitenkin sillä ehdolla, että ne myös kulkee talvella eteenpäin. :) Hyi, minäkään en taida haluta mihinkään semmoseen valmennukseen, missä pitää muiden kanssa pohtia omaa parisuhdetta! Täällä pitää ihan neuvolassa käydä juttelemassa parisuhteestaan yhdessä puolison kanssa ja jo etukäteen jännään, kuinka henkilökohtaisista asioista pitää puhua. Ei meillä kyllä ole mitään salattavaa ja parisuhde toimii hyvin, mutta en tykkää yleensäkään kovin henk. kohtasista asioista jutella vieraille.

Hukkapiru Teilläpäin on kyllä neuvolaan soittaminen tehty vaikiaksi!: / Meillä on koko päivän soittoaika ja silti sain pitkään jonottaa, että pääsin läpi. Mulla oli eka neuvola viikolla 9+5 ja ultra viikolla 12+5. Eka virallinen ultra eli varhaisraskaudenultra/niskaturvotusultra on muistaakseni viikoilla 11-13.

Ekalle neuvolakerralle piti varata jopa 2h aikaa, mutta ei mulla tainnu tuntiakaan siinä mennä. Silloin vaan jutellaan vähän, miten on mennyt ja elämäntavoista ja elämäntilanteesta, ja tietty siitä, miten usein neuvolassa käydään jne.. Minä sain silloin mukaan neuvolakortin lisäksi pinon esitteitä ja lappuja, joillekin ne tulee jo etukäteen kotia. Tutkimuksia ei tehty muuta kuin punnitus, pissanäyte (mitataan mm. valkuaista), hemoglobiini sormesta ja verenpaine. Lisäksi piti täyttää päihdekyselylappu ja lopuksi yritettiin kuunnella sydänääniä (joillain paikkakunnilla saatetaan jopa ultrata). Ei kannata säikähtää, vaikka sydänääniä ei ekoilla kerroilla kuulu! Mullakaan ei ekalla käynnillä kuulunu ja kaikki on hyvin. =)

Vaunut meille tulee uutena, sillä meillä ne tulee tosi kovaan käyttöön (koiralenkityksiin jne.), joten niiden ois pakko kestää ahkeraa käyttöä vuosia. Jos vaunut ei tulis niin kovaan käyttöön niin kelpuuttaisin kyllä käytetytkin. Muuten meille tulee kyllä sukulaisilta paljon käytettyjä tavaroita. Ainoat, mitä en missään nimessä käytettynä hankkis on hygieniatuotteet. Turvakaukalo tulee meille käytettynä, mutta sukulaiselta, johon luotetaan 100%. Vieraalta en sitä ostaisi.

Niinkun arvelinkin, neuvolan laitteilla ei saatu mitään näkymää kun ne ovat niin surkeat.. Maanantaina verikokeisiin niin katotaan mitä hcg näyttää. Oireet on yhä olemassa, etenkin nännit kipeytyvät joka päivä enemmän ja enemmän. Mutta jää taas nähtäväksi onko siellä enää mitään. Perjantaina ja eilen olin niin pettynyt etten edes jaksanut tulla tänne kirjoitteleen. Turhautti ja itketti kun ei taaskaan saanut heti kunnon vastausta..

Miitt varmaan samalla laitteella ultrailtiin minuakin niin ei se neuvolan täti viikolla 7 löytänyt mitään, mutta toinen täti sitte löysikin sykkeen. Terveyskeskuksen ultralla sais paremmin selville ja siellä on osaava ultraajakin...

Miramei terveyskeskuksen ultrallahan näkeeki ja olisin sinne päässytkin mutta kello oli niin paljon ettei enää kerenny. En vaan ymmärrä miksi pitää edes neuvolan laitteella ultrata kun ei sillä ikinä näe mitään, varsinki ku mullaki on niin taaksepäin kallistunu kohtu. Ja oishan se ollu kiva saada tietää että onko siellä mitään ettei tarvis TAAS turhia odotuksia pitää yllä..

Hukkapiru: HAAHAA! Mä repesin niin pahasti tuolle sun muusi ja makkarakastike jutulle, että mun oli pakko kertoa miehelle mille nauran. Sitäki meinas vähän naurattaa ja sano vaan: "kaikesta teki siellä netissä jauhatte.." :D Se eka neuvola on aikalailla tollanen millaseksi Annie sen kuvaili. Mun reissu oli niin huvittava, etten siitä enempää enää jauha ettei sulla oo lihakeitot tietokoneen näytössä. :LOL:

Meille vaunut tuli käytettynä. Olleet käytössä jo kolmella lapsella, mutta silti ovat todella hyvässä kunnossa. Nuo Emmaljungat on kuitenkin todella arvokkaat niin en olis raskinu uutena ostaa. Luojan kiitos saatiin ne tutulta ilmaseksi!

Annie: Ei meillä ainakaan hirveen henk. kohtasia kyselty neuvolassa. Jotain pientä seksielämästä, läheisyydestä yms. mutta ei mitään hirveän pahaa.

Miitt21: Tsemppiä sinne! Toivottavasti kaikki olisi kuitenkin hyvin!

Mesikämmen ja masukki 25+3

Mesikämmen Haha, ei ois lihasoppa tullu tälläkertaa, kananugetit itseasiassa :D (alan huomaamaan että mulla on tapana aina syödä ku tuun kaksplussalle...Hyvä tekosyy ottaa läppäri pöydälle :D) Ja siis sana "turskahtaa" oli oikeastikin ihan mielettömän hyvä kuvaus sille miten ne mun perunaporkkanamuusit leijaili tuulenhalkojasta pihalle. Mut se mielikuva siitä lääkärikäynnistä oli vaan niin hulvaton :D

Emmaljungia mäki oon käytettyinä kattonu, ovat kuitenki hyväkuntoisia useimmat käytettyinäkin, ja varmasti kestää (ainaki ovhta jos katsoo). Jotkut on kyllä tosi raskaita kärryillä, mut jospa sitä löytäis semmoset vaunut mitä tämmönen kitukasvunen kääpiökin jaksais ylämäkeen rullata. Tai sitte ostaa koiralle valjaat, ja pistää piski töihin :D

Joo, neuvolaan piti tänään soittaa. Hienosti meni taas tuo TUNNIN ruhtinaallinen aika ohi kun taistelin liitossa päivärahoista yli kaks tuntia! Pöh, huomena sitte.. Tulee kyllä kiva viikko, serkkutyttö hyppää kohta junaan vanhalta kotipaikkakunnalta ja junailee ittensä tänne! Lähtee torstaina sitten takaisin, mut on ihan mielettömän kiva fiilis nähdä jotain tuttuja, ja päästä vähä viettään aikaa kaupungille kun ei täällä noita kavereita ole. Oon ihan intopiukeena täälä jo ku pääsee huomena kierteleen kirppareita, toinen on niin kauan oottanu et pääsee kattoo minkälainen kaupunki tää on :)

Miitt Voimia!:hug: Toivottavasti saat hyviä uutisia!

Mesikämmen Okei. Ehkä minäkin sitten kestän sen keskustelutuokion.. Turhauttavaa kyllä vakuutella neuvolatädille itsestään selviä asioita (väkivalta ei kuulu parisuhteeseemme ja osaamme kyllä tehdä kotitöitä jne.), vaikka onhan se toisaalta hyvä, että kaikkia pariskuntia jututetaan, jotta löydettäisiin ne apua kaipaavat perheet.

Eilen käytiin neuvolalääkärillä. Hb edelleen vähän matalalla, mutta muuten kaikki oli hyvin. Siellä oli joku harjoittelija ja se ei vissiin löytänyt kohdunsuuta ku rönkki taas niin kipeästi.. Nyt onneksi vähään aikaan mulle ei tuota alatutkimusta tehdä. :D Ainii ja lääkärin mielestä me ei olla valmistauduttu tarpeeksi vauvan tuloon. Mietittiin, että mistäköhän se lääkäri sen tietää? :D No mä oon päättänyt, että mä tästä lähin vaan naureskelen tuolle lääkärille ja porskutan menemään ihan omana ittenäni vaan. Se ei tiedä mun elämästä oikeasti mitään.. Sillä on vaan jostain syystä joku henkilökohtanen ongelma mua kohtaan. Olkoon sitten niin, jos ei osaa ammattimaisesti käyttäytyä. :D

Mesikämmen ja masukki 25+5

moikkelista!

hukkapiru: meillä on sit taas täällä suunnalla hiukan eri sisältö noissa neuvolakäynneissä, tai siis samoja asioita mut eri kerroilla, ja mun mielestä jotenki vähemmän..:/ mut siis samantapaisiahan noi on. meillä ekalla kerralla juteltiin voinneista ja saatiin se nippu esitteitä, se odotus-kirja ja se sellanen dvd. ekalla kerralla sanottiin et ei neuvolan laitteella saa kuitenkaan sydänääniä kuuluviin ni sitä ei tehty (olin jollain viikoilla 9+6?). sit punnittiin, otettiin verenpaine, ja siin se sit vissiin olikin!:D

niin, ja meillä kans tunnin soittoaika täällä, ja sillon ku soitin ni en tajunnu sitä ja soitin väärään aikaan, ja joku tosi ankee ämmä vastas elämäänsäkyllästyneen oloisena ja käski soittaa 12-13: ajattelin, et jos tollasta on pelvelu mein neuvolassa ni en haluu mennä ollenkaan!:DD

annie: joo, meillä mun mielestä ei oo mitään tollasta samantapaista valmennusta ku mesikämmenellä, ku on ne luennot ja nyt sit se synnytysvalmennus...:O ens kerralla on se lääkärineuvola ja siellä sit lekurin kans jutellaan siit voimavaramittarista, et en tiedä miten henkilökohtaisuuksiin menee... neuvolantädin kanssa siitä jo juteltiin, ja sain hyvin verenpaineen nousemaan ennen mittausta ku sain kertoa kaikkea mein porukoiden alkoholi- ja terveysongelmista...:/

miitt: ootko tehny nyt raskaustestiä sen tuhruttelun jälkeen? luulis et nyt olis hcg jo niin hyvin koholla et tulis tosi vahvat viivat!:) entä ootko soittanu pääsisitkö parempaan ultraan? kyllä tohon nyt pitäis joku selvyys saada, ettei tarvi stressata! onko viel vuodellu?

mesikämmen: mä en kestä oikeesti noita tein lääkärikäyntejä!:D no, meillä eka vasta edessä, et katotaan kuin käy!:D miten teil muuten häätohinat: joko alkaa olla kaikki niin valmista et sit vaan odotusta et koska pääsee alttarille?:)

haha, ja siis multa ei oo ees mitattu hemppaa vielä ollenkaan!:D työterveydessä se otettiin muutaman kerran ku olin kipeenä, ja yhtä tuttua sairaanhoitajaa pyysin ottamaan, ja oon sit vaan oma-aloitteisesti ottanu rautaa ku ei kukaan tunnu olevan huolissaan paitsi mä!:D

on: ekaa kertaa tässä raskaudessa on sellanen "mieli maassa" -olo..:( tosiaan vanhemmat ryyppää, mummi on sairaalassa ja sillä diagnosoitiin syöpä, mammakin kaatu pyörällä, sisko sai jonku epileptisen kohtauksen ja sit viel avokki aikoo vaihtaa työpaikan sellaseen, mist saa melkeen puolet vähemmän palkkaa ku tosta nykyisestä... mä olin niin ajatellu et saisin mun "pienen pimeen sivupisneksen" (teen rakennekynsiä kotona) lopeteltua hissuksiin ettei tarvis koittaa revetä joka suuntaan (nyt oon joutunu viel tekee kynsiä ku mein tarvii häät maksaa 100% ite), mut eipä paljoo tarvi varmaan lopettaa ku toi yks menee sen työpaikan vaihtamaan...:( no, saapahan siitä tehtyä oppisopimuksella rakennusalan perustutkinnon, mut jotenki ahistaa. ollaan niin haaveiltu et päästäis muuttamaan muualle jossain vaiheessa (meillä siis kans kivana pikku menoeränä tässä kellarin laajennus) mut ei auta ku pärjätä tässä nykyisessä. kyllähän sitä tajuaa et tää on vaan väliaikaista ja että kyllä me pärjätään, mut silti jotenki stressaa ja ahistaa.. sori kauhee purkautuminen.:(

Johanna88 ja tirriäinen 24+1

Johanna: Siis mitä valmennuksia meillä? Mulla meni vähän ohi. :D Puhuin Annielle tuossa siitä voimavarakyselystä, josta keskusteltiin neuvolassa. Sit meillä on ne perhevalmennukset 4 krt, joissa aiheina parisuhde, raskausajan liikunta, synnytys ja vauvanhoito. Onko mulla mennyt nyt joku juttu ohi vai oonko selittäny jotenkin väärin? :D

Hääjutut alkaa olla jo ihan kohillaan. Oikeastaan ei puutu enää mitään muuta ku mun puku, joka on ompelijalla muokkauksessa. :D Kohtahan tuota ollaan rouvaihmisiä. :heart:

mesikämmen: niin, siis juurikin niitä perhevalmennuksia!:D meillä ei oo mitään niin "intiimiä" ku teillä, et tarvis ruveta kenenkään kaa keskustelemaan, ku ne luennot mitä meillä oli, oli jotain hulluja massaluentoja eikä tehty muuta ku kuunneltiin... no, kait sen sit näkee jos jotain viel meillekin tulossa, mut tuskin, ku Turku vähän varmaan siinäkin säästäääää..:(

Johanna: Aa ok. Me sit kuitenkin mentiin sinne parisuhde juttuun, vaikkei aluksi aiottu. No siellähän sitä sitte piti kertoa millanen on meidän normaali riita! Voi tsiisus. Se luennon pitäjä otti meidät jotenkin "silmätikuksi" ku huomas että ollaan aika puheliaita. :D No eipä ne muut parit meitä niin tunne niin ei hävetä, vaikka vähän siellä jouduttiinkin avautuun omasta elämästä. :D

Aika vähän tulee enää kirjoiteltua mutta koitan kylla lueskella aina kun vaan jaksan ja ehdin. Vaivana aina välillä iltaisin kamala närästys, ja siitä sitten tulee mulle tosi huono olo. Muuten kokoajan voin kyllä paremmin. :)

Tänään oli ensimmäinen ultra ja vastasi viikkoja 11+4 joka on oikein hyvä kun mulla siis myöhäinen ovis. :) Pikkainen oli hiukan unelias tyyppi, kätilö koputteli lujasti mun mahaa ja jouduinpa jopa tekemään kyykky-hyppyjä kaverin herättämiseksi. :D Mutta heräsi sitten hiukan ja saatiin liikkumaan niin et niskaturvotus saatiin laskettua, ja jos nyt oikein tajusin niin turvotus oli 1,1mm eli kuulemma hyvä ja normaali. :) Seula ja muutkin verikoe yms tulokset saa noin 2 viikon päästä. :)

Ja hauskin osuus oli se, että nähtiin jotain tosi poikamaista. ;) Kätilö sanoi et niin no, eihän varma voi olla mutta harvemmin tytöillä on tuollaista. :D Just sopivasti tyyppi meinaan käännähti niin et nähtiin. :)

Terkuin, Iippari ja tyyppi 12+0 (11+4)

• Tykkää
Reactions: Johanna88
Tääl on ranteet ja sormet ihan kipeenä näist rannekkeist, mut mitäpä tuosta :D
Huomasin taas et esikoinen raapin ihon ihan rikki kokonaa joka puolelta. Aikasemmin (n.1kk sit) meillä todettii syyhy, no eipä oo vissii lääkkeet tehon ja soiteltava huomen tohtorille et mitäs nyt. :/ Raskaana kun sitä voidetta ei saa käyttää ja en kyllä ala loppu vuotee odottelee. Meillä kun olkoi tää jo viime jouluna. Voihan tää tietyst olla pahaa jälkikutinaa, toivottavasti vain olis sitä.

Eilen aamulla mulla oli ensimmäinen ultra, eikä sykettä löytynyt, ja alkio vastasi 8. viikon kokoista. Keskenmeno varmistettiin vielä sairaalassa ja sain mukaani lääkkeet kohdun tyhjennykseen. Mitään varoittavia merkkejä ei ollut, raskausoireita huomaan edelleen, vaikka vuotoa odottelen. Palaan vähitellen yrittäjiin...

Mosmos pahoittelut ja iso halaus! :hug: Sama kohtalo oli minulla.. pikkuinen jäi kokoon 8+6. Syke oli todettu aikaisemmin. Rankkaa se on, tiedän.:'( Itse olin sairaalassa kaksi yötä lääkkeellisessä tyhjennyksessä, mutta vasta viikon päästä tyhjeni materiaali kotona. Mullakaan ei ollut mitään merkkejä keskenmenosta. Voit laittaa mulle yksityisviestiä jos haluat. Itsellänikään ei ole ekoja menkkoja vielä tullut.

Mut voi varmaan poistella listalta kun ei tuu käytyä enää täälä kaksplussan puolella, sen verran kuulumisia että täällä olis käynnistys maanantaina joten ens viikolla pitäis vaavin olla pihalla ja tyttö pitäis tänne olla tulossa. :)

• Tykkää
Reactions: Emby^
Mosmos:'( Pahoittelut ja tsemppiä tuleviin päiviin!:hug: Toivon kovasti, että saat pian kokea raskauden, joka päättyy hyvin!

Bela Mukavaa jatkoa sinulle ja onnea synnytykseen!=)

Iippari Kiva kuulla hyviäkin uutisia! Hassua, että saitte jo noin aikaisin poikalupauksen!:D Oliko sulla muuten ennen ultraa mitään aavistuksia, kumpi se vois olla?:)

Johanna Toivottavasti oot jo paremmalla mielellä, vaikka ymmärrän kyllä, että tuossa tilanteessa ahistaa!:hug: Tänne saa toki purkautua, se varmasti auttaa. :)

Mesikämmen Joo, onpa taas ollut mielenkiintoisia kommentteja lääkärilläsi!:LOL: Perusteliko se edes mitenkään, et miksi ette muka ole tarpeeksi valmistautuneita?! Vaikka en sinua tai miestäsi oo koskaan tavannut, niin silti ihmetyttää tuo kommentti, kun kuitenkin ootte pitkään yrittänyt ja toivonut lasta ja vauvalle tarpeellisia tavaroita hankkinut jne.. Kannattaa tosiaan antaa sen lääkärin kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. :D

Miten Miittillä menee? Joko on tilanne selvinny?:)

Entä mites Hukkapiru voi? Joko onnistuit saamaan neuvola-ajan? :)

Mulla on pahoinvointi tainnu loppua, tai ainakaan en oo nyt pariin viikkoon oksennellut. Väsymys on silti tosi kova, mutta koko ajan parempaan päin mennään. :)

Annie ja mini 15+6

Moikka!

mosmos: voi surkeutta...:'( onpas täällä nyt huonoa onnea... mä uskon että tekin saatte vielä pienen nyytin syliinne; mulla tärppäs uudelleen jo parin kierron päästä km:sta (tosin ei jouduttu tyhjentämään), joten toivoa on, vaikka uudelleenyritys tuntuu varmaan tällä hetkellä ankealta ajatukselta!

ain00: onko teillä syyhyttelyt lakannu? toivottavasti pääsisitte vaivasta jo eroon!:)

bela: mukava kuulla, että siellä ollaan jo ihan loppumetreillä!:) olis ollu toki kiva kuulla enempikin, että miten on mennyt, mutta taidat olla poissa jo..

emby: mä täällä jännäilen sun synnytystapa-arviota kans!:) tuu sit kertoilemaan et miten siellä meni!

annie: KIITOS myötätunnosta!<3 oli kyl kurjat muutama päivä viime viikolla.:( mut sainpahan taas vähän kerrottua mikä mieltä painaa tolle puolisolle ja nyt on jo parempi mieli ja puhtaampi ilma!:) kyllä toi hurja palkan alennus vähän pelottaa vieläkin, mut ei auta ku pärjätä ja koittaa jaksaa... Äiti on onneks jättäny mut rauhaan ku sanoin sille et mulle ei tarvis joka toinen viikko soittaa ja haukkua pystyyn ku on tässä muutakin stressiä, ja nyt oon jo melkeen pari viikkoa saanu olla ilman haukkumisia!:)

ootpas säkin jo pitkällä!:) ...ja hyvä et on alkanu pahoinvointi jo väistyä! koska sulla on rakenneultra? aiotteko selvittää sukupuolen?:)

on: eilen oltiin siellä 4D-ultrassa, ja siellä se Tirriäinen jylläs menemään! oli keränny aika hyvin massaa, et täytyy kattoa tässä vähän tota sokerinsyöntiä ettei ihan valtavaks kasva (lekuri sano et pari kertaa viikossa saa syödä makeeta, mut hillitysti, ku muuten odotettavissa olis sellanen 4100g jötkäle!:D oon kyl huomannu et tässä muutaman viikon on menny makeaa enempi ku alkuraskaudessa ei tehny yhtään mieli, krhm).:) eihän se Tirri sieltä suostunut tietenkään kääntymään kasvot "kameraa" kohti, mutta melkeen täydellinen kasvokuva saatiin!<3 oltiinkin sitten 30min sijasta siellä 50min ku ei meinattu saada kasvoja ollenkaan näkyviin, ja mä sain siel kääntyillä kyljeltä toiselle joku 10krt, yskiä, hengitellä syvään ja kävellä ympäri klinikkaa vatsa paljaana ja silti hän pysytteli vähän piilossa... mut oli kyl joka pennin arvoinen käynti!!:) dvd saatiin kans mukaan ni näytellään sitä sit kummeille ja mummeille!:)

Käskin lekurin tarkastaa sen istukan sijainnin kans ku rakenneultrassa kätilö ei osannu oikeen sanoa et missä se on... ja sehän sit sano, et on varmaan mietitty kontrollikäyntiä ku se siinä etuseinämässä on, eikä sellasesta kyl oo mtn puhuttu!:O no, on kuulemma hyvin siirtymässä pois kohdunsuun edestä, et melkeen jo olis reitti selvä synnytykselle, ja Tirri siel jo oli päätarjonnassa!:) huh, tulipahan sillekin asialle selvyys ku oon sitä pähkäilly et mitenhän nyt on asiat ku ei oo mtn puhuttu!

Johanna88 ja Tirriäinen 25+2

Johanna88: Nytku oon esikon ihoo tutkaillu tarkemmin niin en oo huomannu mitään syyhyn käytäviä huomannu, en sit tiedä et olisko jälkikutinaa vaa.. No taidan katella viel jokusen viikon et ilmaantuuko mitään pattei,tms. :D

Tääl on tänään ollu tooosi hyvä olo. ei oo heikottannu ja ruokaaki on pystyn syämää. jotenki kivaa, mut on vaa alkan miettii kaikkee. kattelin ja harkitsin tuossa et jos sen dopplerin ostais, mutta mutta.. en sit tiiä.
Viel joku kolmisen viikkoa ni olis ultra, hiukan jo jänskättää et onks kaikki kunnos ja monennel viikol täs nyt sit ollaan ja milloin on la.

Ain00 Mulla oli sama juttu pahoinvointiaikaan, kun olo hetkeksi helpotti ja oli kummallisen hyvä olla, niin heti alko pelottaan!:D Eikö sulla ehdi olla tässä välissä neuvolaa, jossa kuunneltas edes sydänääniä? Täällä ainakin on tasan kuukauden välein neuvolakäynnit..

Johanna Hyvä, että tilanne on helpottanut! :) Kuulostaa kyllä ihanalta tuo 4D-ultra, mutta en taida itse raaskia semmoseen mennä, enkä kyllä tiiäkään, missä täälläpäin semmonen ois mahdollista.
Mulla on seuraava ultra noin kuukauden päästä ja sukupuoli ois kiva saada tietää silloin. Tosin vaikka me saatais se sukupuoliveikkaus kuulla, niin taidan silti varautua siihen, että se voi olla ihan kumpi vain, ellei nyt sitten nähdä itsekin selkeä todistus siitä, että se on poika. Jännittää jo hirveästi, että kumpi se on, vaikka meillä ei kummallakaan oo mitään toiveita sukupuolen suhteen. =)

Annie ja mini 16+2

Yhteistyössä