Kaikki kävi niin äkkiä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23826628]Oon kyllä sitä mieltä, että itseäsi voit syyttää. Sanoit, että et uskalla enää tehdä mitään vaan haukkana vahdit lastasi. Eikös se ole ihan normaalia alle 3-vuotiaan lapsen kohdalla? Minä vahdin haukkana lapsiani vaikka nuorin on jo yli 5v.[/QUOTE]

Mä en ainakaan vahdi. Usein leikkivät pihalla 9v., 5v. ja 3v. keskenään. Saattaa mennä 10-15 min. etten käy pihalla. Ok-talossa sutaan.

Onneksi lähdit tarkistamaan tilanteen....:hug: mulle kävi kans jokin aika sitten jokin "vaistojuttu" siis ei liittynyt sinänsä lapsiin...mutta asuttiin silloin vielä rivitalossa ja jouduin tilanpuutteen vuoksi joskus kuivata pyykkiä saunassa :ashamed: olin pyykit kerännyt sieltä pois ja läppäsin saunan päälle, varm.10 min päästä siitä tuli tunne että pakko mennä saunassa vielä käymään, niin enköhän ollu tipauttanu mustan paidan kiukaan päälle, oli ihan hilkulla syttymässä jo palamaan, sammutin vauhdilla sen ja täristen nakkasin puseron roskiin. Enpä sitä mustaa paitaa huomannu hämärässä saunassa...tästäpä viisastuneena EN IKINÄ enää oo saunalla kuivattanu yhtään mitään ja nykysin ei enää tarvikkaan. Se on kumma se vaisto, se joskus puhuu viisaitakin =)

Sulla ei kuuluis olla lapsia jos noin pienen annat olla yksin pihalla vaikka kertomasi perusteella lähellä on tie ja meri. En mä ainakaan kehtais tulla tänne kertomaan miten kävi.

[QUOTE="vieras";23826628]Oon kyllä sitä mieltä, että itseäsi voit syyttää. Sanoit, että et uskalla enää tehdä mitään vaan haukkana vahdit lastasi. Eikös se ole ihan normaalia alle 3-vuotiaan lapsen kohdalla? Minä vahdin haukkana lapsiani vaikka nuorin on jo yli 5v.[/QUOTE]

Peesi! En ymmärrä vanhempia jotka antavat alle 6-v leikkiä yksin pihalla, se on heitteillejättö!

Juteltiin eilen asiasta miehen kanssa ja hänkin oli aivan järkyttynyt miten nopeasti kaikki kävi. Pilkoin tosissaan ne 2 sipulia ja 2 valkosipulia ja tuo on tasan se aika minkä pojat keskenään olivat. Ja olisin ehdottomasti käynyt hihkaisemassa esikoiselle että katsoo tuon ajan kuopusta JOS olisin tiennyt että mies jo lähti. Meillä siis on aina joku katsomassa perään... paitsi sitten tällä kertaa.Ja esikoinen olis taatusti vahtinut kunnolla jos olisin pyytänyt.

Joku ihmetteli miten mukamas poika voi noin nopeasti häipyä. Vastaus on potkupyörä, jolla jätkä viilettää miljoonaa. Ja rantaan on lähes koko matka alamäkeä, n. 50 metriä suoraa tietä, sen jälkeen tosiaan koko matka alamäkeä.

Totta hemmetissä tunnen syyllisyyttä, kuten mieskin. Ja aivan varmasti saatiin tästä opetus. Silti tulee mieleen että mitä tahansa VOI tapahtua, vaikka itsekin ajattelin aiemmin ettei meillä. Tuo aika oli saman verran kuin mitä olis mennyt jos olisin käväissyt sisällä pissalla, hakemassa mehua tms. tms.

Ja syy miksi kirjoitin tänne, oli tietysti järkytys mikä piti purkaa. Olis tietty pitänyt muistaa että lokaa sataa ropisemalla. No, olen kyllä kaikki ansainnut, mutta siitä huolimatta olen ansainnut myös lapsenikin ja totisesti pidän heistä huolta.

Mä muistelen kans ihmetelleeni jo aiemmin, että jätät pienen ilman valvontaasi pihalle.

Minusta alle 5-6 vuotias ei voi olla yksin ilman aikuista ulkona.

Ja tässä se nähtiin, miksei.

Onneksi ei sattunut mitään.

[QUOTE="vieras";23830849]Mä muistelen kans ihmetelleeni jo aiemmin, että jätät pienen ilman valvontaasi pihalle.

Minusta alle 5-6 vuotias ei voi olla yksin ilman aikuista ulkona.

Ja tässä se nähtiin, miksei.

Onneksi ei sattunut mitään.[/QUOTE]

Ilmeisesti olen ilmaissut itseäni sitten huonosti jos tällainen käsitys ja ihmetyksen aihe on jäänyt. Kyllä pojalla on aina valvonta ollut. En ehkä ole seissyt vieressä koko ajan, mutta silmällä olen pitänyt. Olen kyllä tehnyt myös niin, että olen kytännyt ikkunasta samalla kun olen vääntänyt ruokaa tms., mutta aina olen ollut tietoinen missä poika milloinkin on. Ilman valvontaa siis ei ole koskaan ennen ollut, nytkin sattumien summan seurauksena.

Ja juu, ovat olleet keskenään hyppimässä pihalla olevalla trampoliinilla (turvaverkko käytössä) ja silloinkin olen tasaisin väliajoin käynyt kurkkimassa. En todellakaan osaakaan luottaa että 3-vuotias voisi olla ilman valvontaa ulkona.

Me jätettiin meidän unelmatalo ostamatta, joen varrelta, just siitä syystä et mitä jos...vaikka minäkin olen tosi tarkkana, niin en uskaltanut ottaa riskiä.
Hyvä että ei käynyt mitään.
Tiedän toisenlaisenkin tapauksen.

[QUOTE="niinpä";23830968]Me jätettiin meidän unelmatalo ostamatta, joen varrelta, just siitä syystä et mitä jos...vaikka minäkin olen tosi tarkkana, niin en uskaltanut ottaa riskiä.
Hyvä että ei käynyt mitään.
Tiedän toisenlaisenkin tapauksen.[/QUOTE]

Mä olen monen monta kertaa huokaillut miehen kanssa, että onneksi ei asuta meren rannalla. Näemmä meren läheisyydessä asuminen on yhtä riskialtista, mutta toisaalta niin olis esim. vilkkaan autotien varrella jne.jne.

Pitää jatkossa olla vaan tarkempi, ei tässä muu auta. arvaa paljonko olen sisuskalut kylmänä miettinyt sitä toisenlaista mahdollisuutta... :(

Mä olen monen monta kertaa huokaillut miehen kanssa, että onneksi ei asuta meren rannalla. Näemmä meren läheisyydessä asuminen on yhtä riskialtista, mutta toisaalta niin olis esim. vilkkaan autotien varrella jne.jne.

Pitää jatkossa olla vaan tarkempi, ei tässä muu auta. arvaa paljonko olen sisuskalut kylmänä miettinyt sitä toisenlaista mahdollisuutta... :(

Joo tiedän. Meillä on joelle matkaa nykyisessä paikassa n. 100m ja lapset jo 10v. Silti mä aina tolkutan, et rantaan ei sit mennä! Rantatörmä on mutainen ja virta paikoitellen pyörteinen ja voimakas.

Me asutaan metsässä, merelle matkaa n.400m. Meidän poitsut, 10-vuotias ja vajaa 3-vuotias, touhusivat pihassa. Mä katselin heidän leikkejään keittiön ikkunasta samalla kun kokkailin.

Miehelle soitettiin ja pyydettiin palvelusta, joten hän lähti aika nopeasti kävellen liikkeelle (ja myöhemmin risteyksestä veljensä auton kyytiin). Jatkoin kokkaamista, olin pilkkomassa just sipulia. Pilkkomisen päätteeksi kurkkasin ulos ja huomasin että koiramme katselee intensiivisesti tielle päin. Jotenkin tuli tunne, että pitää mennä katsomaan pihaan lapsia. Silti, vaikka mieheni oli just vasta lähtenyt ja lapset olivat olleet keskenään max. 2-3 minuuttia.

Menin pihaan ja vanhempi pojista leikki pallollaan. Kysyin missä nuorempi on ja poika vastasi että "tossa jossain" ja katsoi taakseen. Ei näkynyt poikaa. Soitin nopeasti miehelle että ottiko hän pojan mukaansa. Ei ottanut. Esikoinen lähti juoksemaan rantaan, komensin koiran hakemaan kuopusta, kävin sisällä sammuttamassa hellanlevyt ja lähdin kovalla kiireellä autolla rantaan. Alas rantaan päästyäni molemmat pojat olikin jo siellä.

Kuopus luuli, että iskä oli menossa kalastamaan. Kovana kalamiehenä hän halusi mukaan. Ja oli sitten mennyt ihan rantaan asti. Luojan kiitos poika oli kääntynyt takaisin ja oli kaiketi tulossa jo kotiin. Ja luojan kiitos myös sitä, että mulle tuli tunne että täytyy tarkastaa onko pojilla kaikki hyvin.

Muutama minuutti, siis ihan oikeasti muutama hassu minuutti, ja olis voinut käydä TODELLA huonosti :(.
Jos oli pakko sanoa, niin tämänkin turhanpäiväisyyden olisit voinut ilmaista kahdella lauseella. Olet kyllä todella typerä tyyppi.

[QUOTE="vieras";23826694]Mä en ainakaan vahdi. Usein leikkivät pihalla 9v., 5v. ja 3v. keskenään. Saattaa mennä 10-15 min. etten käy pihalla. Ok-talossa sutaan.[/QUOTE]

Turkilmaksen kertomus ja vastaus osoittaa, että kyseessä oli varsin inhimillinen erehdys ja osittain myös virhearviointi, josta moni muukin voisi ottaa oppia. Mutta edellä oleva vastaus osoittaa sen, ettei ole ihme miksi pienten lasten jatkuvia hukkumiskuolemisiakin uutisoidaan, kun joillakin anhemmilla on täysin välinpitämätön asenne lasten vahtimista kohtaan.

[QUOTE="vieras";23831221]Jos oli pakko sanoa, niin tämänkin turhanpäiväisyyden olisit voinut ilmaista kahdella lauseella. Olet kyllä todella typerä tyyppi.[/QUOTE]

Sulla meni omaan turhanpäiväisyyteesi kolme lausetta. Pystyt varmaan parempaankin.

Yhteistyössä