Kaksi eri tarinaa ja johtopäätös toisesta kerrotusta tapahtumasta

Meidän lapsi: Käytiin Timpan kanssa kioskilla koulun jälkeen. Rahat eivät riittäneet keräilykortteihin ja tikkariin. Kioskilla meidän perässä kassajonossa ollut mies maksoi erotuksen.

Kaverin äiti: Jukka pyysi kioskilla jotain miestä ostamaan itselleen tikkarin.

Iltapäivähoidon johtopäätös kioskireissusta kaverin äidin sanomisen perusteella on; meidän lapsi on helppo nakki hyväksikäyttäjälle jos sellainen tulee vastaan ( :snotty: ).

Meidän lapsi siis kertoi mulle kioskireissusta samana päivänä kun kävivät siellä. Olivat olleet iloisia kun ystävällinen mies oli jeesannut heitä kun pojat laskivat hinnat väärin. Toinen versio tapahtuneesta tuli mun korviin viikkoa myöhemmin.

Joskus on ihan hyvä kuunnella lapsiansa.
 
no sitähän nyt ei varmuudella osaa kukaan sanoa, kumpi noista on se oikea versio. mutta joskus on hyväsydämisiä ihmisiä liikkeellä, jotka pelkästä antamisen halusta, ilman taka-ajatuksia saattavat auttaa esim. juuri tuolla tavalla, että antavat lapselle puuttuvan rahasumman. omani olen kuitenkin kaiken varulta opetanut niin, että vieraalta ei saa ottaa rahaa eikä mitään muutakaan missään tapauksessa. että jos omat rahat ei riitä, niin sitten ollaan ilman.
 
Kyllähän tuon ikäinen lapsi (siis sen ikäinen joka voi kaverin kanssa käydä päinsä kioskilla) osaa jo kertoa asioita puoliksi totuutena, kun nuoremmatkin osaa. Ehkä vain jätti kertomatta sen että pyysi mieheltä sen erotuksen, mutta kertoi sen että se maksoi.

Aika harvoin varmaan tapahtuu sitä, että takana oleva oma-aloitteisesti maksaisi edellä olevan ostoksia, vaikka kyseessä olisi 10-50sentin summa. Vaikka varmasti näitäkin on.
Kysyttäessä kyllä varmasti useampikin, jos vaan sattuu käteistä olemaan mukana.

Toisellä äidillä ajatusmaailma on ehkä liian "pelotteleva", ehkä tuosta saa kuvan, että poikasi olisi helposti houkuteltavaksi hyväksikäyttäjien uhriksi, mutta aika kaukaa haettua kuitenkin.
Ehkä toinen poika on "kauhuissaan" kertonut tarinaa äidilleen, jos ei ole itse uskaltanut pyytää..
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuon ikäinen lapsi (siis sen ikäinen joka voi kaverin kanssa käydä päinsä kioskilla) osaa jo kertoa asioita puoliksi totuutena, kun nuoremmatkin osaa. Ehkä vain jätti kertomatta sen että pyysi mieheltä sen erotuksen, mutta kertoi sen että se maksoi.

Aika harvoin varmaan tapahtuu sitä, että takana oleva oma-aloitteisesti maksaisi edellä olevan ostoksia, vaikka kyseessä olisi 10-50sentin summa. Vaikka varmasti näitäkin on.
Kysyttäessä kyllä varmasti useampikin, jos vaan sattuu käteistä olemaan mukana.

Toisellä äidillä ajatusmaailma on ehkä liian "pelotteleva", ehkä tuosta saa kuvan, että poikasi olisi helposti houkuteltavaksi hyväksikäyttäjien uhriksi, mutta aika kaukaa haettua kuitenkin.
Ehkä toinen poika on "kauhuissaan" kertonut tarinaa äidilleen, jos ei ole itse uskaltanut pyytää..
Mä vaan en usko siihen että meidän lapsi olisi valehdellut mulle. Se oli aidosti iloinen kun se tuli kotiin ja kertoi kioskireissusta. Jos sillä olisi ollut pahat mielessä niin se ei olisi sanonut mitään koko kioskikäynnistä.
 
"vieras"
Eikö totuus yleensä löydy jostain keskiväliltä.

Mutta joo, onneksi maailmassa on vielä hyväsydämisiä ihmisiä, mutta ei oman lapsen sanaankaan sokeasti kannata luottaa. Hyvä, jos pappa on tarjoutunut erotuksen maksamaan, mutta ihan yhtä hyvin tilanne on voinut mennä niin, että poika on tilanteessa pyytänyt pappaa maksamaan erotuksen.
Me ei sitä tiedetä, se on varma.
 
[QUOTE="vieras";24910620]Eikö totuus yleensä löydy jostain keskiväliltä.

Mutta joo, onneksi maailmassa on vielä hyväsydämisiä ihmisiä, mutta ei oman lapsen sanaankaan sokeasti kannata luottaa. Hyvä, jos pappa on tarjoutunut erotuksen maksamaan, mutta ihan yhtä hyvin tilanne on voinut mennä niin, että poika on tilanteessa pyytänyt pappaa maksamaan erotuksen.
Me ei sitä tiedetä, se on varma.[/QUOTE]

Ei se ollut pappa joka maksoi erotuksen vaan hevarimies.
 
"vieras"
Mun lapsi (kouluikäinen) on useimmiten hyvin rehellinen, tunnustaa ihan mitättömätkin asiat ilman kysymistä jne. Mutta tuon tyyppisissä tilanteissa on joskus tullut ilmi jonkunlaista muunnetun totuuden puhumista.
Joten en ihan lähtis tuohon et "meidän lapsi kertoi uiloisesti totuuden, ei se voi yhtään valehdella". EIköhän se totuus löydy jostain puolivälistä tarinoita.

Ja meillä on kyllä lapselle opetettu ettei vieraalta saa otaa ikinä rahaa/karkkia tai mitään. Piste.Ei poikkeuksia. Tämä siksi että liikkeellä on ikävä kyllä vaikka millaisia aikuisia, niitä kivoja mutta myös niitä joiden ei tarviis vapaana kulkea.
 
[QUOTE="vieras";24910671]
Ja meillä on kyllä lapselle opetettu ettei vieraalta saa otaa ikinä rahaa/karkkia tai mitään. Piste.Ei poikkeuksia. Tämä siksi että liikkeellä on ikävä kyllä vaikka millaisia aikuisia, niitä kivoja mutta myös niitä joiden ei tarviis vapaana kulkea.[/QUOTE]

Näin mekin ollaan opettettu. Eikä kenenkään mukaan saa lähteä katsomaan mitään söpöläisiä eläimiä jne.
 
eiksniin?
Meidän lapsi: Käytiin Timpan kanssa kioskilla koulun jälkeen. Rahat eivät riittäneet keräilykortteihin ja tikkariin. Kioskilla meidän perässä kassajonossa ollut mies maksoi erotuksen.

Kaverin äiti: Jukka pyysi kioskilla jotain miestä ostamaan itselleen tikkarin.

Iltapäivähoidon johtopäätös kioskireissusta kaverin äidin sanomisen perusteella on; meidän lapsi on helppo nakki hyväksikäyttäjälle jos sellainen tulee vastaan ( :snotty: ).

Meidän lapsi siis kertoi mulle kioskireissusta samana päivänä kun kävivät siellä. Olivat olleet iloisia kun ystävällinen mies oli jeesannut heitä kun pojat laskivat hinnat väärin. Toinen versio tapahtuneesta tuli mun korviin viikkoa myöhemmin.

Joskus on ihan hyvä kuunnella lapsiansa.
Mitäs väliä sen on kummin päin asia meni? Pyysikö lapsi vai katseliko vaan anovasti, tarjoutuiko setä itse mielellään, maksoiko säälistä tai pahat mielessä...

Sinua ap nyt varmaan eniten nyppii se että sinun vanhemmuuttasi on sohaistu vihjaamalla, että olisi ehkä aika opettaa lapsille, ettei kenen tahansa vieraan rahantarjoamisiin kuitenkaan kannata luottaa. Harmittavaahan se on sellaista lapselle opettaa, mutta kyllä se vaan kuitenkin täytyy jossain vaiheessa tehdä. Oli tämän jo vanhan tapahtuman tarina sitten mikä oli.
 
[QUOTE="vieras";24910765]Mikset kysy pojalta miten tilanne meni? Onhan se voinut tohkeissaan vaikka pyytääkin rahaa ja ei edes muista sitä.[/QUOTE]

Tätä asiaa selviteltiin eilen yksityiskohtaisesti kun sain kuulla tämän toisen tarinan. Samalla tavalla se kertoi asian että rokkitähden näköinen mies maksoi erotuksen, eikä kumpikaan pojista ollut pyytänyt rahaa.
 
Kyllähän tuon ikäinen lapsi (siis sen ikäinen joka voi kaverin kanssa käydä päinsä kioskilla) osaa jo kertoa asioita puoliksi totuutena, kun nuoremmatkin osaa. Ehkä vain jätti kertomatta sen että pyysi mieheltä sen erotuksen, mutta kertoi sen että se maksoi.

Aika harvoin varmaan tapahtuu sitä, että takana oleva oma-aloitteisesti maksaisi edellä olevan ostoksia, vaikka kyseessä olisi 10-50sentin summa. Vaikka varmasti näitäkin on.
Kysyttäessä kyllä varmasti useampikin, jos vaan sattuu käteistä olemaan mukana.

Toisellä äidillä ajatusmaailma on ehkä liian "pelotteleva", ehkä tuosta saa kuvan, että poikasi olisi helposti houkuteltavaksi hyväksikäyttäjien uhriksi, mutta aika kaukaa haettua kuitenkin.
Ehkä toinen poika on "kauhuissaan" kertonut tarinaa äidilleen, jos ei ole itse uskaltanut pyytää..
Itse ainakin todellakin maksaisin tuon puuttuvan 10-15senttiä ihan ventovieraallekin! Olen joskus jonkun bussimatkankin maksanut, kun tädin oma kortti ei toiminut.. :)
 
  • Tykkää
Reactions: HouseOfSleep

Yhteistyössä