HIV pelottaa niin paljon, etten saa nukutuksi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KaukoK
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mene luovuttamaan verta, jos et testiin uskalla. Veri testataan aina, ja jos olet pos. ,sulle ilmoitetaan asiasta. :)

Verenluovutus ei ole tautien testauspaikka. Verenluovutuksessa on aina pieni katveaika, jolloin tuoretta tartuntaa ei voi huomata, joten ketään ei tule kehottaa menemään verenluovutukseen tautien testaus mielessä. Vaikka ap:n tapauksessa positiivinen tulos huomattaisiin, koska altistuksesta on jo aikaa, niin silti olisi väärin mennä tuon motiivin vuoksi verenluovutukseen.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
[QUOTE="vieras";24806326]Testiin vain reippaasti. Parempi tulos on tietää, kuin pelätä alinomaan että mitäs jos. Jos testi on positiivinen niin saat lääkkeet ja varmasti apua, jos masennus uhkaa iskeä. Ja jos negatiivinen niin sitten olet ainakin yhden asian viisaampi ja toivottavasti ottanut jotain opiksi vaikkakin kantapään kautta.

Mielestäni on kuitenkin turha tuudittautua tuohon, että hiv tarttuu huonosti. Tarttuu jos on tarttuakseen eikä sitä kukaan voi tietää kuka sitä kantaa. Mutta tuo huonosti tarttumisen hokeminen on juuri se pahin asia mitä voidaan sanoa, koska sillä tavalla harrastetaan herkemmin suojaamatonta seksiä ja sitten ollaankin tilanteessa jos toisessa...[/QUOTE]

Ei se, että toteaa, että hiv tarttuu huonosti, ole mitään yllytystä suojaamattomaan. Se nyt vaan on tosi asia, että hivin saaminen on äärimmäisen harvinaista. Ei silti tarkoita, että se olisi mahdotonta, mutta ihmisillä on hirveän paljon väärää tietoa hivistä ja on sopiva korjata sitä virheellistä tietoa.

• Tykkää
Reactions: KaukoK
Mene yksityiselle lääkäriasemalle, saat tuloksen samana päivänä. Itellä oli kans kauhe hiv pelko 10 vuotta sitten ja ravasin testeissä. Ei ollut mitään, mulle kerrottiin että mahdollisuus saada se yhdynnästä on äärimmäisen pieni.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24804153:
no mikä älyn jväläys sitten oli harrastaa suojaamatonta seksiä:headwall:

Joo huomaa että kommentin kirjoittaja on vanha mummo mölykylästä.
Kyllähän ihmiset tekevät virheitä. Ilman sitä virhettä tuskin ap olisi huolistaan kirjoittanut! Että äly ja väläys ihan vain sinne mölykylään!

[QUOTE="vieras";24807105]Miten miehen ihonväri liittyy mahdolliseen HIV-tartuntaan?[/QUOTE]

Ei ihonväri mitenkään liity siihen! Aikasemmin tänne kirjoitti joku inhottavia viestejä ja sille kirjoittajalle korjasin vain, tuosta ihonväristä. Mutta totta, että se ei vaikuta yhtään mitenkään! :)

Minulla oli kanssa vuosia sama pelko ja kauhea ahdistus asiasta, enka vaan tyhmyyttani uskaltanut menna testeihin. Kaikki oireetkin tietenkin loytyivat… Sitten HIV testattiin toisessa tilanteessa ja olin niin iloinen kun se olikin nega.

Todennakoisesti sinullakin on. Paras mita voit tehda on testata se heti jotta saat mielenrauhan.

no, mulla on tällä hetkellä ihan normaali elinajanodote hivistä huolimatta. oon saanut lapsenkin jolla ei virusta ole eikä myöskään miehelläni. toki pitää varovainen olla. sanotaanko että enemmän mä vaikka syöpää pelkään tällä hetkellä kun tätä mun tautia. tällä hetkellä sitä ei huomaa muuta kuin lääkkeistä.

[QUOTE="vieras";24822128]Niin, ja kaikki Afrikasta kotoisin olevathan kantavat myös tunnetusti virusta. Sinun päässäsi ainakin.[/QUOTE]

Maailmassa oli vuonna 2007 noin 33 miljoonaa hiv-tartunnan saanutta ihmistä, eli saman verran kuin Kanadassa on asukkaita.

Noin 2,5 miljoonaa ihmistä sai tartunnan viime vuonna.

Aidsin aiheuttamiin sairauksiin kuoli viime vuonna noin 2,1 miljoonaa ihmistä.

Saharan eteläpuolisessa Afrikassa elää yli kaksi kolmasosaa maailman hiv-tartunnan saaneista.

Etelä-Afrikka on maa, jonka väestöllä on eniten hiv-tartuntoja. Noin 15 prosentilla aikuisista on hiv.

Niin ja mun päässäni on nyt pelkoa oli se ihminen, kenen kanssa harrastin ilman suojausta seksiä, afrikkalainen tai minkä maalainen hyvänsä. En mä mun pelkoa oo liittäny siihen "rotuun" vaan se pelko on yksinkertaisesti nyt vaan hivin pelko! Ja piste. Mun pää nyt tekee muutenki tepposia. Kun jotain pelkää, ni se kai on ihan normaalia..?

Huhhuh ja luojan kiitos :) Tuloksia soittaessani meinasin pyörtyä.... ja NEGATIIVINEN se oli! Kiitos tuhannesti kaikille tuesta ja tämän opetuksen olen nyt kokenut.Toivottavasti joku muu, joka on itsensä mielestä "varmasti" positiivinen, saa tästä myös jotain suuntaa antavaa vinkkiä :)

[QUOTE="KaukoK";24861523]Huhhuh ja luojan kiitos :) Tuloksia soittaessani meinasin pyörtyä.... ja NEGATIIVINEN se oli! Kiitos tuhannesti kaikille tuesta ja tämän opetuksen olen nyt kokenut.Toivottavasti joku muu, joka on itsensä mielestä "varmasti" positiivinen, saa tästä myös jotain suuntaa antavaa vinkkiä :)[/QUOTE]

Hieno juttu!! :)

[QUOTE="KaukoK";24861523]Huhhuh ja luojan kiitos :) Tuloksia soittaessani meinasin pyörtyä.... ja NEGATIIVINEN se oli! Kiitos tuhannesti kaikille tuesta ja tämän opetuksen olen nyt kokenut.Toivottavasti joku muu, joka on itsensä mielestä "varmasti" positiivinen, saa tästä myös jotain suuntaa antavaa vinkkiä :)[/QUOTE]

Hienoa, onnea! Otettiinko sulta myös hepatiitti B ja C -testit? Ne voi tarttua myös ja voi olla aika ikäviä.

[QUOTE="joku";24861633]Hienoa, onnea! Otettiinko sulta myös hepatiitti B ja C -testit? Ne voi tarttua myös ja voi olla aika ikäviä.[/QUOTE]

Jeps. Nuo kannattaa myös käväistä testauttamassa heti eikä vuosikausia jahkailla, että mites on?

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24804153:
no mikä älyn jväläys sitten oli harrastaa suojaamatonta seksiä:headwall:

Voi taivas näitä jälki"viisaita". Miksi ihminen tekee virheitä elämässään? Kerro sinä, kun kerran ilmiselvästi olet yksilö joka ei virheitä tee.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Isä;24822150:
^^ Miten sait HIV:n? :O

exältä. jolla oli se tietämättään. eikä hän tiedä mistä sen on saanut ja on saattanut sairastaa sitä vuosia ennen diagnoosia.

Me vaan mentiin sukupuolitautitesteihin lähinnä mielenkiinnon vuoksi ja varmistukseksi. olisi vaan kannattanut tehdä se jo ennen ensimmäistä seksikertaa... harmi että se pitää oppia jälkikäteen.

Ap:lle - olet saanut monta asiallista vastausta, unohda nuo körttiläiset ynnä muut empatiakyvyttömät moukat. Tuollaisilla ihmisillä on oikeasti tosi pahoja ongelmia omassa elämässään.

Sitten asiaan. Ensinnäkin; HIV on hyvin vaikeasti tarttuva sairaus. Vaikka seksikumppanillasi olisi ollut HIV se ei silti tarkoita, että se olisi tarttunut sinuun. Ja todennäköisyys on sitä pienempi mitä vähemmän seksikontakteja positiivisen kanssa on - jos harrastitte suojaamatonta seksiä kerran on todennäköisyys tartuntaan häviävän pieni.

Joten - älä suotta sekoa tämän asian vuoksi, on tervettä pelätä, mutta älä anna pelon hallita liikaa. Yritä elää normaalia arkea ja sitten kun tulokset ovat saatavilla menet ne kuulemaan ja asia on todennäköisesti sillä pois päiväjärjestyksestä. Voimia sinulle.

Verenluovutus ei ole tautien testauspaikka. Verenluovutuksessa on aina pieni katveaika, jolloin tuoretta tartuntaa ei voi huomata, joten ketään ei tule kehottaa menemään verenluovutukseen tautien testaus mielessä. Vaikka ap:n tapauksessa positiivinen tulos huomattaisiin, koska altistuksesta on jo aikaa, niin silti olisi väärin mennä tuon motiivin vuoksi verenluovutukseen.

Amen. Voi pyhä sylvi mitä ideoita ja vinkkejä täällä jaellaan..! Joskus tuntuu, että tämä palsta on täynnä saapasmaisen tyhmiä ihmisiä...

Mutta eihän HIV-testin tuloksia anneta puhelimitse.